BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: modelspoor1970 op 20 September 2006, 17:15:53
-
Hallo modelspoorders, :)
Ik wil graag een IB met een trein en rails kopen.
Is er misschien zo'n startset of weet iemand misschien waar ik zoiets goedkoop kan krijgen?
Oja, ik heb tot ongeveer 700 euri te besteden
Bedankt! :)
Gerard
P.S. Ik hou van tijdperk 5 en detaillering
-
Gerard,
de IB is alleen los te koop. Dus niet in een startset.
In een startset van Fleischmann vind je een TC, kwa uiterlijk hetzelfde alleen innerlijk iets anders, maar daar heb je vast al wat meer over gelezen en over opgezocht ;)
De IB zal zo rond de 370 a 420 Euro zijn naar ik meen, heb je nog prima geldt om een losse loc te kopen en wat rails.
Wat ik me afvraag is waarom je voor de IB gekozen hebt.
Wellicht dat je dat hier kan uitleggen.
Laat ons eens weten wat je in gedachten hebt, wellicht zijn er andere (goedkopere) oplossingen kwa aansturing zodat je meer voor rails en treinen overhoud.
mg,
Sander
-
De IB zal zo rond de 370 a 420 Euro zijn naar ik meen, heb je nog prima geldt om een losse loc te kopen en wat rails.
489 Euro exclusief voedingstrafo zul je bedoelen.
Hub
-
is ie in een paar jaar tijd alweer zoveel gestegen dan?
Ik heb de mijne gekocht, incl verzenden voor 376 excl. trafo..
mvg,
Sander
-
Ik zou toch voor de IB gaan en niet voor de Twin-Center.
De IB ondersteund veel meer protocollen.
Beter nu iets meer uitgeven dan later spijt krijgen en als nog een IB moeten aanschaffen
Houd er wel rekening mee dat je voor de IB een travo nodig hebt van MINIMAAL 52 Va hoger is uiteraard veel beter.
Een travo kun je altijd wel vinden op Marktplaats of Ebay.
Of anders bij Conrad (eigen merk).
Dan ben toch altijd minder geld kwijt dan voor een nieuwe (Märklin).
Succes.
-
Met de TC kan je ook prima digitaal rijden. Zit in een startset (dus met trein en wat rails) en is in dat opzicht ideaal lijkt mij.
Toch wil ik nog even weten wat Gerard er toe beweegt een IB aan te willen schaffen.
mvg,
Sander
-
Ik wil graag een IB omdat een oude kennis ook een heeft en dan ook aangestuurd met koploper, en hij zei dat dat heel erg handig was, Of is er een ander alternatief?
Maar wat voor rails heb je nodig? ,en heb je een bepaald merk locs nodig?
en trouwens, ik kan ook wat doorsparen :)
Maar bedankt voor de hulp :)
Gerard
-
Gerard,
je kan toch niet alles in 1x kopen, je hobby (in dit geval: modelbaan) zal met de loop der jaren wel langzaam/snel groeien.
Als jij denkt dat je over een jaar (of meerdere jaren) een dusdanige treinbaan hebt waarop je ge-automatiseerd zou willen/moeten rijden dan is de IB + een software programma zeker een goede oplossing.
Als jij het bij een relatief gezien kleine baan houdt en met maar een paar locs rijdt dan is het een vrij dure oplossing in mijn ogen.
mvg,
Sander
-
Je zou ook eens naar de EasyControl van TAMS kunnen kijken.
Deze heeft dezelfde mogelijkheden als de IB echter heeft maar een regelaar maar is wel een stuk goedkoper. Voor meer info zie de site van Conrad.
