BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MRP_Peter op 06 October 2008, 10:53:35

Titel: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 06 October 2008, 10:53:35
Zoals eerder in baanplannen aangegeven ga ik hier dus verder met het complete bouwverslag van de baan.

De baan bestaat uit 4 gelijke delen qua lengte en breedte omdat de baan ook vervoerd moet kunnen worden.
Ik heb als eerste het framewerk gemaakt van de afzonderlijke delen, daar eerst de op maat gezaagde plaat multiplex op gemonteerd omdat dat makkelijker zaagt.

Op zich, in het begin is het wat tekenwerk op een op maat gezaagde multiplex plaat van 2x4 voet (61 cm x 122 cm), waarna de delen die op een hoger nivo komen, uitgezaagd kunnen worden.
De beide bocht-radiussen zijn radius 3 en 4 van Fl-piccolo.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_001S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_001S.jpg)

Nadat de baan op de plaat getekend is kan deze uitgezaagd worden met een decoupeerzaag.
Eenmaal uitgezaagd, kan de vorm, waarop de baan vast komt te liggen, op speciaal op maat gemaakte stukjes houten balk gemonteerd worden die allemaal een en dezelfde hoogte hebben daar de baan overal op gelijk nivo komt te liggen en alleen het landschap in nivo gaat verschillen.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_002S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_002S.jpg)

De 2 achterste delen, waar ik als eerste mee ben begonnen zijn qua baan indentiek aan elkaar, zij het dat ze elkaars spiegelbeeld zijn.
De bakken hebben overigens hun benodigde poten al zodat het geheel op de poten kan staan, om het eraan werken te vergemakkelijken.

De poten van de bakken hebben stelbouten aan de onderkant zodat het geheel op een ietwat ongelijke vloer waterpas gezet kan worden.
De bakken zelf hebben messing pinnen (mannetje/vrouwtje) aan de koppelzijden om ervoor te zorgen dat ze niet kunnen verschuiven als ze gekoppeld zijn of worden.

Goed, eenmaal de vormen waarop de rails moeten komen vastgezet te hebben kan met de ruwe aankleding van het landschap begonnen worden waarover de volgende keer meer.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Camickaeze op 06 October 2008, 13:41:27
Je zult wel redelijk strak staan met zoeen berg 7UP op...  ;D

Maar het ziet er nu al goed uit! Ik zal je draadje in de gaten houden.. Maar wat ik niet begreep, ook al niet uit je eerdere draadje in 'Baanplannen'; maak je (of u) modelbanen op bestelling of is dit gewoon een leuk tussendoortje??
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 06 October 2008, 15:19:44
Ik vind het ook wel een leuk project om te gaan volgen, groetjes Michiel
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: maikel123 op 06 October 2008, 19:06:26
project ziet er leuk uit ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr Maikel
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 07 October 2008, 13:49:55
Je zult wel redelijk strak staan met zoeen berg 7UP op...  ;D
..........maak je (of u) modelbanen op bestelling of is dit gewoon een leuk tussendoortje??.....

Die grote berg 7-up valt wel mee, lege blikjes zijn in Maleisie een gewild item om te re-cyclen en brengen een euro per kilo op  ;)

Ik maak buiten modelspoorprodukten, ook complete modelbanen op speciaal verzoek van klanten in Maleisie aan de hand van een door hun aangedragen ontwerp.
Dit ontwerp wordt dan met de klant doorgesproken om de haalbaarheid te bekijken, zowel het sporenplan op zich, alsmede het financiele plaatje wat daaraan vasthangt.
Ook wordt bekenen of het banenplan past in de woonsituatie van de klant, indien de klant besluit om de modelbaan thuis te houden.
Indien de klant over bijvoorbeeld bedrijfsruimte beschikt dan kan de omvang van de baan daarop aangepast worden.
Ook wordt bekeken welk soort landschap de klant zou willen aan de hand van een aantal voorbeelden, bijvoorbeeld veel bos, of juist weinig, veel gebouwen en huizen, enzovoorts.
Het uitgangspunt is hierbij altijd dat de baan een zo realistisch mogelijke uitstraling heeft voor zover dat mogelijk is natuurlijk.
Ik tracht bij de bouw van de baan zoveel als mogelijk is, gebruik te maken van natuurlijke materialen, bijvoorbeeld houtkruimels afkomstig van zaagwerk voor dorre bosgrond en paden waarop dan later bomen geplaatst worden.
Ook is in deze baan natuurlijke wol verwerkt wat je nagenoeg niet ziet.

Goed, ik ga verder met de bouw van de baan.
Gisteren al verteld over het zaagwerk en het op stukjes houten balk schroeven van de vormen waarop de rails later gemonteerd worden.

Dan is het nu aan een stukje ruwe aankleding van de baan, welke in eerste instantie voornamelijk zal bestaan uit het op maat snijden en zagen van piepschuim.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_003S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_003S.jpg)

Omdat hier onderandere het meertje in het ontwerp komt heb ik een deel van de aankleding gedaan met behulp van een stuk vlakke plaat piepschuim wat later de bodem van het meertje gaat worden.
Aan de buitenkant komt een stukje met landschap wat hoger dan de sporen komt te liggen.
Vandaar dat ik daar stukjes piepschuim geplaatst heb waar dan vervolgens weer een vlak stukje plaat op vast gezet wordt.

Ik heb voor het 'verlijmen' van de piepschuim platen zoveel mogelijk gebruik gemaakt van siliconenkit omdat dit snel en gemakkelijk 'lijmt' en indien het niet goed zou zitten is het ook na uitharding makkelijk los te halen zonder eerst te hoeven weken.
Hout neemt namelijk nog steeds water op  ;)
Bij het ' lijmen ' met siliconenkit heb ik maar een paar 'druppels' nodig om een stuk plaat vast te zetten.

Nadat de eerste lagen van de ruwe aankleding voor dit gedeelte op z'n plek ligt, doe ik hetzelfde met de andere gedeeltes.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_004S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_004S.jpg)

Tussen de 2 sporen komt na de scheiding een stukje berg waar het buitenste spoor door middel van een stukje tunnel onderdoor gaat, terwijl het binnenste spoor eromheen gaat.
Op de foto is een onderbreking van de vorm voor het binnenste spoor te zien, dit is voor een brug over de waterval die in het landschap komt, komende vanaf de berg.
Ook hier weer stukjes piepschuim geplaatst waar dan weer een vlakke plaat op komt, dit om wat piepschuim te sparen en om het gewicht te verminderen, bovendien werkt een holle construktie makkelijker met het trekken van bijvoorbeeld draden voor de verlichting.

