BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bob R. op 14 October 2008, 12:25:39
-
Zoals bekend hebben veel oude Marklin modeltreinen veel verzamelaarswaarde.
Hoe zit dat met Fleischmann ?
Waren daar de oplages te groot om echte verzamelaars waarde te krijgen ?
-
Nee juist het tegenovergestelde . De oplages zijn vele malen kleiner en werden door andere types hobbiesten gekocht. Er bestaan wel lijsten van Fleischmann verzamel objecten , alleen de groep verzamelaars is kleiner dan van M.
-
Had Marklin vroeger de befaamde rode doosjes, Fleischmann had de blauwe doosjes.
dave
-
Er zijn niet zo heel veel Fleischmann verzamelaars. Dat is mooi, daardoor blijven veel oude (metalen) modellen tenminste een beetje betaalbaar.
Gevolg is ook dat er veel minder verzamelcatalogi uitgegeven worden: er is gewoon weg onvoldoende markt voor. Er is wel een heel goede database te vinden: http://www.fleischmann-ho.nl
Een van de oude Fleischmann-modellen met een behoorlijk hoog prijskaartje: een Baldwin lok naar Nederlands voorbeeld.
.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1340h_ns.jpg)
-
Had Marklin vroeger de befaamde rode doosjes, Fleischmann had de blauwe doosjes.
dave
En niet te vergeten de doosjes met de losse flap die meestal kwijt is. Een originele flap kan flink schelen. :D
Hier nog wat info.
http://www.effert.de/ (http://www.effert.de/)
-
Hier nog wat info.
http://www.effert.de/ (http://www.effert.de/)
De man achter die site beschuldigt de nederlanders ervan, de oude Baldwin-loc'en te vervalsen. Stuur hem eens een vraag per mail en je kunt een flinke snauw verwachten. Hoe weet ik dat...
-
Er zijn overgespoten exemplaren van de 1340 in omloop maar ook van de 1335 (bruin), 1322, 1435 (grijs) en 1330 (bruin).
Die zijn in Amerika van een nieuw kleurtje voorzien en via Nederland en Duitsland op Ebay verkocht.
Hoe weet ik dat......
-
Na wat gezoek op de sites, de Fleischmann modellen die een beetje extra waarde hebben opgebouwd zijn op 1 hand te tellen.
Niet dat,dat belangrijk is maar het verbaasde mij een beetje.
-
Nou vraag ik me toch af hoe bijzonder deze 2 zijn:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PA148538.jpg)
-
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PA148539.jpg)
Allebij gekocht op marktplaats tijdens het begin van onze hobby in 2000.
Een beetje als vergissing, maar nu vind ik ze wel leuk.
-
Ik hoop dat je voor die twee niet meer dan 50 euro heb gegeven. De T3 met verwrongen kunststofkap, en de BR24 met gietmetalen kap, welke 2 grote lampgaten heeft en gestanste windbladen, beide weing waard. Schaal 1:85 of zo, past ook niet echt meer bij H0 van nu.
De T3 is in zwarte (US) uitvoering wat meer waard, maar die heb jij niet.
-
Die T3 zal ongeveer tussen de 30 en 50 Euro opbrengen.
Die BR-24 ook.
Beide locs kocht ik voor die prijs op marktplaats, allebei met de oude vierkante motor.
Voor deze legde ik 200 Euro neer:
(http://img360.imageshack.us/img360/738/3062008marktplaatscatalbe5.jpg)
Voor deze op een rommelmarkt 20 Ero, de wagons behoren de 1200 groen te zijn:
(http://img395.imageshack.us/img395/1001/fleischmannhoset1954qn2.jpg)
-
Voor dit setje ving ik 500 Euro:
Wel schaal O
(http://img369.imageshack.us/img369/3355/dsc00346gz5.jpg)
-
In enorme aantallen gefabriceerd dus die lokjes van mij.
Je komt ze wel vaak tegen, de T3 is trouwens in nieuw conditie alsof die nooit gebruikt is!
Zegt wel veel over de vroegere kwaliteit van Fleischmann...
-
In enorme aantallen gefabriceerd dus die lokjes van mij.