Hub
-
Die tams is ook goed,maar ik weet inmiddels al meer over de IB,
Dus ik denk dat ik voor de IB ga,want ik wil wel graag een grote baan maken met veel treinen (ik heb ruimte genoeg, en een hele grote tafel die goed toegankelijk is)
Dus ik denk dat ik ga beginnen met knoeien met een lekker simpele baan (analoog) die bij een kennis nog op zolder staat en hem kwijt wil (märklin,1950-1960). En dan ga ik ondertussen sparen voor een mooie digitale baan(Met een IB en koploper :))
Gerard :)
-
Marklin 1950 - 1960 ???, ik denk dat er veel verzamelaars geintereseerd zijn (ik niet trouwens...). Dus misschien is verkopen een optie om de buidel te vullen. Dit kun je dan weer uitgeven aan de IB die je wilt aanschaffen.
Succes Rene
-
Ja, flink oud, Ik ga maar ff kijken bij iemand die de waarde schat,hoeveel die waard is, Best een grote set, En ik denk dat dat spul ook een beetje te oud is om voor een beginner als ik nieuw leven in te blazen. Als ik reactie heb daarvoor of Foto's zeg ik het wel :) (zondag krijg ik hem)
Gerard :)
-
Als je toch opnieuw gaat beginnen kijk dan ook eens naar de ECoS van ESU. Ik heb zelf nu bijna 2 jaar een IB maar als nu opnieuw zou kiezen zou ik toch ook eens kijken naar een ECoS. Daar zit ten minste een USB aansluiting op ip van een "ouderwetse" compoort.
Verder zitten er minstens de zelfde aansluit mogenlijkheden.
Ik zou toch voor de IB gaan en niet voor de Twin-Center.
De IB ondersteund veel meer protocollen.
Volgens modelspoor collega's kan je op een TC ook bijvoorbeeld met Selectrix rijden hoor. Dit word niet vermeld door Fl*
Succes
-
Klinkt ook goed!, maar ik wil eigenlijk toch liever de IB
Gerard :)
-
ik zou als ik jou was een multimause kopen!
idiaal voor beginners en kan vrij veel en is goedkoop.
een IB niet kopen is nog maar een paar jaar oud.
zoals iedereen weet digetaal wordt in de loop jaren goedkoper zoals met alle electronica.
over een jaartje of 3 a 5 is een IB voor 100 wel te vinden nieuw.
altijd als iets nieuw is worden er belachelijke prijzen voor bedacht.
-
1314,
De IB is alleen nog maar in prijs gestegen afgelopen jaren. Denk dus neit dat je hem over een jaar of wat kan kopen voor 100 euro.
Het blijft een complex duur aparaat.
mvg,
Sander
-
Ben ook een starter en ik heb ook nog geen rails van fleischmann.
Ik twijfel ook tussen een startset met TC of de IB los of de Ecos. Alleen de loc in de startset hoef ik niet.
keuze maken is moeilijk, heb ook een buget van 925,00 ter beschikking, ik ga volledig nederlands rijden in de tijdperk IV-V
-
Als je minder dan 1000 euro hebt te besteden. Vind je het dan niet een beetje veel om de helft aan de digitale centrale uit te geven?
-
Maar ik begin met een goede digitale centrale+ een set treinen en rails.
Je hoeft dan nooit meer een betere digitale sturing te kopen.
Maar rails en treinen: Er zijn er nooit genoeg van!
En mijn budget wordt langzaam verhoogd ;)
Gerard :)
Nog een vraagje: Heb je speciale treinen of rails nodig?
-
Nee, elke railssoort kan je gebruiken.
Nee, je hebt inprincipe geen speciale treinen nodig.
LET WEL:
Elke trein dient voorzien te zijn/worden van een decoder welke niet altijd standaard in een trein zit.
Inbouwen behoort dus tot de mogelijkheden.
mvg,
Sander
-
Je kan ook kijken voor een goede gebruikte IB. Bij wentink Occasions stond er laatst 1. Die was ook niet goedkoop maar wel goedkoper als nieuw. En als je volledig NL gaat rijden kan je de startsets wel uit je hoofd zetten. Wat moet je dan met een V160 of V200 of iets anders wat hier niet voor komt of zelden voorkomt
1314,
De IB is alleen nog maar in prijs gestegen afgelopen jaren. Denk dus neit dat je hem over een jaar of wat kan kopen voor 100 euro.