De beide modulebakken zijn overigens van te voren wel exact waterpas gezet om een goede aansluiting van landschap te kunnen realiseren.

Volgende keer meer..... ;)  ;D

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: maikel123 op 07 October 2008, 16:43:14
schiet al op, hoe lang doe jij gemiddelt dan over zo project omdat je zoveel tijd hebt ervoor?

Gr. Maikel
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 07 October 2008, 17:01:47
@ Maikel123:

Als ik er continue tijd voor heb dan is een baan zoals deze in een tijd van net even 2 maanden te voltooien, dat wil zeggen van helemaal niks tot kompleet af zijnde.
Echter, omdat deze klant ook met renovatie van zijn huis bezig was kon ik er de tijd voor nemen en bouwde ik stukje bij beetje.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 08 October 2008, 04:05:02
Vandaag weer een stukje meer van de bouw van de baan.
Gisteren al iets laten zien over de ruwe aankleding van het landschap.
Er zijn alweer wat vorderingen gemaakt omtrend het landschap, het stukje berg tussen de 2 sporen in begint ook al wat vorm te krijgen.
Ook is al het een en ander zichtbaar qua oevers van het meertje en het stukje verhoogd landschap aan de buitenkant van de sporen.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_005S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_005S.jpg)

Het maken van landschap door middel van gebruik van piepschuim heeft als voordeel ten opzichte van purschuim dat je niet hoeft te wachten op uitharding en het bereiken van maximaal volume.
Piepschuim is kant en klaar en behoeft alleen maar 'gestapeld' te worden om oneffenheden te verkrijgen, waarna het geven van de juiste vormen gemakkelijk te doen is met bijvoorbeeld een hobby-mesje.

De volgende foto geeft al wat meer een idee over hoe het een en ander zal zijn, qua landschap.
Ook is al een begin gemaakt met het gedeelte waar de waterval komt.
De contouren van het meertje zijn al goed zichtbaar en ook is al een begin gemaakt met wat de stukjes rots moet worden van het stukje berg.
Ik heb doelbewust een rechthoekige uitsparing gemaakt in het midden van de berg omdat het bovenste gedeelte uitneembaar moet zijn in geval van mogelijke ontsporingen in de tunnel.
En in zo'n tunnel kun je gekke dingen tegenkomen  ;) ;D (overstekende hooiwagens of zoiets dergelijks indien de tunnel tot een stukje spoordesolaatheid gaat behoren  ;) :P).
Ook is al een begin gemaakt met de ruwe aankleding van het landschap op het 2e deel van de baan.
Het landschap is voor het vlakke gedeelte zo goed als gereed en netjes aangesloten op de vormen waarop de rails komen te liggen.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_006S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_006S.jpg)

Dat de platen piepschuim niet helemaal gelijk liggen aan de voorkant van deze 2 delen is niet zo'n punt daar aan deze zijde nog eens 2 bakken gekoppeld worden in een later stadium.
Ook op deze foto is de siliconenkitspuit mijn beste vriend...wederom  ;) ;D

De volgende keer weer meer zou ik zeggen....

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Smolderz op 08 October 2008, 07:31:58
Prachtig Peter! Echt heel strak werk dusverre. :)

Ik lees dat je messing pinnen gebruikt om de modulebakken te koppelen. Kan je hier meer over kwijt of is het beroepsgeheim? ;)
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: JaJo op 08 October 2008, 07:40:10
Leerzaam topic dit Peter met duidelijke foto's en beschrijving! Zelf gebruik ik houtlijm om het piepschuim te stapelen. Als ik zelf weer een keer ga "piepen" zal ik ook eens de kitspuit ter hand nemen.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groet Jaap
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 08 October 2008, 11:09:12
Prachtig Peter! Echt heel strak werk dusverre. :)

Ik lees dat je messing pinnen gebruikt om de modulebakken te koppelen. Kan je hier meer over kwijt of is het beroepsgeheim? ;)

Beste Rob,

Deze pinnen komen in een setje, mannetje en vrouwtje, en heb ik destijds gekocht bij een firma in Engeland.
De naam van de firma die ze maakt(e) is 'Red Dog'.
Ik heb geen idee of Piet Peetoom van GM&S deze pinnen in zijn assortiment voert, zou kunnen van wel.
In het engels heten deze pinnen ' baseboard allignment dowels'.
De gaten die je er voor moet boren liggen rond de 7mm.
Hierna kun je de pinnen aan de koppelkanten in de modulebakken bevestigen met een hamer, doe dit wel met beleid omdat het messing is.

De makkelijkste manier om de pinnen op 2 modulebakken op gelijke hoogtes te krijgen is als je de modulebakken eerst met behulp van lijmklemmen aan elkaar vast-zet (let er wel op dat het oppervlak waarop je later de rails gaat leggen dan gelijk is qua hoogte en niet kan verschuiven).
Hierna boor je de gaten zowel door de kopsekant van de ene en de andere bak.
De kans is groot dat als je het zo niet doet, dat je verschil krijgt waardoor het net niet kan gaan passen of dat het ongelijk is.

@ Jaap:

Dankjewel voor je compliment  :).
Overigens heb je voor het 'kitten' van het piepschuim maar kleine beetjes nodig.
Het plakken van groen en dergelijke is een ander verhaal maar daar kom ik later op als het zover is  ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 09 October 2008, 11:14:13
Ik ga vandaag weer verder waar ik gisteren gebleven was...  ;)
Dit keer weer een stukje meer aan de berg gebouwd, waardoor de berg al aardig zijn vorm begint te krijgen.
Ook zijn er hier en daar al wat extra vormgevingen aangebracht wat in een later stadium een deel van de rotspartij gaat worden.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_007S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_007S.jpg)

Ook ben ik alweer een stukje verder met de aankleding op het 2e deel van de baan, qua landschap dan.
Het is nu een kwestie van ' stapelen ' van stukken piepschuim op de plekken waar de oneffenheden in het landschap komen, alsmede voor de berg.
Ik heb even voor de juiste hoogte-maat een 1700 ' geleend' en die neergezet op de plek waar de tunnel gaat komen zodat de juiste door-rij hoogte bepaald kan worden, uiteraard met pantografen omhoog.

