BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Robin op 09 September 2008, 21:43:12
-
Beste mede (ont)spoorders,
Binnenkort wil ik beginnen met de bouw van mijn baan. De inspiratie komt vooral uit Zwitserland, vandaar ook de naam van mijn baanplan. Hoewel ik eigenlijk smalspoor zou moeten gaan rijden, doe ik dat niet i.v.m. het materiaal wat ik al heb. Erg theoretisch dus, en dat zal ongetwijfeld nog wat leuke zelfbouwprojectjes opleveren ;)
Hoe dan ook, ik gooi mijn baanplan nog maar even door de kritische keuringscommissie, een (denk)fout is tenslotte zo gemaakt.
Wat de rails betreft: Märklin C-rail in het onzichtbare gedeelte/schaduwstation, K-rail in de zichtgedeelten, met wat flexrail erbij.
Ik heb het idee in mijn hoofd om digitaal te gaan rijden, met uitzondering van het museumbaantje, ik vind het namelijk geldverspilling om een decoder van pakweg € 30.- in een locje van een tientje te zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_0.jpg)
Het middenniveau. Toelichting: rechtsboven komt het Landwasserviaduct. Die wordt uitneembaar, anders komt het zo rottig de kamer binnen. In het midden onder is aan de hoeveelheid wissels een station te herkennen. De bovenste 2 spoortjes worden overigens een museumbaantje, met een keerlus in de berg. Rechts komt een kleine draaischijf met locloodsje, zodat ik een beetje kan rangeren ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05__1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05__1.jpg)
Het schaduwstation. niet echt een schaduwstation, meer een onderdoorgang met de mogelijkheid om te keren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_1.jpg)
Het bovenniveau. Het viaduct ligt al iets hoger dan het station, en als het spoor na het viaduct achter een paar bomen een tunnel ingaat, gaat deze over het andere spoor heen, en komt langs een paar opstelsporen. Vervolgens gaan we het schaduwstation weer in en zijn we rond.
MVG, Robin
Ik zie net dat de opstelsporen er 2 keer opstaan. Wat ik in gedachten heb is de manier waarop het op de tekening van het bovenniveau ligt.
-
Hoewel ik eigenlijk smalspoor zou moeten gaan rijden, doe ik dat niet i.v.m. het materiaal wat ik al heb. Erg theoretisch dus, en dat zal ongetwijfeld nog wat leuke zelfbouwprojectjes opleveren
Een heel retro idee. Heeft laatst een stuk in de Loki gestaan over "Maerklin smalspoor" dat wil zeggen; omgebouwde marklins naar RhB-loks. We hebben het dan wel over een project uit de jaren 60 (geloof ik) en de showbaan is inmiddels al lang gesloopt.
Nog een suggestie van mijn kant. Misschien een combinatie van zowel 12 als 16 mm spoor. Een stukje baan naar voorbeeld van de lijn Domat/Ems (Emswerk)-Chur of Chur-Landquart. Kan ook best interessant zijn.
Wat betreft het huidige baanplan. Ik zie twee kopsporen met daarvoor een soort van wisselkruis met een doodlopende bocht eraan. Wat is daarvan de functie, het lijkt namelijk wat kort.
Robert
-
Wist niet dat het retro was, is er misschien iemand die mij precies kan vertellen in welke 'Loki'? En waar ik die kan vinden?
Over de 12-16mm-spoor combinatie: Dat heb ik gezien tussen Chur en Reichenau.
Heb er een fotootje van:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0780_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0780_1.jpg)
Het lijkt me wel wat lastig bij de wissels, maar daar kom ik later wel op terug.
En over de twee kopsporen met het wisselkruis: dat wordt mijn museumbaantje. De bedoeling is om rechts van het wisselkruis een draaischijfje met een kleine locloods te maken, en links moeten de sporen nog een keer samenkomen om vervolgens in de berg te verdwijnen en een keerlus te nemen. Op het onderste is dan het perron, het bovenste spoor is zodat de loc kan omlopen.
Robin
P.S. Nog een vraag die in me opkomt: hoe moet het met de stroomafname als ik gecombineerd 12/16mm spoor ga rijden?
-
Waarom doe je niet in plaats van het museumlijntje een smalspoor lijntje. Of een smalspoormuseumlijntje. Want het meeste smalspoor matrieel is niet heel modern of wel. Dan vang je 2 vliegen in 1 klap en je hoeft ook nog is niet moeilijk te doen met dat gecombineerd rijden.
-
Het punt is dus dat ik al een normaalspoor-museumtreintje in mijn bezit heb. Nu weet ik wel dat dat locje ook maar een tientje is, maar toch...
Daarnaast lijkt het geschikt maken voor gecombineerd rijden me wel een uitdaging ;D
Ik ga eens even kijken wat ik er baanplantechnisch van kan maken, als ik daarmee in de knoop kom, zal ik het zeggen, en dan gaat het feest sowieso niet door. Het idee is namelijk niet slecht, en als het uitvoerbaar is; waarom niet?
