BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: raymond erdtsieck op 12 October 2008, 13:55:22
-
Hallo,
Ik heb gezien, in de Roco Catalogus2008/2009 dat Roco N-Spoor (opnieuw) met de DB Faals (Erts) wagens uit gaan komen.
Ik wil deze trein graag kompleet maken met de koppelwagens erbij.
Nu is mijn vraag zou ik de wagens van Fleischmann (N-Spoor) Falns.183 DB Cargo, als koppelwagens er voor kunnen gebruiken?
Doe er voor de duidelijkheid maar een foto bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0378_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0378_1.jpg)
De bovenkant van de wagen kan ik er makkelijk van afhalen, dat is dus niet zo moelijk ;D
Maar wat moet ik er nog meer aan doen of is dit voldoende?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0382_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0382_1.jpg)
Hoop dat iemand mij kan helpen?
Groet,
Raymond
-
Heeft niemand een idee of ik deze wagens als koppelwagens voor een Erts trein kan gebruiken?
Of moet ik toch op zoek naar een ander type wagen?
Groet,
Raymond
-
Zoals jij ze gemaakt hebt nu kan het in ieder geval niet :P. Ze zijn of gehalveerd. Dus zonder uitsteeksel. Of ze hebben geen zijkleppen meer en ze zijn nog wel helemaal hoog. Maar types ofzo dat heb ik niet voor je.
-
Zoals jij ze gemaakt hebt nu kan het in ieder geval niet :P. Ze zijn of gehalveerd. Dus zonder uitsteeksel.
Dus als ik de uitsteeksels eraf slijp, klopt het dan wel ???
Groet,
Raymond
-
Dan lijkt het er in ieder geval wel op moet het trouwens wel een andere kleur krijgen want rode heb ik nog nooit gezien. Maar ik denk dat je beter even kunt wachten tot iemand met verstand van goederenwagens en types een antwoord heeft.
-
Ok,
i.i.g bedankt voor je reaktie :)
Groet,
Raymond
-
type wagen klopt.
Er kan ook een 6 assige wagen voor gebruikt worden.
De kleur moet bruin zijn. Rode nog nooit gesignaleerd in Venlo voor/ achter de erts.
Qua bak vorm:
* Gehele wagenbak zonder zijkleppen
* halve wagenbak met zijkleppen.
Dus in jouw geval de uitsteeksels weghalen en even bruin schilderen.
Voor de juiste lengte moeten er dan wel 40 6 assige wagens tussen de koppelwagens. ;)
Groetjes Chris
-
Er is ook een tijd gereden met de Eanos als koppelwagen aan beide einden en wel in de blauwe (nou ja!) kleur.
Toevallig zag ik dit weekend in Venlo inderdaad een onttakelde zelflosser als koppelwagen, waarbij alles wat niet meer nodig was was weggenomen. Helaas geen foto van gemaakt.... :(
Groet, Ruurd
-
Al wel vaker heb ik gelezen over koppelwagens. Voor de kenners is het natuurlijk heel duidelijk, maar als grootspoor-leek weet ik niet wat die wagens precies doen. Uit de naam wordt wel duidelijk dat ze dienen om te koppelen, maar waarom is daar een aparte wagen voor nodig ?
Sander (leek op grootspoor gebied)
-
Voor het geval dat twee te koppelen spoorobjecten niet dezelfde koppelingen hebben.
In dit geval gaat het om ertstreinen met wagens met automatische koppelingen. NL locs hebben geen automatische koppelingen. Dus wordt er een wagen tussengezet met aan de ene kant een automatische koppeling en aan de andere kant een schroefkoppeling. Meestal worden daarvoor oudere zelflossers gebruikt. De bovenbouw werd op den duur verwijderd om te voorkomen dat de koppelwagens ook vol werden gegooid.
-
Duidelijk Henk, dank je.
-
type wagen klopt.
Er kan ook een 6 assige wagen voor gebruikt worden.
De kleur moet bruin zijn. Rode nog nooit gesignaleerd in Venlo voor/ achter de erts.