Ook daar waar de brug komt te liggen die over de waterval heen gaat, liggen de uiteinden al in het piepschuim.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_008S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_008S.jpg)

Hoe de waterval uiteindelijk uit gaat vloeien in het meertje is al goed te zien.
In deze uitvloei-ing zullen in een later stadium ook echte natuurstenen geplaatst worden die vervolgens als 'losse' rotsen gaan dienen.
Natuurlijk moet dan ook rekening worden gehouden met het feit dat dit betekent dat zuurstofrijk water ge-cre-eerd moet gaan worden.
Ook is al goed te zien hoe de waterval zal gaan lopen die vanaf de top van de berg gaat komen.
De rechthoekige uitsparing die in een eerder stadium gemaakt was dient om het uitneembare gedeelte van de berg op z'n plek te houden.
De volgende keer weer meer  ;) ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 10 October 2008, 03:04:08
Vandaag weer een stukje verder wat de bouw betreft.
Alle glooi-ingen in het stukje verhoogde landschap aangebracht welke aan de buitenkant van de rails ligt, het enige wat nog moest gebeuren was het restantje maken tot en met de tunnel.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_009S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_009S.jpg)

Dat eenmaal gedaan kon een begin gemaakt worden met het schilderwerk om het een en ander in de juiste ondergrond-kleur te krijgen, dit om eventuele ongelijkheden in de begroei-ing te camoufleren.
De gebruikte verf is ordinaire waterverf, dit laten drogen en indien nodig, nog een laagje waterverf aanbrengen om de kleur egaal te krijgen.
Bij de oevers van het meertje heb ik express een stukje groen gemaakt omdat dit dan mooi als onderwater begroei-ing terugkomt als het wateroppervlak van het meertje gemaakt is.

Nadat de verf goed gedroogd is kan er een begin gemaakt worden met het aanbrengen van de begroei-ing voor dit stukje van het landschap.
Ook worden natuursteentjes geplaatst die als uitsteeksels van rotsen of als grote zwerf-keien gaan dienen in het landschap.
Ook worden de eerste struiken en bomen geplaatst.
Voor het 'plakken' van de begroei-ing is uitsluitend gebruik gemaakt van siliconenkit.
Ik heb hier doelbewust voor gekozen omdat het flexibel blijft na uitharden en je kunt er snel mee ' lijmen'.
Een ander groot voordeel van ' lijmen ' met siliconenkit op piepschuim is dat piepschuim niet door de siliconenkit wordt aangetast.
Siliconenkit heeft een goede adhesie en blijft liggen daar waar je het aanbrengt ( werkt goed om kleine ongewenste oneffenheden mee weg te werken bijvoorbeeld ).
Het enige nadeel is de geur van azijn.
Zie foto voor het eerste stukje resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_010S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_010S.jpg)

De afwerking voor dit gedeelte bevindt zich hier nog in het basis-stadium waardoor de oneffenheden nog ietwat te zien zijn.
Voor het lage (gras) groen is gebruik gemaakt van natuurlijke wol.
De wolvezels lenen zich er uitstekend voor om als grasvezel te dienen en kan door middel van vermenging met andere kleuren goed op de juiste kleur gebracht worden.
De wolvezels dienen wel tot hele kleine stukjes vezel geknipt te worden.
Het resultaat hangt mede af van hoe klein je de stukjes vezel knipt.
Het is wel een werkje voor de geduldige DHZ-er, maar is leuk om te doen en op zo'n manier dus je eigen (gras)strooisel te maken.
Nog een fotootje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_011S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_011S.jpg)

Hier ben ik al begonnen met het maken van het 3e deel van de baan.
goed is te zien hoe de verbindingen, die tevens als steunbalken gaan dienen, zijn aangebracht.
Ook zijn de kleinen stukjes balk al aangebracht voor het op de juiste hoogte brengen van de ondergrond waarop de baan in een later stadium aangebracht gaat worden.

Op het eerste gedeelte van de baan al wat probeersels met de rails gedaan om te kijken tot waar begroei-ing moet gaan komen en waar de ballast moet gaan beginnen, alsmede om te kijken of de treinen met de grootste 'overhanging' zonder problemen kunnen rijden, in dit stadium kan het landschap nog steeds aangepast worden indien dat nodig mocht zijn.
Ook ben ik al bezig geweest met het aanbrengen van wat ondergrond kleuren voor de berg daar waar groen moet gaan komen, het is alleen nog niet volledig af.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_012S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_012S.jpg)

Op deze foto is het oppervlak waar de baan op moet gaan komen aangebracht.
Nu kan worden begonnen met het uitlijnen van de kopse kanten van het verhoogde oppervlak, elke millimeter verschil in N-schaal is er eentje teveel en kan tot ontsporingen gaan leiden.
Zodra dit gedaan is kan worden begonnen met de aankleding van dit deel van de baan waarover de volgende keer meer.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: maikel123 op 10 October 2008, 11:21:46
ziet er mooi uit, en je gaat heel snel.

Gr. maikel
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: santerdam op 10 October 2008, 11:25:42
Gaat Peter echt zo snel ? Het komt mij over als een historisch verslag, geschreven in de tegenwoordige tijd. Peter kan dat vast verduidelijken.
En ja, het ziet er goed uit, vooral omdat het een heel compleet verslag is.

Sander
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 11 October 2008, 12:22:21
De baan is al gebouwd en is inmiddels voltooid.
Het leek me aardig om de bouw ervan hier neer te zetten en er een bouwverslag van te maken in deze rubriek.
Ik beschrijf hierin wat er precies is gedaan en op welke manier zodat dit mogelijkerwijs een kennisvergaring kan zijn voor de andere (mede) hobbyisten op dit forum, dus Sander je hebt gelijk  ;) ;D.

@ Maikel: De totale tijd die ik voor deze baan nodig had om 'm te bouwen was net iets minder dan 2 maanden, +/- 500 uur werk.
Zoals eerder genoemd is alles, behalve rails, treinen, bomen en kleine natuursteentjes, allemaal eigen produkties.
Hier ging veel tijd in zitten, ook omdat sommige lantaarns niet ' standaard' zijn.
Ook heeft de baan een 4-voudige verkeerslicht 'regeling' die ombeurten steeds maar een van de 4 wegen die op het kruispunt uitkomen groen geeft, ook hiervan zal ik later wat foto's plaatsen.

Goed, nu weer een stukje van de bouw van de baan.

