BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Floris Dilz op 04 October 2008, 21:53:21
-
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/IMGP8476.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/IMGP8476.jpg)
Hier het dak van een tsjechisch treinstel serie 451, als t lopende werk klaar is hoop ik nou es met zo'n ding te beginnen. Kijk eens wat een heerlijke vervuiling op dat dak, wat een kleuren! k vraag me alleen af of het er realistisch uitziet als jet het op een model precies zo namaakt, ben bang dat het veel te bont wordt.
-
Met een fijne airbrush is dit heel goed te doen. Vooral die mooie roestige vlakken. Zorg dat je nergens harde overgangen hebt. Dan komt het wel goed.
-
Ben ook benieuwd hoe dat op een model uitpakt, denk dat het een kwestie van wennen is, na jarenlang op TT's van die glimmende dingen voor bij te zien razen.
Denk dat met een verweerde omgeving, het stel best tot z'n recht zal komen. Trouwens een leuk contrast met de zij en voorkant, die er nog redelijk uitzien.
Dus schuif die stoomzooi aan de kant en begint, voor je het weet komt de DTA er weer aan!
-
ja, voor- en zijkant worden gewassen, dak niet. Is alstijd goed te zien in tsjechië, vooral ook bij rijtuigen. De rijtuigen daar hebben vaak nogal hoge enigszins puntige daken, dus je ziet van het perron al goed dat het dak (donker)bruin is terwijl het officieel net als de zijwand wit moet zijn.
-
Kikker de Kik
-
Floris, ken je de site ModelTrains Weathered? Daar zie je de meest geweldige staaltjes van weatheren en dat wordt lang niet allemaal met een airbrush gedaan ;).
http://www.modeltrainsweathered.com/ (http://www.modeltrainsweathered.com/)
Goeten,
Bart
-
die site wil mij niks laten bekijken, dus dan ga ik er ook niet meer kijken. stom ding.
-
Mij laat de site wel kijken, lekker puh
De eerste indruk is wel kik, ze hebben zelfs een Weatherers Forum!!!
Thanks Bart.
-
dat is pas kunst.....voor ik het zo mooi kan duurt nog wel ff...
Groeten
Bas
-
Als je een Marklin met metalen kan hebt, dan zet je die gewoon buiten in weer en wind. gaat ie vanzelf roesten . Echter kan niet.
Overigens kan ik die site ook niet bekijken.
Harm
-
die site wil mij niks laten bekijken, dus dan ga ik er ook niet meer kijken. stom ding.
Je bent niet de enige... ook ik kan klikken wat ik wil, maar verder dan de thuispagina kom ik niet...
-
Je moet je eerst registreren, maar dat gaat ook niet 1 2 3, klik klik klaar.
Ga me er nog effe in verdiepen, lijkt me wel de moeite waard.
Anders begin ik zelf een vervuilers forum >:(
-
Anders begin ik zelf een vervuilers forum >:(
Mag ik alvast als lid: Trafigura aandragen?
-
We gaan dit draadje toch niet zitte te vervuilen, vriend?
Wie is Trafigura? ???
-
Anders begin ik zelf een vervuilers forum
De echte Rotterdammert kent niet zonder vervuilen he Riesmanst
Moet trouwens wel zeggen dat de paar pica's die je kan bekijken wel erg mooi zijn.Ziet er erg echt uit.Misschien ook maar es aanmelden.
Wie is Trafigura?
Swahili voor droogkat?
Oscar
-
http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article1456961.ece
Beroeps weatheraars. ;D of eigenlijk >:( :'(
Gerrit F
-
Heeft even geduurd voor het 50 eurocentje viel, maar ik ben eruit hoe je hocus pilatus pas, op het forum komt van die vervuilsite.
Je moet op registreer klikken en dan wat er in het zwarte vakje staat invullen (gebruikersnaam/wachtwoord)
Dan kan je op het forum meelezen en kan je er voor kiezen je te registreren.
