BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Bogers op 08 September 2008, 10:50:40
-
Ik werk met Fleischmann "Profi" rails. Nu wordt gezegd door kenners, gebruik zoveel mogelijk flexrails en daar heb ik een probleempje. Als ik namelijk bezetmelders aan wil brengen op flexrails moet ik tussen twee bezetmelderaansluitingen de rails scheiden. Dit doe ik doorgaans met een Proxxon doorslijpschijfje (de dunste). Dit gaat goed totdat ik dit wil gaan doen in bochten. Waar ik de rails scheidt willen de uiterste eindjes namelijk weer in hun oorspronkelijke vorm (recht) terugbuigen. Nu kan ik dit met een platbektangetje wel weer in de bochtvorm buigen maar ik kan me niet voorstellen dat dit de oplossing is. Weet iemand raad?
-
Het eerste wat in mij opkomt, zo heb ik mijn scheidingen ook gemaakt is met isolatierailasjes ertussen, dan blijven de railassen bij elkaar. Maar goed er zullen absoluut betere en/of handigere oplossingen volgen...
Gr. Remco.
-
Schroefje of een spijkertje van messing of koper naast de railstaaf maken (aan de buitenkant.............) en vast solderen. Vervolgens tussen de twee vaste punten doorzagen.
Kees-jan
-
Hallo Rob
Ik zelf gebruik al jaren flexrails en heb voor het doorslijpen in bochten altijd de volgende methode gebruikt.
Voordat je gaat doorslijpen heb ik links en rechts van de doorslijp plek een heel klein spijkertje geslagen eventueel aan de binnen en buitenkant.
Daarna doorslijpen en het sleufje opvullen met twee componenten lijm.
Het lijkt dan een doorgaande rails maar wel onderbroken wat electriciteit betrefd. Later zou je de spijkertjes weg kunnen halen maar dat is niet perse nodig wel misschien een likje verf.
Trouwens als je de railsbedding al had voorzien van ballast op de gebruikelijke manier met houtlijm etc. dan denk ik dat na het doorslijpen al zou je geen spijkertjes gebruiken de rail uiteinden niet terugbuigen.
Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.
Succes
Herwim Frank
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP6343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP6343.jpg)
met foto
Kees-Jan
Ja die schroeven zijn groot maar dit ligt in een niet zichtbaar deel van de baan
-
De truc van Kees-jan werkt wel, maar omdat Flm-Profi rails een bedding heeft zul je waarschijnlijk een stukje hout in de bedding moeten maken.
Sander
-
Dank voor de reacties. In het schaduwstation zou het idee met de spijkertjes of schroefjes wel een optie kunnen zijn maar op de paradebaan (het zichbare deel) lijkt mij dit niet zo mooi. Ik had het al eens geprobeerd met twee componentenlijm maar dat springt weer los op de scheiding. Misschien komt het doordat de flexrails zijn voorzien van een zachte bedding (rubber misschien?).
-
De optie van Kees is eigenlijk de beste... Heb zelf bij "Harlan Wade's Logging Co" wat kleinere schroefjes van messing gebruikt. Deze er iets scheef ingedraaid zover dat de kop van de schroef net onder de staaf valt (evt schroefje iets naar binnen drukken, of de staaf naar buiten). Daarna solderen en je verbinding is "bombensicher"! ;)
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijkerrail.jpg)
http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijkerrail.jpg
Grtz, 8) Ronald 8)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP6343.jpg)
Het dempend effect van de isolatie is hier helaas wel verdwenen denk ik....
Groet Jaap
-
Een beetje:
Kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng,
kedeng kedeng, kedeng kedeng,
oehoe.