Omdat ik al eerder heb laten zien hoe het piepschuim rond de verhoogde baan aangebracht worden heb ik het voor dit deel van de baan achterwege gelaten.
Goed is te zien hoe de plaat waarop later de opstel sporen en een deel van het station komen is vastgezet, met schroeven, de kopse kanten als laatste vanwege de ' hoogte-uitlijning'.
Hierna het piepschuim rondom aangebracht en al in de juiste ondergrond-kleur geverfd met waterverf.
Het geheel laten drogen waarna een begin is gemaakt met het aanbrengen van de wol-vezels die als gras gaan dienen.
Alsmede hier en daar wat natuursteentjes aangebracht, ook gewoon gelijmd met siliconenkit, waarna de eerste paar bomen werden ' geplant' .
Ik heb doelbewust gekozen voor het landschap 'oplopend' naar de uiteinden van de bakken omdat dit als valbescherming dient voor de treinen bij mogelijke ontsporingen.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_013S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_013S.jpg)

De foto is een beetje onscherp omdat deze foto is genomen zonder statief en gebruik van flits was niet echt handig.
Overigens kun je de natuursteentjes her en der wel verkrijgen in bouwmarkten en tuincentra.

Op de volgende foto al weer een stukje verder met de berg, de steentjes die als uitstekende rotsen gaan dienen ook al aangebracht, alsmede dat bepaalde delen van de berg al in een grijze kleur geschilderd zijn.
Ook is al een begin gemaakt met het aanbrengen van groen en wat boompjes op de berg.
De boden van het meertje heeft inmiddels ook een grijs achtige kleur gekregen om een enigzinds vertroebeld effect te geven als het wateroppervlak van het meertje aangebracht is.
Ik heb voor diverse maatvoeringen gebruik gemaakt van huisjes die ik al geruime tijd gebouwd had, huisjes die overigens niet voor deze baan bestemd zijn.

De steentjes op de berg lijken nogal overdreven veel zo op het eerste gezicht.
Dit wordt naderhand wat gecamoufleerd met plukjes groen wat als wildgroeiende struiken gaan dienen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_014S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_014S.jpg)

Op deze foto is ook al goed te zien vanwaar de waterval komt in de top van de berg.
Ik heb ook doelbewust niet overal grijs aangebracht, maar wat stukjes wit gelaten om de verschillende ' lagen' in de berg, te simuleren.
Helaas zijn de foto's niet echt heel duidelijk bij uitvergroten, maar nog steeds duidelijk genoeg om het een en ander toch te kunnen zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_015S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_015S.jpg)

Op deze foto is goed te zien hoe het een en ander eruit gaat zien als de wildgroeiende struiken zijn aangebracht.
Ook de scheidingslijn van de 2 modulebakken is goed te zien.
Het bovenste deel van de berg is uit een(1) stuk gemaakt omdat dit makkelijker te verwijderen is bij ontsporingen in de tunnel, welke mogelijkerwijs veroorzaakt zijn door enge wezens  :P ;D ;)

Het landschap is zodanig gemaakt dat je nagenoeg niet kunt zien waar de scheiding tussen het onderste deel en het bovenste deel van de berg is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_016S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_016S.jpg)

Op deze foto al een begin gemaakt met het 4e deel van de layout.
Goed is ook al te zien hoe een weg, welke vanaf het 2e deel komt, naar beneden gaat om uiteindelijk bij de geplande kruising uit te komen.
Op dit 4e deel komen 2 viadukten waar 2 wegen onderdoor gaan die op de kruising uitkomen.
Van de kruising gaat dan 1 weg omhoog naar het 2e deel en een weg omhoog naar het gedeelte waar in een later stadium het station gaat komen.
Bovenaan op het 2e deel zal een weg-splitsing komen, die naar rechts toe naar een appartementenkomplex gaat en naar links toe naar een klein nieuwbouw project.

De volgende keer weer meer. :)

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: santerdam op 11 October 2008, 13:43:27
Peter,

Het is best een goed idee om een langlopend bouwproject achteraf te publiseren als een lekker snel lopend verhaal. Een of twee keer per wek een verhaaltje, dat is leuker dan 3 maanden in kleine stapjes.

Als ik zo vrij mag zijn, de steentjes als kale rotspunten vind ik minder geslaagd. Kale rotsblokken van die afmetingen kunnen wel boven het gras uitsteken, maar op jouw plaatjes liggen ze te veel als losse stenen boven op de ondergrond. Zulke grote rotsblokken liggen niet zo vaak als losse zwerfkeien.

Sander
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 11 October 2008, 14:27:14
@ Sander:

Klopt, heb je ook gelijk in wat de steentjes betreft.
Het was een wens van de ontwerper van de baan om op een plek veel rotsblokken te hebben liggen om een ' oude aardverschuiving' te simuleren.
Aardverschuivingen is in werkelijkheid een geregeld voorkomend iets in Maleisie waar ik in dit topic verder niet dieper op inga omdat het hier puur de bouw van de baan betreft  ;)
Het wordt nog wat weg-gecamoufleerd maar dat komt later.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: maikel123 op 11 October 2008, 22:40:31
Okeee dat verklaard hoe je en 3 dagen zoveel gedaan hebt :D

maar ik ben wel benieuwd naar de rest van het verslag.

Gr. Maikel
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 12 October 2008, 05:53:01
We gaan weer een stukje verder met de bouw van de baan.
Er is al goed te zien waar het een en ander gaat komen op de andere delen van de baan, echter dit deel moet nog ' aangekleed' worden met piepschuim om het ruwe landschap kompleet te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_017S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_017S.jpg)

Hoe de wegen onder de geplande viadukten gaan lopen is al op de plaat getekend omdat dit moet gaan dienen als referentie tot hoever het een en ander moet gaan komen.
Daar waar het hobbymesje ligt, is een 'landschaps-plateau' gepland en blijft dus nagenoeg vlak.
Omdat bij dit stukje landschap de afstand waar de rails komen te liggen ver genoeg is van de buitenkant van de modulebak, kan het landschap hier vlak blijven.
Er komen op dat stukje landschap wat bomen die bij mogelijke ontsporingen de trein verhinderen van de modulebak te vallen.

Op de volgende foto al wat meer te zien van de aankleding met piepschuim.
Sommige delen zijn hol vanwege materiaalbesparing en geeft ook wat meer ruimte voor het trekken van draden in een later stadium.
Goed is al te zien hoe de wegen gaan lopen van en naar het geplande kruispunt, alsmede waar de viadukten gaan komen.
De hellingen zijn vooraf gemaakt en later ingepast in het geheel omdat dit het maken van de hellingen aanzienlijk vergemakkelijkt.
Hellingen voor wegen maken in het landschap zelf is niet een makkelijke opgave als je het met een hobbymesje gaat doen.
Je kunt natuurlijk wel een metaal-zaagblad nemen uit een grote beugel-zaag, en daarmee aan de slag gaan, maar dat geeft lang niet altijd het be-oogde resultaat, afgezien van het feit dat als je een groot stuk zaagt, de zaag niet altijd zaagt zoals je wilt, vandaar dus dat de hellingen vooraf gemaakt zijn.

