BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 11 September 2008, 16:24:54
-
Dieseldag op de Miljoenenlijn
Tijdens ‘het Dieselweekend’ Op zondag 21 september blijft de stoomtractie in het depot en worden de ZLSM-sporen geheel overgenomen door dieseltractie. De intensieve dienstregeling wordt verzorgd door een ruime variëteit aan dieselmaterieel. Want naast het bekende materieel van ZLSM, zal ook Veolia met hun nieuwste dieselmaterieel – de Stadler - acte de présence geven. Daarnaast lopen nog onderhandelingen om een locomotief van VolkerRail naar de Miljoenenlijn te krijgen.
Op station Simpelveld zijn vele rangeerbewegingen met het historisch De uitgebreide collectie van de ZLSM bestaat o.a. uit de ‘Conrad’ en ‘Spaniol’ (Köf III), de van Laura Metaal afkomstige Deutz ‘Laura’ en de rangeerloc 639 ‘Hippel’, die allemaal rondom het stationsemplacement te bezichtigen zijn. Rondom het thema ‘Diesel op de Miljoenenlijn’ zullen een diversiteit aan dieselgerelateerde activiteiten plaatsvinden op en om de perrons van Simpelveld. Met medewerking van onder andere Industrion Kerkrade en de Oude Trekker- en Motorenvereniging zijn historische dieselmachines en oude tractoren te bezichtigen.
Kosten en dienstregeling
De toegangskaart voor station Simpelveld die mede te gebruiken is als vervoersbewijs voor al het ZLSM treinverkeer in over de Miljoenenlijn kost tijdens de Dieseldag op zondag 21 september 2008 € 11,00 p.p. vanaf 12 jaar en kinderen van 4 t/m 11 jaar € 5,00 p.p. Station Simpelveld is geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De dienstregeling is 2 weken voor het dieselweekend terug te vinden op de site www.miljoenenlijn.nl.
Kunst op de Miljoenenlijn
Tijdens de jaarlijkse Dieseldag op de Miljoenenlijn op zondag 21 september wordt tevens het startschot gegeven van de kunstexpositie “Express Europa – kunst in de trein”. Deze expositie is een afsluiting van het project “Experiment Europa” van de euregionale kunstenaarsgroep “Nonexisting”. De kunstenaarsgroep kwam tijdens een bijeenkomst van allerlei vrijwilligersorganisaties in het kader van de Euregionale 2008 met ZLSM in contact.
De expositie was reeds te bezichtigen in Nederland (Maastricht), België (Theux en Heusden-Zolder) en in Duitsland (Aken). Op het emplacement van station Simpelveld vindt de afsluitende expositie plaats en is werk te bewonderen Irene Judong (B), Jaak Geerits (B), Noella Callemijn (NL), Tilly Wecks (NL), Alex Freund (D), Beatrix von Bock (B), Jean Spiroux-Mathieu (B), Raymond Langohr (B), Marie-Thérèse Pregardien (B), Joachim Hölsken (D), Karin Krick (D) und Birgit Lohmann (D). De expositie is naast de opening op 21 september tijdens de Dieseldag ook nog op woensdag 24 en zondag 28 september kostenloos te bezichtigen. ++
SK(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dieselmachinist.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dieselmachinist.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/esslingen_fotograaf_bas_van_wersch.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/esslingen_fotograaf_bas_van_wersch.jpg)
fotograaf_bas_van_wersch.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tractoren_dieseldag_2008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tractoren_dieseldag_2008.jpg)
-
Helaas geen extern materieel buiten een Veoliatreinstel...
-
In tegenstelling tot voorgaande jaren is de Stichting Museum Materieel Railion (SMMR) ook niet uitgenodigd.
De 2225 zal derhalve niet op 21 September te zien zijn :'( .
<off-topic>We zijn wel met de 2225 bij de open dag van de SSN op 11 en 12 Oktober ;D .
</off-topic>
Groetjes,
Rik
-
Wat ik hoorde is dat het teveel kost en te weinig opleverd. Oftewel:teveel mensen langs het spoor dan in de treinen. Maarja,wat wil je zoals verleden jaar,een hele leuke vloot aan locomotieven (2225,2278,2530 enz) mooi weer,intensive dienstregeling. Jammer dat het dit jaar anders gaat.
Gr André
-
Tja op zich begrijpelijk. Maar het matrieel van de ZLSM heb ik vorig jaar ook al gefotograveerd. Als er dan geen gastlocs komen heeft het weinig zin om te gaan.
-
Maak er een weekendtrip van, op zaterdag naar bochum-dahlhausen, op zondag naar de miljoenenlijn.
Bart
-
Wat ik hoorde is dat het teveel kost en te weinig opleverd. Oftewel:teveel mensen langs het spoor dan in de treinen.
