BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: henk op 07 September 2008, 15:12:53
-
Misschien toch maar een apart draadje.
Volgens de site van Trix (http://www.trix.nl/producten) is de 25.5 leverbaar. Een 25.5 invullen bij trefwoord.
Staat nog steeds dat het model vier asb'tjes zou hebben, brrrrr. :-|
-
de prijs is gelijk aan het type, brrrrrr... ;D Henk, wat had e dan verwacht?
-
Nou, eigenlijk 2 asb'tjes, net als bij de Trix 1200. Ik hoop dat het een vergissing is.
In België is de prijs wat vriendelijker. Ruim 200 euro, zoiets.
-
Benieuwd hoe snel deze in NL is. Ik heb deze in bestelling staan. Dan eindelijk de oorspronkelijke trek-duw compleet.
Straks: Trix lok, 2 LS rijtuigen I4, 2 Roco plan W en Kleinspoor koprijtuig WRDk,
Nog weer later Artitec's plan W ipv de Roco plan W.
mvg,
Ivo
-
3 plan W's, althans dat was de samenstelling in werkelijkheid.
Spoorfan
-
Jawel, spoorfan, dat weet ik wel, maar ik heb er maar 2. En straks levert Artitec ook maar 2 verschillende nummers, dus dat wordt nog even wachten voordat het totaal in 1:87 kan worden gemaakt.
Ivo
-
In België is de prijs wat vriendelijker. Ruim 200 euro, zoiets.
Bij wie? Of geeft dat een te grote run op de voorraad daar?
-
Onder andere bij het spoor in Heverlee.
raar dat er nog geen foto bekend is, kreeg maandag vanuit Duitsland bericht dat hij klaar lag.
dave
-
Ik heb ook nog geen verkoper gezien die hem al aanbied op het net.
Of zie ik er over?
Ludwig
-
Voor foto's van de Trix en Marklin versie:
http://www.hetspoor.com/TREINEN/HO/TREINENHO.htm (http://www.hetspoor.com/TREINEN/HO/TREINENHO.htm)
even naar beneden scrollen
Grtz
Hanz
-
Dan heeft ie ze er vanmiddag opgezet. S'morgens stond er nog niks op.
ps. even doorscrollen en zie onze beurs op 19 oktober.
dave
-
Ik heb het bericht gekregen dat ik hem kan komen afhalen bij Von eins bis Zett in Kaldenkirchen.
Morgen toch maar effe doen dan kan hij zaterdag rijden tijdens de open dag op station Venlo.
Groetjes Chris
-
Bij wie? Of geeft dat een te grote run op de voorraad daar?
Treinenshop Olaerts heeft hem ook voor iets meer dan 200 Euro staan. Ik heb hem in NL besteld. Ik begrijp er niets van dat de prijs in NL hoger is.
mvg,
Ivo
-
Ik wel, maar daar zijn al meer draadjes over.
Het handige van bestellen bij Olaerts is dat je de loc in Houten kunt ophalen.
-
Allemachtig.....
Op vakantie, en nu heb ik al een modeltreinexpress lijst van : Er staat het een en ander voor U klaar voor hier tot ginder , en komt deze er ook nog bij.
Ze ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
-
In Nederland heb ik 'm besteld voor net onder de € 225. Bestellen in België incl. verzendkosten komt op hetzelfde neer. Ophalen in België is niet echt een optie, Houten zou dan wel kunnen. Maar blijft wazig, die Marklin/Trix prijsstelling. Uit nieuwsgierigheid, wat is de werkelijke prijs in Duitsland?
-
3 plan W's, althans dat was de samenstelling in werkelijkheid.
Spoorfan
Niet helemaal waar,zeker in de laatste momenten dat het reed,was de samenstelling niet helemaal volgens het boekje.
Achja,zag onlangs een plaatje met een geel/blauwe ICR erin,dus wat maken we ons druk over een samenstelling.
Ben trouwens benieuwd hoe die eruit ziet,die 25.5!
-
Uit nieuwsgierigheid, wat is de werkelijke prijs in Duitsland?
