BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: nscargo op 27 September 2008, 22:13:06
-
Hallo.
Ik begin de stoomloc's steeds mooier te vinden ( in het begin vond ik het maar niets).
Daarom wil ik op Eurospoor er waarschijnlijk eentje aanschaffen.
Nu weet ik eigenlijk niets van stoomloc's, dus vandaar mijn vraag.
Ik wil graag dan een flinke stoomloc die ook in nederland heeft gereden.
Welke kan ik dan het beste aanschaffen en hoe kan ik de kolen in de tender de juiste kleur geven?
Wat ik tot nu toe heb gezien is dat meestal de kolen even veel glimmen dan de loc en de tender.
Harm
-
Echt kolengruis gebruiken.
Staat erg fraai.
-
voor een echte Nederlandsche stomer in H0 komen eigenlijk alleen de kits van DJH/Modelloco in aanmerking. Een grootseriemodel is er (nog...) niet.
Je kan natuurlijk wel een DB-stoomloc inzetten, die kwamen tot ver in de jaren zestig naar de grensstations. Ik noem de BR50 (goederentreinen naar Nieuweschans / Simpelveld / Enschede), de 03 (internationale treinen naar Hengelo en Arnhem), de P8 (BR 38.40) naar Arnhem, de 23 naar Venlo en Nijmegen. En wat te denken van de 44 met kolen en erts via Winterswijk-Borken. Mooie tijden.....
Voor een museale inzet bieden de SSN en VSM genoeg inspiratie; BR41, 01.10, 23, 64.
Succes!
edit: uit een oude Railkroniek special: DB-locs in Nederland rond 1961/1962:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotonijmegen3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotonijmegen5.jpg)
-
Ik wil graag dan een flinke stoomloc die ook in nederland heeft gereden.
Welke kan ik dan het beste aanschaffen ?
Het ligt eraan hoeveel geld je er voor over hebt. Nederlandse stoomlocs zijn niet zo dik gezaaid als kant-en-klaar model. De meeste zijn wel uitgebracht door Philotrain, maar daar moet je dan wel meer dan €600 voor neerleggen. Gebouwde modellen bij MK Modelbouwstudio's zijn niet goedkoper. Om aan betaalbare Nederlandse stoomlocs te komen, ben ik destijds begonnen met het bouwen van kits van DJH, Philotrain, MK Modelbouwstudio's en anderen. (Wel heel erg leuk als hobby!!! :D)
Bij de grootseriefabrikanten is de enige Nederlandse stoomloc de ex-SBB NS3500 sleeptenderloc van Liliput Daarnaast hebben Liliput, Fleischmann en Roco verschillende Duitse locs uitgebracht met een NS nummer. Dit waren locs die na de 2e Wereldoorlog in Nederland waren achtergebleven en waarvan er een paar tot 1947 in Nederland hebben rondgereden.
Laatste mogelijkheid is de NS4300 van Bachmann, maar die is in OO Schaal (1:76) in plaats van HO (1:87). Eigenlijk te groot dus.
Ton
-
Mijn eerste Nederlandse stoomloc was een omgeschilderde en licht verbouwde 2-assige "Zwarte Anna" van Fleischmann naar de NS-serie 6900, zoals deze o.a. ook gereden hebben rond Alkmaar. Later heb ik ook wat geknutseld met een Liliput Tigerli naar de NS-serie 7700.
Voor een "flinke stomer" denk ik ook alleen aan de Liliput. Maar loc's met losse tenders zijn voor mij te flink...
Wil je eens experimenteren met "vernederlandsen" dan zou ik eens op zoek gaan naar de Fleischmann 4167. Deze lijkt enigszins op de NS-serie 3800. Voordeel van dit model is dat het geheel zwart is, dus je hoeft alleen de bovenzijde NS-groen (KleiNSpoor) te schilderen.
Een helemaal secure Nederlander zal het nooit worden, maar je wilt ergens beginnen?
-
Hier een Austerity in Leeuwarden, als proef uitgerust met kleine windleiplaten.
