BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Han Zijlstra op 16 October 2008, 15:40:54
-
Velen van jullie rijden zowel prive als bij een modelspoorclub.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe jullie je clubbaan bedienen. Met name wil ik weten welk digitaal systeem, hoeveel bedieningspunten zijn er, met hoeveel mensen kun je tegelijk de baan bedienen. Werk je met een draadloos systeem of niet. Wel merk of eigenbouw etc.
Graag jullie antwoorden met clubnaam zodat we ook nog eens wat ervaringen kunnen uitwisselen
Hartelijk dank alvast!
-
Modelspoorvereniging Zeeland:
De Märklin baan (nog in opbouw) wordt momenteel met een Intellibox bestuurd. De bedoeling is volgens mij dat daar ook nog Koploper aan komt te hangen. Maar daar ben ik niet bij betrokken.
H0-2-rail baan: we hebben kortgeleden besloten om lekker analoog te blijven. Hoofdlijnverkeer met automatisch bloksysteem. In de stations kun je handmatig treinen laten stoppen, aan de kant nemen of op de hoofdbaan laten invoegen. Gewoon klassiek met een bedieningspaneel per station.
N-baan: willen met Koploper en Dinamo gaan rijden. Maar dat komt nog niet erg van de grond.
-
Swiss Trak, modulebaan, H0m, enkelspoor, DCC, geen vaste opstelling.
Kunnen rijden met: Lenz, Intellibox, Digitrax, Zimo.
Meest gebruikt: Lenz.
Aantal bedieners: elk station 1, dus afhankelijk van het aantal ingezette stations (varieert per evenement), plus meestal ook nog op de fiddleyard en/of keerlussen.
Totaal 2 tot 7 regelaars.
Bij sommige merken (Zimo) draadloos met infrarood (oud) of radiocontrol.
Geen beveiligingen of stuurprogramma's, alles met de hand.
Eigen communicatiesysteem tussen de stations.
Geautomatiseerde keerlussen.
In overgangsfase naar gebruik van RailCom en, wanneer de club daartoe zou besluiten, deels ABC beveiligingen voor het inrijden van stations. (Nu ouderwets spanningsloos)
Maarten.
-
Modelspoorclub Maas en Waal:
Onze clubbannen (2 en 3 rail) worden vooralsnog analoog bestuurd, gezien veel clubleden nog met analoog materieel thuis rijden.
Onze Märklin baan is ook geheel analoog, maar is geheel voorbereid om om te schakelen naar digitaal.
Onlangs testen gedaan voor digitaal bedrijf en dit werkt zonder problemen.
Voor de 2-rail banen bestaan er wel plannen om dit om te zetten naar digitaal, maar willen hierbij ook de mogelijkheid openhouden om ook analoog te kunnen blijven rijden.
Willem
-
Kijk es dat gaat goed
Ik beloof dat ik later een overzicht maak wat we hier op BNLS weer kunnen neerzetten voor de toekomstige digitale rijdertjes.
Ga door Ga door!
-
MBV De Wissel in Oss. Hoofdbaan in aanbouw = analoog met PWM sturing, elektronika voor blokken etc. is/wordt geheel in eigen beheer ontworpen en gebouwd. Baan bestaat uit een Nederlands deel (met groot kopstation en kleiner lokaal dingetje), daaronder een NL schaduwstation met 20 sporen, een Duits deel met doorgaand hoofdstation, nevenstation op de berg (lees 4-sporige spiraal), ook weer beneden een schaduwstation met 20-30 sporen, via spiralen verbonden met een NL CVL en D CVL (waar de feitelijke bedieningen rug aan rug zitten. Daarnaast een test/oonderhoudsbaan die via spiraal/CVL op de rest is aangesloten en een showbaan in de barruimte die ook via spiraal op de rest uitkomt. Op meerdere punten te bedienen, principieel moet iets kunnen lopen zonder CVL waarbij vaste trajekten worden ingeschakeld. Alles 2 rail.
Daarnaast bestaat er binnen de club een groep die station/emplacement Oss anno 1980 oid in model heeft gebouwd, deze rijden DCC met Lokmuis systeem.
Tot slot nog een analoog pendelbaantje wat boven de bar pendelt :P
-
Hoi,
Bij modelspoorverenging De percee in Maastricht, hebben we meerdere modelspoorbanen.
1a) de vaste (niet verplaatsbare, helaas :-|) H0= baan werkt al zo'n 20 jaar met puls-breedte-modulatie. In feite is het een grote cirkel onderverdeeld in 12 blokken. Een station heeft een dubbel en (vanuit de andere richting) 3-dubbel spoor. Dit deel loopt volledig automatisch, hooguit af en toe een wissel in het station omgooien om een trein in/uit te voegen ;D.
