BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bart Oosterveld op 15 October 2008, 18:57:07
-
Hallo,
Ik heb een baan die bestaat uit 2 keerlussen die tegen elkaar aanliggen.
Ik wil graag continu kunnen rijden, zonder trafo's om te zetten.
Nu wil ik het liefst analoog gaan rijden, maar ik weet niet of dat dan wel gaat lukken.
Heeft iemand een oplossing?
Ik heb wel wat gelezen over de ultieme keerlus, maar ik weet niet of die ook werkt wanneer ik 2 lussen tegen elkaar leg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_3.jpg)
-
Naar mijn idee met een paar "denkende" wissels en in elke lus een gelijkrichterbrug kom je al een heel eind, denk ik. Maar ompolen zal je toch telkens moeten doen. Je kan natuurlijk een automaat bouwen die voor jouw ompoolt, maar evident is het niet.
...of je kiest voor een 3-rail systeem met centrale geleider.
-
Dat gaat analoog dus niet lukken. De polarisatie van de rails (+ of 0) bepaalt namelijk de rijrichting. Je kunt het station dus niet in 2 richtingen passeren zonder ergens om te polen.
Digitaal zijn er wel oplossingen voor.
-
#Marc, het klopt dat je zonder om te moeten polen, niet door kunt rijden op deze baan. Echter is analoog wél een oplossing denkbaar, simpeler dan de digitale oplossingen, zoals de ultieme keerlus...
De kestie van ompolen is al genoemd, met "denkende" wissels, maar ook net zo goed met relais. Er zijn dan wel twee schakelmomenten, per lus één.
Met een magneetje en reedcontacten erbij ben je klaar voor de dubbele analoge keerlus.
En kun je doorrijden in beide richtingen.
-
Kun de dat eens in een schema uittekenen? Denkende wissels polen namelijk niks om maar laten gewoon in één richting geen stroom door.
-
Sorry, daar ga ik wel in de fout. Ik heb zelf nl van die oude Fleischmann H0-wissels, dat werden ook al denkende wissels genoemd. Daar zitten 4 contactpunt aan, waarmee je de rails van spanning kunt voorzien. Schakel je in dat geval de wissel om, dan wordt de spanning wél omgepoold. Dit moet je maar zien als een geschreven schemaatje..
-
Volgens mij zorgt een denkend wissel er alleen voor dat de stroom op het afbuigende óf het doorgaande spoor staat. Niks meer niks minder. Ompolen is er niet bij.
-
Toch welles. Zeker weten! Schema volgt. Hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_2.jpg)
Je sluit dus het linker gedeelte (incl wissel) niet rechtstreeks aan, maar via de 4 contacten op het wissel. Zidoende poolt het wissel de stroom om en kan de trein doorrijden, nadat ze de (ompool!) schakelaar s2 gepasserd is. Nu is dat linkergedeelte inclusief wissel helemaal omgepoold. Dat kan duren tot is=n het station. Daar kan met net zo'n simpe;e schakeling, de trein stoppen en da trein uit de andere lus laten passeren óf stoppen.
Leuke baan om simpel te automatiseren. Als je die wissels niet hebt, kun je relais nemen. Ik denk dat je met 4 relais voor de hele baan klaar bent.
-
Ik snap um niet.... :-[
Kun je hem uitleggen?
-
Uitleg heb ik net aangevuld, zie boven.
Let erop dat ik het over denkende wissels heb, waaraan 4 contactpunten zitten. Die werken dus als relais. Heb je die niet, dan moet je relais nemen.
Je sluit dezelfde spanning als op de lus, de rode en blauwe lijnen.
Inrijstand: de contacten 2 en 4 zijn verbonden met linkerrail plus wissel. Na s2 is de wissel om en ligt in de goede stand. Niks openrijden. Tevens gaan nu de contacten 1 en 3 stroom verzorgen aan de linkerrails plus wissel. En die staan in verbinding met resp. 4 en 2, dus omgepoold.
Als je het nog niet snapt, leg ik het gewoon nog een keer uit. Maar nogmaals, ik denk dat jij een nieuwere soort denkende wissel voor ogen hebt. Daar lukt het dus niet mee. In dat geval.. ja relais ja. ;)
-
En wat is en doet S2?
NB, dat zijn dan wel hele oude Fleischmann wissels. In mijn startsetje uit de laat jaren '70 zaten ze al niet meer.
-
oké,
Bedankt voor alle adviezen!
Maar als ik nu geen denkend wissel heb, hoe ga ik dit schakelen met relais?
En hoe sluit ik mij 2e keerlus er dan op aan?
-
@Mark, S2 is de schakelaar die de wissel omschakelt.
Ergens in het traject zit ook een schakelaar S1. En nu een vraagje aan jou. Waar zou S1 dan voor dienen? Als je het antwoord weet, snap je mijn betoog. :)
Edit: @Bart, ik wil wel eens een schema met een relais tekenen. Dat kost wel wat tijd.