Ik heb 'm besteld voor 199 euro's, met 0 euro verzendkosten i.v.m. voorbesteld. Ik had zo ook de ACTS (Trix) 1251 gekocht voor 265 euro.
-
Voor foto's van de Trix en Marklin versie:
http://www.hetspoor.com/TREINEN/HO/TREINENHO.htm (http://www.hetspoor.com/TREINEN/HO/TREINENHO.htm)
even naar beneden scrollen
Grtz
Hanz
Deze foto's zijn veelbelovend. Wel een bijzonderheid gezien, waarvan ik niet weet of dat nu echt zo is:
De Trix versie heeft geen doorgetrokken gele band en de Märklin versie heeft dat wel. Dus verschillende inzetbaarheid qua periode. De Trix is daarmee ook vandaag nog inzetbaar als goederenlok tussen België en Nederland
Variaties van deze Benelux trek duw zijn volgens mij nog nader uit te zoeken met de volgende verschillen in het materieel in reguliere dienst:
1. Lok met en zonder doorgetrokken gele band
2. I4 rijtuigen met grijs en met blauw dak
3. Wel of niet een plan L opgenomen
4. WRDk met grijs of wit dak boven de stuurstand
En dan nog de incidentele afwijkingen in samenstellingen, die op verschillende foto's is te zien. Volgens mij zijn hier al andere draadjes over.
mvg,
Ivo
-
plan L was bij mijn weten alleen opgenomen in enkele ritten vroeg op de dag en laat op de dag.
-
Zojuist mijn bestelde 2551 van Märklin opgehaald.
Ik heb de loc net even 2 minuten gezien en in de winkel getest, maar het is volgens mij een fraai exemplaar.
Uitvoering:
Metalen kap.
Mooi donkergrijs dak.
Berlijnsblauw zo te zien netjes op kleur.
Gele band had denk ik een fractie donkerder gemogen, maar het is niet storend en in ieder geval goed dekkend en dus ook echt geel.
Opschriften mooi scherp aangebracht
Aandrijving:
Geen koffiemolengeluid, maar wel luidruchtiger dan een roco loc.
Front- sluitseinen:
Wat ik aan deze loc erg gaaf vind, is dat de front en sluitseinen afzonderlijk in- en uitschakelbaar zijn. Ideaal dus voor trek-duw bedrijf!
Locsound:
De Märklin uitvoering is voorzien van typhoongeluid. Gelukkig geen schorre koe, maar netjes toet, piep. Voor zover ik in de winkel kon nagaan alleen wel beide hoorns altijd direct achter elkaar op één commandoknop. Roco en Mehano typhoongeluid klinkt wel fraaier!
Tenslotte:
Ik ken de 25.5 niet goed genoeg om te weten of alle details kloppen, maar het totaal plaatje is absoluut een fraaie 25.5. Ik ben er dan ook heel erg blij mee en nu maar wachten op de rest van de BNL stam! ;D ;D ;D
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Hoe is de trekkracht van de 25.5?
Is dit tevergelijken met de 1211?
Mvg Ad M.
-
Foto's Aquarius, het volk wil foto's! :-*
-
Hallo,
Als ik thuis ben gaat deze loc eerst braaf inlopen, zoals je dat behoort te doen bij een Märklin loc. Daarna hoop ik nog wat tijd te hebben om foto's te maken en zijn trekkracht in te schatten.
Maar ik beloof niets of dat vanavond al gaat lukken!
Jeroen
-
Hallo,
Voor de mensen die niet kunnen/willen wachten:
Bij de belgische modelspoorcollega's op "Modelspoormagazine" afdeling "Belgische modellen" staan reeds een paar fraaie close-up foto's van deze loc.
Hoewel er al wat "foutjes" zijn ontdekt is het op het oog toch wel een erg fraai model geworden.
Je zou vanwege een dergelijk fraaie loc bijna naar NS voorbeeld willen gaan rijden ;) (maar dan ook maar bijna ;D ;D ;D )
Groet,
Sven
-
Je mag er best naar linken hoor ;) :P
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6823&whichpage=11
Inderdaad, een prachtige loc! Het begint ook bij mij steeds meer te kriebelen...