Ook op deze foto is wederom de kitspuit mijn beste vriend weer  ;) ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_018S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_018S.jpg)

Op de volgende foto krijg je al wat meer een idee van hoe de afwerking gaat worden.
Het piepschuim gaat ook onder de vormen door waar de rails op komen te liggen, dat vergemakkelijkt het straks om de afwerking met groenvoorziening goed te kunnen doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_019S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_019S.jpg)

De wegen zullen gemaakt worden van kartonplaat, waarvan de vorm van de wegen uitgeknipt worden in de gewenste vorm.
Hierna worden de stukken weg eerst in een zwarte mat-kleur gespoten, waarna ik aan de slag ga met masking-tape om de witte belijningen er naderhand op te kunnen spuiten.
Het uitsnijden van de belijning nadat de masking-tape is aangebracht is een tijdrovend klusje en moet je met enig geduld doen, je snijdt namelijk snel te diep met een hobbymesje waardoor je kans hebt op het feit de bovenste laag van het karton mee te trekken als je de tape verwijdert na het op-brengen van de belijning, wat in dat geval, zonde van je werk zou zijn.

Op de volgende foto ben ik al wat verder gevorderd met het landschap en ook is al het een en ander in de gewenste groene ondergrondkleur geschilderd met waterverf.
Ook is al een begin gemaakt met het verder aanbrengen van grasbegroei-ing.
Een deel van het landschap op de 2e modulebak zal later nog ietsje wijzigen om voldoende plaats te cre-eeren voor het geplande appartementenkomplex, de kleine helling (rechts-onder op de foto)  die er op deze foto ligt wordt verwijderd en komt iets verder te liggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_020S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_020S.jpg)

De gaten in het oppervlak van de vormen waarop de rails komen te liggen zijn inmiddels dichtgemaakt met polyester-plamuur om een glad geheel te krijgen voor het aanbrengen van de ballast in een later stadium.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_021S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_021S.jpg)

Op deze foto is al min of meer te zien waar het stationsgebouwtje en ' stationsplein' zijn gepland en ook kun je zien hoe de weg er naar toe gaat lopen.
Verder naar achteren toe zal de asfaltweg overgaan in een smallere 'bosweg' zonder asfalt.
De volgende keer meer over de bouw  ;).

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: JaJo op 12 October 2008, 07:37:36
De volgorde van werken is net weer iets anders dan bij mij. Jij doet ruwbouw en scenery door elkaar terwijl ik zelf eerst de ruwbouw helemaal afmaak en daarna pas gras inzaai. Maar zo te zien maakt het weinig verschil in het eindresultaat.
Wat mij opvalt is dat de ruwbouw er mooi, strak en degelijk uitziet. Dat is een belangrijke basis voor een goed eindresultaat.
Complimenten!

Groet Jaap
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 12 October 2008, 09:52:16
Klopt Jaap, ik heb dit doelbewust gedaan zodat het mij in een later stadium scheelt in het koppelen en ontkoppelen van de modulebakken voor de afwerking.
Delen die voor zover (nagenoeg kompleet) afgemaakt konden worden zijn afgemaakt, plus, een leuke bijkomstigheid op deze manier is dat je het resultaat al leuk kunt zien groeien.
Deze baan leende zich daar uitstekend voor omdat er zich maar weinig gekompliceerde omstandigheden of toestanden in bevinden.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 13 October 2008, 05:25:21
Vandaag weer een stukje over de bouw van de baan.
De baan is al aardig gevorderd met de maak van het meertje.
Goed is te zien hoe het effect van de kleuren groen en grijs een bepaald effect weergeven in het meertje.
Voordat het meertje gemaakt kon worden moest eerst een beschermlaag van siliconenkit aangebracht worden om te voorkomen dat de polyester het piepschuim aantast (lees: wegsmelt).
Met het aanbrengen van de eerste beschermlaag werd een basis gelegd voor nog 2 lagen siliconenkit.
Nadat de eerste laag was aangebracht en al 'gedroogd' was, kon het plaatsen van de steentjes beginnen welke bij de spoorbrug moeten komen.
Hierna zoals eerder gezegd, de andere 2 beschermlagen siliconenkit aangebracht wardoor een goede bescherming ontstaan is voor het piepschuim en ook om ervoor te zorgen dat de steentjes gefixeerd zijn.
Hierna is de polyester in laagjes aangebracht en ter plekke voorzien van pigment pasta en dit terwijl de polyester al een beetje aan het ' gellen' was dit door de polyester geroerd wat het ietwat 'vlekkerige' effect geeft.
Bij de steentjes die als rotsen moeten dienen in het water heb ik de immitatie van zuurstofrijk water gedaan met witte pigment pasta en ook dit ter plaatse in de polyester geroerd, op dezelfde manier als ik eerst met zwart gedaan heb in de rest van het meertje.
Het water-oppervlak van het meertje is opgebouwd uit 3 lagen polyester (lamineren).
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_022S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_022S.jpg)

Ook is inmiddels de ballast (fijngemalen vuurvast beton) al aangebracht en de spoorbaan zoals deze moet komen te liggen al aangebracht.
De ballast is gelijmd met polyesterhars.
Naderhand zal de spoorbaan nog wat 'ingebed' worden met extra ballast aan de zijkanten.
Ook is op deze foto goed te zien hoe het eruit ziet als het bovenste deel van de berg verwijderd is om bijvoorbeeld een ontspoorde trein weer op de rails te zetten, of om gewoonweg de rails schoon te maken.
De gebruikte huisjes op de foto dienen enkel als maatgeving voor het een en ander en behoren niet tot de baan.
Ook is er al wat meer scnenery aangebracht wat maakt dat het geheel al aardig opschiet.