1b) op een kopse kant is een poging in gang om digitaal te rijden met koploper, MRDirect en zelfontworpen electronica voor de wissels. Werkt prima :D
2) de Märklin-baan kan ad-hoc wissselen tussen analoog en eenvoudig digitaal, zonder blokken e.d.
3) de oude tentoonstellingsbaan (schaal N) werkt volledig analoog en met zelfgemaakte blok-detectie-electronica. De wissels in het schaduwstation (stuk of 10 opstel-blokken) zijn handmatig te bedienen. De hoge mate van automatisering hier is om tijdens een tentoonstelling een redelijk hoge bedrijfszekerheid mét afwisseling te bieden.
4) de nieuwe tentoonstellingsbaan (in aanbouw) wordt in eerste instantie analoog, daarna voor het H0= deel waarschijnlijk ook digitaal (voor de loc-geluiden.) Er zit ook een kleine deel H0~ bij dat zal waarschijnlijk analoog blijven. Het geavanceerde Faller-car-system-deel wordt ook analoog aangestuurd.
groet,
Mario
-
Ben als buitenstaander ook wel benieuwd hoe het rijgedrag op de geautomatiseerde banen is: netjes optrekken en afremmen of boem-pats.
-
Op de H0 2-railbaan van de MSVZ hebben we al jarenlang een automatisch bloksysteem. Een trein die een geel sein voorbij rijdt remt af tot ongeveer halve spanning. Voor het rode sein komt hij in een stopsectie die stroomloos is (afgezien van een klein stroompje dat nodig is voor de detectie). Daar stopt hij dus vrij abrupt, maar aangezien de trein dan al langzaam rijdt valt dat niet zo op. Als het sein groen wordt regelt de spanning vanaf nul op, dus het optrekken gaat mooi vloeiend.
Er is voor deze oplossing gekozen omdat de afzonderlijke modules autonoom zijn. Concreet betekent dit: er zijn, behalve de voedingsdraden, geen afzonderlijke signaaldraden tussen de blokken.
Er is wel eens een ontwerp gemaakt voor een ander bloksysteem, waarbij de treinen ook in de stopsectie vloeiend tot stilstand komen. Maar dat betekende een totaal andere opzet, waarbij de investering in de reeds gebouwde blokprinten verloren zou gaan. En daarom hebben we besloten om het bestaande systeem te handhaven. Het heeft een paar schoonheidsfoutjes, maar het werkt verder vlekkeloos.
-
Mijn treinenclubje, Promospoor, heeft sedert een paar jaar een digitaal aangestuurde Märklin modulebaan operationeel.
Voor de sturing wordt gebruik gemaakt van een IB en Koploper.
De op die baan aanwezige Faller autobaan is nog analoog.
Dit jaar zijn we gestart met de bouw van een modulaire HO 2-rail gelijkstroom baan.
Na veel discussie is besloten ook deze baan met een IB en koploper digitaal te gaan aansturen.
Dit besluit is niet alleen genomen omdat we erg positief zijn over de ervaringen met wisselstroombaan maar ook en misschien wel vooral omdat de meeste gelijkstroomrijders al digitaal rijden.
Groet,
Ton
-
Ik behoor tot de Fryske delgatie van de Friese Modelbaan CLub te Leeuwarden. De Marklinbaan is digitaal en wordt ook bediend door enkele draadloze regelaars. De club heeft 2 gelijkstroom banen, analoog en digitaal. De digitale baan wordt voorzien van 3 Lenz centrales. Deze baan heeft diverse aansluitpunten voor een (5 polige din) regelaar (als ik het goed heb 7 stuks¿¿¿). Het merenddel gebruikt de MultiMaus van Roco ivm de 4 cijferige treinadressen. Daarnaast heeft de club ook nog een analoge N spoorbaan. Meer info is te vinden op http://www.friesemodelbaanclub.nl (http://www.friesemodelbaanclub.nl)
Groenten Rob Manenschijn
-
Alle inzenders bedankt dit is nuttige info
Zo te horen zijn het wel allemaal "stille" banen(qua sound opties)
En nog weinig " freehand" controllers.
Ga door ga door met info verstrekking!
Kunnen we gelijk eens kijken hoeveel wissel en gelijkspanningsclubanen er zijn.
-
De van W naar W module baan wordt compleet digitaal bestuurd en rijdt automatisch met koploper.
primeur: op Eurospeur!
gebruikte hardware:
Laptop
ECoS
2x bezet terugmelder van Wim Ros
1x roco wisseldecoder
1 extra LCD scherm tbv het publiek om zo de treinenloop te kunnen volgen
software:
Koploper ( met dank aan Paul voor het mogen gebruiken hier van en Koos voor de bediening).
