BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: eric den boer op 03 October 2008, 08:42:07
-
Mijn smalspoor lok loopt met de trafo open op kruipsnelheid niet vloeiend maar hortend en stotend gooi ik de trafo open dan is het geen probleem meer, gaan met die banaan, wat kan het zijn. rails is schoon, wielen zijn schoon,
koolborstels vervangen?? of iets anders. ???
eric
-
Schoon en schoon zijn twee dingen. Wat schoon lijkt hoeft helemaal niet zo schoon te zijn. Bij hoge snelheid gaat de massa veel meer meespelen die helpt ff door een dood stuk te komen. Ook al afhankelijk of je een cardanaandrijving hebt of rechte vertanding van motor op aandrijfas.
Laat het lokje eens met de spanning aangesloten direkt op de borstels langzaam lopen: als dat wel prima gaat zit het toch echt in je stroomafname. Doet ie het zo ook hortend en stotend dan zou ik i.d.d. de borstels en collector eens aan een nadere inspektie onderwerpen.
-
Hoi Eric,
In jou geval is een inspectie in de aandrijving waarschijnlijk nodig.
Let hierbij vooral op vuilighied in de tandwiel overbrenging.
Het kan best zijn dat de lok op een hogere snelheid schijnbaar goed loopt, maar evengoed de problemen heeft, alleen valt het dan niet meer zo op.
Kijk ook een of de wieltjes recht op de as zitten, kan ook tot problemen leiden in de stroomafname.
Mocht je hierin geen afwijking vinden dan kun je, zoals Louis al aangaf, de lok even onbelast laten draaien op lage snelheid.
Als de motor dan ook niet goed draait, kun je overwegen om de motor eerst te reinigen.
Bouw dan de motor uit en sluit hierop twee draden op de polen aan en laat hem dan ondergedompeld in een bakje wasbezine rustig draaien (ongeveer een 10 tot 15 minuten). Koolstof resten van de koolbortels tussen de collector platen en al het vet en/of olie wordt dan keurig verwijderd. (de wasbenzine zal dan wel zwarter worden. ;) )
Na deze operatie lagertjes een druppeltje olie en loopt dan waarschijnlijk weer als een zonnetje.
Eventueel zou je de koolborteltjes kunnen vervangen, maar als hij niet erg veel gelopen heeft is dit waarschijnlijk niet nodig.
Mgr Willem.
-
nou vooruit dan maar ;D werk aan de winkel.
bedankt mannen.
eric
-
Ik heb een bijna soortgelijk probleem met de br 01 150 van Roco.
Alle andere locs uit m'n collectie lopen de hele baan probleemloos over.
Echter, deze loc (die nota bene 2 stroomopneemvlakken heeft) blijft op sommige punten staan (rechte baanvakken). Dan blijft de verlichting wel branden, maar de motor stopt dan zonder verklaarbare reden, en als ik 'm een en paar cm doorduw, dan gaat ie weer prima.
Ik rijd btw analoog.
Iemand een oplossing?
-
Hoi Ronald,
Het kan zijn dat de wielen smerig zijn.
Maar het kan ook zijn dat de kontaktstrip de motor in de tender net niet raakt!!
Dus de tender even losmaken en daarna de twee strips die kontakt maken met de motor in de goede richting buigen.
Succes.
Erwin.
-
Ik heb een bijna soortgelijk probleem met de br 01 150 van Roco.
Alle andere locs uit m'n collectie lopen de hele baan probleemloos over.
Bij de BR01 van Roco kun je de tender los nemen van de loc. Controlleer of de contacten die aan de zijkant van de koppeling zitten goed contact kunnen maken met de contacten in de tender.
Conroleer hierbij ook de verbinding in de tender die van deze contactaansluiting naar de motor loopt.
Willem.
-
Of je de tender los kunt maken van de loc is niet zomaar bekend. Dit is bij de oudere versies van deze loc mogelijk, echter niet meer bij de nieuwere.
Mogelijk kan je een catalogusnummer en aanschaf datum van de loc erbij geven, of je weet het antwoord al.
Overigens heb ik nog even een vraagje, als de lichtjes blijven branden (ook in andere rijrichting op de tender) blijft de motor dan doordraaien? dit heb ik al eens gehad met diverse Roco modellen en dat zit mogelijk het wormwieltje op de motor los.
Dit is voorgekomen, ondanks dat de loc in eerste instantie wel gewoon reed. ::)
Groeten,
Christoph
-
hoi,
ik heb een 2200 die op kruipsnelheid en hoge snelheid zomaar stopt op sommige plaatsen. dit is op een recht stuk en bij wissel. hierbij zit geen van de wielen in het stroomloze gedeelte. ik heb net de rails schoongemaakt met wasbenzine.en nog steeds doet hij het. bij hoge snelheid wel wat minder. weten jullie hier een oplossing voor?