Het blijft een complex duur aparaat.
mvg,
Sander
Hij lijkt duurder maar dat komt omdat hij vernieuwd is.(IR poort/software etc) En zo complex is het niet. Ik vind persoonlijk dat de stappen erg overzichtelijk zitten. Zolang er nog geen windows inzit dan komt het wel goed :)
Ben ook een starter en ik heb ook nog geen rails van fleischmann.
Moet het persé Fl rails zijn? Kijk goed rond voor je iets koopt er zijn vele andere mooie railzen te koop. ROCO line/PECO/Tillig zijn een aantal die voor mij erg goed ogen.
Succes
-
Een startset kopen met een digitale central is prijstechnisch het meest economisch. Zo ben ik in 1998 ook met digitaal begonnen toen koste een startset met 2 loks en een 6021 centrale 999 gulden bij mijn handelaar.
Alleen Fleischmann en Marklin hebben startsets met daarin een dure all in one digitale centrale. Fleischmann met een Twincenter, Marklin met een CS.
Los ben je echt veel duurder uit. En met tweede hands kan je heel veel pech hebben.
-
Kan ook analoog, maar ik wil later overstappen naar Koploper. en Wat voor apart kastje heb je nog nodig bij de IB?
En ik zoek rails zonder grondje eronder.Wie maakt die?
Gerard :)
-
Bij de CS en de Ecos kun je die op het beeldscherm al aansturen. Je wissels worden dan aangesloten op wisseldecoders van bijvoorbeeld Viessmann, Conrad etc. Bij een IB moet je nog een apart kastje erbij kopen om je wissels digitaal aan te sturen.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de wissels nog gewoon analoog met een schakelkastje te besturen.
Groeten,
Herman
-
Met de IB kun je zonder meer wissels bedienen. Niks geen apart kastje. Ik denk dat je in de war bent met de oude Lokmaus van Roco Herman. Met de nieuwe Multimaus kun je weer wel zonder meer wissels digitaal aansturen.
-
Gerard,
ik krijg het idee dat je erg weinig idee hebt waar je mee bezig gaat of bent.
Rails zonder grondje = Rails zonder grindbed.
Je kan zelf eens op internet kijken welke rails soorten de verschillende merken hebben.
mvg,
Sander
-
@henk
Oeps, foutje. Ik dacht weer eens,.... ;)
Groeten,
Herman
-
Bij de CS en de Ecos kun je die op het beeldscherm al aansturen. Je wissels worden dan aangesloten op wisseldecoders van bijvoorbeeld Viessmann, Conrad etc. Bij een IB moet je nog een apart kastje erbij kopen om je wissels digitaal aan te sturen.
Groeten, Herman
Herman, met een Intellibox kun je 2048 wissels bedienen, meer dan 10.000 loks een adres geven, en 2048 terugmeld contacten inlezen. Zonder een enkel extra kastje. Zelfs de computer aansluiting zit er in.
Mvg
Wim.
-
Herman, met een Intellibox kun je 2048 wissels bedienen, meer dan 10.000 loks een adres geven, en 2048 terugmeld contacten inlezen. Zonder een enkel extra kastje. Zelfs de computer aansluiting zit er in.
Mvg
Wim.
Wel even bij vertellen dat als je een baantje hebt met meer dan 8 wissels dat het wel erg veel stress veroorzaakt als je het alemaal bedienen wil. Dan ontkom je niet aan een appart iets om te bedienen. Bijvoorbeeld Koploper.
