BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: John vd Putte op 03 October 2008, 20:37:46
-
Voor mijn uiteindelijke baan wil ik de aansturing van mijn wissels niet uitvoeren met spoelen maar gemotoriseerd. Wat is het beste te gebruiken: de conrad-aansturing, de groene schildpadjes, of servo's? Zelf zat ik te denken aan de servo's omdat die ook bruikbaar zijn voor overige dingen zoals armseinen, ontkoppelrails, spoorwegovergangen, enz.
Zijn de N-wissels van Fleischmann een beetje makkelijk aan te passen voor dit soort aansturingen? Zo ja, wat is gangbaar: de gemotoriseerde aandrijving in het midden van de rail, of op het lipje wat nu uitsteekt aan de zijkant van de wissel?
-
Hallo John,
1) Persoonlijk vind ik servo's het mooist, maar is tevens ook de duurste investering.
Voordeel van servo's is dat de snelheid en slag die gemaakt moet worden kan worden ingesteld (zowel mechanisch als elektrisch.)
Ook bij de N wissels en seinen is dit dus toepasbaar.
De conrad aandrijving werkt ook, maar is wat moeilijker in te stellen kwa snelheid heb ik ervaren.
Als je met groene schildpadjes de Tortoise aandrijving bedoel dan kan ik deze ook aanbevelen. Heb laatst voor iemand een tweetal van deze aandrijving ingebouwd en werken heel mooi en is ook goed in te stellen.
2) Wat betreft de plaats van de aandrijving vind ik het mooiste dat deze in het midden zit.
Maar ik kan me situaties voorstellen waarbij dit construktief niet mogelijk is, dan zou je ze bijvoorbeeld op de zijkant kunnen plaatsen.
Hoe ga je deze overigens aansturen, conventioneel of digitaal? :)
Willem
-
Hoi,
mooi he die servo-aandrijving ;D
Maar ik vind dat jullie wel wat veel 'ijzer' gebruiken om zo'n servo iets te laten doen ::) ::)
Kijk maar eens hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10296.msg212606#msg212606) hoe het wat minimalistischer kan ;)
Grtzz,
Karst
-
De Fleischmann-N wissel is helaas niet echt makkelijk daarvoor aan te passen, er zit namelijk een metalen plaat onder en die kun je er niet zomaar afhalen en of laten. Dan springen er wat kleine veertjes weg. Voor dit soort aanpassingen heb je rails zonder eigen bedding nodig, om het echt makkelijk te kunnen aanpassen.
Mvg
Wim.
-
Hoe ga je deze overigens aansturen, conventioneel of digitaal? :)
De bedoeling is dat ze digitaal aangestuurd gaan worden (DCC). Het liefst door een wisseldecoder die Railcom ondersteund zodat er een mooie terugkoppeling is naar de ecos welke dit ook ondersteund. Zelf zat ik te denken aan de switchpilot. Die is er in diverse uitvoeringen: aansturing van spoelen, motoren en servo's.
deze railcom terugkoppeling lijkt mij ook handig voor als de baan een keer bediend gaat worden via een bedieningstableau, zodat koploper dan daarna de baan over kan nemen (of ik dit in de toekomst ook daadwerkelijk zo ga bouwen is nog onbekend maar zou het jammer vinden dat ik componenten aanschaf welke achteraf bepaalde functies missen zodat ik weer voor nieuwe uitgaven kom te staan)
-
er zit namelijk een metalen plaat onder en die kun je er niet zomaar afhalen en of laten. Dan springen er wat kleine veertjes weg. Voor dit soort aanpassingen heb je rails zonder eigen bedding nodig, om het echt makkelijk te kunnen aanpassen.
In dat geval laat ik de wissels lekker intact. Een gaatje boren in het plastic bedieningsnokje is dan volgens mij wel een optie om hem mechanisch aan te sturen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Bestaat er dan niet de kans dat het bedieningsnokje uit de wissel getrokken word? En ik zal dan iets moeten verzinnen om het gat waar de aandrijfstang doorheen komt te verhullen. Dat zou iets moeten zijn wat volledig over het bedieningsnokje komt te zitten.
-
John,
bij profirail wissels kun je het nokje eruit halen en bewerken, dus mocht je gaan boren dan is dat misschien een handige tip. Verder kun je dit nokje ook omdraaien, ondersteboven zeg maar, en de aandrijving kan dan ook op zijn kop. Dan is hij dus ook niet meer zichtbaar. Dit is misschien ook een optie voor je ?
Gr. Remco.
-
Remco,
Het omdraaien (en losnemen) van het nokje is mij bekend. Dat de spoelenaansturing omgedraaid kan worden ook, maar ik vind die aansturing niet echt mooi (geluid, mogelijk doorbranden van de spoel bij defecte eindschakelaars). Eigenlijk heb ik de beslissing al genomen dat de spoelen niet op mijn uiteindelijke baan komen
-
Prima toch :) het is jouw baan, maar misschien ( Ik heb werkelijk geen idee, meer een gedachtenspinsel ) is het dan mogelijk om de wissel open te maken en alle veertjes weg te halen en vanaf onder dan de wissel om te laten gaan?
Gr. Remco.
-
Kijk maar eens hier hoe het wat minimalistischer kan ;)
Dat is een mooie oplossing. Nu nog maar de vraag of de printen en het hex-bestand te verkrijgen zijn.
-
Remco,
Daar zit wel wat in. Mogelijk dat de veertjes niet nodig zijn als de wissel via een gemotoriseerde aansturing bediend worden. Ik denk dat ik een wissel maar eens open ga slopen om te kijken.