BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: pagoda of funn op 15 October 2008, 15:29:47
-
De vraag die ik heb is eenvoudig: welke kleur heeft de bovenkant van de neus van de geel-grijze 1200 in NS-dienst? Achtergrond van mijn vraag zijn de verschillen tussen de uitvoeringen van Fleischmann, Lima en Trix. Zoals op de foto te zien is, is de bovenkant van de neus van de Fleischmann geheel grijs, die van de Lima geheel geel en die van Trix een grijs vlak in geel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT9152.jpg)
Op basis van mijn bezoek destijds aan Geldermalsen (afscheid van de 1200-en in NS dienst) ben ik geneigd om te zeggen dat Trix de werkelijkheid het best benaderd. Vraag die overblijft: heeft de Lima-versie zo gereden? En die van Fleischmann? En zoja, zijn daar foto's van?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1214_19980328_Gdm_8.jpg)
-
Alle foto's die ik tot op heden heb gezien van de 1200 hebben de zelfde kleurstelling als bij jouw grootspoor foto.
Ik ben dus geneigt te zeggen dat de andere versies van Lima en Fl* een kwestie zijn van "we doen maar wat bij gebrek aan kennis/geld/inspiratie"
m.v.g.
Mark
-
Er is een ouder Märklin model dat ook een geheel gele neus heeft. Er waart een verhaal rond dat er 1200'en met zo'n geheel gele neus hebben rondgereden, maar dat de bovenzijde grijs werd geverfd om lichtweerkaatsing en verblinding van de machinist te voorkomen. Niemand heeft het verhaal ooit kunnen verifiëren en waarschijnlijk zaten Lima en Märklin er gewoon naast. Maar het blijft een mooi verhaal. :)
-
Zijn die neuzen niet gewoon zwart van de vervuiling?
-
Er zit inderdaad ook veel viezigheid op de neuzen,...
Maar zoals op bovenstaande foto ook goed te zien is zit er een grijs vlak op de neus. (dat vlak kan je herkennen aan een wel heel abrubte scheidingslijn tussen wat anders vuil zou heten en de gele kleur. ;) ;D)
m.v.g.
Mark
-
Ik krijg ook ernstig de indruk dat de neuzen geheel geel zijn aan de bovenzijde, maar dat dat door vervuiling totaal niet meer te zien is. De bovenzijde van de neuzen was natuurlijk iets dat normaal niet door de reizigers gezien werd en bovendien moeilijk te bereiken was voor het schoonmaakpersoneel (mochten de neuzen wel betreden worden als de bovenleiding onder spanning stond? de bovenleiding komt dan akelig dichtbij). En kijk ook maar eens naar de ruimte rondom de cabineramen: de spijl tussen beide cabineramen is duidelijk geel en net zo duidelijk zeer smerig, en bij beide locs is onder het linker cabineraam (voor de kijker rechts) ook nog geel te zien. Het model van Trix benaderd de werkelijkheid (grijs geschilderd of smerig geworden geel) in mijn ogen in ieder geval het beste.
-
Daar hoeven we echt geen discussie over te hebben jongens. De 1200'en hebben een kleine 30 jaar lang met een geschilderd grijs vlak op de neus rondgereden en dat heeft Mätrix goed weergegeven. Dat de boel ook nog gewoon vuil werd, is wat anders.
-
Hallo,
De Trix uitvoering is de enig juiste, zie het boek van Henk Bouman, Elektrische locomotieven NS serie 1200. Op meerdere foto's is dit te zien, geen enkele foto met een geel of geheel grijs vlak.
Groet,
Adri
-
Goed,
Op deze site (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1200/grey-yellow/pix.html) kunnen we nog enkele foto's vinden waarop de neus van de 1200 te zien is. Jammergenoeg geen foto's van een 1200 net uit de wasstraat. Maar ik ben er zelf echt van overtuigt dat dat grijze vlak op de neus niet (alleen) vuil is en dus een bewust grijsgekleurt vak is zoals Trix dat ook op z'n model heeft. (gelukkig ben ik niet de enige die dat denkt ;D)
m.v.g.
Mark
-
En hier is een zwerm van die 1200's bij elkaar!
(http://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/Zwerm1200s.jpg)
http://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/Zwerm1200s.jpg (http://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/Zwerm1200s.jpg)
foto van "Rodney's European Railways (http://picasaweb.google.com/rodneybeech5/RodneySEuropeanRailways#5121592715777887250)"
-
op deze foto lijkt op de tweede rij een 1200 met geheel gele neus te staan
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1200/grey-yellow/ns1200gdm.jpg)
bron; railfaneurope
-
Ja, als je de foto vanaf de andere kant had gemaakt hadden de loc's die nu vooraan en dan dus achteraan staan een geel lijkende neus gehad.
Dit komt door de hoek waarmee je op (of dus net niet) de neuzen van de loc's kijkt ;)
m.v.g.