Ook is al een (1) viadukt gemaakt met daaronder de weg zoals deze komt te lopen naar het kruispunt toe.
Voor het viadukt heb ik 2 reepjes karton genomen (voor de zijkanten) en deze met matgrijs bespoten voor het verkrijgen van het beton-achtige effect.
Verder ook hier al de groenvoorziening aangebracht en de ledlampjes onder het viadukt om ook een goede verlichting onder het viadukt te verkrijgen.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_023S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_023S.jpg)


Op de volgende foto is al aardig te zien hoe alles zijn vormen begint te krijgen.
Hoe de wegen op het kruispunt gaan uitkomen is ook al te zien.
Verder al een goed overzicht van de 'simpele' wisselstraat in de baan om van spoor te kunnen wisselen.
Aan de andere kant van het station liggen de opstelsporen.
Het groen is hier nog niet helemaal aangebracht, alleen onder de viadukten was het al aangebracht nog voordat de rails werd gelegd omdat anders het aanbrengen van de groenvoorziening onder de viadukten erg moeilijk wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_024S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_024S.jpg)

In een iets later stadium zullen zoals gezegd de rails nog wat 'ingebed' worden met ballast, welke ook weer met polyesterhars gelijmd zal worden.
Hierbij was het wel oppassen, en om te voorkomen dat polyester in het binnenste van de wissels zou kruipen werden steeds kleine beetjes gedaan en direct gestrooid.


Inmiddels ook alweer wat meer bezig geweest met het meertje en de aankleding van het landschap rondom het meertje.
Op deze foto is goed te zien hoe het 'zuurstofrijk' water zijn uitvloei-ing doet in het meertje zelf.
Zie foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_026S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_026S.jpg)

Het enkelsporige spoorviadukt is gemaakt van stukjes printplaat die aan elkaar zijn gesoldeerd wat op die manier een makkelijk te bouwen recht-toe-recht-aan modern viadukt oplevert.
Hierna in de gewenste kleur spuiten en je hebt een leuk zelfbouw viadukt voor niet al teveel geld.

De kopse kanten van het oppervlak waar de spoorbaan zelf opligt moest voor dit viadukt ietwat ingefreesd worden om een stabiele ligging van het viadukt te verkrijgen.

Dan nog even een kiekje vanaf het punt voordat de rails ieder een kant opgaan voor de berg en de tunnel ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_027S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_027S.jpg)

Nog even een overzichtsfoto van hoe alles er op een bepaald moment bij lag:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_025S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_025S.jpg)

De volgende keer weer meer van de bouw van de baan  ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 14 October 2008, 10:02:43
Weer een stukje over de bouw van de baan.
Op deze foto is te zien hoe het appartementenkomplex er ongeveer qua vorm uit gaat zien.
Ik heb er eventjes een papieren model van gemaakt om de maten te bepalen en ook om te zien waar de eerder besproken helling, die verplaatst moest worden vanwege dit, moet gaan komen.
Ook is er alweer meer gras en dergelijke aangebracht en zijn er stukken spoor 'ingebed' met ballast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_028S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_028S.jpg)

Ook zijn de wegen voor zover aangelegd en zijn de eerste straatlantaarns met geel licht geplaatst.

De bouw van de baan schiet inmiddels al aardig op en ook aan de andere kant van de baan is alweer aardig 'bijgebouwd'.
Er zijn alweer meer bomen en dergelijke geplaatst en de groenvoorziening ook al op meer punten aangebracht.
De 'bosweg' welke van houtkruimels is gemaakt ligt er ook grotendeels al.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_029S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_029S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_030S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_030S.jpg)

De weg naar het station toe is ook al aardig aan het opschieten en ook hier al zijn de straatlantaarns met gele leds al geplaatst.
Goed is nu ook te zien hoe de wegkruising erbij ligt.
Hier komen iets later de 4 verkeerslichten.
De boompjes worden naderhand op andere locaties op de layout geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_031S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_031S.jpg)

De weg gezien vanaf de andere kant van de modulebaan met op de voorgrond helaas niet duidelijk zichtbaar, het al 'ingebedde' spoor met ballast.
De stroomvoorziening is gedaan met behulp van het aan de zijkant van de rails gesoldeerde draadjes, dat was de makkelijkste oplossing voor FL-piccolo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_032S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_032S.jpg)

Dit keer een plaatje genomen vanaf de achterzijde van de modulebaan wat een goed uitzicht geeft op de weg die vanaf het geplande appartementenkomplex naar beneden gaat naar de kruising toe.
Hier zijn ook de 2 viadukten waar de wegen onderdoor gaan goed te zien.
De zijkanten van de wegen moeten nog afgewerkt worden met extra groen wat in een iets later stadium gebeurt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_033S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_033S.jpg)

Helaas niet helemaal scherp maar toch wel leuk voor een kiekje onder een van de viadukten....

En ja, dan is het ook een keer tijd voor de bekabeling onder de modulebakken.
Op zich niks interessants aan eigenlijk, vandaar dat ik ook maar 2 foto's gemaakt heb van de bekabeling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_034S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_034S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_035S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_035S.jpg)

De bekabeling op zich was wel even een werkje, maar goed, moest gebeuren om alles werkende te krijgen.
De volgende keer weer meer van de bouw.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: mmhajvth op 14 October 2008, 10:22:48
500 uur in 2 maanden hieraan gewerkt?
Een eenvoudige som leert me dat je dan, meer dan 8 uur per dag, 7 dagen in de week, bezig bent geweest aan deze baan. En dat 2 maanden lang!  :o
Dan word ik bijna nieuwsgierig wat je vrouw daar van vond en e.v.t. je werk?  :-[

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 14 October 2008, 12:41:01
@ Mark:

De baan is gebouwd in stukjes van een paar uurtjes per dag, waarvan het totaal 500 uur is, en gezien mijn dagelijkse werkuren is dit in minder dan 2 maanden.
Ik ben overigens niet getrouwd maar heb wel een chinese vriendin hier, die ook haar interesse in modeltreinen heeft :) ;D.
Zijzelf maakt ook meer dan 10 uur per dag momenteel vanwege het werk wat ze doet.
Zij is specialist in GIS en werkt voor een internationaal bedrijf als manager, welke een vestiging heeft in Kuala Lumpur (hoofdkantoor).
Als ik tijd en zin heb  :P ;) post ik wel een keer een foto in het smoelenboek...

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 14 October 2008, 12:45:25
GIS, dat is lekker gissen maar wel leuk werk met Geografische Informatie Systemen  ;)

Maar je modelbaan begint er aardig mooi uit te zien

mvg,

Matthijs
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Gerhard Overweg op 14 October 2008, 18:35:08
Indrukwekkend hoe het bouwen verloopt ,ziet er al heel mooi uit en met een strak wegennet..complimenten  :)

Gr. Gerhard
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 15 October 2008, 02:40:24
@ Gerhard en Matthijs:

Dank voor de complimenten :) het was voor mij een leuk projekt om te doen, niet te groot en zeker niet te klein.
Er zal t.z.t. nog meer bouw van andere banen volgen omdat er nog een aantal in de planning zitten.

