BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 08 October 2008, 17:01:13
-
Bij het doorspitten van mijn fotoarchief kwam ik deze foto’s tegen. Het moet zo rond 1964-65 geweest zijn dat ik met de “Clyde” van L Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Het boorschip “Big John van Colon/Christoba naar Borneo versleept heb. Voorgaande keren dat ik door het kanaal ging was het of midden in de nacht of de regen kwam met bakken uit de hemel. Nu kreeg ik eindelijk de kans om de wereldberoemde locomotieven van het Panakanaal op de plaat te zetten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan1_1.jpg)
Nog op volle zee en klaar om op te korten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan2_1.jpg)
Bezig met opkorten van de sleep
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan3_1.jpg)
"Big John"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan4.jpg)
Het naderen van de Gatun locks, het eerste sluisencomplex. Van enige spoorse aktiviteit is nog niets waar te nemen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan5.jpg)
Jawel hoor, daar is de eerste lokomotief die ons aan de tros zal gaan nemen. In totaal kregen wij als sleepboot vier van deze machines toegewezen. De sleep kreeg er ook nog eens vier!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan6.jpg)
In de greep van de lokomotief
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan7.jpg)
Een van de machines in detail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan8.jpg)
Aan de klim van de lokomotieven kan je zien wat voor hoogteverschil er overwonnen moet worden. Dit gebeurt driemaal tot aan het meerniveau.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pan9.jpg)
Laatste plaatje naar het hoogste niveau.
SK
-
Leuke foto's!! Heb je er nog meer?
groetjes
Nick
-
Ja, maar daar is dit niet het juiste forum voor ;)
Kijk eens op www.tugspotters.com daar staan veel meer van dit soort reportages.
GR,
SK
-
Hallo,
Als je bij Yahoo -engels laat zoeken naar -panamacanal+locomotive- krijg je eea te zien en te lezen over de ''Mules'', die in paren werkten of over een werktrein, die men opgehaald heeft uit het Gatun meer.Of over de lok die toch in een prive museum terecht kwam.Alles in het Engels, dat wel.
Zie ook bij http://www.czimages.com/CZMemories/frtrain/frtr_index.htm
Groeten,Peter
-
Hallo Sobat Kras,
-Visboutje gebruikt?-
Het kwartje is gevallen. :-[
Nu begrijp ik ook de reactie in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10178.180
Wel iets meer dan een "kenner".
Een beroeps schipper op de grote vaart, RESPECT.
Dat water blijft "kriebelen" zelfs bij een zoetwatermatroos, als mij, op een eigen "jacht" ;)
Zo wordt dat genoemd door de overheid als een landrot ineens het wilde idee heeft om "de schipper" uit te gaan hangen. ;D ;D
Ook als is "dat bootje" 40 meter lang. ;D
Gerrit F
-
???
-
Zeg dat NOOOIT meer, hier maak je geen vrienden mee!!! Schippers zitten op zoet, en Kapiteins en Gezagvoerders op zout >:( Dit ligt heel, heel gevoelig :)
SK. Gezagvoerder.
Zeg ook nooit meester of machinist tegen een (H)WTK. Je hebt grote kans dat hij een hartaanval nabij is. ;D
-
Sorry Sobat Kras,
Dat krijg je, als figuren als mij, ook ineens het idee hebben om te gaan varen.
:-[ :-[
Mijn excuses.
Gerrit F
-
Hallo Sobat Kras,
Ook als is "dat bootje" 40 meter lang. ;D
Gerrit F
Sommige van de scheepjes waar ik op gevaren heb haalde die lengte nog geen eens.
Met de "Maas" van 37 meter lengte en 1350 PK, zijn wij met 22 man aan boord van Maassluis naar Marseille gevaren, Jop gemaakt bij Cap Bon, terug via Gibraltar naar Greenock in Schotland, baggermolen opgehaald voor Durban (bunkeren in Dakar) en dan naar Kaapstad voor twee bakjes die via Beira naar de Mena el Al madie in de PG moesten. Negen maanden over gedaan. Afgelost in Bahrein.
De goeie ouwe tijd zal maar zegge!
-
Leuk om ook een een andere kant van de lokomotief te zien, wist niet een dat dit bestond.
Zo zie je maar, nooit te oud om iets te leren ;)
Willem.