-
Mooie foto's. De mijne komt deze week. Heb een vraag over de loc. Het is me niet duidelijk of er standaard een decoder in zit. Heb het trouwens over de trix versie.
Nu zak ik dat MTE op haar startpagina een trix decoder in de aanbieding heeft T66835. Is dit de decoder die ik eventueel nodig heb?
Gerard.
-
Hallo,
Bij deze mijn eerste testresultaten van de MÄRKLIN versie van de 25.5. Ad vroeg hoe het met de trekkracht zit en Mispoes smeekt op foto's.
Welnu: ik hoop dat ik de foto's later vandaag kan plaatsen, uiterlijk vanavond. Gisteren had mijn 6 dagen oude zoontje even de nodige aandacht nodig, dus het maken mvan foto's is wel gelukt, maar het plaatsen nog niet......
Ik heb de 25.5 eerst twee keer een half uur in laten lopen. Het viel me op dat de loc bij het wegrijden eerst een aardig gierend geluid maakte (1200 syndroom), maar gelukkig leek dat van korte duur. Ik hoop vanavond nog even te kunnen testen of de loc na een dag stilstand weer begint met een hoop gegil..... Over de aandrijving kan ik verder zeggen dat de loc na het inrijden gelukkig geen letterlijke kopie van de NS 1200 is, want het koffiemolenkabaal is aardig afgenomen. Natuurlijk hoor je de loc nog duidelijk, maar dat zijn we gewend van Märklin/Trix.
De trekkracht heb ik alleen op valk spoor kunnen testen, aangezien ik nog geen hellingen in mijn baan heb. Maar met een sleep van 9 vierassige graanwagens + 6 lange vierassige zelflossers + 6 DB IR rijtuigen + 5 DDM-1 rijtugien had de loc geen enkel probleem. Trekkracht voor een oude BNL stam lijkt mij dus meer dan voldoende. Nogmaals het gaat hier om de MÄRKLIN versie! "
De sluitseinen blijken middels F1 schakelbaar, maar kunnen alleen branden als de frontseinen ook ingeschakeld zijn. Dat is jammer want bij een trek-duw stam had het fijn geweest als de loc ook alleen met sluitseinen zou kunnen rijden. Maar goed, daar bedenk ik wel weer iets op. Front en sluitseinen lekken een ietsje door elkaars lens, bij de sluitseinen is het iets erger dan bij de frontseinen.
Typhoongeluid blijft matig bij Märklin. Gelukkig is het geen schorre koe a la 1200, maar je hoort nog wel ruis rondom de typhoons. Tevens hoor je altijd de hoge en lage typhoon achter elkaar, ze zijn dus niet afzonderlijk te bedienen. Ik blijf het sound bij dergelijke locs ver onder de maat, gezien het prijskaartje wat er aan zo'n loc hangt.
De kleur blauw is prachtig. Staat fraai op de metalen kap. Ik heb een foto gemaakt met een Roco Plan D bij de 25.5, er is nauwelijks kleurverschil te zien. Nu maar hopen dan Artitec zijn Plan W's hier ook een betje op af stemt. Ik heb nog geen NMBS !4 rijtugien, dus geen idee of die kleuren goed bij elkaar staan.
Wat ik eerder al schreef, komt het geel me iets te licht over, maar dat heb ik 10x liever dan de uitvoeringen van ICR bijvoorbeeld. Het geel is tenminste geel.
Al met al vind ik het een fraaie loc en ik hoop dat de volledige BNL stam er over een tijdje ook voorgezet kan worden :D
Ik hoop snel foto's te kunnen plaatsen.
Jeroen
-
Jeroen,
Bedankt alvast voor de test maar ik heb toch nog 1 vraag.
Wat voor een moter zit er nu in de 25.5?
Mvg Ad.
-
Hoi Ad, er zit een vijfpolige motor in, zoals zo vaak wordt toegepast door Marklin. Het is als het goed is dezelfde als in de 1200.
