BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 02 October 2008, 15:33:13

Titel: Concurentie voor het spoor?
Bericht door: Hans Reints op 02 October 2008, 15:33:13
Schepen via tunnel door de Alpen

De Tirol-Adria Ltd in Londen heeft een plan ontwikkeld om de Donau te verbinden met de Adriatische Zee bij Venetië. Hiervoor moeten kanalen van Passau naar Venetië worden gegraven. Zo'n verbinding zou de autoweg over de Brennerpas kunnen ontlasten en milieuvriendelijker vervoer mogelijk maken.

De ‘trans-Alpine' vaarweg heeft een lengte van 700 kilometer. Het traject verloopt via de Inn, Adige, Gardasee, Mincio en de Po. In het plan komt een tunnel voor, een 78 kilometer lange tunnel tussen Innsbruck en Gargazon in Zuid-Tirol bestaande uit twee buizen met een doorsnede van veertien tot vijftien meter. De buizen lopen onder de Alpen door en monden op een hoogte van 550 meter boven de zeespiegel uit in het dal van de Adige.
Helemaal nieuw is het idee niet, schrijft weekblad Schuttevaer. In het midden van de negentiende eeuw waren er plannen vrachtschepen over de Bremmer te trekken. In de tweede helft van de negentiende eeuw verloor het goederentransport over water haar aantrekkingskracht. Spoorvervoer en later wegvervoer kwamen ervoor in de plaats.

Titel: Re: Concurentie voor het spoor?
Bericht door: Arjan6511 op 02 October 2008, 15:47:05
Zelden zulk een surrealistisch plan gelezen.

- Kwanta Kosta? Dat halen ze er echt nooit meer uit.... Zeker als je je realiseert dat er over een groot gedeelte van het traject (buiten de tunnel) een hoop aanpassingen moeten worden gedaan.

- Hoe denken ze een redelijk formaat schip in Innsbruck te krijgen?
Ben er geweest, in die snelstromende rivier kun je geen fatsoenlijk schip kwijt, nog los van de verschillende waterpeilen en de infra.

- Veiligheid in de tunnel?

- Hoe worden de 550 meter hoogteverschil overwonnen?

- Is maar voor een klein aantal schepen geschikt;


Titel: Re: Concurentie voor het spoor?
Bericht door: Gripen op 02 October 2008, 16:09:39

Wilde ideeën opwerpen is niet slecht, meteen de beperkingen zien wel.

Zo komt de mensheid niet verder.

Er is een oplossing voor elk probleem hoewel het onoverkomelijk lijkt.
Titel: Re: Concurentie voor het spoor?
Bericht door: mmhajvth op 02 October 2008, 16:32:51
Opzich ben ik het met Gripen eens,

Hoewel ik zeker in dit geval toch eerder een spoorverdubbeling zie komen, dan de plaatsing van een kanaal.   ;)
Titel: Re: Concurentie voor het spoor?
Bericht door: Gerrit F op 02 October 2008, 17:42:09
Is dit ook niet een beetje z'n project als "Railbus komt terug......"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10876.msg162940#msg162940.
Daar had je bijvoorbeeld ook Wubbo Ockels, die dat plan heeft/had van een super snelle bus.
Het is voor velen in, alleen al de aanloop van z'n project, niet van belang of het uitgevoerd gaat worden dan wel meer zo iets van; "hoe lang kan ik er geld aan verdienen".

Gerrit F
Titel: Re: Concurentie voor het spoor?
Bericht door: Gripen op 02 October 2008, 20:00:32
En het opwekken van energie uit de uitwisseling van ionen tussen zout en zoet water moeten we ook maar niet aan beginnen?

Elke grote stap vooruit is begonnen met een "idioot" idee want wat moet je nou met fietsen, vliegtuigen, auto's, radio's, telefoons etc. Hoewel, in het geval van de telefoon is de mobiele wel de meest debiele. In het gebruik dan, niet in idee.