-
Hallo Sobat Kras,
Mijn zwager was HWTK en is een keer wezen kijken.
1 blik in de machinekamer van mijn schip en de opmerking was; "onze hulpmotoren zijn al groter", wijzend op mijn bescheiden GM 165 PK.
Hij werkte toen op de Queen of the Netherlands.
Dan spreekt z'n opmerking voor zich. :D :D
Haalt z'n Spits toch gauw een snelheid van wel 10 Km per uur. 8)
Mits ongeladen en dat men de vele bruggen optijd opent. ;)
Maar goed, een sleper moet het van zijn schroef hebben en niet van zijn rompsnelheid.
Dus zware motoren en grote schroeven.
Heb het wel eens gepresteerd om met een oude monopool, eerst volgas te varen en vervolgens "volle stop", verdwijnt onmiddellijk je hele achterdek onder water. ;D ;D ;D
Gerrit F
-
Hir kan ik nog uren over door gaan, maar dan zitten we op een heel ander terrein, en dat is geen trein. :D
SK
-
Dag Sobat Kras,
Klopt, ;D maar best leuk voor bij de borrel. ;D
Maar heb zeker een on topicvraag over die locs die men bij het Panamakanaal gebruikt.
Tandrad. kabel of heeft men nog een andere, voor mij onbekende aandrijving hiervoor gebruikt?
En, hoe houd men die locs in het spoor?
Bedoel, de zijwaartse krachten zullen af en toe gigantisch zijn en men heeft het op de één of andere manier voor elkaar gekregen, dat ze niet steeds in het majem don...vallen. ;D
Wie o wie weet het?
Gerrit F
-
Tandrad zo te zien.
Is niet helemaal duidelijk.
Dit heb ik inmiddels gevonden.
http://www.czimages.com/CZMemories/Photos/photoof41.htm
Nu de zijwaartse krachten en in de rails blijven, nog.
Gerrit F
-
Mooi topic zeg :).
Ik gok aan beide kanten een loc(of 2) om het schip in het midden te houden.
Voor de zijwaartse druk vermoed ik dat het eigen gewicht van de loc op de rails en het tandrad afdoende is. De locs lopen ook hoger op de afbeelding dus als ze trekken worden ze op de rails gedrukt.
Zie ook deze afbeelding. De trekdraad staat schuin naar beneden en op deze afbeelding is ook duidelijk het tandrad te zien. (op afb. klikken voor vergroting)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Panama_Canal_mule.jpg) (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Panama_Canal_mule.jpg)
-
Mooi,maar hoe is het je gelukt om z'n megaplaatje op het forum te krijgen? ;D ;D
Wel duidelijk zo. ;)
Had zelf, dit nog opgeduikeld: http://www.pancanal.com/eng/projects/locomotive.html
Gerrit F
-
Ah, is al weer veranderd.
Is inderdaad een mooie topic.
Zit sinds de plaatsing van de diverse links, nog steeds te zoeken en te kijken naar de meest prachtige plaatjes over dit onderwerp. :o
Gerrit F
-
Ik heb hem al aangepast, hij was wel megagroot ;D
Maar op deze foto zie je dus de sleepdraad naar boven staan. Dan vermoed ik toch dat het eigen gewicht van de loc genoeg is om deze op zijn plek te houden. In het stukje zelf (wat zeer interessant is) kan ik op die vraag geen antwoord vinden.
-
Al speurend kwam ik nog iets vreemds tegen.
Was een eerdere poging ( op papier dan ) om iets dergelijks te realiseren. :o
http://www.catskillarchive.com/rrextra/pcsa1.Html
Spoor- en waterwegen in 1 ;D
Verder nog wat gereutel over de nieuwe locs voor het kanaal.
http://www.serve.com/CZBrats/CuPA/Jimpics/newmules.htm
Gerrit F
-
Een "klein" schip wordt met vier locomotieven in het midden gehouden. 2 aan bakboord (links) en 2 aan stuurboord (rechts) voor en achter.
Een groter schip met zes of meer.
Aan boord van het schip wordt het oog van de staal draad op de bolder gelegd.
Overigens wordt er niet aan het schip getrokken. Voor de voorwaarste gang word de eigen voortstuwing gebruikt.
