BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: kevinevers op 25 September 2008, 20:36:43
-
Ik heb een klein testbaantje gemaakt met 4 bochten van 90 graden. Ik kan met iedere grote locomotief (br232, 1200) en rijtuigen gewoon foutloos zonder te ontsporen door de bocht rijden. Maar rij ik echter met mijn v200 door de bocht dan ontspoort hij 9 van de 10 keer bij verschillende snelheden. Het kan in alle bochten gebeuren dus het is niet specifiek 1 bocht waar het gebeurt.
Toen ik deze v200 kocht waren van 2 wieltjes de rubbertjes af. Ik heb er zelf rubbertjes weer opgedaan. Zou het daar aan kunnen liggen of zou het een andere oorzaak hebben?
-
Je hebt een bocht van 90 graden maar wat is de radius ?
-
Wat is radius?
-
Nou Remco, een 232 is net zo groot als een V200.... De radius kan eigenlijk het probleem niet zijn (al is het wel goed om te weten welke het is).
Het antwoord geeft Kevin zelf al; waarschijnlijk heeft hij de slipbandjes er niet goed op liggen of de verkeerde maat.
Gebeurd het in 1 richting, Kevin? Of kun je zien of een van de draaistellen er uit gegooid wordt? Want dan zou het dus een probleem met de slipbandjes kunnen zijn.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
De boogstraal.... maak een cirkel met de bochten die je gebruikt, pak een meetlat en meet de diameter (dus in de cirkel). Daar de helft van is de radius. Basis wiskunde.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Nou Remco, een 232 is net zo groot als een V200.... De radius kan eigenlijk het probleem niet zijn (al is het wel goed om te weten welke het is).
Het antwoord geeft Kevin zelf al; waarschijnlijk heeft hij de slipbandjes er niet goed op liggen of de verkeerde maat.
Gebeurd het in 1 richting, Kevin? Of kun je zien of een van de draaistellen er uit gegooid wordt? Want dan zou het dus een probleem met de slipbandjes kunnen zijn.
Grtz, 8) Ronald 8)
Ja maar een V200 is een 4 asser en een 232 een 6 asser dus daar zit wel een wezenlijk verschil in. Daarbij weten we ook niet van welk merk de loc's zijn want ook dat maakt weer verschil. Dus al met al iets meer info gaarne :D
-
Die V200 is van Marklinm die br232 is van roco. De v200 is toch wel een stukje kleiner hoor.
De slipbandjes komen van een oude DHG 500 ook van marklin en hebben de zelfde grootte. Alle locomotieven rijden er trouwens probleemloos overheen
(dhg 500, br232, 2400, 1100, 1200, 1600)
Ik denk dat ik beter een andere v200 kan gaan halen want van het ene op het andere moment schakelt hij ook niet meer van rijrichting (heb de kap er nog niet eens vanaf gehad :-|)
-
Als ik dat zo hoor is er gewoon mechanisch iets aan de hand. Draaistel wil niet zo lekker meer misschien? Blokkerende as wellicht.
Uit elkaar halen dus! ;)
-
Kevin,
Heb de V200 ook al andersom op het spoor gezet en zo wat doet hij dan?
Anders haal de kap eraf en kijk wat hij dan doet, het kan zijn dat er ergens een draadje klem zit met de kap erop.
Heb dit zelf ook al eens gehad met de 3324 van Märklin en deze is nog korter dan de V200.
Succes met het oplossen van het probleem.
-
Dat schakelprobleem is opgelost, zat dus een draadje klem op een plaats waar het klem hoorde te zitten?
De loc ontspoort in beide rijrichten maar als de sleper achter zit het vaaktst.
-
Veert die sleper niet te hard, maw. Drukt die de loc niet teveel omhoog? Zodat de wielen over de rails gewipt worden.
-
ik denk dat ik het heb opgelost. Volgens mij zat de sleper te hoog en werd die zo het spoor uitgeduwd?
-
Goedzo knul! ;)
-
Haro en broeva ;)
Ik had natuurlijk niet aan pukkeltjes en een slepertje gedacht.... sorry :P ;D
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Maakt niet uit, ik heb hem 10 minuten proef laten draaien op verschillende snelheden, met sleper voor en sleper achter en het probleem is dus echt opgelost.
Ik denk dat het niet meer omschakelen van de rijrichting er aan heeft gelegen dat die te min stroom kreeg of iets in die richting.
-
De nieuwe ingenieur......
Prima gedaan, jongeman..... 8)
-
Ik heb uit betrouwbare bron dat daar wel iets meer voor nodig is... ;D