Staat een boel op dat forum, denk 70% niet overdreven hoogstaand, maar die 30% is zeker de moeite waard.
Tis alleen een kwestie van alle topics doorklikken, om de pareltjes boven water te krijgen.
Staat een voorbeeld van een wagon met verroeste deuren, mjammie!!
-
Zo zo zeg hebbie het eindelijk voor mekaar Riesmans(t)?
Heb gisteren ook al even zitten snuffelen maar er staan wel erg mooie werkjes tussen.Zo van; issie nou echt of issut een model?!?!?!?
De roestige locomotief daken zijn ook erg natuurgetrouw
voor amerikaanse begrippen dan he, hier hebben we dat niet :)
Mjammie ja, goed gesproken man!
Oscar
-
Ford Taunus Transit FK 1000 in de showroom, het is in de jaren 50 en met de Afga op de gevoelige plaat gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03065.jpg)
Het Fordje in 1962, jaren en vele kilometers later, ziet de Transit er wat afgeleefder uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03531.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03531.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03529.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03529.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03537.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03537.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03536.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03536.jpg)
-
Is niet van "echt" te onderscheiden. :o
En ik kan het weten als notoir oude barrel-rijder. ;D
Gerrit F
-
Man wat een barrel ... denk dat ze hem op Marktplaats zo van de site zouden verwijderen ...
Schijnt dat ze dààr pas echt strikte moderatoren hebben ...
Groet,
Jeroen
-
Schijnt dat ze dààr pas echt strikte moderatoren hebben ...
Goed dat je het zegt, was de bronvermelding vergeten.
De bovenste foto is van Karl Rausscheitert - Köln.
De onderste drie zijn gemaakt door, c.q. van de website, van
D. Haarspalter - Cochumer Strabfahrer, geplukt.
-
Ries,
't zijn mooie foto's geworden ... goed dat je ze gevonden hebt ... ;D
Groet,
Jeroen
-
Ries, je bent de roestplekken op de regengoot van de inmiddels verwijderde imperiaal vergeten... Een paar butsen hier en daar en een scheefhangende rechter achterbumper maken het helemaal af...
Oh, nu heb ik juist mijn eigen Transit beschreven... ;D
-
Goed dat je het zegt, was de bronvermelding vergeten.
De bovenste foto is van Karl Rausscheitert - Köln.
De onderste drie zijn gemaakt door, c.q. van de website, van
D. Haarspalter - Cochumer Strabfahrer, geplukt.
Hoi Ries
Wat is de link van de website. Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.
Groeten
Hans
-
Hans,
dat van de bronvermelding was een grapje, de wagen behoort mij toe, in smetteloze staat gekocht en vervolgens door mijzelf vervuild.
Ik zal je hieronder vertellen hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar eerst eens wat overdenkingen:
Zoals Floris dit draadje begon, (met de vervuilde trein van het grote voorbeeld) moet je elk vervuilingsproject of bouwproject beginnen.
Namelijk kijken naar het voorbeeld, modelbouwtechnieken zijn onder de knie te krijgen door te oefenen.
Kijken moet je willen, het is echt hét essentieele begin van een project.
Vervolgens is het de truuk om te zien wat je bekijkt en dat om te zetten in een modelbouwtechniek.
Voorbeeld:
Zit roest op of onder de lak?
Vaak zie je een vervuild model, waar de roest (verfkleur)op de lak ligt, maar verf roest niet, het metaal onder de verf wel.
Dus zal de roest dieper moeten liggen dan de laklaag.
Veel modellen worden voorzien van één laag "stof" en hopla het model is vervuild, jammer.
Een echt model (auto/trein/vliegtuig/mens) pikt her en daar het vuil, beschadigingen en slijtage op.
Neem een foto van een voorbeeld model en vraag je af, waar en hoe komt dit model aan z'n vervuiling/beschadiging.
Zo ben ik in gedachten is nagegaan, waar en hoe het Fordje zijn vuil en roestplekken gekregen heeft.
