BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Bob R. op 04 October 2008, 11:50:01
-
Op het Beneluxforum wordt er vaak beweerd dat de Belangstelling voor stoomtreinen zowel in model als in het echt afneemd.
Is dat nou echt zo? Vandaar deze Poll
-
Ik heb gekozen voor een beetje.
Stoomtreinen zijn zeker leuk om te zien maar voor mij zeker niet alledaags.
Daarvoor gaat mijn voorkeur op dit moment naar diesel en elektrisch uit.
Waar ik wel van genoten heb zijn de stoomlocs in reguliere dienst zoals men die toendertijd (geen idee of dat nog zo is) kon vinden in de Harz, Duitsland. Dan is stoom helemaal top!
Op museum lijnen is het prima om ze te zien en zeker ook bewondering te koesteren voor deze machines maar toch is een museumlijn voor mij dan nog net weer te gemaakt...
mvg,
Sander
-
Ik heb ook gekozen voor een beetje. Vorig jaar en 2 jaar geleden heeft er een stoomtrein gereden tussen Maassluis en Hoek van Holland vanwege de Furiade in Maassluis. Dat was toen echt prachtig om te zien :D
Wil zo'n trein ooit nog eens uitbeelden met een stoomlok + aantal rijtuigen + NS2530
mvg,
Matthijs
-
Ook ik heb gekozen voor "een beetje".
Op mijn ideale baan is de verhouding stoomloks / andere loks ongeveer 50% / 50%.
Het hangt eigelijk dus tussen de keuze "een beetje" en "nr1" in...
groeten,
Julien
-
Het mooiste vind ik een stoomtrein op volle snelheid over het hoofdspoor (SSN en af en toe VSM).
Museumlijnen rijden mij te langzaam, alhoewel ik daar ook graag kom.
Op mijn modelspoorbaan komt eigenlijk van alles voor.
-
Ik heb totaal niet gestemd, in het echt vind ik stoom alleen echt mooi als er een kloppende historische treinsamenstelling achter hangt wat helaas zelden gebeurd met treinen die in Nederland op de hoofdlijn rijden.
In model vind ik stoom erg nep, je kan het nog zo goed verouderen maar zolang het model niet echt op stoom rijd is het geen stoomloc, er komt gewoon niet genoeg zooi uit zo'n loc( bij rijdende diesels mis ik ook de zwarte dikke pluim rook wel).
Ik vind dus een stoomtrein zoals je ze vaak tegen komt in het echt leuk om te zien rijden maar daar houd het ook wel mee op.
Groetjes Michiel
-
[plaagmodus aan]
In model vind ik stoom erg nep, je kan het nog zo goed verouderen maar zolang het model niet echt op stoom rijd is het geen stoomloc
Hoe doe je dat met diesels dan??
;D
[plaagmodus uit]
mvg,
Sander
-
Ik heb totaal niet gestemd, in het echt vind ik stoom alleen echt mooi als er een kloppende historische treinsamenstelling achter hangt wat helaas zelden gebeurd met treinen die in Nederland op de hoofdlijn rijden.
Wie weet, als de 3737 weer gaat rijden :D
-
Bij mij is het tijdperk 2 en 3
En ga zeker nog een keer wat tijdperk 1 materiaal maken/kopen.
Dus heb ik een probleem met het invullen van deze poll.
Voor mij, en ik denk een tamelijk grote groep, had er misschien nog een optie bij moeten staan. :-|
Gerrit F
ps,
niet gestemd dus.
-
Ja je hebt gelijk, maar ik kan dit niet meer veranderen :-|
Moderators kan deze poll nog aangepast worden?
-
Die zitten allemaal in Houten ;D
Gerrit F
-
Een beetje gestemd. Ik vind die grotere stoomlocs mooi en zelf een in model voor de de toekomstige museeumlijn. Helaas is het een DRG loc met bijbehorende rijtuigen.
-
Wat is het verschil tussen :
is voor mij nr1
en
Ik ga uitsluitend voor stoom
Verder mis ik dus ook nog de andere keuzes , zoals Gerrit F dus bedoeld
dus niet gestemd
-
Voor mij staat stoom absoluut op nr.1.
Ik heb als kleine jongen nog stoom meegemaakt, en weet niet of ik met modeltreinen begonnen zou zijn als er geen stoomloks bestonden.
Toen ik er (opnieuw) mee begon en zag dat Nederlands stoom schaars en duur was, ben ik, geïnspireerd door de Flying Scotsman, met Engels stoom begonnen op 00 spoor en dat doe ik nu na 18 jaar nog steeds.
Inmiddels heb ik uit nostalgie ook wat NS materieel van rond 1960 (de 1000, 1100, 1200, hondekop etc) aangeschaft. Ik was in die tijd een enthousiast trainspotter onderaan de spoordijk, maar helaas zijn de foto's die ik toen gemaakt heb, in het familie-archief beland, en verloren gegaan.