MVG, Robin
-
Wist niet dat het retro was, is er misschien iemand die mij precies kan vertellen in welke 'Loki'? En waar ik die kan vinden?
Loki 5/2008, blz 38 t/m 45
Of en waar deze nog verkrijgbaar is. Je zou kunnen proberen bij loki (http://www.loki.ch) zelf.
Robert
-
Hallo,
Ik heb hier de bedoelde Loki. ;)
Er staat niet zoveel over de verbouwing op zich.
Als ik het goed begrepen heb, werden er vooral motordraaistellen en mss ook loopdraaistelen van M gebruikt.
Oa van de V200 , want die heeft een binnenliggend frame.Aan de buitenzijde zit dan een zelfgemaaft frame.
Er was wel een speciale techniek ontwikkeld voor de bouw van de loks en rijtuigen ,zgn galvano -Techniek, een vorm van elektrisch verkoperen van een van een geleidende laag voorziene gipsen vorm .Er werd met een kwastje kopervitriool op het gips gepenseeld.
-Peter
-
Na wat gesleutel aan mijn baanplan, ben ik met het volgende op de proppen gekomen:
Ik heb een smalspoordeel en een normaalspoordeel op mijn baan, deels gecombineerd. Viaduct wordt analoog met beperkte snelheid. Museumtrein kan ook over het viaduct. Zelfbouw-draaischijf met ruimte voor 2 locs.
Hier de plannen voor 0, -1, +1.
En nu ga ik naar bed ;) Eventuele onduidelijkheden zal ik morgenmiddag of -avond nader toelichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_0B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_0B.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05__1B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05__1B.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_1B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_1B.jpg)
-
Op de tekening is niet goed te zien welk deel in het zicht ligt en welk deel niet. Ik hoop niet dat alleen het licht gekleurde deel uit zicht ligt. De spoordichtheid is erg groot. Met veel plaatsen waar de trein buiten beeld is wordt het verrassingseffect een stuk leuker.
-
Nu heb ik wat meer tijd, dus ik zal even uitleg geven van de tekeningen.
Het bovenste plaatje heeft het meeste in het zicht liggen.
De onderste sporenspaghetti is vooral voor mij handig, omdat ik dan wist hoe ik met de ruimte uitkwam, dat is namelijk stijgend spoor uit het schaduwstation, en dat moet links over, of net langs het andere spoor heen. Dit ligt uit het zicht, onder het dorp en de berg. Als het niet uitkomt met stijging of wat dan ook, dan zal ik het meest linkse punt van de bocht iets verder naar rechts moeten leggen.
Het station. Rechts duikt het spoor een tunnel in, door de berg, en komt er bij het viaduct weer uit. Het spoor rechts van het museumlijntje gaat direct na de draaischijf een tunnel in, en komt er eveneens bij bij het viaduct. Aan de linkerkant, waar de wissels 4 sporen tot 2 samenbrengen, duikt na een cm of 20 het spoor een tunnel in, richting schaduwstation.
Het lichtere spoor is H0m smalspoor.
Het schaduwstation, het middelste plaatje ligt geheel uit het zicht. De onderste ook, behalve de rechterkant van de keerlus, en tot ongeveer 60 cm links van het viaduct.
Als laatste toevoeging moet ik erbij zeggen, dat het spoor vanaf de rechterkant van het station gecombineerd H0/H0m spoor is. Het smalspoor gaat weer alleen verder vanaf de keerlus op het bovenste niveau, en vormt het op één na onderste spoor van de spaghetti
Hierme is het een en ander weer duidelijk, hoop ik maar.
-
Geen vragen, geen commentaren, zal ik dan eindelijk eens een keer niets over het hoofd hebben gezien ;D
Dan maar weer even een andere vraag:
De stroomtoevoer voor het smalspoorbaantje; hoe zit dat?. Ik heb namelijk eens zitten denken, en als bij H0 de rails (ongeveer!) 16mm zijn, liggen de stroompukkels op ongeveer 8 mm. Bij het smalspoor liggen ze dan op ongeveer 2/3. Dat wordt lastig met een sleper. Is stroomvoeding via bovenleiding dan een goede oplossing?
-
Baanplan aan het aanpassen, klein meetfoutje ::)
Zijn er mensen met ervaring op het gebied van de Bemo 1255-xxx RhB Krokodil? Ik moet namelijk even weten welke radius het krapst (goed) berijdbaar is voor in de klimspiraal.
-
Hoi,
Dat van die sleper zou best kunnen, zeker in bochten.
Persoonlijk zou ik niet voor bovenleiding kiezen als stroomvoeding. Dat kan problemen geven met de stroomafname (iig meer als stroomafname via de rails).