Is toch helemaal niet erg. De buren mogen best weten dat de man een hobby heeft 8)
Maar dit draadje ga ik zeker nog volgen want met dit "probleem" krijg ik ook nog te maken bij mijn modulebaantje.
mvg,
Matthijs
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP6343.jpg
Ik zie dat er bijna naast de plaats waar de rails is doorgezaagd er verbinding is van railsstaven met railsverbindingsschoentjes, mogelijk had je deze kunnen benutten voor de onderbreking voor de bezetmelders en daar isolatie verbindingschoentjes kunnen plaatsen die paar cm verschil maken meestal niets uit.
Gr Piet
-
@Kees,
Had je een speciale reden om juist op die plekken een scheiding te maken? In beide sporen heb je een paar centimeter verderop een raillasje zitten. Die had je kunnen vervangen door een isolatielasje.
Overigens een druppel secondelijm werkt bij mij ook uitstekend. Even de rails vastzetten met een lijmklem op de plek waar de rails hoort te komen en een druppel lijm naast de rail / op de bielsen.
Groeten,
Patrick
-
Plastic isolatieschoentjes zullen niet helpen. Als er zoveel spanning op de staven staat dat ze willen terugveren naar de rechtstand, dan is zo'n plastic dingetje niet sterk genoeg om dat in bedwang te houden.
Zelf neem ik verschillende maatregelen om het terugveereffect te verminderen. Om te beginnen buig ik de flexrail tijdens het leggen zo sterk door dat het daarna vanzelf op zijn plek blijft zonder terug te veren.
Spoorisolaties probeer ik zoveel mogelijk te plannen op de moduleovergangen, daar moeten de spoorstaven toch al doorgezaagd worden. Daar fixeer ik de staven met messing spijkertjes, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de staaf. En die zet ik dan zoveel mogelijk op de plekken waar voorheen zo'n plastic lipje zat. Na het roestig schilderen zie je er bijna niks meer van.
Isolaties binnen de module zijn meestal "vliegend", dat wil zeggen dat er helemaal geen maatregelen genomen worden om ze in bedwang te houden. Alleen als een spoorstaaf ondanks de voorzorgen toch wil terugveren, dan plaats ik daar ook een paar spijkertjes.
Zie verder de foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1356.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1358.jpg)
-
Zo he dat zijn strakke snedes. Welk gereedsschap gebruik je daar voor?
Groeten,
Patrick
-
Roco zaagje. Dat kost wel meer moeite en meer tijd, maar geeft een veel beter resultaat dan dat gerag met Dremels.
-
Nee hoor, Klaas. Gewoon met de Proxxon met een dun schijfje. Je weet wel, waar je een heel potje van krijgt. De gewapende variant (van Dremel bv.) is veel te dik. Met de dunne krijg je eenzelfde snit als bij jou foto. Wel breken ze snel, dus weinig druk uitoefenen en lage snelheid.
Maar da's mijn ervaring.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Helemaal goed Klaas.
en voor digene die geen vaste hand hebben koop je er het onderdeel 61192 van roco bij €2.90 en dan zaag je ook nog recht. er zitten gleufjes in aan de onderkant waar de rails invallen.
Dit onderdeel wordt verkocht als Isolierschienenverbinder voor geoline maar past ook op de andere rails.
onderdeel 61192
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbinder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbinder.jpg)
met het zaagje erin en op een stukje rails
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railszaagje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railszaagje.jpg)
Gr Piet
-
Hee, die kende ik nog niet.
Handige tip Piet ! ;)
-
Ik ook niet! Dank U, Piet ;D
-
Als het onderdeel weinig bekendheid heeft, heb ik ook maar even een stukje van de handleiding ingescand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_verbinder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_verbinder.jpg)
Gr Piet
-
Heel interessant apparaat :o
-
Is dat apparaatje ook geschikt om railsen door te zagen?
Dus voor oa Flm profi Roco line Lima enzo?
Lijkt me handig om iets kaarsrecht af te zagen.
Zo ja wat is het Art nr van dat ding en wat kost zoiets ?
Groetjes,
Bas.
(Oeps sorry ik zie het al bovenaan) had het ff niet gelezen :P :P