Zo'n te grote Bachmann zou je dus best kunnen inzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1622151.jpg)
-
Ik zou kiezen voor de Lilliput NS 3500
Deze is voor een redelijk bedrag te koop in het zwart
Als je een heel mooi model wil maken , kan je hem groen (laten) spuiten
zie voor een voorbeeld :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6858.15
even naar beneden scrollen naar bericht sander1985
Kijk ook op de groterdam site voor een beschrijving
Deze groene uitvoering staat ook nog op mijn verlanglijstje
-
En lees je tevoren ook in over de stomers: dan weet je ook waarvoor welke werden gebruikt en wanneer.
Mijn advies: kijk of je een DJH 5500 kunt kopen. Makkelijk te bouwen en breed inzetbaar.
Gr/H
-
Hallo allen
Dit is niet echt een flinke lok, maar wel de Mooiste rijvaardig NS lok
link (http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fsource%3Dig%26hl%3Dnl%26rlz%3D1G1GGLQ_NLNL286%26q%3Dphilotrain+bello%26meta%3D&url=http%3A//hobby.marktplaats.nl/modeltreinen/188871120-philotrain-h0-shm-museumloc-bello-ns-7742-cat-nr-73-d.html%3Fxref%3D1)
Groeten Jeroen
-
De Bello (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1015&lan=nl) is idd een mooie loc., maar de Kikker (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1001&lan=nl)mag er toch ook wezen.
Groeten,
Marco
-
En lees je tevoren ook in over de stomers: dan weet je ook waarvoor welke werden gebruikt en wanneer.
Mijn advies: kijk of je een DJH 5500 kunt kopen. Makkelijk te bouwen en breed inzetbaar.
Gr/H
Die dingen rijden zo snel.... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Deinum_1951_loc_5500_met_trein.jpg)
bij Deinum , 1951
maar inderdaad een typisch locaalspoormachientje zo'n kop-en-kontje serie 5500.
Wim
-
Ik kan niets vinden over DJH.
Op het moment dat de pagina op het scherm wil verschijnen flitst deze meteen weer weg.
De loc die Sneek ( Wim) laat zien is eigenlijk datgene wat ik zocht.
Een stoere zware stoomloc.
Maar deze was alleen op proef en heeft hier nooit echt gereden? :'(
En ik zal de loc van Chris eens beter gaan bekijken.
De loc van Sander heb ik inmiddels op de site gevonden.
Harm
-
Dit is de site van djh/Modelloco:
http://www.djhmodelloco.co.uk/acatalog/ (http://www.djhmodelloco.co.uk/acatalog/)
Daarna kies je: 3.5mm HO Gauge Kits & Ready to Runs
en dan : Nederland.
Er staan 7 Nederlandse loks.
Leen.
-
Leen
zelfde probleem
Op het moment dat de bladzijde op het scherm verschijnt flitst ze er meteen weer vanaf
Harm
-
Vreemd.
Ik gebruik Firefox en dan blijft hij gewoon staan.
Ik heb even een pdf van de pagina gemaakt.
Weet jij misschien hoe ik die kan uploaden of naar je toe kan sturen?
Leen.
-
IK heb even wat machientjes voor je opgezocht, Praat wat makkelijker ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_IMG_0846_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_IMG_0846_2.jpg)
NS 8800
https://images.beneluxspoor.net/bnls/3900_IMG_0834_1.jpg[/img][/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_IMG_0851_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_IMG_0851_2.jpg)
6700
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7000_IMG_0836_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7000_IMG_0836_1.jpg)
7000
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7800_IMG_0853_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7800_IMG_0853_2.jpg)
7800
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_IMG_0845_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_IMG_0845_2_1.jpg)
8600
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arend_IMG_0843_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arend_IMG_0843_2.jpg)
Arend
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1788_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1788_3.jpg)
3700
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1796_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1796_3_2.jpg)
37 en 3900
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5555.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5555.jpg)
5500
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5541.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5541.jpg)
6300
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6679.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6679.jpg)
SK
-
Harm,
Onder deze link (http://www.liliput.de/index.php?option=com_artikel&link=99&hk=1&uk=0&a_id=90&link1=1&limit1=80&seite_a=5) vind je een plaatje van het model van de NS 3500. Eigenlijk de enige "stoere" stomer die wat langer bij de NS heeft gereden en voor een redelijke prijs als HO-model kant-en-klaar in de handel is.