Dan nu weer een stukje over de bouw van deze baan.

Als de bekabeling is aangebracht en alles voor dat deel is aangesloten is het tijd voor een test-run.
Alles werkt naar behoren en ook is nu voor het eerst de 4 verkeerslichten in werking te zien.
Ook is er al een begin gemaakt met het inpassen van het perron om te kijken of dat past en of het eventueel nog bijgewerkt moet worden.
De perrons zijn gemaakt van 12mm dik multiplex waarop een plaatje karton wordt gelijmd voor de strakkere afwerking van het perron oppervlak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_036S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_036S.jpg)


Dan alweer een kiekje onder een van de viadukten waarbij nu goed te zien is dat de led lampjes onder het viadukt goed hun werk doen  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_037S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_037S.jpg)

Dan nog even een 2 tal fotootjes vanaf hetzelfde punt maar dan zonder flits, helaas ietwat wazig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_038S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_038S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_039S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_039S.jpg)

Het geeft leuk uitzicht op de verkeerslichten en de kruising zelf.
Binnenkort maar eens de dienst wegenreiniging bellen voor het schoonmaken van de stoffige wegen  ;) :P ;D

Dan nog even een kiekje van bovenaf waardoor dit gedeelte van het geheel beter zichtbaar wordt en je een indruk kunt krijgen van hoe het er allemaal uitziet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_040S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_040S.jpg)

Dan nog een kiekje vanaf het andere viadukt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_041S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_041S.jpg)

En nog een paar fotootjes bij avond.
Helaas niet allemaal duidelijk, maar goed, voor een indruk toch goed genoeg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_043S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_043S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_044S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_044S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_045S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_045S.jpg)

Dat was het weer even voor deze keer.
De volgende keer weer meer over de bouw van de baan.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: santerdam op 15 October 2008, 04:59:27
De hele reportage gaf een leuk beeld van de bouw van de baan. Dit laatste verslag was een beetje veel 'lampjes kijken'. Op zich niet verbazend, het is een beetje jouw wereld. Maar het accent verschuift van "de baan" iets te veel naar "de lampjes".

Desondanks nog steeds een leuk project voor een reportage ! Het is heel leuk om te zien hoe je alles opbouwt - ruwbouw + fijnbouw + scenery in één geheel. Dat is een aanpak die zeker niet iedereen gedaan heeft.

Sander
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Evert M op 15 October 2008, 06:04:56
Die overzichtfoto van kruispunt:

Volgens mij staat die stopstreep voor die witte vrachtwagen te ver na voorren. Nu kan er van links, daar waar die rode vrachtwagen staat, niet een vrachtwagen met aanhanger of oplegger de bocht krijgen naar rechts zonder een auto te schampen..  :P
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: JaJo op 15 October 2008, 06:58:41
Bouwverslagen zoals deze vind ik altijd leuk om te zien en te lezen. Iedereen bouwt en knutselt op zijn eigen manier en altijd zitten er wel ideeën bij die door anderen te gebruiken zijn. Of het nu over Boppart am Rhein gaat of over een baan uit Maleisie.

Groet Jaap
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 15 October 2008, 11:15:54
Die overzichtfoto van kruispunt:

Volgens mij staat die stopstreep voor die witte vrachtwagen te ver na voorren. Nu kan er van links, daar waar die rode vrachtwagen staat, niet een vrachtwagen met aanhanger of oplegger de bocht krijgen naar rechts zonder een auto te schampen..  :P

Voor het blote oog niet te zien  ;) ;D :P maar toch gecamoufleerd aanwezig op alle lange trailers; meesturende achter-assen :P ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.

Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 16 October 2008, 05:10:12
Vandaag weer een stukje over de bouw van de baan.
Bijna al het groen is aangebracht waar het moet zijn en ook zijn de wegen nagenoeg allemaal klaar.
Ook kun je het appartementenkomplex nu wat beter zien welke al op eerdere foto's, zij het in het donker, te zien was.
De nodige boompjes ' geplant' en het ziet er ineens heel anders uit ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_046S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_046S.jpg)

Nog een fotootje genomen vanaf de berg....
Het appartementenkomplex is overigens zelfbouw.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_047S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_047S.jpg)

Dan is het nu tijd om het perron en de rest van het station te gaan aanbrengen.
Het geheel ligt er verlaten en onafgewerkt bij omdat eerst nog even bekeken moet worden of treinen het perron niet raken.
De 2 rechthoekige gaten in het perron is voor de trappen naar beneden voor een voetgangerstunnel onder de sporen door naar het stationsgebouw.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_048S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_048S.jpg)

De weg, voor dit stuk van de baan, is ook al gereed.

Het station in een nagenoeg afzijnde fase:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_051S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_051S.jpg)

De overkappingen zijn gemaakt van karton en fijn schuurpapier.
Naderhand is het in een grijze tint geschilderd.
De steunen waarop de overkapping 'rust', zijn gemaakt uit printplaat omdat dit het makkelijkst te maken viel uit kleine afval stukjes die ik nog had liggen.
De moeilijkheid bij dit station was, is dat ie over 2 modulebakken verdeeld is en daardoor in 2 helften gemaakt moest worden.

Dan nog even een plaatje bij avond.
Omdat op dat moment de 2 bakken waarop het station gebouwd is, los van elkaar waren had ik mooi de gelegenheid een plaatje zoals deze te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_052S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_052S.jpg)

Volgende keer meer over de bouw  ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: mmhajvth op 16 October 2008, 11:16:32
Toch denk ik dat dat gras een beetje egaal teletubby groen is  :-[

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Sander op 16 October 2008, 22:07:32
Peter,

ik zit met genoegen dit draadje te volgen! Zeker de foto's spreken voor zich!!

Mooi om de bouw in fases te kunnen zien!

mvg,
 Sander
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Gerard110 op 16 October 2008, 22:23:23
Toch denk ik dat dat gras een beetje egaal teletubby groen is  :-[

het gaat hier ook minder om een realistische weergave, maar meer om speelplezier volgensmij.
maar ik ben het wel met je eens.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Ben de Vink op 17 October 2008, 03:25:20
Peter,
leuke baan met een realistische verhouding spoorbaan - rest van de
scenery. Meestal is deze verhouding een beetje :P scheef.

Ik begrijp dat je woont in Maleisie?

Hoe wordt 'onze' hobby daar beleeft / hoeveel mensen zijn er daar mee
bezig? Ik schat in dat heel weinig mensen zijn ???