Uitbreiding van de baan is mogelijk met een handregelaar (Roco) om zo ook handmatig te kunnen rijden op een nog te bouwen deel van de module baan
Op het koploper deel zal na Eurospeur nog meer aan leuke dingen te zien zijn.
Kees-jan
-
.... De digitale baan wordt voorzien van 3 Lenz centrales. ...
Bedoel je hier geen 3 boosters? 3 centrales lijkt me niet goed te gaan.
Gr.
Eric
-
Kunnen we gelijk eens kijken hoeveel wissel en gelijkspanningsclubanen er zijn.
Dit lijkt me een achterhaald onderscheid. Beter is een verdeling in 2-rail en 3-rail, en daarbinnen weer een onderscheid naar analoog en digitaal.
-
(...)
Op het koploper deel zal na Eurospeur nog meer aan leuke dingen te zien zijn.
Kees-jan
Dat wordt dan zeker speuren waar het spoor staat ......
-
ik ben lid van de Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle en wij hebben 3 banen tot onze beschikking:
1. H0 analoge vaste baan met automatisch bloksysteem, 2 rail.
2. H0 analoge module baan met automatisch bloksysteem, 2 rail.
3. N baan, analoog met automatisch bloksysteem.
Meer informatie: www.vvmrz.nl
Groet, Ronald.
-
Er is voor deze oplossing gekozen omdat de afzonderlijke modules autonoom zijn. Concreet betekent dit: er zijn, behalve de voedingsdraden, geen afzonderlijke signaaldraden tussen de blokken.
Is m.i. ook wel een heel groot voordeel voor een club/modulebaan.
-
@ Klaas Auw dat doet zeer , want dat propageer ik ook altijd.
Prima suggestie
-
Ligt er maar aan wat de opzet van de modulebaan is Han. Bij W naar W willen we dat niet en is de baan min of meer één geheel.
Kees-Jan
@ Santerdam: Hal 1 helemaal 8Rin........
-
ik doelde op de benamingen, het maakt me niet zoveel uit of iets 2 of 3 rail is in clubverband . Ik heb wel een persoonlijke voorkeur voore mijn eigen banen.
-
Ik ben lid van MSV De Percee in Mastricht. Wij hebben de volgende banen tot onze beschikking:
- H0-spoor vaste 2-rail baan met analoog, automatisch bloksysteem, en digitaal rangeergebied dat bestuurt wordt met MR-Direct en Koploper.
- N-spoor Modulebaan met analoog, automatisch bloksysteem, en rangeergebied dat analoog bestuurd wordt met een zelfgemaakte rijregelaar waarop 2 rijregelaars opzitten (omschakelbaar naar iedere rail-sectie), wisselbesturing voor alle wissels die in het rangeergebied liggen en bediening om de trein naar de hoofdbaan te laten invoegen, in het bloksysteem.
- H0-spoor modulebaan die met 2-rail digitaal / analoog (omschakelbaar), en digitaal via koploper / digitaal via handregelaar / analoog via bloksysteem / analoog via handregelaar (ook omschakelbaar) kan worden bestuurd.
Ook ligt er op dezelfde modulebaan een 3-rail baan dat digitaal / analoog (omschakelbaar), en digitaal via koploper / digitaal via handregelaar / analoog via bloksysteem / analoog via handregelaar (ook omschakelbaar) kan worden bestuurd.
- H0-spoor 3-rail module baan. Deze baan is een oude baan, en wordt op dit moment gerenoveerd. Wat de besturing wordt, is nog niet zeker.
Dit was het wel zo'n beetje ;D :P
-
MarioB had ook al uitleg gegeven over de Percee.
Het is nu te hopen dat jullie hetzelfde hebben geschreven.
8)
-
@ Santerdam: Hal 1 helemaal 8Rin........
Genoteerd :D
Gr. Remco.
-
De HoekseLijn in Hoek van Holland.
Wij hebben drie schalen en vier mogelijkheden om de hobby te bedreiven:
N-baan: deze is annaloog aangestuurd met een zelf verder ontwikkeld bloksysteem, afgeleid van hetgeen hetgeen N-track heeft.
TT-baan: deze is annaloog en ook aangestuurd door een annaloog systeem met blokken.
H0 tweerail baan: deze is annaloog, op de hoofdbaan aangestuurd met behulp van een bloksysteem en op het rangeerdeel aangestuurd met behulp van puls modulatie. Wat de geplande uitbreiding voor aansturing krijgt is nog onbekend.
H0 drierail baan: deze baan is nog in opbouw en moet worden aangestuurd met een digitale centrale van M*.
Verder zijn wij nog een schalenbaan aan het bouwen, hier kunnen alle in de vereniging aanwezige schalen geprobeerd worden. Deze kan zowel annaloog als digitaal naar wens worden aangesloten.
