BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: maikel123 op 16 September 2008, 17:08:17

Titel: Hoogland Project - (Baanplan H0)
Bericht door: maikel123 op 16 September 2008, 17:08:17
Hallo

mijn modelbaan is nooit egt van de grond gekomen was toen ook jong ben nu wat ouder en wou de draad weer opakken.

De groote is 1 bij 2.2 wegens ruimte gebrek, om het makelijk te kunnen verplaatsen en op te ruimen indien nodig wou ik het 2 modules van 1 bij 1.1 meter maken.

*Fleischmann HO
*Tijdperk IV/V

Als iemand nog opmerkingen of tips heeft voor de aanpak hier van graag.

(http://byfiles.storage.live.com/y1pGF-u8DCb47Vs0g7OCFTcU84TU6kCldNoYzeH-imMqe6Dz9tTBVx3izHamQ3Xeox4)

Link wordt de afbeelding iets groter
http://byfiles.storage.live.com/y1pGF-u8DCb47Vs0g7OCFTcU84TU6kCldNoYzeH-imMqe6Dz9tTBVx3izHamQ3Xeox4 (http://byfiles.storage.live.com/y1pGF-u8DCb47Vs0g7OCFTcU84TU6kCldNoYzeH-imMqe6Dz9tTBVx3izHamQ3Xeox4)

Greetzz Maikel
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 17 September 2008, 16:58:12
Heeft niemand er iets op aan te merken of wat handige tips waar ik aan moet denken voor dat ik hieraan begin
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: bas den boer op 17 September 2008, 17:03:39
waarom HO en N spoor  ??? met N spoor kan je een gootere baan maken. wil je digitaal rijden of analoog? welk trein maatschappij? wat moet er te komen rijden?

groetjes, bas
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: Bartje81 op 17 September 2008, 17:59:15
Ik denk dat dat eilandperron wat je getekend hebt niet of nauwelijks gaat passen met de standaard Fleischmann railmaten, er zit zo weinig ruimte tussen.


Bart
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: Pieter Bregman op 17 September 2008, 20:51:57
Hi Maikel
Een berichtje uit Malta over je baan en de vraag is al eerder gesteld, maar waarom neem je geen N-spoor, kan alles plus minus maal 3 vergroot worden.
Of heb je al rails en rollend materiaal aangekocht ?
Als je dan met wat veranderingen komt, zullen er ongetwijfeld meerder Beneluxers op reageren en hun ervaring/bevinding geven.
Groeten
Pieter
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 17 September 2008, 21:56:37
hallo,

bedankt voor de reacties.

HO komt omdat ik een paar jaar gelden daar mee begonnen ben ik heb alle rails er al voor.
perron zat ik over a te denken om dat anders te doen een ztuk naar onder en wat kleiner.

ik heb nu aneloog maar ik denk als ik begin hier aan wil ik over stappen naar digitaal.

ik wou het inklabaar maken heb wat getekend het is een soort ping pong tafel systeem vanwege ruimte gebrek in huis en op mijn kamer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelplaat_constructie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelplaat_constructie.jpg)
is dit handig of zijn er andere makelijker oplossingen
anders wordt het de kamer verbouwen :P

Greetz Maikel
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: Pieter Bregman op 17 September 2008, 22:28:35
Theoretisch ziet het er goed uit, maar wat als je de boel opklapt ?
Alles moet dan goed vastzitten, anders wordt je een goede klant bij je treinen leverancier.
Ik bedoel dus, dat ook schotter materiaal, grasvlokken, bomen en ga maar door, er makkelijk af kunnen vallen.
Geen idee om de zaak aan het plafond te hangen en met een soort katrollen-systeem naar beneden te laten komen ?
De tafel is 1 x 2.2, dus de grootte valt mee ( dus ook het gewicht )
Doe er je voordeel mee of niet, maar in ieder geval succes en laat maar horen of zien, hoe de vorderingen verlopen
Groeten
Pieter
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: Gerard110 op 18 September 2008, 07:50:20
HO komt omdat ik een paar jaar gelden daar mee begonnen ben ik heb alle rails er al voor.