Mark
-
De bovenkant van de neus krijg destijds bewust een grijs vlak, ivm weerkaatsend zonlicht.
In het 1200'en boek van Dhr Bouman staan bovenstaand feit, inclusief een paar duidelijke foto's. En ook in "Elektrische lokomotieven in Nederland" een paar duidelijke foto's op de neus, wederom steeds grijs vlak. Dus puntje extra voor MaTrix.
-
Handig topic. Weet ik tenminste zeker hoe ik de neus moet spuiten van m'n 2 lima 1200's. ;D
-
De eerste geel geschilderde 1200, de 1208 heeft wel degelijk enige weken rondgereden met geheel gele neuzen. Dit is echter na enige weken op verzoek van bedienend personeel inderdaad gewijzigd naar een grijze bovenkant van de neus omdat er te veel reflectie van licht op de neus was en dit verblindend werkte (sneeuwblindheid). Deze grijze kleur is daarna altijd gebleven. Ook op de eerste schildertekeningen is deze geheel gele kleur te zien.
De 1208 heeft overigens ook nog enige maanden met een veel kleiner loknummer rondgereden dan zijn later omgeschilderde soortgenoten.
In het NS promotiefoldertje 'onze treinen en lokomotieven' uit 1971 is dit goed te zien.
Groet,
Gerard
-
Op de site van Nico Spilt is een foto te zien van een 1200 in Madurodam.
Deze heeft (dus fout) een helemaal gele neus.
Harm
-
De eerste geel geschilderde 1200, de 1208 heeft wel degelijk enige weken rondgereden met geheel gele neuzen. Dit is echter na enige weken op verzoek van bedienend personeel inderdaad gewijzigd naar een grijze bovenkant van de neus omdat er te veel reflectie van licht op de neus was en dit verblindend werkte (sneeuwblindheid). Deze grijze kleur is daarna altijd gebleven. Ook op de eerste schildertekeningen is deze geheel gele kleur te zien.
De 1208 heeft overigens ook nog enige maanden met een veel kleiner loknummer rondgereden dan zijn later omgeschilderde soortgenoten.
In het NS promotiefoldertje 'onze treinen en lokomotieven' uit 1971 is dit goed te zien.
Groet,
Gerard
Voor dat dit weer een oeverloze discussie gaat worden: in de eerste huisstijlschetsen van de 1200 was inderdaad sprake van een geheel gele neus. De als eerste gehuisstijlde 1208 heeft er inderdaad even mee gereden, maar de negatieve reflectie-effecten deden de NS al snel besluiten de bovenzijde van de neuzen grijs te schilderen. Gerard geeft dus als enige het juiste antwoord. Lima is destijds van de originele, eerste, NS-tekeningen uitgegaan en vandaar hun gele neus.
Wim
-
Zoals gezegd, het is een mooi verhaal.
Waar kunnen we die eerste schildertekeningen met geheel gele neus zien? Staan die in het boek over de 1200?
-
De lezing van GerardvV is correct. Dit heb ik indertijd ook zo in De Modelbouwer gelezen. Oorspronkelijk bedacht als gele neus, vrij snel daarna is er een grijs vlak van gemaakt. Dus dat grijs op de foto's is echt grijze verf, en niet alleen vuil.
-
Deze discussie heb ik een paar jaar geleden ook al eens aangezwengeld, en ook toen was er niemand die een foto van een net gerenoveerde 1200 met geel bovenvlak kon presenteren. Ik ben er uiteraard nog steeds benieuwd naar; 1208 met klein nummer op de flank staat in ieder geval in een of ander boekje over Märklin loks vs. hun grote voorbeeld, vermoedelijk om verdere manco's aan de eerste gehuisstijlde Märklin 1212 aan het lichtte brengen, zoals de niet-aangepaste luchtroosters. In het voor het overige erg fijne boek van Henk Bouwman ontbreekt die prent helaas, evenals de vermeende schildertekeningen. Wellicht kan Gerard een scan uit de promotiefolder plaatsen? Ik ken namelijk alleen een zwart-wit fotootje daarvan.
-
Net even mijn oude nummers van de Modelbouwer tevoorschijn getrokken.
maart 1968: een artikel over de nieuwe huisstijl waarin o.a. een tekening van het kleurenschema van de 1200. Die is daar helemaal geel gedacht, zo te zien zelfs inclusief het dak.
April 1971: een artikel over de huisstijl van de 1200. Dat begint zo:
"In het maartnummer van 1968 wijdden wij een artikel aan de nieuwe huisstijl van NS. Hierin werd ook een schets gegeven van de kleuren van een eloc serie 1200 zoals men deze ontworpen had. Er is nimmer een loc volgens dit ontwerp geschilderd."
Bij dit artikel staat een tekening van het kleurenschema, waarbij ook het grijze vlak op de neus al is aangegeven. Verder wordt er vermeld dat de 1208 als eerste werd omgeschilderd. Maar de opmerking dat de neus aanvankelijk geel was kan ik nergens terugvinden. Dus ik begin nu ook te twijfelen.....