Robert
-
Ergens heb ik een vermoeden dat de sleper dan een spoorstaaf raakt. Daarnaast, hoe moet het op het rechte stuk? Eerste oplossing die bij mij opkomt is 2 slepers, een aan de linkerkant, en een aan de rechterkant. Zodat het risico dat hij ernaast aan het harken is bijna nihil is.
-
Zou het niet een idee zijn om de slepers helemaal naar de linker- en rechterkant te brengen, zodat ze beiden een eigen spoorstaaf raken ? :o
-
Verklaar u nader ???
Hoe zou ik ze naar buiten moeten brengen dan? Als de + in het midden zit, en de - buiten, dan levert een contact tussen die twee geen bevredigende resultaten op, lijkt me. Maar blijf vooral meedenken 8)
-
Zo. Na wat gesleutel, heb ik een nieuw plan voor niveau 0 (Station) en niveau -1 (Onderdoorgang) Het schaduwstation komt nog weer een treedje lager. Waarom; dat leg ik wel uit als dit draadje een vervolg krijgt in 'wat zijn we aan het bouwen' ;D
Hoe dan ook; hieronder dat wat ik verzonnen heb. De buitenste boog van de spiraal is H0m.
niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_0C.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05_0C.jpg)
niveau -1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05__1C.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_05__1C.jpg)
Graag had ik nog een begin gemaakt met het bovenniveau, en het schaduwstation;
helaas vindt mijn moeder het bedtijd. Met andere woorden: wordt vervolgd ;)
-
Goedenavond
Het is weer een tijdje stil geweest, maar dan laat ik nu weer eens wat van mij horen.
Ik ben nu begonnen met Baanplan versie 6.
De reden hiervan zag ik toen ik in de kamer het raamkozijn aan het schilderen was.
Ineens drong tot me door dat ik niet meer bij het raam zou kunnen... Beginnersfoutje.
Kan gebeuren. Nu weer verder
Ik heb alvast een ontwerpje voor het bovenniveau klaarliggen, zie hieronder.
Het onderste spoor van mijn station is H0m (voorlopig nog niet)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_06_Boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_06_Boven.jpg)
Onderin is zichtbaar waar het raam zit. Bovenin is ook het station te herkennen.
De maximale treinlengte op het perron bedraagt 1m80. Net rechts van het station duikt de trein een tunnel in.
Het geplande Landwasserviadukt komt nu rechtsonderin, en is grijs gemaakt.
Op dit gedeelte wordt de baan 4-rail (3 van Märklin, plus nog een rail op breedte van H0m)
Boven het station is een opstelspoortje. Hier komt een museumloc te staan.
Het schaduwstation verschijnt binnenkort nog.
MVG, Robin
P.S. (23:27)
Hieronder dan het voorlopig sporenplan voor het schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_06_Onder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_06_Onder.jpg)
-
Baanplan aan het aanpassen, klein meetfoutje ::)
Zijn er mensen met ervaring op het gebied van de Bemo 1255-xxx RhB Krokodil? Ik moet namelijk even weten welke radius het krapst (goed) berijdbaar is voor in de klimspiraal.
Op de module baan die wij aan het bouwen zijn hebben we bochten in de klim liggen met een straal van ongeveer 40cm
Hierbij kunnen de 1255-XXX Bemo locs zonder problem doorheen.
Zelfs met de nodige last erachter tot nu toe geen problemen ondervonden.
Wat betreft het ontwerp ziet het er fraai uit, ben benieuwd naar wat foto's.
Willem
-
Wat betreft het ontwerp ziet het er fraai uit, ben benieuwd naar wat foto's.
Dank U, ik ook ;D
Ben net terug van vakantie, dus de eerste bouw-foto's zullen hopelijk in de loop van de volgende week verschijnen.
MVG, Robin
-
Is dat met Modeltreinbaan van easy computing gemaakt? Hoe heb je die vorm er zo in gezet? Dat lukt mij nooit :(
-
Inderdaad, Easy Computing 3D Modeltreinen 3.0.
Als ik je vraag goed begrijp wil je de bodemplaat een vorm geven.
Ik heb het als volgt gedaan:
1. Je selecteert de bodemplaat
2. *Rechtermuisklik* Als deze vergrendeld is, ontgrendel hem dan
3. *Rechtermuisklik*Eigenschappen* Kijk of 'Vrije vorm' en 'Vorm bewerken' aangevinkt staan
4. Zoek in de 3D modus de hoekpunten op
5. Druk [ctrl] in, en versleep een punt om een nieuwe te maken
6. Maak de gewenste vorm (Nauwkeurige afmetingen: *Rechtermuisklik*Eigenschappen*Punt* en voer de juiste coördinaten in)
7. En dan is het klaar. Vergrendel voor alle zekerheid de bodemplaat, en zet NOOIT 'vrije vorm' uit. Dan is alles weer weg.
Veel succes ermee ;)
MVG, Robin
-
Ik heb het zojuist weer gekcoht, had nog een oude versie liggen (1.0 ofzo :P) Met de uitleg werkt het, bedankt!