BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Boerammetje op 18 September 2006, 19:47:56
-
Welaan! Met Rail Magazine 99 voor mijn snuit, veel goede moed en 3 plan D's is he toch gelukt om alles wat nu 2 Plan K's had moeten vormen van ellende en lijm aan elkaar aan elkaar te laten plakken. Fijn. Maar daarom nu de vraag:
Is er iemand die plan K wandjes kan plotten of etsen, of ze gewoon op de plank heeft liggen, ter verbouwing van een D-tje?
-
Is het zo`n grote operatie dan?
Ik heb mij eens laten vertellen dat het wel mee viel.
Jammer ik wou er ook ooit nog eens aan gaan beginnen.
Groeten,
Dennis
-
uhm, zit je er niet mee dat de ramen dan anders ogen dan bij plan D's? Heb echt geen idee of dat spul door elkaar of apart reed... Als er trouwens plots zijn voor correcte vooroorlogse bolkoppen (liefst zo'n ABC of C) hou ik me aanbvolen. Heb al wel zo'n Roco-AB 7400, maar die is me eigenlijk te nieuw (van '39) en eigenlijk een omgespoten plan D natuurlijk. brrr.
-
Boerammetje,
Heb je wel eens een foto van beide rijtuigen naast elkaar gehouden?
Zo groot zijn de verschillen n.l. niet.
Plan K bestond alleen uit AB's (8 ramers), Plan D kende alle uitvoeringen A, AB, B, C, RD en Post (L) (8 en 9 ramers). Kijk eens op http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx daar staan b.v. alle Plan D's getekend.
Ik heb hier kopiën van org. tekeningen, een AB van Plan D had 8 ramen van 1350 mm en een Plan K (alleen AB's) had er 3 van 1350 mm en 5 van 1200 mm. De groots zichbare verschillen zaten in de kopwanden. Plan D had aan weerszijde van de vouwbalg een raam en Plan K had er maar aan een kant (gangpad zijde) een. Plan D had in de kopwanddeur twee schuifdeuren en een Plan K maar een.
Een derde klasse Plan D rijtuig had natuurlijk wel een raam meer in de zijwand.
-
@Floris: ik wil de roco A en B ramen er inzetten. Plan K reed o.a. in een stam bestaande uit een 1500, een 4 deurs stalen D en plan N. Daarvan is de K het laatste wat ik nog mis.
@Cor. Ik weet waar ik aan begin ;). Naast de genoemde verschillen zijn er nog sluitseinverschillen. Die moeten allemaal tot uiting komen. Ik heb diverse 8 en 9 raams D-tjes ter verzaging, maar het lijmt niet echt lekker, er zit verschil in raamhoogte tussen de A's en de B's en met wandjes zou het stukken simpeler zijn...
-
Dan is er trouwens nog altijd de mogelijkheid van het zelf uitsnijden van wandjes... Ok, het is ook niet mijn favoriete werk, maar als een plan K al erg is zou ik zeggen veel succes met coupérijtuigen ;D
grtz
Floris
-
D'r is toch al een mooie plan K? 8)
Nou ik er aan denk. Wat is eigenlijk de lengteschaal van de Fleischmann plan K? Als die niet erg afwijkt, kun je misschien de zijwandjes daarvan gebruiken. Heeft mooi ingezet glaswerk trouwens.
-
de flmn-plan K is 18 mm korter dan de roco-plan D. En hij heeft een heel geile opgegoten 1e klasse-streep.
-
Maar is die daarmee ook 18 mm te kort?
Voor meegegoten strepen is er schuurpapier op aard.
-
ja weet ik veel... plan K is moderne zooi dus daar weet ik niets van, jullie horen dat te weten ;D
-
Kijkend op de site van Martijn Haman zie ik dat K en D even lang zouden moeten zijn, ding is dus - zoals verwacht - veel te kort.
-
Kijkend op de site van Martijn Haman zie ik dat K en D even lang zouden moeten zijn, ding is dus - zoals verwacht - veel te kort.
@ Julius: Klopt, de buitenmaten van Plan D en K zijn exact gelijk.
@ Boerammetje: Sluitseinen van een K zitten onder een soort kapje en die van de D liggen vlak in de daklijn. De K had ook op ieder draaistel een dynamo, de D maar op één van de twee.
-
De K had ook op ieder draaistel een dynamo, de D maar op één van de twee
Het mooie is dat Roco wel op beide draaistellen van een plan-D-rijtuig er een monteert. Heb je er mooi 1 over voor een ander rijtuig of als reserve! ;D
Maarten