-
Jeroen,
die wissels besturen gaat nog wel.
maar het overzicht bewaren van meer dan 2 locs is haast onmogelijk.
mvg,
Sander
-
Daar heb je wel gelijk in Sander, Maar een wissel straat met 5 wissels tijdens het rijden met 2 treinen valt ook niet mee, zeker niet als de adressen niet bij elkaar in de buurt liggen. bijvoorbeeld 5-9-15-20-29
succes
-
Jeroen,
ik ben 3 jaar terug al van dat gedoe afgestapt. ;D
mvg,
Sander
-
Er wordt hier wel zo lekker gezegd dat een IB zoveel verschillende dingen kan aansturen op veel adressen, maar dat ligt maar net aan waarmee je rijd. En eerlijk gezegd zou ik het zonde vinden om een IB te kopen, het is hetzelfde als een auto gaan kopen, waarbij je kan kiezen uit eentje met 4weelaandrijving die duur is en eentje die erop lijkt met 2wielaandrijving die veel goedkoper is, maar je er toch alleen maar in de stad mee gaat rijden, niet door bossen etc. krossen. Dan is namelijk de 4wielaandrijving nutteloos. Zo vind ik dat ook met de IB. En je wil wel met koploper gaan rijden, maar een winkelier kan je er niet mee helpen als daardoor alles crasht. Zo'n winkelgarantie krijg je namelijk niet. Terwijl als bijv. een treinbesturingssysteem van een merk alles laat crashen en/of niet werkt, je ermee terug kan gaan naar de winkel.
En volgens mij kan je met de IB maar 1 trein tegelijk laten gasgeven, etc. Als je meerdere tegelijk wil kunnen BEDIENEN, bijv. 2, kun je beter een central station nemen.
Maar jij moet zelf de keuze maken, en zelf ermee rijden, het zelf betalen, etc.
Laurent
-
Lauent,
Ook met een IB kun je twee treinen tegelijk besturen.
Bij welke besturing krijg je dan garantie als je door onoplettendheid je treinen tegen elkaar aan laat crashen? Ik denk dat geen enkele winkelier of fabrikant daar garantie opgeeft.
Gr,
Bart
-
Laurent,
Waar je gelijk in heb is dat de IB maar 1 trein tegelijk kan laten 'gasgeven'. Maar dit geldt voor ieder digitaal systeem. Iedere willekeurige digitale centrale (dus ook de Central Station!!!) stuur 1 bericht/commando naar 1 locomotief. Dit gebeurt achter elkaar dus er kan nooit tegelijkertijd 2 berichten verstuurd worden. Het mooie is alleen dat die berichten zo snel achter elkaar verstuurd worden (millisecondes) dat je daar helemaal niets van merkt en dat het lijkt alsof 2 lokomotieven tegelijkertijd gas geven.
Of je nu IB, twincenter, Multi-Maus, Central station, Lenz of noem maar op rijdt, als jij het een goede centrale vindt dan is dat zo.......maar dat houdt niet in dat de andere dan dus slecht zijn.
groetjes,
Pieter
-
Het is ook mogelijk om de treinbaan met koploper te besturen met nog een andere PC ipv een CS IB of iets dergelijks.
Dmv een s88lpt printje
Kijk daarvoor hier : http://www.robh.nl/
@laurent (offtopic)
auto met 4wielaandrijving is niet alleen handig in de bossen.
Ook bij regen/gladheid en een sleurhut
Nadeel is weer hoger brandstofverbruik en aanschafkosten
-
Bij de Central Station kan wel degelijk 2 treinen tegelijk laten gasgeven, er zitten namelijk 2 gashendels/knoppen op dat apparaat, evenals 2 datagegevens van je dan te besturen treinen, en wissels onderin je scherm. Dat was wat ik bedoel.
En wat ik bedoel is dus dat als door koploper je computer volledig naar de kloten gaat je er minder garantie op hebt dan als het bijv. als je computer door een erkend en goed programma van een groot bedrijf waarvoor je een rib uit je lijf hebt betaald naar zijn grootje gaat.
-
laurent waar heb je het over?
Op een een IB/twincenter zitten ook twee draaiknoppen waarmee je twee treinen (semi)simultaan kunt besturen.
