BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Fred van E op 03 October 2008, 11:44:15
-
Ik wil mijn 2 Lima IRM,s voorzien van nieuwe koppelingen.
De huidige zijn aan vervanging toe.
Is er iemand die hier al eerder aan begonnen is en wat tips heeft over het te gebruiken type koppeling.
Het liefst maak ik de stellen meteen digitaal.
Ook zou ik er graag nieuwe panto,s opzetten, heeft iemand een idee welke hier het meest geschikt voor zijn.
-
Hoi, ik heb de Lima IRM totaal verbouwd.
Inclusief ander koppelingen, maar dar is wel wat zaag en freeswerk voor nodig.
Ik heb namelijk mijn IRM omgebouwd naar V-IRM 6
Ik heb hiervoor Symoba kortkoppelingssetjes voor gebruikt, welke ik ook nu ga ge bruiken bij de ICRm
Jos.
-
VIRM 6? Foto's! Foto's!
-
Wel blijven opletten Floris... in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13253.msg212425#new) is die al voorbij gekomen (pag 2, bovenaan) ;)
-
Ja maar nu een foto van het geheel:)
-
Onder mijn VIRM 4tje compleet verbouwd... (9406) zitten ook symoba kortkoppelingen..
Uitstekende oplossing en werkt super!
Ik heb evt. fotos op aanvraag.
Maar ben ook wel benieuwd naar de VIRM 6 van Jos..
Dus als je fotos hebt :) ?
-
Straks ze ik een foto erbij met de 6 delige stam in zn gehele lengte.
Aangezien hij 1:100 is ziet hij er verdomt lang uit.
-
Hier is hij dan, de V-IRM6 in zn volledige lengte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Volledige_V_IRM6.jpg)
V-IRM 6
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IC_Line_up.jpg)
Line up: V-IRM 6, ICRm, Loc 1744
-
Beste Jos,
Heb je jou VIRM 6 ook totaal verbouwd dus met bakindeling en verlenging etc. en overspuiten en kloppende raam- en klasse indeling?
Of is het puur de Lima set en 3 tussenrijtuigen?
Ofwel: wat heb je er aan veranderd?
Gr JB
-
Ziet er goed uit die V-IRM. Ook die ICRm stam is mooi. Alleen 1 puntje, op de 2e foto lijkt de bak ten opzichte van de bufferbalk scheef te staan, of lijkt het maar zo ???
-
Dat heb je goed gezien dat de bak van de BDs scheef op het chassis staat.
Ik moet daar 2 nieuwe schroeven voor in zetten met een bredere kop
-
http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/Virm_vier_in_H0.htm
Ik heb er Symoba onder gebouwd.
Manuel
-
Ik heb een IRM omgebouwd met de kleine symoba's intern :o
Met marklin stroomvoerende flex deel als koppelingen door de vouwbalgen tusse de wagons .
De vouwbalgen zijn bij alle rijtuigen open gefreesd ;).
Bij de motorwagen zit de kleine symoba ondersteboven gelijmd aan de printplaat.
Je ziet er niks van als de set recht achter elkaar staat, tevens lekker kort gekoppeld.
Alleen in de bochten zie je de koppeling ( en bedrading met intern een stekkertje , dit voor de interieur verlichting en wisseling van de kopwagon )
Als je hem wild zien : Deze set rijd op railzminiworld z'n rondjes ;D.
Vraag maar aan Chris
-
@ Wisselstromer.
Ontspoort de V-IRM niet in de wissels als de koppeling door de balg loopt?
-
Hallo J.
Nee hij onspoort niet ;).
De marklin flexverbinding tussen de wagons is smal.
De vouwbalgen zijn max uitgefreesd voor maximale uitslag koppeling.
En ik heb hem getest op Marklin k-rails wissels .
oja vergeten bij het vorige bericht
"Gr. Patrick"
-
Hier een paar fotos van mijn VIRM.. die is voorzien van Symoba koppelings-mechaniek.. en Roco kortkoppelingen..
Foto 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba1.jpg)
Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba1.jpg)
Foto 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba2.jpg)
Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba2.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba2.jpg)
Foto 3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba3.jpg)
Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba3.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba3.jpg)
Greetz JB
-
@ Jumboy.
Je hebt geen Kort koppeling gebruikt, maar een gewone beugelkoppeling.
Jos.
-
Ok foutje Jos ;D
Maar is wel netjes kortgekoppeld het treinstel ;D
Het gaat om het idee.. hoe het gedaan is..toch? ;)
-
Hoe rijdt het treinstel?
Gaan de koppelingen niet los als je de motorwagen laat duwen?
Jos.
-
Het treinstel rijdt goed tot uitstekend.. zowel duw als trek met de motorwagen..
Dat verbaasde mij ook..!
Dus mag niet klagen.. erg tevreden ermee!
Maar heb wel erover gedacht om andere koppelingen erin te zetten.. maar deze blijken ook te voldoen!
Dit is me 9406.. en zometeen komt mijn 9500.. waarschijnlijk met andere koppeling.. wel weer symoba uitgangspunt, maar dan niet met de beugelkoppelingen ;D
-
Dat is toch netjes.
Mijn V-IRM heeft ook Symoba's, maar dan met roco 4-polige stroomgeleidende koppelingen.
zodat het hele treinstel kan functioneren op 1 decoder.
Ik zal eens kijken of ik het technisch overzicht nog heb.
Want behalve de kap en het onderstel is niks meer aan mijn V-IRM orgineel.
Zelfs de orginele motor en aandrijving heeft zijn weg naar de rommeldoos gevonden.
Jos.
-
Jos, wat voor motor heb jij erin zitten dan? Vond je die motor zo slecht dan?
Ik heb een gold decoder erin en een functie decoder..
Maar is jou VIRM ook verbouwd naar juiste klasse indeling en pantos op middenwagen?
Ben wel benieuwd..
Gr JB
-
hij is verbouw aan de hand van een tekening van Nedrail1435 (bestaat helaas niet meer)
Hij heeft inderdaad de juiste klasse indeling.
Er is niks met de indeling van de ramen gedaan.
alleen een middenbak heeft pantografen opgekregen.
En de aandrijving geschied door 2 BB'tjes.
En nee, de motor was helemaal niet slecht, alleen ik heb hem gebouwd toen Lima failiet was.
en die BB'tjes die zijn er ingekomen omdat de draaistellen versleten waren.
Daarbij is geen van de 2 kopbakken meer aangedreven.
maar wel de 3e tussenwagen waar ook de pantografen opstaan.
Dit is ook het kloppend hart van de trein.
-
Jumboy
Bedankt voor je reactie maakt een hoop duidelijk :D
Ga er ook mee aan de slag
-
Als je gewone beugelkoppelingen gebruikt heeft het geen zin symoba mechanieken in te bouwen, want dit mechaniek werk niet met een beugelkoppeling. Je krijgt dan niet de draaing erin die nodig is.
Om zo'n mechaniek te laten werken heb je een starre koppeling nodig.
Groet Gerrit
-
Zo te zien staan de Symoba's veel te ver naar de wielen toe, als je hier echte kortkoppelingen op zet koppelt het niet meer, je zou nog een ander NEM schachtje kunnen proberen.
Groet Stephan
-
Toch werkt het bij mij met symoba en beugelkoppelingen Gerrit..
Dus.. wat bedoel je precies met symoba mechanieken geen zin?