BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Gerke op 14 September 2006, 20:49:15

Titel: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 14 September 2006, 20:49:15
Hallo allemaal.

Ik ben wat met foto's op het forum aan experimenteren; dus bij deze:

Dit lokje heb ik de afgelopen weken gebouwd. Leuk klusje, mooie aanwinst voor mijn verzameling. Loopt uitstekend. Ik heb in Duitsland fabrieksplaten van Hohenzollern mét het juiste bouwjaar laten maken; deze moeten nog aangebracht worden. Ook is deze lok voorzien van een zelfgedraaide rookkastdeur.
Laat eens weten wat jullie er van vinden!

Grt,

Ger.

(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/DSCN1400.jpg)

(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/DSCN1401.jpg)
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerco van Beelen op 14 September 2006, 20:56:45
Ger,

Ziet er goed uit complimenten.

Gr. Gerco
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Weerd op 14 September 2006, 20:57:35
Heel fraai Ger.
Zo'n modelletje heb ik al enkele jaren in bezit en ik heb de mijne er uiteraard even bijgepakt. Het Fleischmann onderstelletje draait inderdaad als een naaimachientje. Het valt me op dat bij mijn model de beide opstaande watervulpijpen voor de kolenbakken helemaal zwart zijn en bij jouw model een groene kleurstelling hebben.
Ik weet niet wat de juiste kleur hiervan geweest is.

Gerard
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Andries op 14 September 2006, 21:06:40
Prachtig locje.

Ger zegt: "mooie aanwinst voor mijn verzameling". Volgens mij bied je hem op Marktplaats aan, of is hij toch toch niet te koop?

Andries
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 14 September 2006, 21:37:24
@ Andries: Klopt, maardat is pure laksheid. Hoogste bieder heeft afgehaakt, dus blijft ie lekker van mij. Ik zal e.e.a daar eens verwijderen

Grt

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 14 September 2006, 21:53:31
@ Andries: Klopt, maardat is pure laksheid. Hoogste bieder heeft afgehaakt, dus blijft ie lekker van mij. Ik zal e.e.a daar eens verwijderen.

@ Weerd: Volgens de handleiding zijn alleen de deksels zwart. ALs je naar de achtergrond kijkt zie je een gedeelte van een foto van het origineel; daar lijken ze dezelfde kleur als de waterkast te hebben. Maar eerlijk is eerlijk, Philotrain was niet al te zorgvuldig: De leiding met de afsluitkraan op de ketel heb ik ook afgeleid van diezelfde foto. Ook het verwijderen van de knevels van de rookkastdeur is niet te doen, daarom heb ik maar een nieuwe gedraaid. Hoe ziet die van jouw 8600 uit?

Grt

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: 1795 op 14 September 2006, 22:13:09
ziet er goed uit!!

Wat Philotrain nooit heeft vermeld (volgens mij), is dat de schaarbeweging van de T3 niet identiek is met de 8600. Het (buitenste) exentriek zou volgens mij, in het ideale geval, verwijderd moeten worden.
Is goed op de fotos te zien. (van het 1:1 model)

groeten en succes

Edwin
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 14 September 2006, 22:18:41
ziet er goed uit!!

Wat Philotrain nooit heeft vermeld (volgens mij), is dat de schaarbeweging van de T3 niet identiek is met de 8600. Het (buitenste) exentriek zou volgens mij, in het ideale geval, verwijderd moeten worden.
Is goed op de fotos te zien. (van het 1:1 model)

groeten en succes

Edwin

Wooow..

Nu even zo dat ik het begrijp; welk exentriek? 1e, 2e of 3e as? Wat bedoel je precies?

Grt,

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: stig op 14 September 2006, 22:25:23
Inderdaad Edwin, nu je het zegt. Het gaat om de stang die op jou model (Ger) van de 2de as horizontaal naar links steekt en aan die verticale stang zit. (sorry, maar ik weet de namen niet hoor)
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: 1795 op 14 September 2006, 22:31:06
Het exentriek wat helemaal aan de buitenkant zit, is dus ook redelijk goed te verwijderen.
Is dus op de fotos goed te zien.

Is wel een beetje klinknagels tellen, maar het is te doen als je er zin in hebt.

Even niet over een 8600, maar over een 1700: kijk eens op het Philotrain model (mijn favoriet overigens) en op een 1:1 foto naar de wielkastplaat tekst....... ;D


Edwin
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 14 September 2006, 22:41:39
hallo!