Wat wil je? Doorrijden in het station of de treinen op elkaar laten wachten? Je kunt ook de trein in de keerlus laten wachten tot de andere trein bijvoorbeeld in het station gestopt is. Als je je wensen te kennen geeft, kan ik misschien eens wat tekenen voor je.
-
S1 is nieuw in je verhaal... :-|
Overigens snap ik je betoog wel maar lijkt het me niet handig om telkens de hele hoofdbaan om te polen, want dat is in feite wat je doet. Volgens mij weet je op een gegeven moment niet meer welke kant een loc op gaat rijden, en met 2 keerlussen (zoals hier) gaat het niet werken.
-
S1 is nieuw in je verhaal... :-| ...
De wissel moet toch ook op de heenweg omgezet worden? Daar is toch ook een schakelaar voor nodig? ;D
... Overigens snap ik je betoog wel maar lijkt het me niet handig om telkens de hele hoofdbaan om te polen, want dat is in feite wat je doet. ...
Waarom niet? Als je door wilt rijden en je kunt in beide richtingen rijden is dat toch prachtig? Zie de titel van t topic.... ... Volgens mij weet je op een gegeven moment niet meer welke kant een loc op gaat rijden, ...
In dezelfde richting als waarin ie reed voor ie stopte... ...en met 2 keerlussen (zoals hier) gaat het niet werken.
Punt? En ik zeg je dat het wel kan werken. Vooral met het station als punt waar treinen uit tegengestelde richting binnen kunnen komen en weer vertrekken.
-
Toch welles. Zeker weten! Schema volgt. Hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_2.jpg)
Huub je gebruikt hier wel een heel erg oud wissel van Fleischmann, die zijn er al lang niet meer. Verder denk ik dat je het verkeerde deel van de baan ompoold.
Dat zal voor digital werken, maar analoog zeker niet.
Mvg
Wim.
-
Mm, ik heb het baanplan nog eens bekeken. Het station bevindt zich bij nader inzien in een van de keerlussen. Dit (de manier met relais) zou betekenen dat het station toch in een richting bereden zou worden, en dat is niet zo interessant.
Voor dit plan heb ik dus helaas geen bruikbare oplossing.
@Wim, ik zie je post nu pas. Het deel met de pijl in beide richtingen wordt naar beide richtingen bereden: naar de keerlus toe en van de keerlus af! Op de keerlus zelf wordt dus maar in één richting gereden! De wissels gebruik ik nu nog als relais. In in schaduwstations doen ze dienst. Deze keerlus analoog heb ik altijd gebruikt en het werkt uitstekend. Zelden storingen gehad.
-
Huub,
Dan moet je het denk anders tekenen, want zo werkt het niet. Een ompoolschakeling bestaat uit twee omschakel contacten, dus zijn er 6 aansluitpunten, ik zie er maar 4 in jouw schema.
De draden die je nu in de lus aansluit geven de suggestie dat je dat deel van de baan om wil polen. Terwijl dat juist de vaste rijrichting is volgens je uitleg en pijl in de tekening. Dus het geheel maakt het er niet duidelijker op zo.
Mvg
Wim.
-
Om in analoog bedrijf een automatische keerlus te maken zonder dat er hoeft te worden gestopt is het noodzakelijk om het spoor tussen de eigenlijke keerlussen om te polen. Zie tekening
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Kl0.gif)
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Kl0.gif
Mvg
Wim.
-
Wim, dat klopt, ik heb het wat te snel geschetst. Nu ontbreken er twee contactpunten, ik zal dat even wijzigen en opnieuw plaatsen.
Bij deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerluss.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerluss.jpg)
Edit: juist wat jij zegt, probeer ik ook uit teleggen.
We bedoelen hetzelfde, alleen jouw tekening is netter. Maar heb jij een oplossinh voor deze analoge baan, waarbij het station in een van de keerlussen ligt?
-
Bedankt voor de reacties. het idee is om een simpele baan te maken, waar een trein continu door kan blijven rijden. Het is een baantje, schaal N, maar dat was een aantal al opgevallen, gezien de afmetingen.
@Wim: de Tekening die je laat zien, bied waarschijnlijk wel perspectieven. Wat zijn de oranje symbolen in deze tekening? Zijn deze reed contacten te verkrijgen bij een modelbouwshop en is hiervoor een keerlus set voor, of wordt het complete zelfknutsel? Werkt de schakeling in 2 richtingen?
Alvast bedankt!
-
Dat zijn de wissel en relais speolen.
Gr.
Eric
-
Bart,
Wat dacht van de wisselaandrijvingen en een bistabiel relais, de oranje rechthoekjes zijn dus de spoelen van het relais, in zowel de wisselaandrijving als in het relais, de reedcontacten zijn zwart met als tekst erbij reedcontact.
Mvg
Wim.