BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 19 September 2008, 13:29:44
-
Machinist zeeschip straks aan de wal
Omdat niet alleen in de luchtvaart maar ook op zee de functie van hoofdwerktuigkundige ter discussie staat, staat een aantal reders in de startblokken voor een interessant experiment: twee jaar lang een alternatieve machinekamerbezetting en ‘op afstand' de motor in de gaten houden. Om de proef te laten slagen wordt geprobeerd draagvlak in het maritieme cluster te creëren. Gepland is in januari met de proef te beginnen. De rederijen Wagenborg, Amasus en Flinter stellen daarvoor 23 schepen beschikbaar.
Aanleiding voor het experiment zijn het personeelstekort, de verregaande automatisering van het machinekamerbedrijf en de sterk verbeterde communicatiemogelijkheden met de wal. Wereldwijd zijn er 34.000 vacatures bij reders en dat aantal kan over een paar jaar zijn opgelopen tot 90.000
bron: schuttevaer
-
Nu de stuurlui nog, daar zitten immers de beste. ;D
Erik
-
Fout...., die staan al jaren aan de wal ;D
-
Jaren geleden was daar al lawaai over bij de havenslepers dacht ik.
-
wordt dit tegenwoordig al niet gedaan op de meest moderne Containerschepen en cruise schepen?
hebben de mensen die MAROF hebben gedaan mazzel dat je daarmee beide kanten op kunt.
Sander
-
De meeste MAROF-rederijen zijn van de MAROF afgestapt. Waarom? In de praktijk bleek dat een technicus toch liever in de vetput zat en daardoor zijn nautische plichten een beetje verwaarloosde. Dat gebeurde natuurlijk ook anders om. Nu vaart men met een nautisch en een technisch specialist???!! Deze ongein kwam je niet op de echte gespecialiseerde schepen, zoals offshore en sleepvaart niet tegen. Daar zaten en zitten mannen die voor dit zware beroep doelbewust hebben gekozen.
De sleepvaart waar Henk op doeld is de haven en kustsleepvaart. Daar wilde men met twee man gaan varen (alleen uit kosten besparing en niet voor de veiligheid). Over deze tweemansvaart zijn de meningen nog zeer sterk verdeeld en zijn de discussies nog niet verstomd. (zeker niet met wat er nu weer gaande is in het Rotterdamse.
SK
SK
-
Wat schuift 'ut? ;D
-
Twee dingen, je wordt gek, of weggetrapt :)
-
Ja, en nu in euro's...
-
Te weinig om van te leven, en te veel om van dood te gaan
dat is ongeveer twee keer de helft :P
-
In de offshore zijn ze nu met hetzelfde aan het experimenteren. DP platformen (boor eilanden die niet met ankers of poten aan de zeebodem vast zitten, op de plekgehouden met GPS- en Sonar-positionering) kunnen nu slechts de apparatuur instaleren en de rig-moves (verplaatsing) worden gemonitoord en geholpen vanaf de wal (via internet). Dit scheelt de operators veel geld en twee bedjes minder bezet, die door de boorploeg kunnen worden bezet.
Jammer genoeg vergeten de commerciele afdelingen dat die apparatuur ook wel eens kapot gaat, en eerstopgezet moet worden....
Voorlopig zit ik dus met mn kadaver nog wel eens in west Afrika ...
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter,
Sr Survey Engineer bij de grootste ingineursbureau van Nederland (en zolangzamerhand ook van de rest).
-
ARCADIS?
-
Fugro N.V ;D
mvg,
Mattihjs
-
Die komen d'r bij mij niet meer in, wat een stelletje clowns zijn dat zeg...
-
Ja mooi pak heeft Jan-Peter hè. :)
Groet Jaap
-
Oh nee, we hebben die malloten hier over de vloer gehad in verband met ons funderingsherstel...
-
Wel geld voor afstand bediening, maar geen geld voor salaris verhoging?
Of internet? of schotel antenne? Of een betere verlof regeling?
We varen al met een minimum bemanning.
Nou hoop ik maar, dat ze dan wat pas spiegels ophangen, dan kom je tenminste iemand tegen, jezelf.
Dit project mislukt. (hoop ik)
groetjes
Wil
-
Ben bang van niet. De nieuwbouw is er helemaal klaar voor, en de vrijwilligers (meestal matrozen die op het punt staan promotie te maken) staan in de rij. Op de blauwe boten in Rotterdam zit nog maar een (1) Nederlander (kapt)en de rest is Rus of Pool.
SK
-
Op de blauwe boten in Rotterdam zit nog maar een (1) Nederlander (kapt)en de rest is Rus of Pool.
SK
Niet alleen op blauwe schepen (boten varen met roeispanen), maar ook op bruine.
Ik heb al meerdere reizen gemaakt, waarbij ik de enige Nederlander op het schip was voor vier maanden lang als eerste stuurman.
Mijn Russisch gaat wel vooruit.
Mischien hadden ze toch gelijk met die advertentie campagne van een aantal jaren geleden. Ga varen, je toekomst ligt in het water.
groetjes
Wil
-
Niet alleen op blauwe schepen (boten varen met roeispanen), maar ook op bruine.
Ik heb al meerdere reizen gemaakt, waarbij ik de enige Nederlander op het schip was voor vier maanden lang als eerste stuurman.
Mijn Russisch gaat wel vooruit.
Mischien hadden ze toch gelijk met die advertentie campagne van een aantal jaren geleden. Ga varen, je toekomst ligt in het water.
groetjes
Wil
Roeispanen zitten in speelgoed opblaasboten. In Reddingsboten doen het met roeiriemen ;D
SK,
jarenlang 1e stuurman en Kapitein op zwarteboten met gele schakel en een met een complete Nederlandse bemanning.
-
Stig, al jaren lang de beste stuurman aan wal... 8) - Zo'n ding heet toch een paddle?
-
ga je mond spoelen, Foei!!!!!!!!! >:(
-
Ojee, ik heb zijn zwak gevonden! ;D
Peddel, peddel, peddel! Roeispaan, roeispaan, roeispaan!