BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remco vM op 19 September 2006, 16:24:40
-
Vraagje uit nieuwsgierigheid.
Hebben de blauwe 1100'en tot de buitendiensstelling in het blauw gereden? Of zijn ze bij een beurt geel/grijs gemaakt?
Remco
-
Even google-en kan geen kwaad Remco ::) ;)
/Emiel
-
zou ook kunnen, maar met de kennis die hier aanwezig is, moet ik de info ook zo kunnen hebben ;)
-
Blauw zonder botsneus.
Blauw met gele botsneus.
Geel grijs.
mvg. Dolf
-
ok bedankt.
Ze hebben het einde dus niet gehaald in het blauw :'(
Remco
-
Nee dus.
-
Een handvol locs wel, die zijn einde van de jaren '80 afgevoerd (o.a. 1121 geloof ik) en zijn nooit geheel gehuisstijld. Sinds hun neusoperatie rond 1980 hadden die uiteraard wel een gele neus.
De laatste 'normaal' blauwe 1100 (zonder voorzetneus dus) zal 1982-1983 zijn verdwenen.
groet,
Julius
-
Ik was misschien niet helemaal duidelijk in mijn vraagstelling, maar ik bedoelde inderdaad de blauwe 1100'en met botsneus, geheel geel of met geel vlak.(de neus dan)
Dus deze hebben het wel tot aan hun einde in het blauw gereden?
Remco
-
In een dergelijke uitvoering als deze http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1100/1130-39/ns1135.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1100/1130-39/ns1135.jpg) hebben sommige locs tot hun einde gereden, maar dat was als gezegd dus niet tot in de jaren '90. De weinige locs die in het blauw zijn afgevoerd, reden voor het laatst zo 1987-1988. Ik herinner me ook een foto van de 1121 met witte transfers ipv nummerplaat, dus bij een aantal locs waren de platen toen al weg.
Details hierover zul je trouwens vast vinden in het boek over de 1100 dat binnenkort verschijnt.
groet,
Julius
-
Dat is precies het nummer welke ik van hamo heb :) .Deze is dus inzetbaar tot einde jaren 80.
Het boek zal ik zeker in mijn collectie opnemen ;)
Remco
-
Wijlen Maestro heeft destijds een exemplaar gemaakt van de 1121, fraaie loc is het geworden;
http://128411.extrasnel.nl/e-main/e-trein/e-projecten/e-1121.htm
-
waarom werd die botsneus er op gezet? Mooier ofzo? ???
-
De naam botsneus zegt voldoende (veiligheid)
-
Veiligheid voor de mcn vergroten idd, beslissing is genomen na enkele behoorlijke ongevallen met 1100'en in de jaren '70. De cabine van een neusloze 1100 bood weinig bescherming (ook erg krappe cabine) - bij de 1300 was de cabine beduidend ruimer, wellicht dat de neus daarom niet bij de 1300 geplaatst is.
groet,
Julius
-
De laatste blauwe 1100'en met botsneus waren de 1105 (14/1/1985), 1117 (29/10/1985), 1135 (7/1/1986), 1138 (9/9/1985). De genoemde datum's zijn de dag waarop de loc's voor revisie (+geel/grijs schilderen) in de werkplaats van Tilburg werden binnengenomen.
3 1100'en met botsneus zijn in het blauw terzijde gesteld in 1985/1986:
1118 2/12/1985
1121 29/9/1986
1133 26/3/1986 (tz na ongeval, sloop 6/1987)
De 1118 en 1121 zijn overigens pas medio 1988 gesloopt.
Groet, Edwin