Jeroen
-
Op mijn trix exemplaar zitten rechts op de kop witte stuurstroomkabels. Lijkt mij een foutje. Op foto's van de marklin uitvoering zie ik dat die mee gespoten zijn. Ik heb inmiddels een likje zwarte verf gegeven.
Bovendien zijn het de kabels die bij het Belgische orgineel horen waar de 25.5 vanaf is geleid.
Spoorfan
Spoorfan
-
Ik blijf nieuwsgierig hoeveel antislipbandjes de Trix variant heeft.
-
Volgens de Trix site 4 stuks asb Henk.
Alle aangedreven assen hebben dus ASB's. Stroomafname via de overige assen denk ik dan.
Gr. Remco.
-
Dat heb ik gelezen Remco, maar ik hoop eigenlijk dat die tekst niet klopt. Dus is er iemand die even zijn model wil omdraaien?
-
Ok duidelijk, maar jij haalt toch geloof ik sowieso alle ASB's eraf staat me bij ?
-
2 ASB's onder de Trix 2558
-
Op mijn trix exemplaar zitten rechts op de kop witte stuurstroomkabels. Lijkt mij een foutje. Op foto's van de marklin uitvoering zie ik dat die mee gespoten zijn. Ik heb inmiddels een likje zwarte verf gegeven.
Bovendien zijn het de kabels die bij het Belgische orgineel horen waar de 25.5 vanaf is geleid.
Deze kabels zaten origineel niet op de 25.5, maar zijn volgens de Belgen ergens in 2000 op de locs geplaatst. Gelukkig is het een los onderdeel, wat dus inmiddels niet meer op mijn loc zit......
Jeroen
-
2 ASB's onder de Trix 2558
Kijk eens aan. Wordt het vertrouwen in Trix niet nodeloos geschaad.
@Remco. Ik was vooral nieuwsgierig.
Was ook eigenlijk niet van plan het model te kopen, maar het oogt toch wel fraai. Hoe het ook zij, als ik het koop scheelt dat toch weer twee wielen. Zeker in dit geval van belang, want het is niet echt een lolletje de wielen van zo'n klassiek Mätrix motordraaistel te vervangen.
-
Maar bij bijv. de 1211 zitten de ASB versprongen, elke aangedreven as heeft er 1.
Dan moet je toch alsnog 2 assen vervangen ? of wissel je alleen het wieltje ? En is het dan niet praktischer om de hele as te vervangen of zijn de niet-asb wielen met tandwielen niet los te krijgen ? ( Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept dus vandaar dat ik het maar eens vraag :) )
-
Bij de klassieke Mätrix motordraaistellen is het nooit mogelijk om een wielstel (as met twee wielen) eruit te halen zonder een wiel van de as te schuiven. Het gaat dus altijd om wielen vervangen en dan zijn 2 er minder dan 4. :)
-
De kleur blauw is prachtig. Staat fraai op de metalen kap. Ik heb een foto gemaakt met een Roco Plan D bij de 25.5, er is nauwelijks kleurverschil te zien. Nu maar hopen dan Artitec zijn Plan W's hier ook een betje op af stemt. Ik heb nog geen NMBS !4 rijtugien, dus geen idee of die kleuren goed bij elkaar staan.
Wat ik eerder al schreef, komt het geel me iets te licht over, maar dat heb ik 10x liever dan de uitvoeringen van ICR bijvoorbeeld. Het geel is tenminste geel.
Jeroen
Vanmiddag zowel de Märklin als Trix gezien in de vitrine. Mijn leverancier verwacht hem pas volgende week. Dus de echte foto's moeten nog wachten. Maar hier hoort deze dan bij. Roco plan W's worden nog wel vervangen voor Artitec.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9180279.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9180281.jpg)
En dan eindelijk de eerste Benelux trek-duw trein compleet. Nu nog wachten op de Bs en 11** serie die LS heeft aangekondigd en de tweede is ook compleet.
mvg,
Ivo
-
Henk, trekt zo'n hok eigenlijk nog wel een dooie vlieg van zn plek zonder bandjes?