In gewone taal. Het schip vaart zelf door de sluis. De locomotieven houden het schip in het midden.
Het blijft een indrukwekkende gebeurtenis om door het Panama te varen.
Er staat wel grote spanning op de staal draden. Je hoort ze.
Ik zal mijn foto boeken eens na kijken voor foto's. Ik heb zelf door het Panamakanaal gevaren.
Groetjes
Wil
-
en Wil, je albums al gevonden? ;)
-
Hier een plaatje met de oude locomotieven, bezig om Holland Amerika Lijn TSS ROTTERDAM de sluizen in te trekken. Volgens mij zijn het electro aangedreven locomotieven.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/tn_rotterdam1959bny0.jpg)
Nog 1 van de Rotterdam later tijdstip in het kanaal.
(http://www.halfansite.nl/Panamakanaal._20152.jpg)
(http://www.halfansite.nl/Panamakanaal._30153.jpg)
Van hier http://www.halfansite.nl/homepage_nl.htm (http://www.halfansite.nl/homepage_nl.htm)
Groetjes Ben.
-
In het Baggermuseum te Sliedrecht is tot juli een expositie over het Panama kanaal.
Deze is zeer de moeite waard (uit de enthousiaste woorden opmakend van één der samenstellers)
Steef
-
Toch leuk dat zo af en toe weer oude draadjes opduiken (y)
Had het eens helemaal doorgelezen, en ja daar moest ik toch even op onderstaande reageren ;D
Zeg dat NOOOIT meer, hier maak je geen vrienden mee!!! Schippers zitten op zoet, en Kapiteins en Gezagvoerders op zout >:( Dit ligt heel, heel gevoelig :)
Want zeg nooit tegen m'n vader (93 jr) dat ie schipper was (ja later wel omdat ie toen ook op een schip voer) maar hij is het merendeel sleepbootKAPTEIN geweest en dat gewoon op de binnenvaart. ;D
Trouwens nog wat van die "gevoeligheden" een BOOT is dus een SLEEPBOOT of een ZEESCHIP ::) :-\
-
Gelijk heeft jou vader maakt niet uit grote vaart of rivier vaart Kapitein is Kapitein of De OUWE ;D
Ook zeer gevoelig is hij of zij. In de scheepvaart wordt een schip als vrouwlijk gezien dus ZIJ. Zeg dus nooit hij in bij zijn van zeevarende of schepen fanaten als ik je krijgt het haar fijn uitgelegd dat een schip een dame is.
Groetjes Ben.
-
Ben het absoluut niet met je eens. Sleepboten zijn een uitzondering op de regel, zij zijn wel degelijk mannelijk!!!!!!!!!!.
SK
-
Gevoeligheden? Ik wist niet dat zeemannen zulke mietjes waren...
-
Jij weet nog niet allers........... ::)
-
Ben het absoluut niet met je eens. Sleepboten zijn een uitzondering op de regel, zij zijn wel degelijk mannelijk!!!!!!!!!!.
SK
Die slepertjes van Smit vroeger, stonden toch meer bekend als jachten, die zijn toch meer vrouwelijk ;D
-
Schipper is de eigenaar van een binnenvaart schip.
Reder is de eigenaar van een tobbe op de grootte vaart.
Kapitein is de hoofd verantwoordelijke op een schip.
Het zou dus zo maar kunnen dat de kapitein ook de schipper is.
gr Leo
-
Die slepertjes van Smit vroeger, stonden toch meer bekend als jachten, die zijn toch meer vrouwelijk ;D
Nee een sleepboot is mannelijk, want hij trekt 8) ;D
-
Nou ja zeg, Sobat! ;D
Het zijn toch de ouderen die het goed voorbeeld moeten geven?
Maarten
-
Nee een sleepboot is mannelijk, want hij trekt 8) ;D
Bespaar me de uitleg dan maar, over een duwboot........
-
;D
Maar zullen we weer terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp: Panamakanaal locomotieven (y)
(schrijft Bob die zelf over de Smit jachten :-[ ;))
-
En nu weer terug naar het onderwerp Panama Canal Locomotieven
Vond een website:
http://www.panamarailroad.org/loco.html
Gezocht op panama canal mules daar ze deze locomotieven mules (muildier) noemen.