BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Remco vM op 19 September 2006, 16:23:05
-
Als ik een trein met 3 rail systeem via de bovenleiding laat rijden, kan ik deze dan op het 2 railsysteem laten rijden, maar dan wel dusdanig dat ik hier ook nog rail wagens op kan laten rijden. (niet gelijktijdig)
Remco
-
Nee en bovendien kan ik je niet echt volgen als je even uitlegt wat je nu echt wilt dan zijn er hier echt wel mensen die je willen helpen.
Wel kan je bij Marklin op de bovenleiding analoog rijden en op de rails bijvoorbeeld digitaal of analoog.
-
Ik wil de marklin gaan voeden via de bovenleiding en dan een van de railstaven als min gebruiken of andersom, maar dan laten rijden op laten we het even roco rails noemen en dan op een manier dat ik er ook met roco wagens op kan rijden, ze hoeven er niet gelijktijdig op te rijden, maar dit zou mij ruimte schelen met mijn baan aannleg
Remco
-
Dat gaat aan het gelijkstoomdeel fout omdat er geen geisoleerde wielen onder het Märklin-materieel zit. Door de asjes sluit je de plus- en de min met elkaar kort, waradoor het rijplezier tot nul gereduceerd wordt.
En om nou de locs hier helemaal voor om te bouwen...
Jouw vraag roept bij mij een vraag op; zijn er digitale systemen die gelijktijdig DCC en MM kunnen bedienen?
-
Maar als de gelijkstroom niet ingeschakeld is, kan het dus in principe wel? omdat er dan geen sluiting plaatsvind? In principe is er op dat moment wel een + en - al is het wisselspanning.
Remco
-
Dan zou ik voor alle zekerheid goed nadenken over een protocol waarmee je het per ongeluk inschakelen van het 2-railsysteem bij het nog aanwezig zijn van 3-rail materieel gaat voorkomen. Anders gaat het vroeg of laat gegarandeer een keer mis (vooral als je moe en/of verstrooid bent en je dit soort ongein het minst kunt gebruiken...). been there, done that!
-
Volgens mij kan het dan nog niet. Je zit met de massa van de bovenleiding volgens mij, maar zeker weten doe ik het niet.
-
Dat lijkt me -als dat inderdaad een probleem vormt- oplosbaar met een wisselschakelaar in aansluiting van de massadraden.
-
Bijkomend probleem zijn de flenzen van Märklin. Die willen op de meeste tweerailrails niet rijden.
De combinatie is wel mogelijk op k-rails van Märklin, zo lang je maar geen wissels toepast.
-
Mwoa Henk,
zo zwart-wit is dat toch niet? Als we het nou over Trix express hebben dan ben ik geneigd het met je eens te zijn. Ik vraag me alleen wel af wat een middenslepertje doet op een 2-rail wissel (zelfs al staat die niet onder stroom)....
-
Volgens mij kan het dan nog niet. Je zit met de massa van de bovenleiding volgens mij, maar zeker weten doe ik het niet.
Even mijn a-technische kennis laten blijken, maar hoe moet ik de massa zien?
Flenzen zijn geen probleem, het model wat ik heb heeft lage flenzen en het probleem van de sleper is er ook niet, want deze zal ik in dit plan verwijderen er word tenslotten dan alleen op bovenleiding gereden.
-
Voor mij is massa gewoon de bruine draad.
-
de min draad dus.
Ik maar twee draden welke uit de trafo komen, dus de massa is in dit geval dan geen probleem.
-
Elektrisch gezien is hier volgens mij geen enkel probleem. De bovenleiding is de aanvoer ("rode draad") en de beide spoorstaven zijn de massa/retour ("bruine draad").
Alleen moet je het marklin-bovenleidingbedrijf en het tweerailbedrijf inderdaad wel strikt gescheiden (en omschakelbaar) houden, ja. Anders knoop je geheid een keer de verkeerde zaken aan elkaar...
Heb je veel marklintreinen? Anders is het toch simpeler om de treinen om te bouwen of in te ruilen of zo...
-
Of een baanplan maken met twee daadwerkelijk gescheiden systemen....
-
Ok technisch is het mogelijk dus.
Nu overwegen wat beste oplossing is. Ik heb niet veel marklin en daarvan is één een diesel, dus daar gaat dit verhaal sowieso niet voor op.
Ombouw is idd een optie, maar de systemen combineren is er ook een van, moet alles nog even op een rijtje zetten wat uiteindelijk de beste oplossing is.
Wil sowieso eerst weten wat er aan mogelijkheden zijn, voor ik de beslissing neem.
Remco
Of een baanplan maken met twee daadwerkelijk gescheiden systemen....
Probleem is het gebrek aan ruimte, probeer al te veel in te passen in een te kleine ruimte, als ik het zou kunnen combineren zou me dus weer een extra spoor schelen
-
Ik ben absoluut geen voorstander van het mixen van systemen. Het is nog te overzien als je een simpel baanplan hebt zonder sectiescheidingen. Maar als je een spoorbaan hebt met een bloksysteem dan moet je feitelijk elke sectie gaan omschakelen. Dat wordt een enorme contacten-toestand.
Daarnaast heb je ook nog het al genoemde probleem van de afwijkende flenzen. Hoe wou je dat oplossen?
Dus ik zou één systeem kiezen en daar bij blijven.