Ton
-
Ik heb inmiddels de foto's en het verslag gelezen op de site van Chris en ook de link van TonM.
Ik denk dat het deze gaat worden, al is een Bachmann ook nog niet uit beeld.
Ik moet op Eurospoor maar eens een expert vragen of hij of zij mee wil om te kijken welke loc het beste is.
Ik weet nog niet helemaal wat ik met deze loc ga trekken maar het zou zo maar kunnen dat ik er rijtuigen van een blokkendoos achter hang, net als de loc van de VSM .
Harm
-
Echt heel veel historisch verantwoord materieel is er ook niet (van de grote fabrikanten) om achter je ns-stomer te hangen.
Het groen-zwart maken van deze loc geef hm al wel een stuk nederlandser uiterlijk. Nummer- en fabrieksplaten voor de 3502 (de enige met dit type tender die groen zwart is geweest) zijn eventueel verkrijgbaar bij Werps.
Deze loc kan eventueel ook met een ouderwetse goederentrein de baan op, daar zullen ze nu en dan ook nog wel mee gereden hebben.
Verder zijn er nog wel meer mogelijkheden om op een fabrieksonderstel een ns-stoomloc te bouwen, maar dat is weer een heel ander verhaal dan zo kopen.
Sander
-
Nu de SHM bezig is de 6513 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1014&lan=nl)te restaureren, heb ik stilletjes de hoop dat één van de grootseriefabrikanten op het idee gebracht wordt om deze locomotief uit te brengen. Het lijkt mij wel een kandidaat voor deze of gene startset.
Hier (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=47039&highlight=shm+6513#47039) is meer informatie te vinden over de restauratie.
Wat dit locomotieftype aantrekkelijk voor grootseriefabrikanten maakt is dat het het standaardtype Victor van Hohenzollern betreft die ook in andere landen is ingezet. In ieder geval in Duitsland is er een museumlijn die dit locomotieftype bezit, zie dit bericht: klik (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=14560&highlight=6500+buitenland#14560). Dat is trouwens ook de reden dat de SHM deze locomotief restaureert, want de locomotief zelf heeft in Nederland nog nooit gereden, maar omdat hij van hetzelfde type is als de 6500-serie, is de hij naar Nederland gehaald en wordt de locomotief gerestaureerd als ware het een NS locomotief, maar dan met een nummer dat NS nooit heeft gevoerd namelijk NS 6513, terwijl de 6500 serie bij NS maar tot 6512 ging.
Groeten,
Marco
-
Dat locje is veel te ouderwets voor de meeste grootseriefabrikanten. Als die met een stomer komen zal het wat "moderners" en groters zijn denk ik. Dit soort industrie-achtige locjes kom je in model sowieso al niet veel tegen dus de kans is erg klein denk ik.
Sander
-
Victor lijkt mij anders een leuke tegenhanger voor de Fleischmann Anna, ook zo'n klein industrie-achtig locje, met dit verschil dat Victor ook nog eens een Nederlands verleden heeft.
Groet,
Marco
-
Dit soort industrie-achtige locjes kom je in model sowieso al niet veel tegen dus de kans is erg klein denk ik.
http://www.etchmodels.com/NS%206500.htm
Ok. geen kant en klaar model , maar zelf bouwen , maar hij is er wel.
-
Precies,
En wat is het toch een schattig locje.
Er staat helaas zo'n ellendig kroontje bij. Dat betekent dat je bekroond locomotievenbouwer moet zijn om enig zicht te hebben op succesvolle afronding van een dergelijk bouwproject. Maar die Anna, die gaat toch al heel lang mee bij Fleischmann en tijden veranderen. Wordt het niet eens tijd voor Victor?