Misschien een kwestie van smaak, maar nadat de NS alles schreeuwend geel heeft geverfd, is voor mij de aantrekkingskracht van het grootspoor enorm afgenomen. Ik heb nog geen enkele gele NS-trein in model aangeschaft en dat zal ook niet snel gebeuren.
Nu er de laatste tijd her en der weer meer gevarieerd beschilderd materieel verschijnt, vind ik het buiten ook weer een stuk interessanter worden. Ik vind de Thalys/TGV, vooral met 300 km/u, er al jaren heel indrukwekkend uitzien, en heb ook een class 66 aangeschaft, maar dan wel de blauwe Engelse GBRf 66701 van Bachmann.
Leen.
-
Zit met hetzelfde dilemma als Gerrit F :-|
Ik mis een optie stoom + diesel + elektr. tijdperk 2-3
Dus ook maar NIET gestemd.
-
Ja je hebt gelijk, maar ik kan dit niet meer veranderen :-|
Moderators kan deze poll nog aangepast worden?
:-[
-
Wij lezen wel mee hoor Bob.
Lat even weten welke opties gewilt zijn dan zal ik proberen deze toe te voegen.
mvg,
Sander
-
Graag als dat kan:
Een beetje, veranderen in "evenveel als alle andere treinen in tijdperk 2-3"
is voor mij nr1, veranderen in "is voor mij de hoofdzaak"
en als extra optie, "alleen als het allemaal historisch verantwoord is"
-
Ieder z'n ding: Ik heb helemaal niets met stoomtreinen.
Al vind ik een modelstoomloc met geluid en stoomgenerator heus wel leuk om te zien. En zal ik heus wel naar een stoomdag/open dag gaan.
groet:Marnix
-
Aangepast.
mvg,
Sander
-
Bedankt, ik had me beter moeten voorbereiden bij het maken van de poll :-|
-
Ah,...aangepast, mooi. ;)
Mijn stem zit er bij ;D
En we zijn allen "goed op stoom".... ;)
Gerrit F
-
Mooi , nu ook gestemd
-
ik heb gestemd voor is voor mij hoofdzaak, omdat ik een stoomlok depot aan het bouwen ben als tema van mijn baan.
ook de vervanging van stoom voor diesel komt bij mij voor
de verhouding stoomloks / diesel is bij mij 8 stoom 4 diesel.
verder vind ik het intresant hoe men met vuur en water zoveel kracht kan opwekken. :P
arno
-
Ik heb gestemd met is voor mij hoofdzaak. Klopt in 1:1 zeker, in model (nog) niet. Rij jaren 40-50 en daarin zijn natuurlijk al wel heel wat diesels en elocs te koop. De stoomlocs worden meest zelfgemaakt dus het zal nog wel even duren voordat deze in model ook hoofdzaak zijn.
Sander
-
Zie ik hier een duidelijk voorkeur voor TpII en TpIII bij de Beneluxers??
Ton
-
Ton,
Ik hoop het van ganser harte! :-*
Erik, Goes.
-
Door de nieuwe keuzes in de poll heb ik mijn stem aangepast van totaal niet naar alleen als het allemaal historisch verantwoord is 8)
Groetjes Michiel
Ps; nu nog wachten op die 65018 met wendezug ;) ;D en dan weer lekker ouderwets op Düsseldorf-Essen 8)
-
Ik vind het altijd wel grappig om het voorbij te zien komen. Maar speciaal voor stoom ergens naar toe gaan dat zit er niet in.
-
Waar stoom is, is vaak ook diesel (meestal hippeltjes) ;D
Voor de echte (van alle markten thuis) stoomliefhebber moet zaterdag 11 oktober naar museum de cruquius (http://www.museumdecruquius.nl/nl/Stoomdag/StoomdagTekst.pdf) komen.
-
Bij mij staan momenteel een 12-tal stoomloks te pronken. De diesel begint net op te komen met een Kö I en een Hamburger.
Oftewel hoofdzaak is stoom in TPII.
-
ik rij alles als het maar nederlands is. alleen hebben de meeste grote merken een duitse stomer met ned. opschriften.
-
Ik rij voornamlijk Electrisch, tijdperk 5
Maar af en toe komt er ook wel eens een stoomloc als excursietrein langs.
-
Wie weet, als de 3737 weer gaat rijden :D
Toch word het moeilijk om achter die 3737 een historische NL'se trein te hangen helaas... :(
-
Een kwestie van tijd en vrienden worden/blijven met de sgb lijkt me.
Sander
-
Zijn er in jaren vijftig geen stoomloks gebruikt om ex blokkendoosrijtuigen te trekken ??
-
Mijn interesse ligt tussen 1945 en 1955.
