BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: NS 1100 op 12 October 2008, 19:46:41
-
LSM heeft vroeger samen met Heris een serie Belgische autotransporters van het type DDm op de markt gezet. Deze autotransporters rijden nu nog steeds in Nederland in Autoslaaptreinen van EETC. Ik heb een aantal van deze rijtuigen gekocht voor mijn 1:87 autoslaaptrein. Het betreft de artikelnummers 12523 en 12524.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12524.jpg)
Het viel me laatst op dat deze wagens de laatste tijd erg stroef over de rails liepen. Na enig speurwerk vermoed ik dat de wielassen de aslagers van het draaistelframe hebben uitgesleten. Ik heb geprobeerd om een wielas los te halen, maar dit is me niet gelukt. Ik vrees namelijk dat ik het draaistelframe ga overbreken als ik te ver door duw. Ik heb sterk het vermoeden dat er geen metalen lagers zijn geplaatst, maar dat de wielas gewoon in het plastic frame draait... En zo veel hebben deze wagens nou ook niet gereden bij mij!
Wie is dit probleem ook tegen gekomen met (deze) wagens van LSM/Heris?
Ik ben niet van plan om deze wagens 'dan maar voor altijd in de vitrine te zetten'. LSM is een paar weken geleden gemaild, maar helaas heb ik daar nog geen reactie van ontvangen. Aangezien LSM deze wagens toch nog in de productieplanning heeft, ben ik er een voorstander van dat ze wat extra draaistelframes mèt metalen aslagers produceren voor de mensen die de oude versie van deze wagens heeft.
-
Klemmen de remmen niet? Er zijn geen metalen lagers geplaatst; het asje valt er zondermeer uit te halen.
-
Bekend! Zie
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12130.msg185258#msg185258
Oplossing met MK lagertjes werkt OK.