Groeten,
Marco
-
Grappig zo'n kroontje, komt bij mij een beetje over als "zoek het maar uit, je wist waaraan je begon" ;)
-
Weet niet hoe nederlands de stoomlok moet zijn, maar roco heeft in elk geval 4 stoomloks in het programma ( gehad ) die als NS uitgevoerd zijn:
nummer Type ns nr. kleur info
43233 Ex Br 5710-35 4808 Zw/Ro Ex DRG 57 1931 (2 S Dom) 4117F
43233 Ex Br 5710-35 4815 Zw/Ro Ex DRG 57 2918 (2 S Dom) 4117F
43274 Ex Br 7413 5951 Zw/Ro Ex DRG 74 1316
43292 Ex Br 50 4904 Zw/Ro Ex DRG 50
(bron : http://nsinmodel.com/rocostotre.htm )
en als je naar http://nsinmodel.com/ gaat en dan groot op merk kiest kun je van de verschillende merken de nederlandse versies bekijken.
Groet,
Roelco
-
Maar er is wel enige beperking qua tijdvak waarbinnen deze locomotieven actief waren in Nederland
Ik heb het er even achter gezet. De informatie komt uit "De Nederlandse stoomlocomotieven" van Waldorp
nummer Type ns nr. kleur info
43233 Ex Br 5710-35 4808 Zw/Ro Ex DRG 57 1931 (2 S Dom) 4117F
43233 Ex Br 5710-35 4815 Zw/Ro Ex DRG 57 2918 (2 S Dom) 4117F (in bevrijd gebied van 1944 - juni 1945, in 1947 waren alle machines weer terug
43274 Ex Br 7413 5951 Zw/Ro Ex DRG 74 1316 In dienst van januari 1946 tot zomer 1946
43292 Ex Br 50 4904 Zw/Ro Ex DRG 50 In dienst in bevrijd gebied in 1944 tot maart 1946
Conclusie: de inzet heeft in de meeste gevallen niet langer dan een jaar geduurd en is nauw verbonden met de Tweede Wereldoorlog en de tijd direct na de bevrijding waarin van alles werd ingezet en dat ook nog eens in de meest wonderlijke combinaties om het spoorvervoer weer op gang te krijgen. Echt Nederlands zijn deze locomotieven voor mijn gevoel niet. Dan zijn de locomotieven van de SSN en de VSM veel en veel Nederlandser.
Groet,
Marco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4761.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4761.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_NS3505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_NS3505.jpg)
NS 3505
-
Naar aanleiding van dit bericht (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13274.msg233052#msg233052) vroeg ik mij af of deze Maffei's van de NTM (nrs. 51-63 en NCS (nrs. 7 en 8, Bij de NS droegen ze de nrs. 61- 65, 67-75) ooit in model zijn verschenen? Ik heb de indruk van niet, zelfs niet bij kleinserie leveranciers of als bouwpakket. Ik vind het mooie locjes.
Groeten,
Marco
-
Philotrain heeft dit model onder nr 51 A..... in zijn assortiment gehad. Zowel in de NTM, NCS als NS uitvoering. In Railhobby bestede Otto Dijstra in 1981 een artikel aan de Zuiderzeetram waarin deze lok een rol speelde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cover.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cover.jpg)
NCS loc No 7
SK
-
Aha,
Hij is toch in model verschenen, alleen als ik het goed begrijp, meer dan 20 jaar geleden. Ik kan trouwens geen overzicht van oude modellen van Philotrain (http://www.philotrain.nl/) vinden. MKmodelbouw (http://www.mkmodelbouwstudio.nl) vermeldt op zijn website nog wel de oude modellen die nu uit productie zijn.
Groeten,
Marco
-
Hallo allemaal,
ik gebruik dit topic maar even om mijn vraag te stellen; het gaat tenslotte om een Ned. stoomloc.
Ik ben op zoek naar nadere info/afbeeldingen van de NS serie 6900.
Vooral het drijfwerk interesseert mij. Is er iemand, die hierover nadere informatie weet te vinden?
Ben benieuwd
Wim
-
Beste Wim,
Je vindt veel informatie bij hetutrechtsarchief.nl , daar heb ik ook veel afbeeldingen vandaan voor mijn ombouwproject (van Fleischmann Anna naar 6900)
Groeten, Bessel
-
Hallo Bessel,
bedankt voor je snelle reactie. Heb al even gespiekt en dat ziet er indrukwekkend uit.
Heb je foto's van jou Anna, of geef je die liever niet prijs?
Ik zie 't wel (of niet).
M vr gr,
Wim
-
Verslag van ombouw van de Anna is naar dit topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35936.0.html) verplaatst.