Heb je ook al veel treinen dan? als dat het geval is zou ik ook niet switchen, maar als dat niet zo is zou ik zeker naar n switchen. want je kan op die ruimte een spoor kwijt waar je je lang niet zo snel aan gaat vervelen en spoor kost toch niet zo heel veel.
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 18 September 2008, 09:21:24
ik heb nu 3 locs 1 van start pakket 2 gekocht maar ik vind HO persoonlijk gewoon een mooie schaal.

over dat katrolle systeem daar zat ik ook aan te denken, alleen ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken dus dat de plank netjes naar beneden gaat en niet hoek voor hoek.

dus als je een idee hebt hoe ik dat zou doen wil ik het graag horen.

Greetzz Maikel
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 18 September 2008, 13:21:33
even naar gedacht over het plafond te hangen win ik wel ruimte mee word de plaat 2.20 bij 1.20 ;D meer diepte.

alleen ik wel wat hulp gebruiken met het systeem ervoor als iemand dat gedaan heeft tips of iets hoe dit te bereiken.

greetzz maikel
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: Herwim Frank op 18 September 2008, 15:25:31
Hallo Maikel

Om te beginnen een grappig baanplan, maar ik ben bang dat je gouw uit gekeken raakt op de twee rijovalen in werkelijkheid rij je ook niet twee maal om de stad heen en kom je weer op het zelfde perron uit.
Het volgende valt mij op dat je bij het binnenste ovaal wat rangeer sporen hebt maar je kan maar weinig heen en weer rangeren.

1e
Probeer wat variatie te krijgen tussen de twee rijlussen door één ervan verdekt te laten verdwijnen en met de mogelijkheid van wat verdekte opstelsporen van treinen te verwisselen zonder dat de kijkers dat zien.
Bijv. trein komt eraan, stopt en een andere trein komt tevoorschijn en dit steeds afwisselen dan lijkt het of de treinen lang onderweg zijn en je ziet regelmatig een ander tevoor schijn komen.
Tevens zou je hier in de onderste laag een lus kunnen aanbrengen zodat de trien aan dezelfde kant als waar hij weg gegaan is het station weer binnen rijd, zo zorg je voor behoorlijk afwisseling.

2e
Wat het rangeren betrefd bij je station zou ik bij de binnenste ring waar je rechts het rangeer terrein binnen rijd even rechtdoor en dan heb je naar rechts twee sporen schuin omhoog en naar links kom je onmiddelijk weer op de binnenste ring terecht, ik zou op dat punt voor je weer op de binnenste ring terecht komt een spoortje naar links doen zodat je met een lok heen en weer kan rijden van de twee sporen rechts naar dat spoortje links en weer terug naar je spoor met de bruine loods zonder dat je de binnenste hoofdlijn lastig valt, op deze hoofdlijn kan je dan gewoon door rijden en op het binnen terrein kan je blijven rangeren wel zorgen voor isolatie tussen deze twee delen en natuurlijk een aparte regelaar.
Het rangeer terrein zou je ook kunnen veranderen in een lok depot.

Ik hoop dat één en ander duidelijk is anders wil ik je wel helpen met een tekening.

succes
Herwim Frank
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 18 September 2008, 17:34:00
hallo, Herwim Frank

1.ik was ook van plan om de hele achterkant een gote berg te maken, en nu met de extra ruimte kan ik daar wat opstelsporen kwijt.

alleen het bestaat uit 2 modules moet kijken hoe ik die berg mooi over laat lopen knutsel wel wat in elkaar :) .

2. daar heb je helemaal gelijk in. daar kwam ik vandaag ook op was in me gedachte aan het kijken hoe de treinen over de trajecten rijden en toen zag ik dat ook :P

maar ik zou graag een tekkening van jou zien om op ideeën te komen.

greetzz Maikel
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 18 September 2008, 19:10:13
zo iets als dit bedoel je

de dikke lijn in het midde is de scheiding van de 2 modules.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2___landschap_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2___landschap_1.jpg)
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: Herwim Frank op 18 September 2008, 19:49:10
Hallo Maikel

Inderdaad zo bedoelde ik het,
trouwens in wat voor programma maak jij je tekening. Is dit soms anyrail het ziet er goed uit. Als dat zo is zou ik willen vragen of je je tekening kan mailen dan zal ik proberen de tekening over te nemen en de lus er nog in te verwerken zoals ik al aangaf in punt  ten 1e

Een berg kan je heel goed over laten lopen tussen meerdere moduuls door de bergkammen cq uitlopers van de berg voor elkaar langs laat lopen
Zo kan je de moduul scheiding verbergen in de berg keten. het is nog mooier als de scheiding van de twee moduuls  helemaal diagonaal loopt.
of gedeeltelijk diagonaal waar de bergketen loopt.

