BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: snelle diesel op 20 September 2006, 23:26:04
-
Hallo, weet iemand ook of er van Marklin een bestaande set is om een oude stoomloc BR38 1807 om te bouwen naar digitaal? Het is een loc uit de jaren 70 en de veldspoel is defect. Het artikel nr van de lokomotief kan 3098/3099 of 3068 zijn. Ik kan evt een ander veldspoel kopen maar een hoogvermogen 5-polige motor rijdt natuurlijk weer mooier.
Met vriendelijke groet, Peter Nijdam.
-
Hallo Peter,
Het nummer van de 38 1807 is 3098 of Primex 3010.
Je kunt hem ombouwen met een ESU lokpilot en permanent veldmagneet 51961 (220450)
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Hallo Hub, bedankt voor je informatie.
Het veldmagneet welke je bedoelt is dat een los magneet (hamo), die in de plaats komt van de spoel? Hierdoor kan ik het oude motorschild en anker blijven gebruiken?
Ik heb thuis ook nog een 8 tands 5-polig anker liggen overgebleven uit de ombouw set 60904 . nr 210888.
Permanent magneet nr 224615 en motorschild nr 224613 (beide niet in bezit) maken dan weer set 60903, welke weer geschikt zou moeten zijn voor vervanging van een kleine schijfcollector motor. Dit zou dan weer passen in een Marklin dieselloc 3078 (DHG 500). Optisch is dit de zelfde motor maar ik kan nergens achterhalen dat de 60903 in de 3098 past.
Met vriendelijke groet, Peter Nijdam.
-
Hallo Peter,
De veldmagneet die ik bedoel is een los HAMO magneet en komt in de plaats van de spoel, hierdoor kun je het oude motorschil en anker blijven gebruiken.
De 3098 heeft een kleine schijfcollector motor (SFCM), hiervoor heb je de set 60903 nodig.
In de DHG 500 (3078) zit ook een SFCM.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Hub bedankt voor de informatie, ik ga de onderdelen bestellen.
Met vriendelijke groet, Peter Nijdam.
-
Peter,
Voordat je de onderdelen gaat halen, bekijk dan dit fimpje even.
Dit is een 3000, dus hetzelfde type motor als de 3078 en de 3098.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/th_Film_0002.jpg) (http://s5.photobucket.com/albums/y200/xammax/?action=view¤t=Film_0002.flv)
De gebruikte hamo magneet is die van ESU nummer 51961 Marklin nummer is 220450.
De magneet kost je +/- 9,-- euro, een decoder kost ongeveer 28,-- euro.
Mvg
Wim.
-
Dat rijdt mooi stapvoets, geweldig hoor. Welke decoder gebruik je hier verder bij? Ik maak gebruik van de control-unit 6021.
Groet, Peter Nijdam.
-
Je kunt hiervoor een Kuehn T125 of T145 maar ook een LokPilot voor gebruiken.
Hub
-
Hallo, weet iemand ook of er van Marklin een bestaande set is om een oude stoomloc BR38 1807 om te bouwen naar digitaal? Het is een loc uit de jaren 70 en de veldspoel is defect. Het artikel nr van de lokomotief kan 3098/3099 of 3068 zijn. Ik kan evt een ander veldspoel kopen maar een hoogvermogen 5-polige motor rijdt natuurlijk weer mooier.
Met vriendelijke groet, Peter Nijdam.
Hallo, het is al weer een tijd geleden dat ik dit draadje ben begonnen, maar inmiddels rijdt mijn BR 38 digitaal op de baan.
In eerste instantie heb ik geprobeerd om een Marklin hoogvermogen motor in de 3098 te plaatsen. Dit is ook gelukt, echter de kap past dan niet meer op de loc. Probleem dus!
Vervolgens is de oude motor omgebouwd met een ESU magneet.
Als decoder heb de Uhlenbrock 76420 genomen. (deze was bij de winkel op voorraad). De locomotief rijdt nu prima, ik heb echter wel even moeten goochelen met de cv-waarden van de decoder. Dit is via een 6021 geprogrammeerd. De locomotief rijdt soepel met een aantal wagons over de baan en ook hellingen worden mooi genomen (4-5%). Ook de op-en afrem vertraging gaat heel mooi in combinatie met de afrem-module.
De tender heb ik ook nog voorzien van sluit verlichting (twee rode leds) die ook branden als de loc voorwaarts rijdt (cv instelling).
De hoogvermogen motor onderdelen die ik in eerste instantie had bedoeld voor deze br 38 zijn nu gebruikt voor de ombouw van een (3078) DHG 500.
Ook hier heb ik een Uhlenbrock 76420 gebruikt. De twee inductiesmoorspoelen in de aansluiting van de motor heb ik verwijderd i.v.m het niet rijden, behalve een zoemend geluid. Zonder deze rijdt de loc prima. De verlichting is nu nog met lampjes (geisoleerd van massa) maar wil ik ook nog van leds voorzien, alsmede cabine verlichting.
Heeft iemand ook ervaringen met de Uhlenbrock 76420 en dan bedoel ik tips en trucs van het aanpassen van enkele cv-waarden om een loc nog mooier dan de basisinstellingen soepel te laten rijden dan houd ik me beleefd aanbevolen.