Hierbij wil ik ook aankondigen dat jullie allemaal welkom zijn op onze eerste opendag in onze nieuwe ruimte op zondag 16 november as., zie ook onze internet site: www.dehoekselijn.nl (http://www.dehoekselijn.nl)
Groeten,
Christoph
-
Goh ja, ik zou het bijna vergeten: MBV De Wissel houdt uiteraard ook weer open dag op 2 november (traditioneel 1e zondag in november) waarbij uiteraard ondergetekende weer ergens in CVL of spiraal verstopt zit om de hap te laten rijden en tekst en uitleg te geven 8)
-
MarioB had ook al uitleg gegeven over de Percee.
Het is nu te hopen dat jullie hetzelfde hebben geschreven.
8)
Het komt bijna overeen, toch eens met Paul praten wat nu precies met de nieuwe modulebaan gaat gebeuren qua besturing :P
-
Railclub Utrecht:
-Z, TT en H0 2-rail analoog
-H0 3-rail analoog automatische bloksysteem
-N pcl aansturing
Marc
-
-N pcl aansturing
Ik vermoed dat je PLC besturing bedoeld.
PCL = Printer Control Language ;)
Groetjes,
Dave
-
Ja
-
Het komt bijna overeen, toch eens met Paul praten wat nu precies met de nieuwe modulebaan gaat gebeuren qua besturing :P
Met de nieuwe baan gaan we het simpelste eerst maken: gewoon analoog in blokken dus. Daarna - dankzij de flexibele uitwisseling van besturingssystemen ;) - kunnen we zover digitaal gaan als we willen.
De opdeling in blokken met stop secties e.d. + bedrading is er al helemaal op voorzien ;D
-
Dat dacht ik al. Ik was er Dinsdag niet, dus heb het niet kunnen vragen ;)
-
Ok forum leden , tot nu toe van 11 clubs gegevens. Waar is de rest?
stand tot nut toe is dat veel club banen nog analoog zijn.
at Forummoderator.: is er ergens een spot voor een overzicht?
-
msv Tyrexzuid (Sas van Gent),
de tweerailbaan: Raptor.
drierailbaan: is nog in opbouw, analoog.
Groetjes,
Jelle.
-
MSC Zutphen.
Vaste baan, tweerail digitaal (Lenz) met zelfbouw bloksysteem.
Modulebaan in opbouw: drierail analoog en digitaal met Märklin centrale en een bloksysteem gemaakt van bouwpaketten (weet het merk en ttpe even niet)
Gr. Ed
-
Ik ben lid van N Spoor Nijmegen onze baan word bestuurd via het van meekeren systeem, tegenwoordig mecktronics.
Naar volle tevredenheid.
Groetjes marco
-
ik ben lid van de texelse modelspoor vereniging:
in de caravan half automatisch dmv pendelautomaten van van MEKtronics, en gelijkstroom op de rails
H0 gelijkstroom: Roco LM2, en de voorzitter ziet graag dat dit ook nog analoog is, maar dat is zoo 1999, dus daar moet ik maar ff fors dwarsliggen en gewoon lekker m'n eigen zinnetje doorduwen, welke ook Romar's zin is, en meer gelijkstroomrijders zijn er niet bij ons...
H0 Wisselstroom: Marklin Digitaal
N-baan: Analoog op fleischmann trafotjes of op mektronic regelaars, werkt nog niet helemaal naar behoren.
Z-baan: zie N baan
Z-module van Paul: Analoog trafotje!
verder eigenlijk geen bijzonderheden, alleen dat nu voor het 3e jaar alle bedrading onder de baan vandaan ligt... eerste jaar onoverzichtelijk, 2e jaar Brandje op N-Spoor formaat, en nu storing na storing...
Timo
-
de mvn in nijkerk,
onze module baan is anoloog en we sturen per deel (bv. compleet station)
de wissel aan met een groot schakel bord. en het h0e deel besturen we met de lokmaus 2.
Mvg ivo
http://come.to/mvn
-
Hallo
Wij bij Schiespoor hebben:
HO Baan, analoog met een besturing ala NX systeem NS, staat wel op de nominatie om omgebouwd te worden naar dynamo om analoog en digitaal te kunnen gaan rijden met koploper.
Marklinbaan in aanbouw digitaal met I-Box en loconet. Programma koploper
N-baan in aanbouw digitaal met I-box en loconet, sturing wordt handmatig zover ik heb begrepen.
gr Peter
-
Modelspoorgroep Drechtsteden.
Vaste HO tweerialbaan volledig digitaal met gebruik van een Intellybox .
Software : koploper.
Demo HO banen tweerail analoog.
wil.