BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter H op 27 September 2008, 16:11:35
-
Hallo.
Op mijn modelbaan heb ik een keerlus. Nu wil ik deze (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.pdf) bestellen, maar ik snap die tekening op pagina 17 niet. Ik neem de 2 richtingen. Waar moet ik in mijn baanplan nou isolatie stukjes tussen doen en waar moeten aansluitpunten komen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baaplannn.jpg)
Mvg Peter H
-
Hoi,
Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13073.msg200924#msg200924
Mvg. Léon
-
Zo-iets
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baaplannn_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baaplannn_n.jpg)
-
Heren, bedankt! :D
-
nog even een vraag: Waar moeten alle aansluitingen en waar moeten die in?
-
Die vraag kan ik nog niet beantwoorden. Voor de juiste aansluitingen moet je eerst bepalen of de keerlus in 1 of 2 richtingen wordt bereden. En je moet 'n merk/type keerlus schakeling bepalen - ze zijn niet allemaal hetzelfde.
Voor de theorie kun je kijken op de ultieme keerlus (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm). Daar zie je een goed schema.
Sander
-
Sander, Zoals ik in mijn 1e bericht al had gezegt wil ik 2 richtingen. Ik wil graag deze (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html) kopen. Die ultimekeerlus van 50 euro.
Kan je er nu wel meer mee dan?
Peter H
-
Sorry, ik had even moeten terugkijken. Maar als je die keuze maakt, dan heb je toch gewoon de handleiding van Wim. Als dat schema niet duidelijk is, heeft Wim vast nog veel meer gedetailleerde informatie beschikbaar.
-
nog even een vraag: Waar moeten alle aansluitingen en waar moeten die in?
Peter, dat staat toch reeds in het plaatje aangegeven, en die is voor 2 - richtingen. Wat is daar dan niet duidelijk aan? Geef dat eens aan.
Mvg
Wim.
-
Waar moeten die draden bij de ? heen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baaplannnn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baaplannnn.jpg)
Blokken zijn zo toch goed?
Peter H
-
Peter,
De blokken zijn bijna goed. Je kunt echter beter A B D E korter maken en C langer. Het is de bedoeling dat C overeenkomt met de lengte van je stroomafnemende trein. De andere blokken mogen gerust wat korter zijn. Hieronder heb ik 'n plaatje gezet met de isolatie's (blauwe stippen) en de aansluitingen. Die aansluitingen zie je heel duidelijk op de foto blad 16 van Wim's handleiding. Aan de rechterkant zie je een strip met alle railsaansluitingen.
Sander
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baaplannn_nn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baaplannn_nn.jpg)
-
Peter,
Heb je de handleiding dan al gelezen welke op mijn site staat??
Mvg
Wim.
PS,:
Duidelijker dan dit kunnen we het niet voor je maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitkeerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitkeerlus.jpg)
-
Kijk daar heb ik nou iets aan ;D Dankje wim. Ik heb de handleiding wel gelezen, maar snapte er niet veel van. Binnen kort bestel ik hem ;) Sander jij trouwens ook bedankt :)
Mvg Peter h
-
Peter, niets ten nadele, maar datzelfde plaatje staat ook in de handleiding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus2Richt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus2Richt.jpg)
Mvg
Wim.
-
Ja ik zag het net ook :P
-
@Wim,
Ik heb recent 2 Ultieme keerlusmodules besteld (alsmede de S88XPressNetLI en 3x S88SD16-N).
Deze keerlusmodule worden beiden uitgevoerd voor 2 richtingen.
Ik heb je website zeer aandachtig bestudeerd, maar heb toch nog wat vragen.
...Er moet dus van te voren gekozen worden of de S88SD16-N geschikt gemaakt wordt voor de aansluiting van een Ultieme Keerlus Print...
[1]
Op de S88SD16-N zitten 16 secties. Volgens jouw onderstaand schema worden 3 aansluitingen benut t.b.v. de Keerlusmodule. Dus blijven er 13 detectieaansluitingen over, die gewoon gebruikt kunnen worden. Klopt dit ?
(http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16metKeerlus.JPG) (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16metKeerlus.JPG)
[2]
Ik heb 2 Keerlusmodules. Kan ik de S88SD16-N geschikt maken voor gebruik van 2 Keerlusmodules ?
groet:Marnix
-
Marnix,
Antwoord op 1: Ja
Antwoord op 2: Ja
Mvg
Wim.
-
@ Wim,
Klopt het dat op de S88SD16-N, aangepast voor de keerlusmodule, de aansluitingen anders zitten dan op het plaatje staat aangegeven?
De diodeschakeling voor de niet gedetecteerde stukken gebruikt diode's 1N5401, kan je hiervoor ook de 1N5407 gebruiken?
Gr. Ed
-
Wim,
Ik zie af van het geschikt maken van 1 S88SD16-N voor 2 Keerlusmodules. De afstand tussen de beide keerlussen zal immers een flink aantal meters bedragen, dat ik net zo goed 2 stuks S88SD16-N geschikt kan maken voor elk één Keerlusmodules.