Ik stuur een Pb tje met mijn mailadres.
succes
Herwim Frank
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 18 September 2008, 20:06:21
ik gebruik inderdaad Anyrail maar trail versie maak eerst onder dan boven en met Photoshop plak ik het mooi aanelkaar  ;)
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: Gerard110 op 19 September 2008, 07:24:04
je station sporen zijn wel erg kort, er zijn denk ik maar weinig treinen die daar nog kunnen staan  :-|
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: H0eH0 op 19 September 2008, 09:44:56
Ik weet niet met welk tijdstip je aan de slag gaat. Wat ik zelf altijd erg vind helpen ,is het verhaal rondom je ontwerp. Wat is het? Waartoe bestaat je spoorlijn?

Een stationnetje nu of een lijntje uit de jaren vijftig? Bijv, waar naast het contact met de grote stad (boemeltje) en de niet-stoppende sneltreinen ook nog wat goederenoverslag plaatsvindt. En wat voor goederen dan? Aan- en afvoer van de lokale papier/cement/glas/turf/hout/machinebouw/vulzelfmaarin-fabriek? Of als je het modern wil maken. Hoe zou zo'n lijn zich naar het nu ontwikkeld hebben, als de vrachtwagen geflopt was?

Ik zou de lijn enkelsporig maken. het is toch een heel klein stationnetje voor relatief korte treintjes. Dan gebruik je de meegebogen wissels om langere opstelsporen te maken, zowel in je schaduwstation als je reguliere station. Bovendien kun je dan meer variatie aanbrengen met dezelfde hoeveelheid rijdend materiaal. Dan stopt er een goederentrein waar twee wagons vanaf gekoppeld worden voor de fabriek en er drie weer aan moeten. En zo af toe moet er voor de fabriek gerangeerd worden met wagons die van laad naar losspoor oid moeten. lekker rangeren.  ;D

In je schaduwstation stopt het boemeltje en wisselt af met de sneltrein. Als je het boemeltje kort en een treinstel maakt kun je in de dienstregeling eerst naar rechts vertrekken en terugkomen en dan hetzelfde naar links alsof je station het tussenstation in dun een heen- en weer lijntje is. Ook kun je in het schaduw station, afhankelijk van de timing met het reizigers verkeer 1 of 2 goederentreinen laten wachten.

Op zondag wordt er een museumlijntje geexploiteerd door de plaatselijke stoomclub die dan met een T3 en 2 half gerestaureerde personenwagonnetjes uit tijpderk I het heen en weerlijntje berijden. Door de week staan deze op een ongebruikt en redelijk met gras overgroeid stuk spoor.

Tot slot kun je kijken of je een spoortje van het goederenspoor de fabriek in kan laten lopen wat een uitwisseling met het schaduwstation mogelijk maakt (lege karren fabriek in, naar het schaduwstation, volle eruit).

Kortom, verzin een verhaaltje en een dienstregeling en pas daar je ontwerp op aan. Heb je gelijk inspiratie voor je scenery.

Veel plezier!!
Mart1
___
Om een boot te leren maken, leer dan van de zee te houden. ;)
Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan
Bericht door: maikel123 op 19 September 2008, 10:20:19
@mart1: wat jij zij zat ik ongeveer aan het denken alleen met dubbel spoor vind ik er mooi uit zien. en over dat fabriek in de berg idee vind ik ook wel leuk.
even kijken hoe het uitkomt.

Greetzz Maikel

Titel: Re: Opmerking of tips voor mijn Baanplan - (Baanplan H0)
Bericht door: maikel123 op 01 October 2008, 11:01:03
nou ben bezig geweest heb het project nu ook een naam gegeven Hoogland project
ik heb nu een vaste baanplan waar meschien kleine wijzigingen komen.
heb er ook een verhaaltje bij geschreven en een website online gezet moet nog veel info op komen.
nu moet ik alleen samen met me pa zien uit te vogelen hoe wie die constructie aan het plafond gaan maken ;D.

ik hoop dat het frame er snel hangt kan niet wachten om er aan te beginnen :D

Ik ga proberen de website zo Up to date mogelijk houden
website is http://members.upc.nl/g.martens16/hl/html/index.html (http://members.upc.nl/g.martens16/hl/html/index.html)zonder reclame direct.
via dot.tk www.hooglandproject.tk (http://www.hooglandproject.tk)

(http://members.upc.nl/g.martens16/hl/pic/baanplan2.1.jpg)