Tja, als degenen die alleen langs het spoor plaatjes komen maken, zo sportief zijn om toch even een kaartje aan te schaffen, heeft de ZLSM er ook nog wat aan...
-
Das preken voor eigen parochie ;D
SK
-
Inderdaad ;D ;D Nou ja, voor een zusterparochie dan...
Maar er zijn gelukkig echt hobbyisten die dat doen: alleen foto's maken, niet meerijden, maar toch een kaartje kopen. Die begrijpen dat een museumlijn niet kan leven van mensen die alleen langs de lijn platen maken, veel commentaar hebben en gevaarlijk langs het spoor lopen, maar nooit iets bijdragen...
En nee, ik heb geen specifieke forumleden op het oog, dus er is geen reden voor iemand specifiek om zich op de tenen getrapt te voelen ;)
-
Waarom springen museumorganisaties hier dan niet op in met een speciaal kaartje waarmee je alleen mag kijken overal maar niet meerijden?
-
Waarom springen museumorganisaties hier dan niet op in met een speciaal kaartje waarmee je alleen mag kijken overal maar niet meerijden?
Omdat mensen dan zo'n kaartje kopen en alsnog meegaan op een trein. En ik weet niet precies wat de rijtijden in Limburg zijn maar zoals afgelopen Terug naar Toen heb je een rijtijd van een kwartier tussen Beekbergen en Loenen, in die tijd krijg je geen 6 blokkendozen gecontroleerd, ook niet als je met zijn 2'en naar elkaar toewerkt. Dan moet je al 3 conducteurs hebben op zo'n trein, en dat is simpelweg niet te realiseren voor de meeste museummaatschappijen.
En er zijn gelukkig inderdaad mensen die langs het spoor staan en toch een kaartje kopen. Bij een stoomevenement als TnT, de open dagen in Rotterdam etc. komen er genoeg mensen op af die mee willen, maar ja, diesel is nou eenmaal niet zo geliefd als stoom bij het grote publiek. Dan moet je het van de hobbyisten hebben, en als die nu alleen langs de lijn staan en geen kaartje kopen......... . Dan houdt het natuurlijk snel op, hoe jammer het ook voor de vrijwilligers en de betalende hobbyisten is.
-
Tja, als degenen die alleen langs het spoor plaatjes komen maken, zo sportief zijn om toch even een kaartje aan te schaffen, heeft de ZLSM er ook nog wat aan...
Je kan natuurlijk ook versierselen op de loc hangen, of je er jezelf populair meemaakt is een 2e.
-
Waarom springen museumorganisaties hier dan niet op in met een speciaal kaartje waarmee je alleen mag kijken overal maar niet meerijden?
Omdat je mensen niet kunt verbieden om vanaf de openbare weg foto's te maken.
-
Misschien leuk om de2 179 een pendeldienst tussen station en werkplaats te laten rijden? Okey optisch ziet hij er nog niet uit. Maar het schijnt dat technisch en electrisch veel problemen verholpen zijn...
-
Nee tuurlijk is dit niet verboden. Maar wat voor veel fotograven een nadeel is dat je een best prijzig kaartje kunt kopen waar een trein reis bijzit waar je als fotograaf helemaal niet op zit te wachten. Plus je kunt dan overal rondkijkend dus ook op het terrein van de ZLSM zelf.
-
Tsjah, jammer allemaal.
Ik had het idee dat de ZLSM juist aan de weg aan het timmeren was wat betreft de populariteit van het dieselgebeuren, ik ben bang dat dat nu de nek wordt omgedraaid. Zonder historisch gastmaterieel zal het lang zo druk niet meer zijn. Ik ben nu in ieder geval niet meer van plan om te gaan, het ZLSM materieel ken ik zo langzamerhand van alle kanten wel.
-
Nee tuurlijk is dit niet verboden. Maar wat voor veel fotograven een nadeel is dat je een best prijzig kaartje kunt kopen waar een trein reis bijzit waar je als fotograaf helemaal niet op zit te wachten. Plus je kunt dan overal rondkijkend dus ook op het terrein van de ZLSM zelf.
De fotograven gaan dan weliswaar niet met de trein mee, maar ze hebben er wel belang bij dat de trein rijdt. Daarom is een apart goedkoper kaartje voor deze groep niet gewenst. Of ze nu wel of niet of niet in de trein zitten, ze hebben hetzelfde belang bij het feit dat die trein rijdt. En of ze nu langs de lijn foto's nemen of in de trein zitten, de kosten voor de ZLSM (of een andere organiserende partij) zijn hetzelfde. Dus gewoon een kaartje kopen, heb je het meeste plezier van ;) .