BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Menno op 15 September 2008, 17:21:08

Titel: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Menno op 15 September 2008, 17:21:08
Een goedemiddag.

Gisteren heb ik een sloop-opkoop gedaan van een zwikkie materieel voor een prikkie, waar ik lekker op kan oefenen wat ombouwen en spuiten betreft.

In die sloop-opkoop zat ondere dit schattige O&K locje van Fleischmann, dat minstens een jaar of 20 is (Made in Western Germany)
Nadat ik een paar kilo stof bij de wielen en tandwielen waar ik wel bij kon weggehaald had sloot ik de spanning aan, en begon de motor gewoon te draaien. De wielen zijn echter nog wel erg vuil, maar daar gaat nu nog niet om: ik probeer de motor uit de 'kap' te krijgen... maar ik heb dat ding inmiddels van alle mogelijke hoeken bekeken, maar ik kan er maar niet achterkomen waar het geheim van het openen zit (anders gezegd: is het geval eigenlijk wel te openen?)

Dus de vraag: weet iemand hoe ik dit locje open krijg?

3 plaatjes: (het schroefje in het midden heb ik al eens losgeschroefd, maar daarmee blijft het motorgedeelte nog net zo muurvast zitten als daarvoor)

http://www.m-voorloop.nl/benelux/O&Kloc1.jpg
http://www.m-voorloop.nl/benelux/O&Kloc2.jpg
http://www.m-voorloop.nl/benelux/O&Kloc3.jpg

Als de plaatjes groter moeten dan roept u maar.

Alvast dank voor de eventuele antwoorden.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Sander Fondse op 15 September 2008, 17:24:20
Buffers losdraaien dwz eruitdraaien.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Erik-Jan Renting op 15 September 2008, 17:29:10
bij de mijne (net zo'n oud ding) zit het kapje er gewoon op geschoven, (klemt vast tussen de bufferbalken) als 't goed is moet je het kapje er gewoon van onder af kunnen duwen. (kan natuurlijk beetje vast zijn gaan zitten door de jaren heen. )  ::) gewoon "voorzichtig" proberen
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: btraornsuhobcd op 15 September 2008, 18:21:08
dit is 1 van de oudste versies van de Fleischmann 1306. daar zitten als het goed is (en er niet al te veel aan gedaan is) de buffer met een schroefdraad aan het onderstel vast. daarbij maak je ook meteen de baanschuivers (die metalen puntjes) los. de plastic kap zou er gewoon af te schuiven moeten zijn.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: TonM op 15 September 2008, 19:14:40
Menno,

Deze is meer dan 20 jaar oud; het zou zomaar het dubbele kunnen zijn.
En zo lang is het ook al geleden dat ik zo'n apparaat leerde open maken:
Buffers eruit halen terwijl je de bufferbalk (dat zwart/geel gestreepte ding) vasthoudt. Voorzichting de bufferbalk loslaten en de spullen opvangen die er dan uitvallen: plaatje dat de koppeling op zijn plek hield, koppeling en stukje verenstaal dat de koppeling recht houdt. Hetzelfde doen aan de andere kant en dan de loc op zijn kop houden. Je tilt nu het onderstel er zonder probleem uit. Pas op! in de kap zitten nu twee losse blokken lood, die je even op moet vangen als je de kap weer rechtop zet.

Ton
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: btraornsuhobcd op 15 September 2008, 20:19:15
Deze is meer dan 20 jaar oud; het zou zomaar het dubbele kunnen zijn.

Inderdaad, deze versie, met dat metalen plaatje over de koppeling komt voor zover ik achterhaald heb (ja, research gedaan ;D) uit halverwege jaren 60 begin jaren 70.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Lvdwerf op 15 September 2008, 20:20:39
ow jeej bart de fleischmann O&K kenner
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Menno op 15 September 2008, 21:40:09
Dank u, dank u. Ik moet het ze nageven... ze waren ingenieus, ook toen al: de buffers losdraaien. Daar was ik nou nooit op gekomen.

Het geheel is inderdaad uit elkaar geweest, en schoongemaakt: toch kwam er al snel een rookpluim uit 'iets' (ik heb niet goed kunnen zien waar) en toen uiteraard snel de spanning afgeschakeld: of het probleem in de collector zit of ergens anders weet ik niet: voor de zekerheid heb ik het gele isolatiespul rondom het smoorspoeltje verwijderd (dit had een vreemde bruinige plek er op)
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: btraornsuhobcd op 16 September 2008, 16:46:36
ow jeej bart de fleischmann O&K kenner

Ik had mezelf toch liever anders willen omschrijven... ;D In ieder geval weet ik niet vrijwillig heel wat van die dingen af na zes 1306 locjes slopen...