Maar wat is per S88SD16-N het verschil in componenten ? Ik heb de originele en de aangepaste lay-out bekeken en zie de volgende verschillen:
minder:
- 3x gelijkrichters
- 3x 100 ohm
- 1x ILQ 620
extra:
- 1x PC 817
- en een paar draadbrugjes.
Of zie ik nog iets over het hoofd, wat erbij of juist eraf moet ?
Voor de diodeschakeling ga ik de 1N5408 gebruiken, omdat ik die toevallig heb. Is geschikt tot 3A, dus geen probleem neem ik aan.
groet:Marnix
-
De diodeschakeling voor de niet gedetecteerde stukken gebruikt diode's 1N5401, kan je hiervoor ook de 1N5407 gebruiken?
Voor de diodeschakeling ga ik de 1N5408 gebruiken, omdat ik die toevallig heb. Is geschikt tot 3A, dus geen probleem neem ik aan.
Het enige verschil tussen de 5401, 5407 en 5408 is de toelaatbare sperspanning. Kun je in deze toepassing probleemloos door elkaar gebruiken. Zie ook de datasheet, deze bijvoorbeeld (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/fairchild/1N5401.pdf)
-
Klaas,
Duidelijk en handig.
Lang geleden dat ik datasheets gezien heb. Ik heb dan ook gelijk in een paar andere datasheets gesnuffeld.
groet:Marnix
-
@ Wim,
Klopt het dat op de S88SD16-N, aangepast voor de keerlusmodule, de aansluitingen anders zitten dan op het plaatje staat aangegeven?
Ja Ed, dat klopt. De massa aansluiting zit aan de andere kant.
Mvg
Wim.
-
Hallo. in mijn baanplan komt een keerlus en die is uit het zicht. Nou zit ik te denken
aan die ultieme keerlusmodule.Het is een enkelspoor . In principe wordt de keerlus in 1 richting gereden. Mijn vraag is nu als ik een profigleis wisssl van
fleischmann gebruik zonder wissel aandrijving welke keerlusmodule is dan het beste, die van 1 richting of die van 2 richtingen. En is dit makkelijk aan te sluiten,
Heb ik in dit geval allen een keerlusmodule nodig ,of komt er meer bij kijken.
Misschien wat domme vragen, maar als beginner in digitaal is dit voor mij
allemaal nieuw.
v.r.g. J.V
-
(1) Waarom denk je dat een 2-richting keerlus module nodig zou zijn als je uitsluitend 1-richting gaat rijden. Ik zie niet wat de wissel daarmee te maken heeft.
(2) Een keerlusmodule is makkelijk aan te sluiten als je al eens wat meer aansluitwerk hebt gedaan. En lastig als je ander soort aansluitingen niet zelf kunt maken. Deze vraag is echt niet beter te beantwoorden.
(3) Er komt inderdaad meer bij kijken. Als je slechts één keerlus maakt, kun je daar één keer doorheen rijden. Dan is je rijrichting omgekeerd - en dus kun je nooit meer voor een tweede keer door de keerlus gaan (tenzij je achteruit gaat rijden)
In het baanplan horen eigenlijk ten minste twee keerlussen voor te komen.
Sander
-
Sander,bedankt voor je reactie, ik zal proberen het iets duidelijker uit te leggen.
1. Bij die wissel dacht ik dat wanneer de trein de wissel is gepasseerd en daarna
weer terugkomt en de wissel even in de andere stand zet, dat de stroom op dat
moment even de andere kant op gaat. Als de trein over de wissel is dan veert
hij wel terug in de vorige stand.
2. De elektronica is misschien niet mijn sterkste punt ,maar met een goede
handleiding moet het dacht ik wel lukken.
3. Ik heb mijn baanplan nog niet laten zien op dit forum, maar in feite is er
1 centraal station, van waar uit 1 trein , een loc met wagons en een stuurstand
rijtuig, vertrekt en later onder de tafel ( niveau 0 ) via een keerlus weer terug gaat. En er gaat vanuit het station de andere kant op een pendolino naar
een eindstation ( niveau 2 ) Later wil ik dit nog verlengen met een keerlus.
Ik hoop dat zo het een en ander duidelijk is.
J.V
-
JV, je wilt de wissel eigenlijk in 1 stand laten staan en de trein moet de wissel dan maar open rijden. In het analoge tijdperk zag je dat wel meer. Het puntstuk van de wissel was dan niet aangesloten.
Met de komst van digitale besturing komt dat een beetje in een ander daglicht. De puntstukken van de wissels worden gepolariseerd, de stand van de wissel bepaald de aansluiting. Dat doen ze omdat een decoder niet overweg kan met een (kort) stukje zonder spanning - eenvoudig gezegd is dan het geheugen van de decoder gewist en weet die niet meer wat hij moet doen.
Gevolg van het polariseren is, dat je, bij een poging tot open rijden, meteen kortsluiting hebt. Daarop schakelt de beveiliging van je centrale, als het goed is, meteen af.
Open rijden van wissels wordt daarom niet aangeraden - sterker nog, gewoon afgeraden.
Sander