-
Het baanplan is simpel, van secties is zeker geen sprake. Het gaat om een bijbaantje. Een stuk sneltramtraject op mijn treinbaan. De flenzen zijn geen probleem zoals ik al eerder zei, deze hebben het "gewone" formaat. Denk dat de ombouw van het materiaal mij meer kost als deze oplossing, maar goed het is allemaal nog in overweging, technisch is het mogelijk, maar of het ook de oplossing voor mij is zal de toekomst uitwijzen.
Mogelijk dat het materiaal geruild/verkocht gaat worden, ook dat is nog en optie
Remco
-
Ik denk dat je jezelf een eindeloze hoop ellende op je nek haalt door twee systemen te mixen. Rijd met of drierail, of tweerail, maar ga niet proberen ze door elkaar te gebruiken.
Maar als het om een sneltram gaat, dan heeft die toch een aparte baan van de 'echte' treinen? Of mis ik nou iets?
- Peter
-
De flenzen zijn geen probleem zoals ik al eerder zei, deze hebben het "gewone" formaat.
Wat bedoel je met het gewone formaat? 'Gewone' flenzen voor drierail zijn anders dan 'gewone' flenzen voor tweerail. Ik wens je vooral veel succes op de wissels. Een Märklin flens wil echt niet lekker door een Rocoline wisselpuntstuk. Misschien dat het met de messing modelrails van Fleischmann gaat.
-
Het zijn roco wielen voor marklin en de wielen zelf zijn al van een kleiner formaat, dus ze hebben niet de marklin flensgrootte. Dus geen probleem qua flenzen ;)
Heb wat dat betreft meer problemen met mijn hamo locs :'(
Remco
-
Heb wat dat betreft meer problemen met mijn hamo locs :'(
Ja, want daar laten die krotenkokers doodleuk de originele Märklin wielen onder zitten. Weliswaar geïsoleerd op de as, maar wel met de te hoge flenzen.
-
Maar ik geloof dat hamo al weer een jaartje of tien niet meer bestaat. Bovendien als je code 100 rails gebruikt is het probleem qua flenzen opgelost.
-
Davy,
het is inderdaad zo dat ze met Hamo zijn gestopt toen Märklin Trix opslokte. Maar die modellen zijn nog steeds in omloop. Bovendien heeft het probleem van de te hoge flenzen niks met de code van de rails te maken, maar met de passage door de puntstukken van wissels. Je laat wederom zien dat je net te weinig inzicht hebt in de de technische achtergrond van de zaak.
-
Maar met code 100 rails is dit probleem opgelost.
Waarom moeillijk doen als het makkelijk kan.
-
Omdat code 83 rails gewoon veel mooier is ;D
-
Maar met code 100 rails is dit probleem opgelost.
Waarom moeillijk doen als het makkelijk kan.
Nou, nog één keer dan: het heeft niks met code 100 of code weet ik veel te maken, maar met de puntstukken van de wissels. Ik zal het je op de club wel eens uitleggen. ;D
-
Jouw vraag roept bij mij een vraag op; zijn er digitale systemen die gelijktijdig DCC en MM kunnen bedienen?
DHG500, Jouw vraag roept bij mij de vraag op, op welke planeet leef jij de laatste jaren?
Heb je ooit wel eens gehoord van en over een Intellibox. Nee, kij dan even op www.uhlenbrock.de
Mvg
Wim.
-
wat een gezeur over code weet ik veel wat voor hamo loks.
ik rij code 75 van peco en daar rijd mn 1100 van hamo prima op. moet je alleen even de flensen afslijpen.
btw: code 75 is nog mooier dan code 83
ik vind overigens de discussie nog al op de man afgespeeld. iemand verwijten dat hij te weinig technisch inzicht heeft. moet de discussie op zo'n manier gevoerd worden?
het forum is toch juist bedoeld om elkaar te helpen?
overigens zou ik ook geen 2 systemen mengen, dat vraag om problemen
-
ik vind overigens de discussie nog al op de man afgespeeld. iemand verwijten dat hij te weinig technisch inzicht heeft. moet de discussie op zo'n manier gevoerd worden?
het forum is toch juist bedoeld om elkaar te helpen?
Maak je geen zorgen. Davy en ik zien elkaar wekelijks op de club en daar gaat het er vaak nog steviger aan toe. Hier houd ik me nog in. ;D
Gelukkig weet Davy zelf ook dat hij geen technisch inzicht heeft, alleen vergeet hij dat wel eens en dan plaatst hij hier een opmerking die de plank net mis slaat. En dan roep ik hem even tot de orde. Moet kunnen, en ik weet dat hij er tegen kan. Als ik hem niet zou kennen zou ik wel voorzichtiger zijn, maar in dit geval hoeft dat niet.
-
wat een gezeur over code weet ik veel wat voor hamo loks.
ik rij code 75 van peco en daar rijd mn 1100 van hamo prima op. moet je alleen even de flensen afslijpen.
btw: code 75 is nog mooier dan code 83
ik vind overigens de discussie nog al op de man afgespeeld. iemand verwijten dat hij te weinig technisch inzicht heeft. moet de discussie op zo'n manier gevoerd worden?
het forum is toch juist bedoeld om elkaar te helpen?
overigens zou ik ook geen 2 systemen mengen, dat vraag om problemen
Ik rij zelf met code 100 en 83. In het echt heb je ook verschillende spoorstaaf hoogtes!