-
Hier dan eindelijk de foto's van mijn NMBS 2551 (in de link even naar beneden scrollen). Nu de rijtuigen nog........... ;)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8099.4590
Jeroen
-
Henk, trekt zo'n hok eigenlijk nog wel een dooie vlieg van zn plek zonder bandjes?
Dat kan bij zo'n draaistelmotor inderdaad wel eens vies tegenvallen. Bij de Mätrix 1200 is het in ieder geval geen optie en bij deze loc vraag ik me ook af of hij dan nog een complete Beneluxstam de hoek omkrijgt.
Ergo, bij draaistelmotoren laat ik de bandjes meestal zitten. In ieder geval fijn dat de 25.5 maar twee asb'tjes heeft. Vooral in verband met de stroomafname.
-
De donkere kleur blauw van de Roco Benelux plan W's komt behoorlijk in de buurt van het juiste. Als de 25.5 echter dezelfde kleur heeft als de Roco plan D's is dat dus het Berlijns blauw, niet het veel donkerder (en een beetje paarsige) Benelux-blauw. Overigens is het Berlijns blauw van die plan D ook nog iets aan de lichte kant (en dus zeker te licht voor de Benelux).
@Ivo: zijn jouw I4's ook 'doorgezakt' of heb jij wel rechte?
-
En ik altijd maar denken dat die 2 kleuren hetzelfde waren...
Daar schiet mij ineens iets te binnen. Die Benelux plan W's van Roco waren zeer donker, bij het zwarte af. Ik heb dat nooit begrepen maar als het Beneluxblauw nòg donkerder is dan het Berlijnsblauw verklaart dat het e.e.a.
Zijn die van jou origineel van Roco Ivo?
-
Is in de 25.5 een dekoder? Is er een interface erin?
Groet
Bernd
-
Ik denk in de Märklin wel en in de Trix niet.
Zo is het meestal.
Maurik
-
Is de trix 25.5 (korte gele strepen) te combineren met de Benelux plan W rijtuigen van Artitec
(driedelige ramen) ?
Wanneer kregen de 25.5 reeks korte gele strepen?
Wanneer werden de driedelige ramen van de benelux plan W vervangen door tweedelige?
Rob
-
Bij de klassieke Mätrix motordraaistellen is het nooit mogelijk om een wielstel (as met twee wielen) eruit te halen zonder een wiel van de as te schuiven. Het gaat dus altijd om wielen vervangen en dan zijn 2 er minder dan 4. :)
Ok helder weer wat geleerd :)
-
De donkere kleur blauw van de Roco Benelux plan W's komt behoorlijk in de buurt van het juiste. Als de 25.5 echter dezelfde kleur heeft als de Roco plan D's is dat dus het Berlijns blauw, niet het veel donkerder (en een beetje paarsige) Benelux-blauw. Overigens is het Berlijns blauw van die plan D ook nog iets aan de lichte kant (en dus zeker te licht voor de Benelux).
@Ivo: zijn jouw I4's ook 'doorgezakt' of heb jij wel rechte?
En ik altijd maar denken dat die 2 kleuren hetzelfde waren...
Daar schiet mij ineens iets te binnen. Die Benelux plan W's van Roco waren zeer donker, bij het zwarte af. Ik heb dat nooit begrepen maar als het Beneluxblauw nòg donkerder is dan het Berlijnsblauw verklaart dat het e.e.a.
Zijn die van jou origineel van Roco Ivo?