Qua bak vorm:
* Gehele wagenbak zonder zijkleppen
* halve wagenbak met zijkleppen.
Dus in jouw geval de uitsteeksels weghalen en even bruin schilderen.
Voor de juiste lengte moeten er dan wel 40 6 assige wagens tussen de koppelwagens. ;)
Groetjes Chris
Allereerst bedankt voor de info Chris!!!
Dat de wagen bruin moet zijn is niet erg want die heb ik ook in model, dus hoef ik alleen maar de uitsteeksels eraf te halen dan ben ik klaar :D
Hier een foto van de wagen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0398.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0398.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0399.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0399.jpg)
Moet alleen nog flink sparen om de (Faals) Ertswagens bij elkaar te krijgen ;D
Alleen zullen het er waarschijnlijk geen 40 worden, eerder 30 maar dat ligt er aan hoeveel ik er op mijn baan kwijt kan :)
Groet,
Raymond
-
Een plaatje zegt meer als 1000 woorden, ook in dit geval.
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/freight/E-F/Railion_NL_930_0_623.jpg)
Foto: Railfaneurope.net
Dit is de meest voorkomende koppelwagen in de ertstreinen, nagekeken aan de hand van mijn foto's van deze treinen. Er is overigens ook een soortgelijk model met 6 assen.
Groet Petertrein81,
-
Er is ook een tijd gereden met de Eanos als koppelwagen aan beide einden en wel in de blauwe (nou ja!) kleur
Groet, Ruurd
Hoi,
Ruurd
Weet je misschien ook in welke tijd met de Eanos wagens als koppelwagens werd gereden?
Ik wil ook graag bijvoorbeeld met 2x2200 en 1x1600 loc's ervoor rijden.
Groet,
Raymond
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton1600.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton1600.jpg)
In het begin eind jaren tachtig waren koppelwagens twee-assers die met railstaven flink verzwaard waren. Mag duidelijk zijn dat dit toch snel de nodige problemen gaf die twee-assers werden na verloop van tijd bekant uitelkaar getrokken
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton2200.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton2200.jpg)
De twee-assers werden vervangen door blauwe Eanossen welke tijdenlang gebruikt zijn.
Daarna kwamen de huidige koppelwagens waarvan al ras de kleppen e.d. verwijderd werden omdat ze idd voor ertswagens werden aangezien en volgestort werden.
Mvg, Johan
-
Mooie foto's 8)
Bedankt!
Groet,
Raymond
-
Is er ook iemand die een foto's heeft van boven/zijaanzicht van deze twee assige koppelwagens ?
-
Is er ook iemand die een foto's heeft van boven/zijaanzicht van deze twee assige koppelwagens ?
Is de enigste dia die ik er van heb kom niet uit het westen dus zag ik het zelden
Waarschijnlijk is er nog wel wat van in Railkroniek voorloper van RM uit die tijd te vinden.
Mvg, Johan.
-
(http://i167.photobucket.com/albums/u140/gouda_02/28-08-2008012.jpg)
(http://i167.photobucket.com/albums/u140/gouda_02/28-08-2008013.jpg)
(http://i167.photobucket.com/albums/u140/gouda_02/28-08-2008014.jpg) Vrachtbrief
Is dit wat je zoekt/ Genomen op 28 sept. 2008 te Tilburg.
Mvg Marc
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1519_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1519_RJ.jpg)
Heb ik deze variant nog voor je.
Hulten 7-10-2007
Mvg, Johan
-
Leuk hoor koppelwagens.
Maar kan iemand mij vertellen waarom deze gebruikt worden.
Werner
-
Even het draadje goed lezen Werner. Zijn maar 2 pagina's.
-
Fotootje zegt toch meer denk ik
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1520d_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1520d_RJ.jpg)
Dubbel eenheid ertswagens, enkele eenheden zijn ook nog in gebruik zoals de donkerbruine wagen er achter.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1520_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1520_RJ.jpg)
Niet het normale stoot en trekwerk maar AK. Links onder op de klep het AK teken.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1521_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1521_RJ.jpg)
De eenheden onderling zijn met een vaste stang gekoppeld. Hier mist vanzelfsprekend het AK teken op de kleppen want hier kan niet ontkoppeld worden.
