BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: 1op160 op 02 October 2008, 09:53:36
-
In mijn schaduw station heb ik een aantal doodlopende sporen om treinen op te parkeren. Natuurlijk moeten treinen dan weer achteruit dit vak uitrijden. Nou heb ik daar reacties op gehad dat dat sterk af te raden is omdat dat een grote kans op ontsporingen zou veroorzaken. (ik weet niet of het echt uitmaakt maar ik heb schaal N). Ik heb met diversen treinen getest of achteruit rijden echt een probleem is en ik heb het idee dat het niet echt uitmaakt. Maar voor ik nu de bovenlaag ga maken wilde ik toch even van meer mensen horen of dit echt zo "gevaarlijk" is. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Mijn reactie is kort: als een geduwde trein ontspoort, dan heb je je spoor niet zorgvuldig genoeg gelegd.
M.a.w. als je spoor goed ligt is het geen enkel probleem.
-
Michel,
Als je hier (http://www.nproject.nl/modelspoor/het-baanplan.html) kijkt, dan zie je een baanplan van een kopstation aan de ene zijde en een keerlus aan de andere zijde. Hierdoor rijden de treinen de ene keer vooruit en de andere keer achteruit. De baan draait regelmatig op beursen, waarbij de treinen dit twee tot drie dagen (afhankelijk van de beurslengte) prima volhouden.
Erik
-
Helemaal met Klaas eens,
ik gebruik zelf trek-duw treinen, dan rij je dus de helft van de tijd 'achteruit'
Dit gaat goed... mits de rails goed ligt ....
groet,
Guus
-
Mooi ;D Dan hoef ik me geen zorgen te maken...
Bedankt allemaal, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Pas het zelfde trucje op mijn baan toe...eerst goed kijken en dus rijden nu ik er nog bij kan.
Maar Klaas heeft het prima verwoord.
mvg,
Sander
-
Op zich heeft Klaas gelijk: als je spoor goed ligt, zou het goed moeten kunnen werken. Er speelt echter in mijn ogen meer mee: ik hoef op mijn goed gelegde spoortje echt geen kolentrein van 15 karren (laat staan de complete van 34 karren) achteruit rond te laten rijden als ie NIET voorzien is van starre koppelingen. Met oude Märklin beugels lukt dat gewoon niet om voor de hand liggende redenen.
Ik meen me te herinneren dat mijn collega die voorheen ook N reed ook geen fan was van de standaard koppelingen bij N met achteruitrijden. Het is dus denk ik nog meer een zaak van de juiste koppelingen gebruiken. Strictly MO 8)