BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jerome op 10 September 2008, 09:45:42
-
Hallo Medemodelspoorliefhebbers, ;)
Ik heb een vraagje voor de elektronica experts onder ons.
Ik wil onder al mijn wagons een weestandje plaatsen om zo terugmelding via de s88 bus te kunnen realiseren. Nu lees ik dat meestal 10K wordt gebruikt als weerstandswaarde (Zie ook Nproject.nl).
Nu is mijn vraag: is 10K de optimale waarde? Ik heb voor de testje een weerstand met de waarde 4k7 onder een wagen geplaatst, en dan krijg ik ook terugmelding. Uiteraard wil ik zo min mogelijk ´dure´ digitale stroom gebruiken.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet, J
-
Het is een uitruil tussen stroomverbruik (zo laag mogelijk) en betrouwbaarheid van de detectie.
Hoe kleiner de weerstand, hoe groter het stroomverbruik en dat is zonde van de digitale stroom.
Uitgaande van 18 volt, verbruikt een weerstandje van 10 K ongeveer 1,8 mA. Een weerstandje van 4K7 verbruikt ruim twee keer zo veel. Een weerstand van 18 K gebruikt precies 1 mA.
Hoe groter het stroomverbruik, hoe zekerder de detectie en (ook belangrijk) hoe minder gevoelig de detectieschakelingen hoeven te zijn. Al te gevoelige detectieschakelingen leiden gemakkelijk tot spookmeldingen.
Bij mijn weten wordt de werking van detectieschakelingen gegarandeerd tot een stroomvebruik van 1mA, hoewel het bij een lager stroomverbruik nog best kan werken.
In ieder geval zit je met 10 K of 15 K dan aan de veilige kant. Roco levert overigens wielstellen met een ingebouwde weerstand van 18 K en die doen het ook. In die range moet je het zoeken.
-
Henk,
dank voor je reactie. Ik was ook al aan het googelen geslagen en jij bevestigd wat ik had gelezen. Voor spoor N wordt op meerdere sites 10K aangeraden. Daar ga ik dan ook voor.
Als ik het goed begrijp, stel dat ik 100 wagens van een 10K weerstand voorzie, dan verbruik ik een stroom van ongeveer 180mA = 1,8 Ampère? Ik heb een booster van 4A, dus het verbruik van de aangepaste wagens is dan wel wat. (Tja, Ik heb ooit MTS elektronica gedaan, maar ik ben het helemaal kwijt...).
Dank voor je hulp.
gr, Jeroen
-
Nee, 180mA = 0,18 Ampère!
-
Als ik het goed begrijp, stel dat ik 100 wagens van een 10K weerstand voorzie, dan verbruik ik een stroom van ongeveer 180mA = 1,8 Ampère? Ik heb een booster van 4A, dus het verbruik van de aangepaste wagens is dan wel wat. (Tja, Ik heb ooit MTS elektronica gedaan, maar ik ben het helemaal kwijt...).
Dank voor je hulp.
gr, Jeroen
Nee, je had het eerst goed. :)
180 mA is 0,18 ampère. Niet iets om je zorgen over te maken.
Bij spoor n kan de spanning trouwens wat lager zijn en kom je bij 10 K misschien uit op 160 mA. 18 K is dan niet aan te raden want dan wordt het gebruik van een wagentje lager dan 1mA.
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: 10 K is een prima keuze.
-
Henk,
;D jij bent snel! Tja, ik ging weer twijfelen.. ik ben blij dat ik het fout had. ;)
Ik ga dan maar eens wat wagens van een weerstandje voorzien.
dank voor je hulp!
mvg, J
-
Probeer anders dit middeltje
http://www.mpc-modellbahnsteuerung.de/images/platinenFotos/gross
Foto (c) gahler.de
Widerstandsleitlack
Zur Markierung unbeleuchteter Wagen
Hochohmig leitender Graphitlack (22ml) - Wasserlöslich, ohne Lösungsmittel, mit Mischkugel und Dosierpinsel. Zur Erzeugung einer geringen Leitfähigkeit (5-10 kOhm) zwischen den Rädern isolierter Radsätze, damit so behandelte Achsen eine Belegtmeldung auslösen können.
Kost maar 5 euro en te bestellen via de mail.
-
Link moet zijn;
Weerstandslak (http://www.mpc-modellbahnsteuerung.de/images/platinenFotos/LL_1a.htm)Denk wel aan de verzendkosten, met die €5,- ben je er nog niet. 8)
Kijk ook eens hier (http://www.nproject.nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal.html).
Erik
-
Weerstandslak = niet doen. Slechte ervaringen mee incl. het het worden / smelten van de asjes. Een gewaarschuwd mens: :'(
Zie ook de conclusie op de pagina die Kroko heeft aangegeven op het nproject.nl
-
Met weerstandslak van Gahler en Ringstmeier hebben wij in onze club uitstekende ervaringen opgedaan.
Het aanbrengen is gemakkelijk, na drogen is eenvoudig de weerstand te corrigeren door iets af te krabben of iets extra aan te brengen.
Het enige nadeel dat mij in vijf jaar ervaring is opgevallen, is dat er een uiterst klein stroompje door de behandelde as loopt, waardoor de betreffende wielen de neiging hebben vuil aan te trekken. Af en toe schoonmaken (wasbenzine, glasvezelpotlood, GEEN schuurblokje wegens krasvorming) is afdoende.
Dick
-
Zie deze link eens:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4156.msg59364#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4156.msg59364#new)
Greetz JB
-
Allemaal,
Dank voor jullie reply.
@ Fissy, Grappig, nu staat ook jouw post ertussen.. gisteren zag ik deze nog niet staan toen ik mijn post aanpaste..
@Jumboy: Grappig, uiteraard heb ik eerst in het forum gezocht of ik reeds een draadje over dit onderwerp kon vinden, maar dit draadje heb ik niet gevonden.
Ik denk dat ik niet ga voor weerstandslak. Ik hoor/lees daar toch wat negatieve verhalen over en....
Ik heb gisteren ongeveer 50 wagens van een 10K weerstandje voorzien (had ik nog liggen). Ik denk ik later over ga stappen naar SMD weerstanden.
Dank voor jullie hulp!
-
Sorry vvoor de late reply ik moest even zoeken.
In de modelrailroader van juni 2008 staat een heel artikel over dectectie via asjes. De terugmeldmodule bepaalt in feite de waarde van de weerstand. Men gaat daar uit van een 4 ,7 kOhm 1/16 Watt. Men gebruikt smd weerstandjes, lijmt deze vast met Rubberized CA (cyanoacrylate) of epoxy om de weerstadn schuin tussen as en zijkant te bevestigen en daarna met geleidende verf te verbinding te maken.