BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 16 October 2008, 15:30:05
-
11 miljoen voor railterminal Hoofddorp
Het kabinet heeft besloten 11 miljoen euro te steken in de ontwikkeling van een railgoederenterminal bij Hoofddorp. De terminal moet een van de overslagpunten worden in een toekomstig Europees netwerk van snelle vrachttreinen voor het vervoer van expresgoederen, bloemen en verswaren. Andere beoogde punten zijn Londen en Luik, die later met de bestaande terminals in Parijs en Lyon moeten worden verbonden.
De railterminal bij Hoofddorp is onderdeel van het HST-Cargo project. Dit is een weer ondergebracht in Amsterdam Connecting Trade (ACT), waarbij onder meer de gemeente Haarlemmermeer, ACN, KLM, Bloemenveiling Aalsmeer en de Schiphol Group een duurzaam multimodaal logistiek knooppunt willen inrichten bij Schiphol. De totale kosten van dit project bedragen drie miljard euro.
De Initiatiefgroep HST Cargo sloot op 25 juni 2008 een samenwerkingsovereenkomst met partijen in Frankrijk, Belgiƫ en Engeland onder de naam Euro CAREX (Cargo Rail Express). Binnenkort zal deze groep met de EU en particuliere partijen als TNT, FedEx en DHL gesprekken beginnen voor de verdere ontwikkeling van de snelle vrachttrein.
SK
bron:transport
-
Ha fijn. Dan blijft er van de Haarlemmermeer zoals ik die vroeger kende helemaal niks meer over.
-
Oh toen, met die Haarlemmermeerlijntjes ;D
Van die railterminal moet je je ook niet te veel van voorstellen.
Nu ligt er al een aardige puist rails en het is toch allemaal platteland.
Naast dat, gaan ze er toch weer jaren over discussiƫren :-X