BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: eenop87 op 01 October 2008, 17:04:11
-
Dag medespoorders,
Ik heb enige tijd geleden een oude Blokkendoos voorzien van een BB aandrijving van GM&S.
De trekkracht is niet om naar huis te schrijven en ik overweeg om ook het andere draaistel van een BB aandrijving te voorzien. De gebruikte decoder is een Kuehn 125. Mijn vraag is hebben jullie ervaring met het gebruik van twee motoren op één decoder en dan met name het gedrag van de lastregeling?
Het totale stroomverbruik zal naar mijn mening niet het probleem zijn.
m.v.g.
Gerrit
-
@ Gerrit.
Het is geen enkel probleem om 2 bb'tjes op een decoder te laten draaien.
Ik heb het zelf ook gedaan met mn V-IRM wat ik zelf gebouwd heb, en met de Lima Koploper.
Ik zelf rij met het meeste Lenz decoders.
Maar beetje bij beethe worden ze allemaal vervangen door ESU LokPilot 3 decoders.
De BB'tjes gebruiken samen iets minder stroom dan een gemiddelde Roco motor.
-
Bedankt voor de snelle reactie.
Gerrit
-
Blokkendoos met Buiten Boord motor??? :-| :-| :-|
-
Je enigste probleem is de emk. Maar voor de rest gaat het prima.
Mvg
Wim.
-
Wim, waarom zou de emk een probleem zijn? Als het twee identieke aandrijvingen zijn, dan leveren ze toch dezelfde emk?
-
EMK is niet alleen afhankelijk van de aandrijving Klaas. Eén draaistel in een boog en het tweede nog op het rechte stuk zou interessante verschillen kunnen geven.
-
de EMK maakt totaal niks uit.
het enige wat je wel zal zien is dat een van de 2 draaistellen mischien iets eerder begint met draaien, maar in 400e van een seconden draait alles paralel met elkaar op.
Ik spreek namelijk uit ervaring.
En op de bogen geeft dat ook geen enkel probleem, dat reageert precies het zelfde als een loc waar 4 assen zijn aangedreven door een middenmotor.
Maar dan veel beter.
ze passen zich onder elkaar aan.
Je moet ze dan wel eerst met elkaar verbinden voordat je de decoder er op aansluit.
-
EMK is niet alleen afhankelijk van de aandrijving Klaas. Eén draaistel in een boog en het tweede nog op het rechte stuk zou interessante verschillen kunnen geven.
De vraag is wat er dan gebeurt. Ik weet het zelf ook niet, maar je kunt er wel over filosoferen.
In dit geval zullen de twee aandrijvingen met verschillende snelheden draaien, maar is dat verschil zo groot dat het je werkelijk de das om doet? Wat er, waarschijnlijk, elektrisch gebeurt, is dat de snellere de langzamere gaat voeden. Maar dan zal de overblijvende spanning het gemiddelde zijn van beide emk's.
Nogmaals, het is gefilosofeer, maar is er iemand die dit met feiten kan staven (of juist onderuithalen)?
-
Klaas, weet je of de decoder de EMK meet als 'spanning' of als 'vermogen' ?
-
Wat denk je zelf? ;)
-
Je enigste probleem is de emk. Maar voor de rest gaat het prima.
Mvg
Wim.
Nee hoor, das geen enkel probleem.
Ik heb hier verschillende loks in permanent in dubbeltractie rijden, twee motoren door één decoder gevoed. Zelfs een span (HAG's) waarvan de motoren niet een gelijke overbrenging hebben. Twee gekoppelde motoren ziet de decoder met EMK regeling als één motor.
Ik heb uitgebreid getest.
Eén lok met decoder daar heb ik een los motordraaistel met draden aangesloten en op het spoor er naast gezet. Wat gebeurd er ::) Eén motor gaat draaien, de ander staat bijna stil. Als je die motor die draait met de hand wat tegen houd gaat de andere motor harder draaien. Het heeft dus een balans werking.
Welnu als je twee motoren in één trein koppeld en je houd de trein met de hand tegen dan gaan beide motoren lees draaistellen doorslippen. Beide motoren gekoppeld gedragen zich als één motor.
Dat heb ik dis proef ondervindelijk vast gesteld en toegepast. Zimo MX64H zijn daar uitstekende decoders voor.
Mvg, Johan
-
Eén lok met decoder daar heb ik een los motordraaistel met draden aangesloten en op het spoor er naast gezet. Wat gebeurd er Rollende ogen Eén motor gaat draaien, de ander staat bijna stil. Als je die motor die draait met de hand wat tegen houd gaat de andere motor harder draaien. Het heeft dus een balans werking.
Grappig, dat werkt dan ongeveer als een differentieel in een auto. Dat is een effect wat ik niet verwacht heb.
De decoder kan de op de EMK reageren omdat de motoren niet met een constante, maar met een pulserende gelijkspanning worden gevoed. Het maakt dan inderdaad niet uit van welke motor de EMK komt. De decoder reageert gewoon met meer of juist minder toegevoerd vermogen (lees pulsbreedte) en de "differentieelwerking" doet de rest.
Ik weet het zelf ook niet, maar je kunt er wel over filosoferen.
Al filosoferend en aangevuld met praktijkproeven wordt je toch iedere keer weer wat wijzer.
Zal binnenkort de ombouw uitvoeren en heb daar gezien de ervaring van Johan alle vertrouwen in
m.v.g.
Gerrit
-
Er zijn diverse Bemo-locs welke voorzien zijn van twee 3-polige motoren; een voor elk draaistel (bijvoorbeeld de loc die als mijn avator is ingesteld: de HGe 4/4 II). Hierbij is het ook geen probleem om deze met 1 decoder aan te sturen.
- Paul
-
Zo komen filosoferen en praktijk bij elkaar. Het experiment dat Johan beschrijft klopt wel met mijn verwachting. Als je de draaiende motor een beetje afremt zal de emk afnemen, waardoor de decoder "gas" gaat geven. Daardoor krijgt de andere motor meer power en gaat harder draaien.
-
Ik heb de zelfde Ervaringen als Johan met de BB draaistelletjes.
Maar omdat de V-IRM veel rijdt heb ik elke 4 maanden nieuwe BBtjes nodig.
Want ze zijn lastig te onderhouden.
Maar tegenwoordig bestel ik alleen maar het Motortje en wat reserve asjes.