Ik verzamel dus alles wat er toen reed.Zijn er in jaren vijftig geen stoomloks gebruikt om ex blokkendoosrijtuigen te trekken ??
Ik heb niet zo snel een foto gevonden, maar ik neem aan van wel.
In die jaren werden veel ``verlofgangers`` treinen gereden met blauwe blokkendozen.
Daar moeten wel zo nu en dan(miss wel volgens omloop)stoomloc`s voor gestaan hebben.
Grts,
Dennis.
-
Blokkendozen werden vanaf 1955 omgebouwd tot getrokken materieel. Drie jaar later was de stoomtractie exit. De kans is dus wel aanwezig dat er eens een stoomloc voor heeft gestaan, maar ik denk dat dat uitzonderingen waren, gezien de hoeveelheid stoomloc's die in de periode 1955 - 1958 nog in dienst waren...
Eelco
-
3700en en blkokkendozen samen, ja dat kan, trein 359 Vlissingen-Nijmegen op 17-9-1956.
37??+Bolkop+blokkendoos( type kan ik niet herkennen)+blokkendoos met middenbalkon een AB 5600 of iets wat er op lijkt+ 2 4assige coupé rijtuigen+ een ander 4 assig rijtuig, mogelijk ook een blokkendoos.
Zie Railmagazine Special nr.10, De verbindende schakel, Tilburg-S'Hertogenbosch-Nijmegen.
Groetjes Michiel
Ps; foto's van 3900en met treinen waar blokkendozen in zitten kom ik in die special meer tegen.
-
Volgens mij hebben er in die jaren ook plan E's incidenteel achter een stoomlok gehangen ?
-
Jep ook weer gemend met ander spul zoals blokkendozen.
Groetjes Michiel
-
Al is het rijden met plan e ook weer heel incidenteel geweest, en dan meteen weer de opmerking dat er ook geen complete stam gereviseerd is/wordt in de afleveringstoestand. Ik denk dat over een xx aantal jaar de stam van de sgb kan worden ingezet, dit is volgens mij het meest historisch verantwoord wat er is, ook al is het een aardig samenraapsel van verschillende rijtuigtypen. Verder is het erg jammer dat er niet wat meer bewaard is gebleven op het stoomloc en historische trein gebeuren in Nederland.
Sander
-
Voor mij is het hoofdzaak, mede omdat het stoom bij mij in de genen zit ;D
Mijn opa heeft zich lange tijd ingezet voor het behoud van (met name) smalspoor stoommateriaal. Mijn vader heeft een tijd in de Linaeushof in Bennebroek een stoomtrein geëxpoilteerd.
Dus stoom moet het zijn. Daarnaast hou ik niet van electrische locomotieven die rondrijden zonder bovenleiding :P En het aanbrengen van bovenleiding in model is mij teveel gepriegel.
-
Hier mijn "stoomroots"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_Lammert_Bos__Loc__Joure_Sneek_1.jpg)
Dat is mijn Opa op een O&K.
We zijn nu nog aan het zoeken naar de firma waar hij vroeger bij werkte.
Deze afbeelding is waarschijnlijk gemaakt bij bij werkzaamheden in de buurt van Sneek.
Gerrit F
-
Toch word het moeilijk om achter die 3737 een historische NL'se trein te hangen helaas... :(
Helemaal niet moeilijk! Er zijn genoeg mogelijkheden. :D
Wat dacht je van een paar stammen turquoise Plan D (Roco)? Houten coupéruijtuigen (Philotrain, evt. Piko)? Bolkoppen, AB7521, C12c 6400 en Ovalenramers gemengd of met Blokkendozen? Een Stalen D erbij? Kan allemaal.
Als je het boek "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958" van H van Poll in handen kan krijgen, vind je daarin een schat aan foto's van reizigerstreinen in allerlei samenstellingen achter o.a. 3700en.
En dan hebben we het nog niet eens over de ontelbare mogelijkheden om goederentreinen samen te stellen.
Ton
-
Ehm, dan heb je wel een opvallend verschil in schaal.
en dan bedoel ik niet 1:100 tegenover 1:87. ;)
-
;D ;D
Ja Rick, Helemaal gelijk. Ik ben zo veel bezig met modeltreinen dat ik weleens vergeet dat ze ook in grotere vorm bestaan. :-[
;D ;D
Ik probeer het opnieuw: Bolkoppen en Plan D van de VSM opkalefateren, Ovalenramer van de SGB aanpassen aan Tp III, Stalen D erbij en je hebt een verantwoorde samenstelling.
Andere mogelijkheid is om de blokkendoos rijtuigen en de Ovalenramer van de SGB allemaal blauw verven om een militairentrein van te maken. ;)
Ton
-
O.a. de Stoomstichting en de VSM hebben door dat ze al zo lang bestaan hun eigen historie.
Kijk nou, de Stoomstichting bootst een Nederlandse stoomtrein uit 1977 na :o ;)