Jullie hebben helemaal gelijk. Het was mij nog niet opgevallen! Maar ik laat het voor wat het is. Het is sowiso een model met hier en daar wat concessies. Iets wat jullie nog niet is opgevallen is dat ik op mijn lok de flens aan de voet van de schoorsteen lekker heb laten zitten. Ik was bang dat ik bij het verwijderen teveel schade aan de mantel zou toebrengen. Ook zijn de trappen naar het machinistenhuis te breed. Maar zoals gezegd, met een seriemodel als basis ontkom je niet aan dit soort kleinigheden. Een goed lopend model is dan veel belangrijker voor mij. Hij gaat echt gebruikt worden in de rangeerdienst op mijn baantje!

Wat die 1700 betreft: Heb niet zo gauw foto's tot mijn beschikking: Zit daar dan ook een fout in? Toch niet a la Roco, he?


Grt,

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: 1795 op 14 September 2006, 22:47:33
van de 1700 wielkastplaat staat bij het model een fabrieksnummer erin, terwijl dat het alleen een jaartal hoort te zijn.
Het is weer "klinknagelstellen" maar toch.......

Zo zie je maar, ook Philotrainmodellen zijn niet 100% perfect.

Edwin
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Floris Dilz op 14 September 2006, 22:49:43
wil je de schuifbeweging echt goed hebben dan zou je kunnen kijken of die van een liliput-tigerli past of zo. Verder, het stuk frame dat boven de voetplaat uisteekt hoort ook zwart, net als de watervulpijpen. Kleine foutjes, maar die worden door de nieuwe rookkastdeur wel weer aardig gecompenseerd, die lijkt toch wel wat meer op een 8600-deur dan dat fleischmann-ding.
Uit pure dwarsigheid wil ik trouwens een 8600 van de tweede serie. wanneer ik die dan een keer bouw... joost mag t weten. Ik doe nu al een week over 2 geklonken Dg's...  :(
grtz
Floris
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: prutser op 14 September 2006, 22:57:20
Mag ik ook even mieren****en .
De buffers (bol en plat) zitten verkeerd om.
 
groeten Stephan.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 14 September 2006, 23:01:44
Die kan ik gelukkig zo omsteken!  ;)
Ik heb een foto van een andere 8600 gevonden, ga ik morgen posten; dan zijn de verschillen goed te zien! Zwarte vulpijpen en frameranden overweeg ik alsnog aan te passen!  ;)
Morgen meer.

Oogjes dicht en snaveltjes toe... ;D ;D

Grt,
Ger.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 15 September 2006, 12:05:30
Hallo!

Zooo!

Hier is dan een andere versie van de 8600. Volgens mij in de verkeerde- na-oorlogse kleur groen, zonder de leiding en met de vulpijpen in het zwart. Op dit model hebben ze de knevels op de rookkastdeur maar laten zitten. Ook zit de tenderbak te laag; deze hoort op dezelfde hoogte te zitten als de bovenkant van de waterkasten. Wel heeft de lok al de zwaardere buffers gekregen; de mijne bezit nog de oorspronkelijke buffers. ( die van mij bevind zich namelijk in vooroorlogse lieverij, zoals alle loks die ik tot nu toe gebouwd heb.) Waarschijnlijk heeft de lok nog werkende verlichting, getuige de originele Fleischmann lantaarns. (Had ik ook even een verfje gegeven) Let ook eens op de schoorsteen... béétje gewobbeld door het weghalen van de flens...
Deze lok is te koop: voor € 433,- is ie van eigenaar gewisseld. De zaak waar ie' te koop staat staat me even niet meer bij, maar dat even ter zijde.

Kunnen jullie vergelijken.

Grt,

Ger.

(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/ns8600-1anders.jpg)
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: arjen op 15 September 2006, 20:43:02
Wat Philotrain nooit heeft vermeld (volgens mij), is dat de schaarbeweging van de T3 niet identiek is met de 8600. Het (buitenste) exentriek zou volgens mij, in het ideale geval, verwijderd moeten worden.