Ikzelf gebruik lenz met twee handregelaars, dus ook twee treinen (semi) simultaan).
Over garantie op computers en het gebruik van software onder licentie danwel freeware/shareware zou ik willen zeggen: veel succes bij microsoft met welke software dan ook.
Rene
-
Laurent
Ik had het ook niet over dat IB het niet bedienen kan, maar ik het het meer over mijzelf. Ik heb maar 2 handen en ogen.
Volgensmij is de bedienins mogelijkheid van een CS gelijk aan aan die van een IB. Bij een CS druk je op een plaatje bij een IB op een knopje.
Met IB kan je zonder de instelling te veranderen 2 lokomotieven en 8 wissels/wisselstraten bedienen.
Bij CS kan je ook 2 loks bedienen alleen het aantal wissels/seinen weet ik niet.
Maar ik heb Koploper juist genomen om het crashen beetje binnen de perken te houden.
-
OK nog ff duidelijk want ik ben soms een beetje vaag ::)
Ik wil een baan beginnen met NL materieel,
Ik wil hem aansturen met Koploper en alles dig. aansturen (behalve verlichting van gebouwen en kranen)
Ik wil ook een kraan/kolenkraan op mijn baan
Mijn startbudget €1000,-
Het bedieningsgemak hoeft niet met weinig functies maar niet al te ingewikkeld
Schaal H0
Merk: maakt niet veel uit, maar wel gedetailleerd
Grootte: Ruimte zat!
Wat is hiervoor een advies?
Alvast bedankt ;)
Gerard :)
-
Een andere goedkope optie is altijd nog MRdirect (www.mrdirect.nl). Dit is een IB, maar dan wordt er een (oude) computer voor gebruikt. nadeel is dat je wel handig moet zijn met elektronica en de computer, verder moet je er genoegen mee nemen dat je kastje groter wordt en meer geknutseld.
Denk persoonlijk niet dat je hier naar opzoek bent, maar wie weet
-
En wat ik bedoel is dus dat als door koploper je computer volledig naar de kloten gaat je er minder garantie op hebt dan als het bijv. als je computer door een erkend en goed programma van een groot bedrijf waarvoor je een rib uit je lijf hebt betaald naar zijn grootje gaat.
Waarom zou Koploper een computer kapot maken? Ik zie sowieso niet hoe een treinbesturingsprogramma dat voor elkaar gaat krijgen. In ieder geval zijn er inmiddels een paar duizend Koplopergebruikers in Nederland die kunnen getuigen dat het programma niet onderdoet voor welk commercieel programma dan ook. En die nog nooit hebben meegemaakt dat Koploper de computer molesteerde. ;D
Als je problemen met een treinbesturingsprogramma hebt en je gaat ermee naar de treinenwinkel, dan merk je dat ze er daar in de regel ook de ballen verstand van hebben. Centrales idem dito. Goede ondersteuning voor dergelijke programma's wordt voornamelijk via internet geleverd, ook voor commerciële programma's. De internetondersteuning voor Koploper is uitstekend.
Het probleem met Koploper is hooguit dat de nieuwste centrales (nog) niet worden ondersteund. Dat ligt niet aan Paul Haagsma, maar aan de fabrikanten van die centrales. Daar koop je als gebruiker echter weinig voor. Persoonlijk zou ik geen 500 euro meer uitgeven voor een klassieke centrale van Lenz of voor de IB. Op het punt van de instapcentrales ben ik er wel uit: Multimaus rules en als je niet vastzit aan Koploper, dan kun je er nog een interface met computerprogramma bijkopen ook.
Maar op het punt van de 'grote' centrales is het allemaal sterk in beweging. Persoonlijk wil ik nog eens een nieuwe, maar wacht ik in ieder geval de Viessmann-centrale af.