Je komt ze wel vaak tegen, de T3 is trouwens in nieuw conditie alsof die nooit gebruikt is!
Zegt wel veel over de vroegere kwaliteit van Fleischmann...
Wel zijn de kappen van oudere plastic modellen en dan zeker die van stoomlocs vaak krom.
-
Klopt, maar deze is nog kaarsrecht.
De vorige eigenaar heeft er niet veel mee gereden. "van een oud dametjes geweest" ;D
-
Blijft leuk dat oude Fleischmann-spul. Dit is een lokje waar wel weer wat meer voor wordt gegeven (nee ik doe 'm niet weg :) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1322_FLEISCHMANN.jpg)
-
... maar deze is nog kaarsrecht. /...
Toch niet helemaal denk ik. De cabines van de T3 gaan een beetje achterover hangen (en dat komt niet door het rijden). Dat doet de jouwe toch ook, duidelijk op de foto te zien.
-
Lensvervorming. ;)
-
Kan, zal hem eens "anders" nemen.
mijn camera heeft wat meer groothoek dan een standaard camera.
Ik zit niet thuis, dus dat wordt later.
ook een Fleischmann verzamelaars pagina: sammlertreff (http://www.sammlertreff.de/)
-
Lensvervorming. ;)
Vergelijk maar eens met de BR24, die staat er wel als een kaars op. ???
-
Hallo Dick
Een vraag over het twee assige lokje in de doos.
Is het de electrische of de uurwerk uitvoering?
Ik had de electrische als jongen van 10 midden jaren 50 gekocht in Duitsland voor 20 Mark toen Fl 18=.
Een iets duurder en leuker model, het B locje met een losse tender koste toen 25 Mark en dat was toen helaas te veel.
Ik hoop ze allebei ooit nog eens te kunnen kopen.
Jay Jay
-
Vergelijk maar eens met de BR24, die staat er wel als een kaars op. ???
je moet niet wat recht is krom praten ;D
nog 2 nachtjes slapen ;) (het kan zijn dat ie ietsjes krom is maar zo krom als ik ooit eerder heb gezien in ieder geval niet )
-
heey,
Ben je nou een verzamelaar of wil je de boel verkopen?
Krijg steeds meer zo'n indruk dat je de boel wild verkopen.
mvg fridzie
-
Nee hoor sterker nog ik heb nog nooit iets verkocht uit mijn verzameling.
Maar ik kan me voorstellen dat je dat denkt ;D
Ik zit niet thuis en dan kriebelt het, is die nou krom of niet ???
En ik ben nieuwsgierig over de achtergrond van deze 2, bouwjaar en zeldzaamheid.
(dus niet zeldzaam en tussen 1956 -1968 geleverd)
Kortom, niet te koop :)
-
Vergelijk maar eens met de BR24, die staat er wel als een kaars op. ???
Hmmm, inderdaad.
-
De T3 (1315) werd geproduceert van 1956 tot 1968/69.
De BR24 werd gemaakt van 1954 tot 1961/62, 2 werkende frontlichten en blikken windleiplaten.
Zelfde model maar dan met 3 werkende frontlichten en gegoten windleiplaten werd gemaakt van '62 tot 1965/66.
Leuke markante oude Fleischmann-modellen maar de verzamelaarswaarde is niet zo groot.
-
Hmmm, inderdaad.
:-[ het wordt mij te heet onder de voeten ;D
-
(http://www.sammlertreff.de/katalog/fleischmann/jpg/1340fvo.jpg)
© http://www.sammlertreff.de/katalog/index.html
Deze heb ik thuis ook staan :P
-
Ja mooi dat oude spul, geweldig mooi gemaakt voor die tijd, net als deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann_1332.jpg)
Naar huidige maatstaven en produktiemogelijkheden ontbreken wel wat details....... ;)
-
Ziet er als nieuw uit.
-
.. 1340f ... deze heb ik thuis ook staan ...
Die glimt mooi! Heb ik thuis ook staan, alleen zijn de 3 embleems (SNCF) stuk.
Zouden die nog ergens te verkrijgen zijn?
-
Het zijn stickertjes en het zal inderdaad wel heel moeilijk zijn om nog ergens 3 stuks te vinden.
