BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Trein47 op 25 September 2008, 18:42:22
-
Hallo allemaal,
De sluitlichten van het achterste treinstel van de Ram TEE van Roco gaan niet uit, ze blijven branden.
Ook als ik van richting verander gaan ze wel van rood op wit, maar ik kan ze niet uitschakelen.
De verlichting van het motorrijtuig is wel schakelbaar.
Iemand een oplossing?
Mvg. Henny.
-
Decoder inbouwen, want de rood/wit werking gaat mechanisch, dus niet uit te zetten.
-
Hallo Chris,
Ik ben vergeten te vermelden dat er al een decoder in zit; het is de AC-versie met ingebouwde decoder. (roco 69123 AC)
Mvg. Henny.
-
Ja, maar ook in het achterste rijtuig ? Dus de motorloze stuurstand ?
-
Dat is normaal. Je kunt een extra functiedecoder in de stuurstand plaatsen. De decoder die alles regelt zit namelijk in de motorbak en er loopt alleen een draad om de (later in te bouwen) binnenverlichting in de hele trein met die decoder te kunnen schakelen.
Je zult vast ook al hebben gemerkt dat die frontseinen bij de motorloze bak pas van kleur wisselen als je een stukje hebt gereden. Dit komt vanwege het mechaniekje aan het draaistel, kijk er maar eens maar.
-
Dus als ik het goed begrijp, kun je met die ene decoder in het motorgedeelte alleen de (sluitl)lichten
van de motorwagen regelen en van de motorloze stuurstand niet, daarvoor moet dan weer een extra decoder worden geplaatst.
Ik kan hierover niets vinden in de handleiding.
Vind het maar raar.
-
Hallo Henny
Nee, hoor, komt (helaas) vaker voorl. (Bij treinstellen)
Kijk, kleine stellen, als een plan V, Sprinter of Lintjes, dat is intern allemaal al geregeld.
Maar grotere treinstellen, zoals de TEE van Roco, of gewoon treinstellen met rijtuigen, zal je zelf het laatste rijtuig moeten voorzien van een decoder.
Dat is dan een functie decoder, die slechts het seinbeeld regelt, en dus goedkoper is dan een complete decoder die ook een motorregelings functie heeft.
Vorig jaar heeft Roco wel de TEE VT11.5 uitgebracht digitaal, waarvan de motorloze stuurstand wel was voorzien van een decoder.
-
Om nog even terug te komen op dat mechaniekje, dat is bij Roco meestal een metalen lipje dat om een as van het achterste draaistel zit geklemd. Als de trein rijdt wil dat lipje meedraaien, maar het wordt tegengehouden doordat het vastloopt tegen een contactplaatje. En dan slipt het verder op de as. Bij vooruit rijden drukt het lipje tegen het ene contact, bij achteruit rijden tegen het andere. En daarmee wordt omgeschakeld tussen frontseinen en sluitseinen.
Ik heb een Roco Blokkendoosrijtuig waar het ook zo zat. Daar kan ik geen foto meer van maken omdat ik het eruit heb gesloopt.
-
Welleswaar geen Roco maar een Rail-Top echter het gaat om de techniek.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8624_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8624_RJ.jpg)
voor wie het niet ziet het gaat om een 3-rail uitvoering maar dat maakt voor het mechanisme niks uit dat werkt voor 2 en 3 rail hetzelfde.
Mvg, Johan
-
Dat bedoel ik. Heldere foto Johan. Bij Roco is het op vrijwel dezelfde manier uitgevoerd, het lijkt wel of het uit dezelfde fabriek komt.
-
Henny,
intussen heb ik nog iets gevonden: onderdelenblad (http://www.roco.co.at/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63122.pdf)
Kijk dan eens op pagina 3, onderdeelnummer 16/27. Dat is een as met een of ander dingetje er aan dat de omschakeling verzorgt. Ziet er anders uit dan de foto van Johan, maar het idee is hetzelfde.
-
Om nog even terug te komen op dat mechaniekje, dat is bij Roco meestal een metalen lipje dat om een as van het achterste draaistel zit geklemd. Als de trein rijdt wil dat lipje meedraaien, maar het wordt tegengehouden doordat het vastloopt tegen een contactplaatje. En dan slipt het verder op de as. Bij vooruit rijden drukt het lipje tegen het ene contact, bij achteruit rijden tegen het andere. En daarmee wordt omgeschakeld tussen frontseinen en sluitseinen.
Ik heb een Roco Blokkendoosrijtuig waar het ook zo zat. Daar kan ik geen foto meer van maken omdat ik het eruit heb gesloopt.
Terecht, want dat is een slecht functionerend prutsgevalletje.
Maar bij de TEE is toch iets robuusters gebruikt, want het werkt feilloos.
-
Bedankt voor de uitleg Klaas en Chris,
Begrijp nu hoe het werkt.
Blijf het wel idioot vinden dat, van alleen het voorste stuurstand, de verlichting
schakelbaar is. Het schakelasje werkt wel goed, na een paar cm rijden schakelt het
de verlichting om. Als je de motorwagen loskoppelt en je rijdt wat heen en weer, zie de verlichting telkens wisselen.
Wat is trouwens dat zoemende geluid dat je hoort in de motorloze stuurstand als de trein stilstaat? Heb jij enig idee?. Lijkt wel of er een decoder in zit, die willen ook wel eens zoemen.
Mvg. Henny