-
En wat ik bedoel is dus dat als door koploper je computer volledig naar de kloten gaat je er minder garantie op hebt dan als het bijv. als je computer door een erkend en goed programma van een groot bedrijf waarvoor je een rib uit je lijf hebt betaald naar zijn grootje gaat.
Hoezo minder garantie??? ipv 12 maanden dan maar 6 maanden garanatie???
Meestal is er wel meer nodig dan een programma om je computer naar de ***** te helpen. En software van een erkend en groot bedrijf werkt ook niet echt altijd goed, kijk maar naar Microsoft.
-
De IB heeft juist beveiligingen ingebouw, om juist te voorkomen dat je computer naar de filisteinen gaat. Zogauw men niets vreemds uitvreet met het kabeltje tussen IB en Computer, kan er echt niets misgaan. Hooguit kan bij verkeerd aansluiten van je baan (wat je makkelijk kan voorkomen) de IB opblazen, maar daar zit 1 garantie op, en 2 de reparatie-service is ook uitstekend (naar horen zeggen)
-
De Ecos, Viessmann commander en CS hebben de toekomst. Alleen is het nog niet uitgerijpt. Maar qua gebruiksvriendelijkheid winnen ze het met gemak van de IB.
Volgend jaar zal er veel veranderen in het digitale wereldje. O ja CS en Ecos zijn samen ontwikkeld.
480 euro tot 500 euro kost een ecos met een 90 va trafo in de winkel.
-
Bij de Central Station kan wel degelijk 2 treinen tegelijk laten gasgeven, er zitten namelijk 2 gashendels/knoppen op dat apparaat, evenals 2 datagegevens van je dan te besturen treinen, en wissels onderin je scherm. Dat was wat ik bedoel.
En wat ik bedoel is dus dat als door koploper je computer volledig naar de kloten gaat je er minder garantie op hebt dan als het bijv. als je computer door een erkend en goed programma van een groot bedrijf waarvoor je een rib uit je lijf hebt betaald naar zijn grootje gaat.
Laurent, je kraamt niet alleen ongelooflijk veel onzin uit, maar je hebt ook werkelijk geen idee waar je over spreekt. Mijn tip aan jouw is, verdiep je eerst eens goed in deze materie, en kom dan nog eens terug met commentaar, tot die tijd zwijg, want je maakt je zelf ongelooflijk belachelijk. Dit is geen persoonlijke aanval op jouw als persoon, maar meer een poging om je voor je zelf in bescherming te nemen.
Mvg
Wim.
-
Wim heeft gelijk, al zou ik het persoonlijk anders geformuleerd hebben. :)
Verder geldt dat je bij geen enkel stuk software garantie krijgt. Kennelijk heb je nooit de End User License Agreement doorgelezen, die je bij alle software krijgt.
Bijvoorbeeld, dit is wat Windows XP zegt over aansprakelijkheid:
BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID - Voor zover maximaal is toegestaan op grond van het toepasselijk recht en behoudens hetgeen is bepaald in de Microsoft-garantie, zijn Microsoft noch haar leveranciers aansprakelijk voor enigerlei schade (daaronder begrepen doch niet beperkt tot schade als gevolg van gederfde winst, bedrijfsonderbreking, verlies van bedrijfsinformatie of ander geldelijk verlies) als gevolg van het gebruik of de onmogelijkheid tot gebruik van de Software, zelfs indien Microsoft op de hoogte was gesteld van de mogelijkheid van die schade. In elk geval is de totale aansprakelijkheid van Microsoft uit hoofde van enige bepaling in deze Overeenkomst beperkt tot het werkelijk door u voor de Software betaalde bedrag. Deze beperkingen zijn niet van toepassing op aansprakelijkheden die op grond van het toepasselijk recht niet kunnen worden uitgesloten of beperkt.
Bron: gebruiksrechtovereenkomst in de Hulp van mijn Windows XP installatie.
En dat geldt voor alle software. Dus of het nou gratis geleverd wordt of niet maakt geen donder uit.
- Peter