Maar ik denk dat je dit met een goed voorbeeld na kan maken.
Scannen, bewerken en printen op fotopapier voor de juiste dikte.
-
ik heb nog een voorraadje FL* bouwdozen van wagons en rijtuigen ( kompleet met decals etc. Iemand belangstelling?
--6 3rijtuigen en 2 wagons.
-
Zoals beloofd (nu kan iedereen zijn gewone levendje weer hervatten ;D ;D ;))
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_7685.jpg)
Zo krom is die gelukkig niet (maar er zijn er wel meer die op gevorderde leeftijd krom worden ;D)
-
Hallo Dick
Een vraag over het twee assige lokje in de doos.
Is het de electrische of de uurwerk uitvoering?
Ik had de electrische als jongen van 10 midden jaren 50 gekocht in Duitsland voor 20 Mark toen Fl 18=.
Een iets duurder en leuker model, het B locje met een losse tender koste toen 25 Mark en dat was toen helaas te veel.
Ik hoop ze allebei ooit nog eens te kunnen kopen.
Jay Jay
Het is de elektrische en hij loopt nog steeds als een trein.
Dat B-lokje met de blikken tender (die vaak verroest zijn) kocht ik laatst op Marktplaats voor 15 Euro.
Nu nog twee 1200 rijtuigen derde klas.
Van deze oude draaischijf had ik er drie op zolder liggen, snel een depotje gemaakt, bij de gamma een stuj afval-multiplex en snel een depotje gemaakt voor de verkoop (zonder locs uiteraard)
(http://img522.imageshack.us/img522/1209/dsc00883uu0.jpg)
-
Was die duur?
Dat is toch de meest zeldzame Fleischmann ?
-
Ik zie dit draadje voor het eerst (zit nog niet zo lang op dit forum) en heb het even doorgelezen.
Nog even een aanvulling op prijzen van ouder materieel en verzamelaarsmodellen: in de HUT Modellbahn-Katalog (diverse edities per jaar en per tijdperk en in heel kleine oplages van soms maar honderd exemplaren of zelf minder) vind je ook prijzen en die zijn - zoals hier al eerder aangegeven - niet erg hoog. In ieder geval veel lager dan de Duitse verzamelaarssite waar in dit draadje naar wordt verwezen, maar dat lijkt iets commercieels te zijn.
HUT weet waarover hij praat. Hij is een kenner. De man achter de HUT-catalogi is Wolfgang Engel, eigenaar van de uitgeverij.
De catalogus van HUT beschrijft ook allerlei varianten, maar is veel minder uitgebreid dan de Koll voor Märklin, eenvoudigweg omdat het aantal door Fleischmann geproduceerde modellen en varianten vele malen minder is dan bij Märklin.
-
Was die duur?
Dat is toch de meest zeldzame Fleischmann ?
De duurste en meest zeldzame lokomotieven van Fleischmann zijn loks uit 1952 met sleepkontakten om stroom af te nemen van de railstaven.
Bijvoorbeeld lok 1320, 1360 en 1335G.
Deze stoomlok met nr. 1368 naar Italiaans voorbeeld is heel mooi...... Voor ongeveer € 300 kun je er wel een bemachtigen.
-
hallo ik heb 4 fleischman lokos nummer 1 is een 1350 nummer 011952
als 2de een 1320 nummer 801952 gt als 3de een 1340geen nummer gevonden
als 4de een 1350 nummer 24001 alvast bedankt voor de reacties
-
nr 1 is waatschijnlijk een 1360, maar daarvan heeft eigenlijk alleen de 1e versie met slepers op de rails een serieuze waarde, nr 2 zijn vele varianten op, waarvan ook alleen de eerste versie met zilveren buffers en slepers een grote waarde heeft, nr 3, de 1340, zijn wel tien varianten van met allemaal verschillende waardes, de goedkoopste zijn de geel/groene en de zwarte versie, die je beide voor zo'n 100 euro elk wel op de beurzen vindt, nr 4 is de BR24 in metaal (met kunststof tender) en die heeft nauwelijks verzamelwaarde.
Groeten,
leo