Niet alleen het buitenste excentriek. Het hele mechanisme is totaal anders. Een T3 heeft een Allan-schuifbeweging en een 8600 een Walschaerts-schuif (de Duitsers zouden Heusinger zeggen)
Model Loco heeft ooit een ombouwkit geleverd voor een BR 91.19 (Mecklenburgse T4) op basis van de Fleischmann T3. Daar zat een vervangende schuifbeweging bij die voor de 8600 vrijwel correct was.
Ik ben nog altijd van plan om ooit een 8600 op schaal te maken met die Model Loco schuif-onderdelen (heb  jaren geleden een reservesetje kunnen bemachtigen), het onderstel van een Fleischmann, het machinistenhuis van een Trix/Röwa T3 (met kleinere waterkasten) en een geheel nieuwe ketel met correcte (=grotere) diameter... en Philotrain-nummerplaten... ach ja, ooit ;)


Arjen.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Weerd op 15 September 2006, 23:23:55
Citaat
Zo zie je maar, ook Philotrainmodellen zijn niet 100% perfect.

Dit heeft niet enkel en alleen met Philotrain te maken. Het komt meer dat je uitgaat van een industrieprodukt, wat in hoofdlijnen voor 80% overeenkomsten vertoont. De grootste verschillen pas je aan met losse onderdelen, de kleinere zaken -zoals trapjes, schoorsteen en knevel- laat je voor wat ze zijn.
Als de totaalindruk verder overtuigend is, wat wil de modelbouwer dan nog meer! Het is op deze wijze een redelijk betaalbaar machientje geworden en de gelijkenis is in principe echt wel goed.

Mijn  lokje, Ger, ziet er in principe net zo uit als bovenstaande foto, zelfs ook nog met werkende Fleischmann verlichting. Voor mijn rangeerdoeleinden ben ik erg tevreden.  Zelfs heb ik wel eens gefantaseerd dat je een verkleingsmachine zou moeten hebben om alle grootspoormodellen volgens de realiteit te verkleinen naar halfnul. Maar ja, hoe zit je dan met de Fleischmann of Roco gelijkstroommotortjes. Ik weet het, een hobbyist heeft vaak onuitvoerbare wensen. Als we maar lol hebben in onze hobby, dat telt!

Gerard
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: prutser op 16 September 2006, 00:09:25
 wat wil de modelbouwer dan nog meer! (dit is een citaat uit het vorige bericht, moet nog even kijken hoe citeren werkt.)

Kijk dat is precies wat deze hobby zo leuk maakt, de een wil meer en de ander mischien minder.
De een blijft aan een treintje prutsen, en de ander zet hem zo uit de doos op de baan. Dat maakt dat iedereen op een andere manier lol heeft aan dezelfde hobby.
Wat wil je nog meer ;D
Prima toch?

groeten Stephan.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 16 September 2006, 09:44:04
Hallo.

Ik ben het helemaal met jullie eens! Dank voor jullie reacties.
Ik ben nu bezig met een KleiNSpoor 450. (de mijne krijgt nr 455). Een heel leuk modelletje als je nog nooit een lok verbouwd hebt. Niet te duur en weinig ingrijpende verbouwingen. Bovendien heeft Len de Vries een kleine 2 jaar geleden er een dubbel artikel aan gewijd; een betere handleiding is niet te vinden! Als ie' klaar is plaats ik misschien weer een fototje.

Groetjes,

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Eric van Spelde op 02 December 2006, 20:40:40
Niet alleen het buitenste excentriek. Het hele mechanisme is totaal anders. Een T3 heeft een Allan-schuifbeweging en een 8600 een Walschaerts-schuif (de Duitsers zouden Heusinger zeggen)
Model Loco heeft ooit een ombouwkit geleverd voor een BR 91.19 (Mecklenburgse T4) op basis van de Fleischmann T3. Daar zat een vervangende schuifbeweging bij die voor de 8600 vrijwel correct was.
Ik ben nog altijd van plan om ooit een 8600 op schaal te maken met die Model Loco schuif-onderdelen (heb  jaren geleden een reservesetje kunnen bemachtigen), het onderstel van een Fleischmann, het machinistenhuis van een Trix/Röwa T3 (met kleinere waterkasten) en een geheel nieuwe ketel met correcte (=grotere) diameter... en Philotrain-nummerplaten... ach ja, ooit ;)


Arjen.

Ben nu bezig met 'mijn' 8600 - ingrediënten: een Fl-T3, een Röwa/Trix T3 die iemand heeft omgebouwd naar een pseudo-Bello (tien euro inclusief een messing Philo-dom, dus de helft van dat bedrag heb ik er al uit ;) ) en het bewuste ombouwkitje van Philotrain.

