BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Kornelis op 20 September 2006, 13:48:43
-
Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
Het idee voor dit baanplan is ontstaan naar het ontwerp van Auke Oosten, wat in de Railhobby nummer 2 van 2003 heeft gestaan. Hij had drie (kop)perronsporen, een rangeerterrein, een paradespoor en een schaduwstation ontworpen op drie niveaus. Met dit idee zijn wij aan de slag gegaan.
Het ontwerp, een fantasie h0 baanplan op drie niveaus, beeld een grensgebied tussen Nederland en Duitsland uit in de buurt van Arnhem waarbij het riviertje 'De St. Jansbeek' de scheiding tussen de beide landen is. De spoorlijn loopt verder naar Arnhem in Nederland en Emmerich in Duitsland waar de Nederlandse en Duitse E-locs elkaar afwisselen zodat zonder problemen de Nederlandse E-locs langs Bad Vriesheim kunnen rijden. De enige Duitse E-loc die al in ons bezit is wordt als opzending in een treinstam geplaatst.
Het Nederlandse station Leeuwendaal (A) wordt alleen aangedaan door kleine treinstellen of een korte trekduw combinatie. We willen hier een polder gebied realiseren met wat lintbebouwing en boerderijen, molens en een kleine dorpskern rondom het station.
Het Duitse station Bad Vriesheim (B) is groter. Dit bestaat uit één doorgaand spoor en een tweetal kopsporen. Bij de kopsporen is bewust i.v.m. de ruimte de mogelijkheid tot omlopen weggelaten. Het is de bedoeling dat de trein afgekoppeld wordt en door een andere loc wordt verder gereden. De loc die de trein overneemt staat opgesteld op het opstelspoor (G). Het dorpje met wat kleine industrie komt aan de beide zijden van het station te liggen waarin ook uitneembare gedeelte komen voor de bereikbaarheid van de achterste rails.
De oranje rails is een drierail paradebaan waarover ik mijn drierail modellen laat rijden. Aan dit spoor komt een klein poststation (J) te liggen voor de motorposten.
Het rangeerterrein wordt gebruikt om goederentreinen samen te stellen en af te rangeren. De goederentreinen komen binnen op spoor H. Hier wordt de locomotief afgekoppeld en eventueel opgesteld op spoor F of G afhankelijk of het een diesel of elektrische locomotief is. De trein wordt door een rangeerlocomotief, die opgesteld staan op spoor E, gesplitst en afgerangeerd op het rangeerterrein. Hierbij zal af en toe wel het hoofdspoor worden gebruikt maar dat wordt voor lief genomen.
De aankleding van de baan gebeurd in de stijl van tijdperk III. Aangezien het een afgelegen gebied is en de invloeden van buitenaf minimaal zijn kan hierdoor eenvoudig door het verwisselen van de auto's en de treinen ook in een later tijdperk gereden worden.
De aansturing van de baan wordt digitaal uitgevoerd met MrDirect en Koploper waarbij het rangeergedeelte en het wisselen van de loc's op de kopsporen handmatig zullen worden uitgevoerd. Hiermee hopen we te bereiken dat er een levendig treinverkeer ontstaat en toch nog genoeg werk voor de treindienstleiders overblijft.
Het zichtbare tweerail gedeelte is ontworpen met Fleischmann profi-rails en het schaduwstation met Fleischmann modelrails. Voor de wissels zowel in het zichtbare gedeelte als het schaduwstation is bewust gekozen voor uitvoering met het beweegbare hartstuk. Het drierail gedeelte is volledig ontworpen met Marklin K-rails.
Baanplan Leeuwendaal - Nivo 0 (http://members.lycos.nl/kornelis1974/leeuwendaal/nivo_0.jpg)
Baanplan Leeuwendaal - Nivo -1 (http://members.lycos.nl/kornelis1974/leeuwendaal/nivo-1.jpg)
Baanplan Leeuwendaal - Nivo -2 (http://members.lycos.nl/kornelis1974/leeuwendaal/nivo-2.jpg)
Aangezien ik zo lang met het plan bezig ben geweest is er een soort ‘baanplan blindheid’ bij mij opgetreden :-X. Daarom mijn vraag of jullie er ook is naar willen kijken en eventueel commentaar willen geven over zaken die niet correct zijn of beter kunnen.
Met een vriendelijke groet,
Kornelis
-
Leuk plan, maar zou het niet handig zijn als een trein kan omlopen in je station op de kopsporen?
verder ziet het er goed uit, plaats wat foto's als er iets gebouwd is ;) :D
-
Leuk plan, maar zou het niet handig zijn als een trein kan omlopen in je station op de kopsporen?
En:
Bij de kopsporen is bewust i.v.m. de ruimte de mogelijkheid tot omlopen weggelaten. Het is de bedoeling dat de trein afgekoppeld wordt en door een andere loc wordt verder gereden. De loc die de trein overneemt staat opgesteld op het opstelspoor (G).
De conclusie laat ik in het midden ;D.
-
Linksonder op nivo -2 kun je langere sporen creeëren.
Bovenste jouw situatie, onderste met andere ligging wissels andere situatie.
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Kornelis.jpg)
Groeten Harry, 't is maar een idee
-
@ Emiel-L
Daar heb ook over gedacht maar de meeste treinen die ik heb zijn te lang om de loc nog te kunnen laten omlopen. Had ongeveer 30 cm meer ruimte moeten hebben, dan had het wel gekund. Maar om nu een gat in het dak te zagen.... :P
@ Harry
Een heel goed idee! Zal ik morgen gelijk aanpassen.
Met een vriendelijke groet,
Kornelis
-
@ Harry,
Ik heb het aangepast en ziet er nu een stuk beter uit!
Groetjes
Kornelis
-
Goh, ik meende dat er 5 sporen lagen. Trouwens wat is de minimale lengte van je treinen. In het diagonaal gelegen schaduwstation heb je wel een paar hele korte sporen liggen. Volgens mij kun je er net een lok kwijt.
Harry
-
@ Harry,
Klopt er zijn nu twee opstelsporen extra.
Het kortste spoor in het diagonale gedeelte wordt niet gebruikt als opstelspoor maar om treinen als de opstelsporen te kunnen laten rijden van of naar de kop opstelsporen links onderaan
De twee sporen ernaast ga ik gebruiken om de rangeer en reserve loc's op te stellen als de baan niet gebruikt wordt.
Met een vriendelijke groet,
Kornelis
-
@Kornelis,
Stuur svp even het aangepaste baanplan. Dan zetten we deze in de encyclopedie.
met vriendelijke groet,
Hans van de Burgt
-
@Hans,
Ik zal je ze binnenkort sturen. Ben nog een paar kleine wijzigingen aan het aanbrengen en probeer ook de kwaliteit van de afbeeldingen wat beter te krijgen.
Met een vriendelijke groet,
Kornelis