BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jmu op 07 October 2008, 13:24:24
-
Hallo,
Ik heb een kleine HO bergbaan met een tandrad (Fleischmann). Één van mijn locs, de blauwe Edelweiss, heeft moeite met het tandrad: bij het inrijden zie je de loc een klein beetje omhoog komen. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de rij- en contactkwaliteit. Waarschijnlijk ligt het tandrad net iets te hoog, maar om dat nu te gaan herstellen, dat is een hele klus (en een boel slopen).
Ik vroeg me af of het een oplossing zou zijn als ik het tandwiel op de loc iets zou afslijpen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het asje en het tandwiel makkelijk te verwijderen? En loopt het tandwiel daarna nog goed over het tandrad? Het gaat over enkele tienden van een mm.
Ik hoop dat iemand mij raad kan geven.
Joop
-
misschien moet je net als in Zwitserland een "inloopstukje" maken, dwz een stukje van enkele cm lengte waarin de tanheugel als het ware langzaam omhoog komt, kortom, de eerste 3-4 cm schuin afslijpen qua hoogt. Hierdoor heet het tandwiel van je lok gelegenheid om er goed in te vallen. Ik zou NOOIT het tandwiel van de lok afslijpen!
Nico
-
Ik heb even de service sheet van het locje voor je opgezocht:
http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/html/fleischmann/ho/4306.html (http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/html/fleischmann/ho/4306.html)
Het lijkt me niet handig om dat tandwiel af te vijlen. Ik ben bang dat het je niet goed zal lukken om de diameter van het tandwiel gelijkmatig kleiner te maken.
En het zit op de wielas geperst (zie bovenaanzicht van het aandrijfgedeelte) dus het lagerpunt verplaatsen zit er niet in.
Maar je kan natuurlijk wel proberen of het vijlen wil lukken, je kan bij Hobbyparts altijd een nieuw onderdeeltje bestellen als het niets wordt.
succes,
Jan Willem
-
In theorie zal het afslijpen niet helpen: als het tandrad niet in de tandbaan grijpt, maar de tand van het tandwiel precies op de tand van de tandbaan komt, blijf je dus hetzelfde probleem houden.
In het echt zie je dus een inloopstuk voor het tandwiel (verend!!) en gaat het ingrijpen nog steeds met een behoorljke dreun gepaard, terwijl het tandwiel toch met een bepaalde speling op de as bevestigd is.
In het klein kun je dus beter een stukje tandbaan schuin afslijpen, dus van (bijna) geen tanden naar de volle hoogte van de tanden, zodat het tandwiel van de lok er soepel in kan grijpen. Dan vindt er hoogstens een heel kleine horizontale verschuiving plaats, maar dat zul je nauwelijks kunnen zien.
Maarten.
-
Kijk eens de in Railhobby van oktober 1993. Daar staat op pagina 18 een verhandeling over NEM 121 "Tandradspoorwegen.
Hieronder twee foto's van de aanloop van het tandwiel naar de tandheugel. Let even op de buitengewoon grote slijtage aan het begin. De schrijver heeft hier duidelijk zijn best gedaan om een en ander aanschouwelijk te maken.
(op pagina 50 staat ook nog iets leuks ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tandrad_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tandrad_1.jpg)
Het begin van het tandradtraject volgens et systeen "Riggenbach"Boven de glijbaan wordt het ronsel in stelling gebracht om iets verder in de open tandheugel aan te grijpen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tandrad_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tandrad_2.jpg)
Aan de beschadigingen is duidelijk te zien waar het ronsel in werking is getreden.
SK
-
@ Allen,
Hartelijk dank voor de vele en snelle reacties!. Ik ga inderdaad een inloopstuk maken door het tandrad ter plekke af te slijpen.
Maar ik ben dan nog niet van alle problemen af: het lijkt erop dat er bij het tandrad een kantel-situatie ontstaat. De as komt iets omhoog, waardoor de wielen niet goed contact maken, met alle gevolgen van dien.
Ik ben er nog niet uit.
Joop
-
hallo Joop.
Als je nu eens aan de begin ,de onderkant ( ipv de bovenkant )van de tandheugel over een cm of 5 alles wegvijld of slijpt, tot bijna aan de tanden.
Dan is dat stukje verend.
Wel zo dun maken dat het een beetje naar beneden buigt tussen de rails.
Nu zal de lok de tandheugel naar beneden duwen als hij er overheen rijd.
Volgens mij is het probleem dan opgelost.
Try before you cry.