Aangezien het onderhavige Röwa/Trixmodel (het heeft aandrijving op alle drie assen, dus kan het alvast niet de M+F/Rai-Mo/Bühlerversie zijn) kleine ronde raampjes in het machinistenhuis heeft heb ik alleen de onderkant ervan gebruikt, de bovenkant is Fleischmann. De ketel is ook van Fleischmann,  de rookkast is voor de schoorsteen een millimeter of twee verlengd en de voetplaat heb ik in elkaar gepuzzeld van stukjes Fleischmann plus een verlengstuk uit styreen, met messing 'Riffelblech'plaat aan de bovenzijde. Alles bij elkaar is het model -conform het voorbeeld - vóór de cilindes een paar millimeter langer geworden, terwijl de waterkast juist korter en lager (zelfde hoogte als de kolenkast) is.  Dit laatste betekent trouwens ook dat de ketel ter hoogte van de vuurkist moest worden aangevuld met stukjes Röwaketel. Ook de verhoging van de voetplaat moest verdwijnen: de veerpakketten zitten nu op dezelfde hoogte als de buitenzijde voetplaat.

Alles bij elkaar nog een heel gepuzzel en geriegel om één en ander 'op maat' (althans optisch) te kriijgen en ervoor te zorgen dat het allemaal ook nog op het Fleischmann-onderstel past. Nu kan ik pas beginnen aan het 'normale' ombouwen middels het Philokitje.

Voor wat betreft het onderstel: die Model Loco BR 91.19 schuifbeweging zou wel verrekte handig zijn. Ik heb Model Loco/DJH Grandspot al eens gebeld en alhoewel de mevrouw die normaliter over de onderdelen gaat op vakantie was, wist mijn gesprekspartner wel te vertellen dat waarschijnlijk alles van de ML-serie (de 'Duitse'  kits) niet meer te krijgen is... Dus ik sta voor de keuze: T3 schuifbeweging (voorlopig) zo houden, of toch kijken of er met onderdelen van andere loks niet wat modelgetrouwers van te maken is...

Wordt vervolgd. :D
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: stig op 02 December 2006, 23:41:22
Hoi Eric, wat een werk he? Doe je in godsnaam iets aan de flenzen, die Fleischmann dingen zien er niet uit... Zag van de week nog een setje MP Räder voor de T3 voorbij komen op ebay.de. Retemooi, zelf vergeten te bieden, is voor 14,50 van eigenaar verwisseld...
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Eric van Spelde op 03 December 2006, 13:01:57
Ben redelijk verbaasd dat er een MP-setje voor de Fleischmann T3 heeft bestaan. Zoals bij alle Fleischmannlocs tot voor kort zitten de assen hier ook vast in het chassis, hetgeen betekent dat je met een poelietrekker aan de gang moet...

Die wielen/flenzen komen ooit nog wel eens aan de beurt, maar het heeft geen prioriteit. Een van de aantrekkelijkheden van deze ombouwklus is dat je voor een redelijke prijs in het bezit komt van een Nederlandse stoomloc die ook nog eens goed loopt, en of dat laatste nog zo is nadat ik met mijn p*ten aan het loopwerk heb gezeten... ;)
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Eric van Spelde op 02 January 2007, 13:46:17
Plaetjen (onscherp, dat wel):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4808.jpg)

Met alle appendages en in de Alabastine spuitplamuur:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4818.jpg)
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Gerke op 02 January 2007, 13:59:13
Hallo!

Ik zie dat ook jij de flens aan de schoorsteen hebt laten zitten! Als ik de foto op de achtergrond goed bekijk zie ik dat diezelfde flens ook op de 8605(?) aanwezig was.
Zo zie je maar.
Foto van het eindresultaat ben ik ook benieuwd naar!

Grt,

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8601
Bericht door: Eric van Spelde op 10 January 2007, 07:40:22
Meh, nog steeds een rijkelijk vaag plaatje maar goed, de 8605 in 1924-uitvoering (dus in Staatsspoorkleuren, met NS-nummerplaat en doorgestreept SS-nummer) zoals op de voorbeeldfoto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8605.jpg)

Moet nog een laag zijdematte vernis overheen, en dan kunnen de ruitjes in het machinistenhuis ook weer terug...