BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 25 September 2008, 18:06:38
-
In Spanje ben ik wat treinen tegen gekomen.
Dat kwam, omdat dwars door onze camping een spoorlijn liep (nee, we stonden er ook van te kijken)
Ik heb em er niet op uitgezocht.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje21.jpg)
Om van Mont Roig naar Salou te kunnen, neem je de trein vanuit Cambrils. Er stond een staaltrein te wachten om het enkel sporige traject op te kunnen.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje22.jpg)
Te Cambrills uit gestapt en daar kwam net een Hoge Snelheids treinstel voorbij. Zolang de HSL lijn niet klaar is, vliegen deze treinen dwars door Cambrils en Salou. Maar ze schieten op, men is al met het grote viaduct bezig bij Salou.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje23.jpg)
De Talgo schiet langs de camping voorbij.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje25.jpg)
Idem
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje27.jpg)
En ook wat stoptreinen.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje26.jpg)
En weer een HSL.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje24.jpg)
Net buiten de camping is er een inhaal spoor waar treinen netjes op elkaar moeten wachten.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje28.jpg)
Tenslotte nog deze canaltunneltrein met Ford onderdelen.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/spanje29.jpg)
En koninginnenpages zijn hier zeldzaam, daar vliegen ze je nog om de oren.
Tot zover, effe een snelle kleine fotoreportage.
-
In Spanje ben ik wat treinen tegen gekomen.
Dat kwam, omdat dwars door onze camping een spoorlijn liep (nee, we stonden er ook van te kijken)
En geloof je nu nog steeds in toeval? ;D
Mooie foto's. Welk merk/type camera gebruik je?
mvg,
Gert
-
Bijna alle foto's zijn gemaakt door Joost met zijn camera
Een KonicaMinolta Dynax 5D
-
omdat dwars door onze camping een spoorlijn liep
Spaanse toestanden dus. ;)
Maar je zal je niet verveeld hebben zo aan de plaatjes te zien.
Groet Jaap
-
Die Pendolino een stoptrein? t Kan natuurlijk best, maar worden die dingen niet normaal gebruikt in hoogwaardigere diensten (zoals de Alaris Madrid - Valencia die uiteraard niet in die hoek rondhobbelt)?
-
Is het daar nou ook breed spoor of toch gewoon normaalspoor? :-[
m.v.g.
Mark
-
mooie plaatjes, mijn waarde collega! ;) kon je nog een beetje pitten op die camping?
-
Absoluut, prima om te slapen.
Het spoor lag, waar de campinggasten zaten, geheel in de geluidschermen en je hoorde het nauwelijks.
Daarbij stond de camper letterlijk op het strand, dus het geluid van de branding kwam boven alles uit ;D
@Wesley : Ja, je hebt gelijk....het stoptrein fotootje was mislukt....
-
Mooie foto's Chris :) Wat voor spanning staat er eigenlijk daar op de bovenleiding? Aan de twee draden te zien moet het 3000 of 1500 V zijn.
Verder wel goede vakantie gehad? ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
@ Mark: het is daar idd breedspoor.
@jw: de jus op het Spaanse breedspoornet is sinds midden jaren '70 3000 V, daarvoor was het 1500 V. Het normaalspoor- cq hogesnelheidsnet is (natuurlijk, zou ik bijna zeggen) gevoed met 25 kV wisselstroom.
-
Wesley
Die HSL rijd daar ook.
Is het dus zo, dat de Spaanse HSL ook breedspoor is, en dat dus de Franse en Spaanse lijn niet op elkaar kunnen aansluiten ?
Als dat zo is, dan is dat toch pure kolder ?
-
Het normaalspoor- cq hogesnelheidsnet
-
ok....hoe kan die HSL daar rijden dan ?
Zetten ze nog steeds de wielen om ?
-
De internationale Talgo-treinen tussen Frankrijk en Spanje hebben een systeem dat de wielen op een speciaal overgangsspoor naar de juiste spoorbreedte schuift. Dit proces neemt maar een paar minuten in beslag.
-
Ja dat weet ik, maar dat heeft de Ave en de transhuppeldepup ook ?
In feite zijn dat gewoon TGV (Thalys) treinstellen, qua uiterlijke kenmerken dan.
-
Zover ik weet rijd de AVE op normaalspoor :)
Tino
-
Zie hier: http://www.railfaneurope.net/ave/index.html
Volgens mij rijdt idd de AVE (die op de TGV lijkt) op normaalspoor en de TALGO kan zowel op normaalspoor als breedspoor rijden. Verder heeft AVE nu ook types van de ICE3 rijden.
mvg,
Matthijs
-
Ehm, ok.
Kijk bij Salou en Cambrils liggen wel splinternieuwe betonbielzen en rails.
Ze leken doodgewoon ipv breedspoor.
Kan dat het zijn ?
-
;D
-
gezien de goede beveiliging langs de sporen moeten de campinggasten zeker vooruit betalen ?? :)
-
Van die eerste serie AVE's zijn destijds twee varianten gebouwd:
- de 'echte' AVE die bestemd was voor de LAV (oftewel HSL :D) Madrid Atocha - Sevilla Santa Justa, die is normaalsporig, en
- de 'Euromed', die er ongeveer hetzelfde uitziet, maar op breedspoordraaistellen staat, geschikt is voor 3000 V en een lagere Vmax heeft, ik meen 220 km/h of daaromtrent. Dat is degene die jij gezien hebt 8).
Die eerste LAV is in '92 in dienst genomen i.v.m. de Wereldtentoonstelling in Sevilla. Alle latere hogesnelheidslijnen zijn normaalsporig, zo ook de LAV van Perpignan naar Figueres (en later door naar Barcelona met aansluiting op de LAV naar Madrid). Dat sluit dus prima aan.
Voor diensten die de LAV's niet verlaten zijn er verschillende normaalspoortreinstellen in dienst, zoals bijvoorbeeld de AVE S 101 en de Velaro (ICE-achtige) S 103. Doorgaande diensten (dus deels op de LAV en deels op het klassieke net) worden óf met Talgo's gereden - die tegenwoordig bijna allemaal Altaria heten -, óf met speciaal daartoe uitgeruste treinstellen die omgespoord kunnen worden.
Ik kan me niet voorstellen dat Barcelona - Tortosa omgespoord is, althans niet zonder dat ik ervan heb gehoord ;D. Dus nieuw spoor kan best, maar het zal toch breedspoor zijn. Ook www.bueker.net/trainspotting (http://www.bueker.net/trainspotting) bevestigt dat.
Het is allemaal een tikkeltje ingewikkeld, dat langs, door en over elkaar heen lopen van normaal- en breedspoor :). En dan hebben ze ook nog eens zo'n 7000 verschillende treincategorieën bij de RENFE (Alvia, Alaris, Altaria, Arco, AVE, Euromed, Talgo, R-598, Intercity, Estrella...), dat maakt het niet doorzichtiger ;D.