De chauffeur heeft nooit een aanrijding met de wagen gehad, er zijn dus ook geen deuken op het model aanwezig.
De wagen vertoond het uiterlijk, dat hij zo'n 8 jaar oud is, de blauwe verf is dus duidelijk z'n glans kwijt (in het begin was hij de trots van het bedrijfje en dus veel gepoetst, voornamelijk de zijkant en dus niet het dak)
De zon heeft ook een handje geholpen en van de vele kleur discussies weten we ook, dat pigment verven vaak verschoten.
Om dit na te bootsen, heb ik het model met thinner bekwast en vervolgens gedept met een uitgeplozen wattestaafje, een doekje kan ook
De chauffeur heeft wel eens tegen een paaltje of andere wagen aangeschamt / gestoten met lading tijdens het inladen/lossen, dit geeft her en der (bumper/bij de laaddeur) lak beschadiging.
De verf is weg en het begint te roesten.
Om dit na te bootsen, heb ik her en der wat lak weggeschraapt. Vervolgens is het kale blanke metaal aangetipt met een papje van terpetine met opgelost kleurpoeder. Het papje is zodanig dun, dat het "lager"ligt dan de lak.
Een oude auto, zonder tektylbescherming, kent roest van binnen uit, de verf bobbelt wat op en er is wat roest eronder te zien.
Om dit na te bootsen heb ik met een mes wat verf "opgestript" (bobbel effect) met een nog dunner papje aangebracht door een kwastje, lijkt het op roesten van binnenuit.
Scharnieren worden, als ze geluk hebben, weleens gesmeerd, dit smeerseltje stroomt naar beneden precies in de naad van de deur.
Om dit na te bootsen, terpetine met een druppeltje zwart.
Daken van auto's die niet vaak worden gewassen hebben van die zwarte spoortjes en de randen zijn groen uitgeslagen van de mos aanslag.
Om dit na te bootsen, terpetine zwart mengseltje en op verschillende manieren deppen, met de kwast weer strepen en de mosaanslag, terpetine met groen pigmentpoeder, geeft ook wat "aandikking"
Tot slot krijgt het model zijn "stofbad uit de airbrush" , dit komt dus over roest en andere vervuiling heen.
Net als dat er vele wegen naar Rome leiden, zijn er vele wegen om een model te vervuilen, sommige zullen slagen, sommige niet.
Zie de verwijzing naar de vervuilingssite op blz. 1
Kijk eens tijdens een algehele modelbouw show naar het werk van de mannen, die militair materieel vervuilen, ook al vind je een F-18 absoluut een lelijk ding of gruwel je van een M-60, het is in de regel mooi verweerd en vraag naar hun technieken.
Succes!
-
Wat schrijf je dat toch weer mooi op Ries............................
en die foto's.........................................
Kees-jan
-
Leuk verhaal Ries, het geeft een heel andere kijk op weathering ! Ik was er nog nooit aan begonnen en weet nu dat ik beter nog een tijdje naar voorbeelden (en oorzaken) van vervuiling gaan kijken.
Sander
-
Wat schrijf je dat toch weer mooi op Ries............................
Je vindt het niet te stoffig, Kees? ???
@Allen
Misschien ten overvloeden, maar om schade claims voor te zijn: 8)
A - Het vervuilen is op eigen risico
B - Bovenstaand verhaal behandeld een Metalen model, dus aub geen thinner bij een kunstofmodel gebruiken.
-
@ Ries
Wat is het toch een mooii en lelijk model geworden zeg, geweldig.
En leuk dat verhaal, ik kijk inderdaad ook wel eens naar het brouwers forum, hier worden allelei modellen ge- en verbouwd vervuilt etc. om te smullen.
NB dat is het forum waar ook die fantastische NS 1100 op gebouwd en beschreven is, de link weet ik niet te plaatsen, sorry.
Nou vervuil ze,
Frederico
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2341.jpg
lekker vies ;D.....maar wel met ECHTE kolen.
eric