Gr.Patrick
-
Waarschijnlijk ligt het tandrad net iets te hoog, maar om dat nu te gaan herstellen, dat is een hele klus (en een boel slopen).
En toch is dat waarschijnlijk wel het beste.... Heb zelf ook eens zo'n stukkie gebouwd. De tandheugel (heet dat zo?) moet goed tussen/op de bielzen liggen. Als je de Fl* monteert zoals de gebruiksaanwijzing zegt moet het eigenlijk goed funktioneren. En als je ze netjes met schroefjes vastgezet hebt moet het veranderen geen probleem zijn.
Ik ga inderdaad een inloopstuk maken
Dat is sowieso geen slecht idee.... :)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Joop,
Heb je ook Fleischmann rail gebruikt of rail van een ander merk, evt. met een lager railprofiel? Dan zou je probleem verklaard zijn. De kop van de rail kan dan wat lager liggen t.o.v. de bovenkant van de bielzen dan bij de Fleischmann rail het geval is.
En heb je maar 1 tandradloc of heb je er meer en hebben die geen problemen?
Als dat zo is zou het weer aan die ene loc kunnen liggen.
Natuurlijk is een stukje inlooptandheugell het mooist, maar ik denk dat bijna niemand dat heeft in z'n Fleischmann baan. Voorkomt natuurlijk problemen aan het begin van het traject, maar helpt niet tegen het eigenlijke probleem dat jij beschrijft.
Probeer dus eerst eens duidelijk te krijgen waar het probleem ligt (baan of loc), evt. met hulp van een winkelier die spullen - evt FLeischmann rail en/of locje - op voorraad heeft.
groeten,
Jan Willem
-
Wederom bedankt voor de tips.
@Jan Willem,
Daar had ik nog niet aan gedacht. Inderdaad liggen er stukken Roco rail tussen. Zal eens nameten.
Ik heb ook de Groene Karel. Die heeft met z'n 3 assen minder moeite.
@ Ronald,
Ik heb de rail en tandheugel gelijmd (met Bisonkit) ipv geschroefd. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij zijn de problemen na het balasten ontstaan. Zou kunnen dat door vocht de tandheugel omhoog gedrukt is.
@ Wisselstromer,
Goede tip. Ik ga proberen de eerste tandheugel er uit te halen en wat af te slijpen. Hoewel ik hoop dat de zadels niet te veel roet in het eten gooien.
Joop
-
de rails en wielen goed schoonhouden, ik heb zelf ook profirails-tandradbaan-edelweisslocje, en als de wielen al een beetje zwart worden staat hij soms stil of is hij aan het schokken. ik zit er aan te denken een speciale railslijper op een goederenwagon de gaan maken voor de baan, en extra lipjes voor stroomafname, ik ben er alleen nog niet helemaal uit..
-
Hallo Martijn,
Dat jouw locomotief blijft stilstaan bij zwarte wielen, is een heel ander probleem dan hier genoemd wordt. Hier worden ook lagere rails gebruikt dan de profi-rails. Dus hetzelfde probleem als bij mij, zie daarvoor mijn bouwdraadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg429861.html#msg429861).
Jouw probleem laat zich makkelijk oplossen door de wielen en rails met een doekje (voor de wielen met een wattestaafje) met wasbenzine of alcohol schoon te maken. Dan moet het al beter gaan.
Groeten Ronald.
-
klopt, maar ik geef het als een tip om het in de gaten te houden, daar hebben de rijeigenschappen echt mee te maken, kantelen of niet, mijn locje kantelt ook iets inde bocht waadoor ik niet met alle wielen stroomafname heb. en ik snap je probleem, maar ik heb helaas geen ervaring daarmee om je te helpen.
groet,
mathynk
-
Als je trein kantelt in de bocht... dan kan je de rails in de bocht iets schuin leggen, naar binnen toe zodat de trein iets naar binnen hangt. En de tandheugel dient ook zeer strak en gelijk aangebracht te zijn. Anders wordt de locomotief iedere keer opgetild.
Groeten Ronald.
-
je kunt ook extra sleepcontactjes onder de loc bouwen, dan kan ie met alle wielen in de lucht toch doorrijden.
-
of wagonnetje met stoomvoerende koppelingen.
-
Ha Bart,
dat wordt nog een hele uitdaging... de oudere tandrad-locomotieven van Fleischmann hebben geen nem-schacht voor koppelingen :) Een vaste verbinding zal wel gaan....
-
effe niet an docht (y)
-
je kan gewoon nem-schachten voor aan ouwe fleischmann-treinen kopen...