BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Paul Delcour op 10 October 2008, 00:10:31

Titel: U-baan - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul Delcour op 10 October 2008, 00:10:31
Tja, ik ben niet de enige die wikt en weegt en twijfelt. Na een te overdadig en niet geheel kloppend zwitsers baanidee kom ik nu uit op een u-baan vorm. Kijk voor meer info en zich ontwikkelende baanplannen op

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-9.php (vorige ontwikkelingen in het menu)

Basisidee is: groot station + een of twee kleinere stations, lekker lang dubbelsporig kunnen rijden en her en der wat rangeerwerk. Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.

Het onderste deel bevalt me heel erg. De twijfel zit hem in het kopstation. Het idee van een kopstation spreekt me erg aan. Ik heb het al kleiner gemaakt (van 7 naar 5-sporig), maar wil per se wat kunnen rangeren. Punt is hoe wat rangeer- en opstelsporen toe te voegen zonder dat het meteen weer overdadig en buiten proportie wordt.

Tips en commentaar worden zeer op prijs gesteld.

;-)

Paul
Titel: Re: U-baan idee
Bericht door: Saraan op 10 October 2008, 14:40:00
Hoi Paul,

Ik heb eens de evolutie van plannen gevolgd op je site, en dat is niet mis! Maar betreffende je laatste versies, heb ik toch een paar vraagjes. Het is heel moeilijk om het sporenverloop te volgen, vooral wat er onder en emplacement van het kopstation gebeurt. Daar lopen 5 sporen onder en verder ...? Is het mogelijk om iets duidelijker te tonen wat zichtbare baanvakken zijn en wat niet. Ik heb de indruk dat er vrij weinig zichtbaar spoor overblijft, wat jammer zou zijn. Het meest storende is dat groene dubbelspoor voor de deur. Je zegt zelf met trots: "Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.". Maar zomaar binnen en buiten lopen is er niet meer bij. Dat spoor gaat je nog flink gaan ergeren. Het lijkt me tevens het paradespoor te zijn. Kan je dit spoor niet mooi met grote lussen rond leggen? Het kopstation lijkt me ook vrij ambitieus. Misschien een 4-sporen versie met 2 perrons proberen? Het is ook een beetje vreemd dat het doorgaand station een draaischijf heeft, maar net het kopstation niet! (behalve als je tijdperk IV/V rijdt met museumlijn).

De bereikbaarheid van (de achterkant van) je baan moet ook nog eens illustreren, want werken over een afstand van meer dan 60cm is echt heel moeilijk.

Ik ben benieuwd naar het vervolg...
groeten,
Titel: Re: U-baan idee
Bericht door: Paul Delcour op 12 October 2008, 00:14:27
Dank voor je tijd en reactie.

Heb een brugloos idee uitgewerkt, maar ook het u-baan idee met brug. Nu ook alleen de zichtbare sporen. in beeld:

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-11.php

Twijfel, maar ik kom wel steeds verder! Onderste deel bevalt me erg goed, bovenste deel is niet in harmonie. Mijn vrouw reikt af en toe ook goede ideeën aan, zoals het dichterbij leggen van het kopstation. Tenslotte wil je eerst de treinen zien en dan pas het landschap.

:-)

Paul