Van kortkoppelen hebben deze wagens nooit gehoord en wij in model maar ons best doen de trein mooi kort gekoppeld te krijgen :-X
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1518_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1518_RJ.jpg)
Nu we alle detail foto's gezien hebben dan toch maar even de hele trein laten zien.
Hulten 07-10-2007
Mvg, Johan
-
Hallo,
Weet iemand of deze erts wagens achter ns 2200 werden gebruikt? En of ik deze dus in model daar achter kan hangen?
http://www.roco.cc/index.php?id=14&Anfangsposition=0&artikelnummer=24029
en
http://www.roco.cc/index.php?id=14&Anfangsposition=0&artikelnummer=24030
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1652.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1652.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1653.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1653.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1654.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1654.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1655_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1655_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1778.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1778.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1781.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1781.jpg)
Voor de beeldvorming in 2008
SK
-
Misschien overbodig, maar toch een totaalplaatje, voorzover mij bekend;
- eerst de 2 asser (die zogenaamde "katteruggen" kregen)
- toen de eanos
- toen de "onthoofde" 4-assige onderlossers
- tegenwoordig de 4- en 6-assers zonder zijkleppen
Deze NS koppelwagens hadden allemaal aan één zijde een AK (Automatische (midden-)Koppeling) en aan de andere zijde normaal stoot- en trekwerk.
De koppelwagens die Roco nu uitbrengt zijn de DB koppelwagens en hebben beide koppelingen aan beide zijden. Ze worden bijv. gebruikt voor treinen met een Ludmilla of voor de bekende opdrukdiensten vanuit Venlo (in de herfst). Op de Spessart werden/worden ze gebruikt voor de zware ertstreinen naar Oostenrijk. Als deze treinen tussen de 3.000 en 4.000 ton zijn hebben ze op de Spessart 2xBR151(met AK) ervoor en 2x151(normaal) erachter met tussen de laatste wagen en de eerste opdruklok een koppelwagen (arme koppelwagen...).
Als de wagens allemaal mooi kortgekoppeld waren, komen de loks nooit van de plek natuurlijk (bij een vol beladen trein). Het lijkt mij dat de trekstangen tussen de nieuwe permanent gekoppelde eenheden ook een (uit)verend element hebben.
Groeten, Tjeerd
-
Deze NS koppelwagens hadden allemaal aan één zijde een AK (Automatische (midden-)Koppeling) en aan de andere zijde normaal stoot- en trekwerk.
Het trekwerk is niet helemaal "normaal". Dit is versterkt. Normaliter is de trekkracht maximaal 85 ton, bij deze wagens is het 100 ton.
Robert
-
Ohja, was ik even vergeten... :-[
Bedankt voor de aanvulling!
-
Als ik de hond uitlaat langs het spoor dan zie ik regelmatig ertstreinen langskomen, meestal met koppelwagens, soms ook niet of ik zie het onderscheid dan niet.
Wat kortkoppelen betreft, ik zie vaak de koppelstangen en enorme "klauwkoppelingen" gemixt in een trein rijden. Heb er helaas geen foto van want die dingen komen volgas langs dus dat gaat niet lukken, heb geen luxe toestel.
Bij die "klauwkoppelingen" vallen de trekstangen echt in het niet.
Altijd met 3 stuks 6400 locs ervoor.
Gisteren voor het eerst een kalktrein gezien denk ik, er waren spotters dus misschien kunnen die dat bevestigen, ik fietste bij de overgang bij Hulten waar je met de auto niet over kan. Toen deze trein kwam renden ze zo snel naar hun camera's dat de een bijna zijn spul omver liep tot groot plezier van de ander. Reed richting Tilburg vanaf Breda, wellicht naar Duisburg? Hier stond overigens maar 1 loc voor.