Menno,
Het kan zijn dat zo'n locje na héél lang stil gestaan moeite heeft om weer op gang te komen. Ik olie hem dan meestal helemaal opnieuw en laat ik hem weer wat rondjes rijden. Dan is het als het goed is voor een lange tijd weer weg.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: HuubvG op 16 September 2008, 17:43:14
RN_232 zegt:

 ... Dan is het als het goed is voor een lange tijd weer weg.

Het locje?

Ik heb er 4, maar daarvan zijn er 3 met buffers zonder schroefdraad. Wel alle vier met meegegoten baanschuivers. Zou dat een jonger type zijn? En die buffers, zijn die wellicht niet origineel, maar gebruikt omdat de schroefdraad in het locje stuk was?
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: btraornsuhobcd op 16 September 2008, 18:02:50
Huub,
Nee niet het locje, maar dee rook ::)

De nieuwere versie is inderdaad die zonder schroefdraad en met meegegoten baanschuivers. Ik durf zelfs bijna met alle zekerheid te zeggen dat die nu nog steeds zo geproduceerd wordt. ;)
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: HuubvG op 16 September 2008, 18:11:01
Het was een woordgrapje. ;D Maar ik moet meer met  ;D 's doen, geloof ik.  ;D

Dat ze nog geproduceerd worden, weet je dat wel heel zeker??? ??? ???

Ik dacht het namelijk niet, maar eveneens zonder het 100% zeker te weten.

Als je eenmaal weet hoe het lokje uit lkaar moet, kun je ook binnen in wat (achterstallig) onderhoud plegen. Gaat het nog beter van rijden.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Menno op 16 September 2008, 20:28:56
Ik heb bij het openen alles schoongemaakt: het motorschild, en de koolstaven. Toen alles weer in elkaar zat heb ik alle tandwielen een tipje olie gegeven, en het geheel in laten draaien: het was m'n bedoeling dat een paar minuten te geven, maar na 30 seconden kwam er ergens rook vandaan.

Ik heb daarna echter nog wat schoonmaak verricht maar het daarna niet meer aangedurfd het geheel nog eens zo lang te testen.

Misschien een domme vraag: gezien de uiterlijke staat vermoed ik het niet, en ook vanwege de verkoper waar ik de sloop-partij vandaan heb vermoed ik het niet: maar... heb dit enige verzamelwaarde?
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: HuubvG op 16 September 2008, 20:37:49
Wees daar maar gerust over: generlei, nul, nada. De wereld is zo overspoeld met deze locjes, dat je er 10 tot 20 euro voor krijgt of betaalt.

Heb je het niet zonder kapje laten draaien en kunnen zien waar de rook precies vandaan kwam? Even rechtstreeks opde motor aanslyuiten.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Han Zijlstra op 16 September 2008, 20:38:30
Verzamelwaarde : nihil
rook. meestal bij oude lokjes zijn de koolborstels ingesleten. Als je dan per ongeluk wat olie op de collector hebt geknoeid dan gaat dat even bij het draaien soms verbranden. ( hitte , wrijving.)  even opletten dan maar meestal is het ook zo weer over.
Titel: Re: Oud Fleischmann O&K locje: hoe te openen?
Bericht door: Menno op 16 September 2008, 22:14:20
Inmiddels heb ik het geheel nog maar eens opengemaakt, en alles weer schoongemaakt... wa bleek nou: er zitten 2 doorzichtige tandwielen in... die waren zwart... en dacht dus dat dat ook zwartgekleurde tandwielen waren. Maar nee: na een badje alcohol bleken het dus doorzichtige tandwielen te zijn.

Ik heb de motor daarna direct laten draaien voor meerdere minuten, en heb geen rook meer gesignaleerd: het zal dus wel een beetje olie geweest zijn. Naast eventuele olie merkte ik ook dat het motorschild de collector enigszins belemmerde in het draaien. Na het metaalwerk gefatsoeneerd te hebben draaide de motor al een stuk soepeler.

Over de verzamelwaarde: zoiets vermoedde ik al wel. De handelaar waar ik m van heb zie ik een echt verzamelaars-object ook niet zo van de hand doen. En dat het geen verzamelwaarde heeft is mooi, want dan kan ik er mee aan de slag. Dank voor de hulp.  ;D