MvG
-
Mijn eerste reactie zou ook zijn om de rails (met wasbenzine) schoon te maken. Heb je ook de wielen van de loc schoongemaakt ?
Sander
-
Hoi Johan,
Ik had vorige week hetzelfde probleem met één van mijn vrij nieuwe 2200's. Toen ik de onderkant bekeek zag ik dat er bij één draaistel nogal veel smeervet achter de wielen zat. Dit was bij de sleepcontacten gekomen, waardoor deze slecht contakt maakten. Heb de assen er uit gehaald en het overtollige vet verwijderd. Daarna de wielen en sleepcontacten met wasbenzine schoongemaakt en het spul weer in elkaar gezet. Daarna reed de loc weer zonder problemen
mvg,
Fred.
-
nu weet ik hoe ik een kap er af moet krijgen maar hoe haal ik het draaistel uitelkaar en weer inelkaar. ik ben al met de punt van een sateprikker langs de stroomafnemer geweest.
-
Hoi,
Met een schroevendraaier voorzichtig de rand van het draaistel in het midden iets uitbuigen. (gezien vanaf de achter- of voorkant van de loc bij de tweede as). Daarna de rand iets naar voren schuiven en optillen.
Op pagina 7 van de gebruiksaanwijzing staat een tekening (fig. 4).
Daar kun je het zien. Bij het weer in het frame zetten van de assen er wel op letten dat je de stroomafnemers niet verbuigd.
mvg,
Fred.
-
@ Christoph:
De loc en tender zijn los te koppelen. Ik heb de verbinding hiertussen ietwat beter passend gemaakt, en ook goed schoon. De motor krijgt nu stroom, zowel via de loc (wat eerst het geval dus niet was) en via de wielen van de tender.
Bedankt voor info/tips.
Groet,
Ronald
-
Hoi Ronald
Jammer..... weer een uitdaging minder ;D
Mooi dat de BR01 nu ook goed loopt.
Willem
-
Sja, jammer voor je, dat je niet ff iets kunt oplossen ;)
ik ben wel heel erg blij, dat ie het nu wél goed doet!!! ;D
Heb trouwens nog wel een vraagje over een draaischijf van Fleischmann
De 6052 (de oude uitvoering met modelrails).
De schijf draait (in het begin) voor m'n gevoel een beetje zwaar. Na een stop of 3,4 verder draait ie veel soepeler. Is hier iets aan te doen? Heb ooit de motor en de draai-as al eens een drupje olie gegeven.
-
Hoi Johan,
Ik ben benieuwd of je 2200 nu weer goed rijdt.
Laat het hier ff weten als je wilt.
mvg,
Fred.
-
Ronald,
Het beste los je dit op door de draaischijf uit elkaar te halen en het motortje en de tandwielen etc goed te reinigen. Vervolgens nieuwe koolborsteltjes, olie op de lagers van het motortje en wat vet op de tandwielen. Alles weer monteren en het loopr weer als een ....... draaischijf.
Ik heb de operatie ook net achter de rug. Weet wel waar je aan begint want het is even een puzzeltje.
Vr. groet,
Wiebe
-
Heb trouwens nog wel een vraagje over een draaischijf van Fleischmann
De 6052 (de oude uitvoering met modelrails).
De schijf draait (in het begin) voor m'n gevoel een beetje zwaar. Na een stop of 3,4 verder draait ie veel soepeler. Is hier iets aan te doen? Heb ooit de motor en de draai-as al eens een drupje olie gegeven.
Toch nog een uitdaging !!! ;D ;D
Als ik jou vraag goed begrijp, lijkt het mij inderdaad een probleem met de motor, zoals Wiebe al aangaf. Waarschijnlijk een sterk vervuilde collector.
Indien je de motor goed wil reinigen kijk even op de 1e pagina van dit draadje.
Op den duur zullen tussen de collector plaatjes (daar waar de koolborstels op drukken) koostof resten achter blijven, en koolstof geleid.
Indien er maar voldoende achterblijft zal dit (samen met olie en andere vuiligheden) op den duur een "sluiting" (geen volledige )tussen de collector plaatjes gaan vormen hetgeen energie verlies in de motor ten gevolge heeft.
Dit is ook de rede dat je af en toe een ware (min of meer geel/oranje) vonkenregen op de collector kan waarnemen indien de motor draaid.
(overgens zijn er meestal wel vonkjes waar te enemen, maar zijn over het algemeen wat blauw van kleur, dit is normaal).
Suc6
Willem
-
@fred
hij gaat als een trein! die methode was echt goed!
-
Hoi Johan,
Allemachtig prachtig. Ik ben blij dat ik je kon helpen en dat ie weer gaat als de brandweer. :)
mvg,
Fred.