-
Als de wagens allemaal mooi kortgekoppeld waren, komen de loks nooit van de plek natuurlijk (bij een vol beladen trein). Het lijkt mij dat de trekstangen tussen de nieuwe permanent gekoppelde eenheden ook een (uit)verend element hebben.
Van ertswagens heb ik geen verstand, maar iedere normale (goederen)wagen heeft een trekwerkveer, in het midden onder de wagen. Deze vangt de krachten op tussen wagen en trekwerk.
-
Is de enigste dia die ik er van heb kom niet uit het westen dus zag ik het zelden
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/koppelwagen.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/koppelwagen.jpg)
Toch een andere dia gevonden waar de twe-assige koppelwagen beter op te zien is.
-
ik ben ook al eens bezig geweest met een koppelwagon te maken, hier wat foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4261.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4264.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4264.jpg)
dit alles op basis van een fleischmann wagon
de borden zie je op de volgende foto , misschien bruikbaar als je de juiste maat kunt uitprinten, hoe je dat doet ben ik nog niet uit , ik had ze gelukkig al op maat gekregen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4265.jpg)
andere borden voor de hooge uitvoering
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4271.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4271.jpg)
de eerste laklaag , dit hoeft niet netjes , dat geeft een mooi oud effect op de wagon
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4274_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4274_1.jpg)
dan een foto met borden , zoals je ziet moet ie nog wel bijgewerkt worden , maar dat is zaak voor het verouderen van de wagon ,dan komt het helemaal goed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4278_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4278_1.jpg)
en als laatst een foto op de baan , de lok hoort er eigenlijk niet voor en de wagons achter de koppelwagon ook niet, maar het voor even ,voor de fotoshoot
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4296.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4296.jpg)
hopelijk hebben jullie er iets aan
met vriendelijke groet , stefan ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Ertskoppelwagen5___Kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Ertskoppelwagen5___Kopie.jpg)
(klik op plaat voor vergroting)
Hierbij 1 van de foto´s die ik heb gemaakt van de set koppelwagens die op 15-3-09 in Emmerich stonden.
Let vooral op het achterste draaistel....
-
Weet iemand waar je de opschriften kan krijgen voor dit type koppelwagen of heeft iemand hier van een jpeg bestand zodat je ze zelf kan printen?
Met vriendelijke groet
Paul
-
Hoi Paul,
Stuur mij even een pm met je e-mail adres dan zorg ik dat het excel bestand bij je komt!
Gr. Silvester
-
Ik heb eventueel ook nog decals van de AK driehoek , heb er een heel vel van , ik heb ze niet allemaal nodig , dus als er iemand is die intresse heeft in een paar wil ik deze best opsturen , ik moet echter nog wel even kijken waar ik ze heb verstopt ;), maar ik kan er zeker een paar missen , deze kun je dan eventueel op de kop van de lok of op de koppelwagen waar de AK zit plakken, het zijn decals in HO van topkwaliteit, dus exact zoals ze horen
Als je intresse hebt dan stuur ff pb , als ik dan weer online ben dan meld ik me wel
Groet stefan :)
-
Hallo Silvester,
Je hebt ook een PM van mij voor het bestandje.
Vast dank.
Spoorfan
-
Momenteel kan ik de driehoeken niet vinden , ben wel aan het opruimen, als ik ze gevonden heb dan geef ik dat hier weer aan .
Groet stefan ;)
-
Heeft iemand voor mij foto's van de 6 assige koppelwagen met de verwijderde kleppen.
Ik heb de volgende vragen:
Aan welke kant zat de automatische koppeling (aan de platformkant)?
Zaten aan die kant ook buffers?
Spoorfan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelwagens_6_assig.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelwagens_6_assig.png)
Dat is hem! De AK's staan in elkaar. De normale koppeling zit aan de bordeszijde. De koppelwagens zijn uitgevoerd met aan beide zijden buffers (ook bij de AK's).
Gr. Silvester
-
heel veel dank.
Spoorfan