-
Ik ben (niet) toevallig in het bezit van het archief dat Bouwman gebruikte voor het schrijven van het boek over de 1200'en, dus dat zal ik eens goed doorspitten ... Verder deze links naar het UA:
Foto 1 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/160298)
Foto 2 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/155424)
Foto 3 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151155)
Tja ....
-
Vooral die eerste foto doet vermoeden dat de neus bovenop toch helemaal geel was. Maar er moeten toch nog mensen die destijds bij de NS werkten in leven zijn? Ik bedoel maar: 1971 is toch nog maar 37 jaar geleden. Een machinist die toen een jaar of dertig was is dus nog maar net gepensioneerd. Kent echt niemand machinisten van ongeveer 65 jaar of ouder om daarbij eens navraag te doen?
mvg,
Gert
-
Vooral die eerste foto doet vermoeden dat de neus bovenop toch helemaal geel was. Maar er moeten toch nog mensen die destijds bij de NS werkten in leven zijn?
Hoewel ik niet bij NS werkte heb ik deze uitvoering wel zien rijden en wel vanaf het oude viaduct in Rijswijk. Ten eerste verbaast dat ik hem zo snel na het omschilderen zag (voor outsiders was het nauwelijks mogelijk om aan omlopen te komen) maar ook dat er na zo'n korte tijd na het omschilderen al zo veel bovenleidingslijpsel op de gele neus terecht was gekomen (hij was echt geel).
Voor de twijfelaars wijs ik op de handgrepen over de neus, deze waren bij de grijze neus altijd op het punt waar het geel in het grijs overging ook grijs geschilderd, je zag duidelijk twee kleuren op de handgreep. Op bovenstaande archieffoto's is dit niet te zien en ook niet op de eerder door mij genoemde foto waar ik overigens zsm een scan van maak.
Groet,
Gerard.
-
Bijgaand link naar de kleuren uitvoering van een van de foto's van hierboven. Overgenomen uit het foldertje 'Onze treinen en locomotieven' uit 1971.
http://www.flickr.com/photos/fotovliet/2948055192/sizes/o/
Ben nog even aan het zoeken in OdR of ik iets over de neus kan vinden.
Groet,
Gerard.
-
Misschien is het hier beter te zien of de neus van de 1208 geel of grijs was?
https://www.flickr.com/photos/penmorfas/3872417428/in/set-72157622186415394/lightbox/
Mvg jamie
-
waarom een draadje uit 2008 uit het stof halen met een foto waarbij de bovenkant van de neus helemaal niet zichtbaar is ???
-
Na zes jaar uit het stof halen zal de neus wel grijs zijn.... ;D ;D (y)
-
Nou ja, 1200 is nu weer actueel ;D
-
Uit Het Openbaar Vervoer van maart 1971: "Zoals bekend mag worden verondersteld is de 1208 als eerste lok in de huisstijlkleuren grijs/geel gespoten (de 1501-1504 niet meegerekend). Op 10/2 werd de lok na grote revisie afgeleverd door Tb: zijwanden grijs; het schuin toelopende bovenste gedeelte geel met zwart embleem; neuzen geel, d.w.z. het front ervan. De "kozijnen" van de zijramen zijn ook geel en staan met een gele strook als het ware in verbinding met het geel van neus. De bovenkant van de neuzen is grijs, het gedeelte dus waar de machinist opkijkt."
Als de loc op 10 februari is afgeleverd en in maart staat al vermeld dat de neuzen bovenop grijs zijn, dan heeft alleen de 1208 hooguit enkele weken met gele neuzen gereden. Op een van de staatsiefoto's na de grote revisie lijkt inderdaad wel een volledig gele neus te zien. Voorstelbaar is dat men er al tijdens de eerste ritten achter kwam dat het gele vlak hinderlijk was.
-
@padoga of fun,
Ik vond toevallig 'n filmpje op You tube.
Harmelen-aansluiting van Corderijk.
Opgenomen vanuit de 1201 op 22aug 1993.
Misschien heb je er iets aan.
Mvg
Ad
-
Als de loc op 10 februari is afgeleverd en in maart staat al vermeld dat de neuzen bovenop grijs zijn, dan heeft alleen de 1208 hooguit enkele weken met gele neuzen gereden. Op een van de staatsiefoto's na de grote revisie lijkt inderdaad wel een volledig gele neus te zien. Voorstelbaar is dat men er al tijdens de eerste ritten achter kwam dat het gele vlak hinderlijk was.
Correct, zie de laatste reactie op p.1
-
Ik vond toevallig 'n filmpje op You tube.
Linkje ???
-
@padoga of fun,
Misschien heb je er iets aan.
Betwijfel het. Sinds Feb 2014 niet meer actief op het forum ::)
Krijg je met zo'n oud draadje uit het stof halen. :)
-
Linkje ? tik maar in Youtube : Harmelen-aansluiting. :D