Wat mij nu heel leuk lijkt is een modelbaan met een asiatisch thema. :D
(ik bedoel niet "Bridge on the river Kwai" of de japanse supersneltrein).

Liefst gebouwd door een modelbouwer ter plaatse ( i.v.m. de kijk op de dingen door de ogen van een niet westerling)
 ;D
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 18 October 2008, 06:16:12
@ Sander Lageveen:

Ik hoop dat dit draadje je veel genoegdoening geeft en dat je wat idee-en en tips kunt opdoen voor de bouw van je eigen modulebaan.

@ Mark:

De baan is in hoofdzaak voor 'speelplezier' als ik het zo mag noemen.
De omvang van de baan is namelijk niet zo heel erg groot (4x8 voet- 1,22m x 2,44m).
Er is, zo voor het blote oog en bij TL-buisverlichting niet goed te zien, wel ietwat kleurverschil in al het groen, welke bij daglicht iets beter is te zien.
Er is echter wel iets minder aandacht gegeven aan verdorde struiken, gras enzovoorts, deels ook omdat de ontwerper (12 jarige jongeman) van de baan hier wat minder interesse in had.
Echter, de baan is wel zo gemaakt dat ie naar genoegen uitbreidbaar is voor de toekomst indien dit gewenst zou zijn.

@ Ben:

Dankjewel voor je compliment  :)
Ik woon inderdaad nu alweer 3 jaar in Maleisie wat me tot op heden goed bevalt.
' Onze ' hobby wordt hier op een leuke en met veel interesse-manier beleefd, doch het benodigde kapitaal om iets dergelijks als modeltreinen als hobby te hebben ontbreekt bij velen.
Echter als het in clubverband gedaan wordt is het al heel anders, dan leeft er meer interesse onder de mensen hier.

Aan een baan die er aziatisch uit gaat zien wordt in de nabije toekomst gewerkt in clubverband.
Ik en een aantal anderen zijn bezig om een modelspoorclub op te zetten.
Uiteindelijk is de bedoeling dat het een soort 2e railzminiworld gaat worden maar dan in Maleisie.
Of de baan dan puur aziatisch gaat worden is dan de vraag een beetje, misschien wordt wel gekozen voor meerdere thema's in een (1) grote N-schaal baan, de toekomst zal dit uit moeten gaan wijzen.

Overigens, Maleisie heeft een mooie infrastruktuur die zeker de moeite waard is om na te maken, overheidsobjecten (gebouwen, bruggen enzovoorts) zijn over het algemeen sierlijker afgewerkt en gebouwd, wat het namaken op schaal bemoeilijkt vanwege de details.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 19 October 2008, 03:27:52
Dan nog wat fotootjes genomen in de avond.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_053S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_053S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_054S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_054S.jpg)

Er zijn nu nog maar een paar dingen die aan de baan gedaan moeten worden om 'm helemaal af te krijgen.
Het betreft wat scenery en het nakijken en checken op plekken die mogelijkerwijs nog wat bijgewerkt moeten worden.

Dan nog wat foto's van het geheel bij daglicht.
De treinen rijden al vrolijk rond wat gelijk de mogelijkheid geeft de baan op goed functioneren te testen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_067S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_067S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_068S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_068S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_070S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_070S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_080S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_080S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_082S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_082S.jpg)

Dan nog even poseren voor de camera  ;) ;D....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_086S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_086S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_096S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_096S.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_098S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_098S.jpg)

Dan vervolgens nog even met een bootje het meer op om deze foto te kunnen maken  ;) ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_102S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_102S.jpg)

Het enigste wat nu nog moest gebeuren was het maken van een plexiglas afscherming om te voorkomen dat publiek bij tentoonstelling van deze baan treinen of andere dingen stelen.
De baan komt met deze afscherming geheel tot gereed zijnde staat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_103S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track_103S.jpg)

Ik heb nog wel meer foto's van de baan, ook bij avond genomen maar dat zou het een beetje langdradig kunnen maken.
Mocht er meer behoefte aan plaatjes zijn kan ik ze altijd posten.
Hiermee komt voorzover een eind aan dit bouwverslag.
Moge het een leuke bron van inspiratie zijn voor jullie eigen idee-en en ontwerpen.
Voor mij was het een leuk project, en, er zijn altijd wel kleine dingetjes die beter kunnen  ;) ;D

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: Esperopt op 19 October 2008, 03:48:16
Ziet er leuk uit. Misschien een beetje een 'speel' baan, maar daar is mi niets mis mee. Ik hou ook meer van het rijden dan het bouwen van scenery, heb ik geen geduld voor  ;D.

Met die wanden er omheen ziet het er zowaar uit als een tentoonstellings baan, goed hoor.

Had allen iets meer seinen verwacht  ;D.

Zonder flauwekul, in korte tijd heb je toch iets leuks neergezet.

Gerard.
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: maikel123 op 19 October 2008, 13:31:53
ziet er mooi uit.

maar de baan was toch voor een 12 jarige jongen voor speel plezier? of was die van plan ook de baan te gaan tentoonstellen.

Ga je ook nog andere projecten hier op de site zetten want die wil ik ook wel zien  :D

Gr. Maikel
Titel: Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
Bericht door: MRP_Peter op 19 October 2008, 13:52:54
@ Gerard en Maikel:

De baan heeft een enigzinds speels karakter, wat ook een beetje de opzet was van de ontwerper van de baan.
Dank voor je commentaar op de baan  :)

De baan is ook bedoeld om tentoon gesteld te worden op beurzen, teneinde de hobby te promoten.
Door de ' geringe' omvang van de baan op zich, geeft het een goed voorbeeld naar de belangstellenden voor de hobby, dat met een betrekkelijk 'eenvoudige' opzet, toch een leuke baan gemaakt kan worden, waarvan de kosten enigzinds binnen de perken blijven.
Doordat de baan volgens een modulair principe gebouwd is, neemt de baan niet zo heel erg veel ruimte in bij transport, of wanneer de baan opgeborgen wordt.
Met de eigenaar is overeengekomen dat de baan voor tentoonstellings doeleinden gebruikt kan en mag worden, zeg maar een soort van (tijdelijk) verhuur van de baan voor dergelijke doeleinden.

Voor komende projecten zal, wanneer ze voltooid zijn, hier ook een verslag van gedaan worden in deze rubriek.
Langdradige of langlopende verslagen zie ik voor mezelf ook niet zo zitten eigenlijk  ;) ;D

Met vriendelijke groet,

Peter.