Omdat ik zelf de Trix nog niet in huis heb, kan ik de vergelijking niet goed maken. Mijn Roco plan W's zijn de originele kleur van Roco en de donkerste van de 3 verschillende typen rijtuigen (in model dan). De Kleinspoor WRDk is door mij zelf gespoten in Berlijns Blauw en die kleur is zowel van Kleinspoor, Philotrain als THS aanmerkelijk donkerder dan de plan D's van Roco. (Kijk ook het draadje plan E, maar dan anders). Ik vind dus het kleurverschil tussen de Benelux plan W's en de WRDk niet erg groot en zeker niet storend. De I4's van LS models zijn iets te licht naar mijn zin. En als de foto eerder in dit draadje klopt, waarbij een originele Roco plan D qua kleur gelijk is aan de Trix 25.5, dan zal die laatste dus iets te licht zijn. Ik heb ze beide vanmiddag onder halogeen lampjes in de shop in shop gezien in R'dam en ik vond ze heel mooi (toen nog niet de discussie gelezen over horizontale en verticale lamellen in de zijroosters op het modelspoor.be forum). Ik schaf er zeker een aan. Ik heb lang genoeg gewacht op deze lok.
Dus ik vermoed dat de kleuren van de 25.5, I4's, plan W's en WDRk allemaal iets van elkaar zullen afwijken. Maar net doen of de een al langer dan de andere in de zon heeft gestaan.
@Jan,
Mijn I4's zijn niet doorgezakt, maar hebben tot op vandaag ook altijd op hun kant in de doosjes gezeten. Ik heb de versie met het grijze dak en ik heb geen idee welke periode die gereden hebben. Als ik op foto's in boeken kijk, zie ik vrijwel altijd grijze daken.
@Rob,
De korte gele strepen zijn op de eerste lok in 1981 geintroduceerd, las ik op bovengenoemd forum.
mvg,
Ivo
-
De donkere NS-kleuren zoals Berlijnsblauw en olijfgroen worden op modellen veelal lichter weergegeven omdat het anders zwart op de modelbaan en in de vitrine over zou komen. De olijfgroene mat.'46 van Lima en dito 1000 van Roco en de meeste blauwe plan D's van Roco zijn daar o.a. een voorbeeld van. Philotrain daarentegen gebruikt wel de juiste kleur m.a.g. dat de modellen bijna zwart overkomen. Dit heeft de Benelux W van Roco dus ook. De kleurkeuze van de Märklin/Trix 25.5, te beoordelen vanaf de foto's, lijkt mij dan ook een goede. Ik zou de loc wel eens zonder kunstlicht willen zien.
Wanneer werden de driedelige ramen van de benelux plan W vervangen door tweedelige?
In 1981 en 1982 werd W1 (Benelux dus) in grote revisie genomen waarbij de ramen werden vervangen.
-
Ik denk in de Märklin wel en in de Trix niet.
Zo is het meestal.
Maurik
Gezien het prijsverschil tussen de Trix en Märklin loc, denk ik inderdaad dat er geen decoder in zit. Wel een 21-polige stekker volgens de omschrijving.
-
Ik zou de loc wel eens zonder kunstlicht willen zien.
Hoi Frank,
Je weet waar mijn huis woont...... ;D ;D
Jeroen
-
Is het blauw van de 25.5 dan Berlijns blauw? Mijn vader merkte gister op dat het NS geel en Belgisch blauw is en voor zover ik de 25.5 gezien heb zijn die ook donkerder blauw dan het NS materieel (niet dat ik oud genoeg ben om die gezien te hebben).
Wel handig om te weten voor mijn 25.5. :)
-
Hoi Frank,
Je weet waar mijn huis woont...... ;D ;D
Ja, maar jij hebt een Märklin, het gaat hier over de Trix en die heb jij niet :P
-
Ach stik..... ;D ;D ;D :P :P :P ;) ;) ;) :-* :-* :-* :-*
Jeroen
-
Kleurverschillen waren er zeker; juist bij de locs. Inmiddels, op hun leeftijd, is het blauw veel bleker geworden.
@ Ivo: mijn I4 is niet echt doorgezakt, maar de beschildering wel. Althans, zo ziet-ie er dus uit. Een of andere productie fout waardoor de gele baan is kromgetrokken. Ik heb het bij meer exemplaren gezien. Er was nog veel meer aan mis, zie hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12130.msg185258#msg185258
Over die kabeldoos voorop de loc: in de TD-periode zat die er nog niet op, kijk maar op de foto's.
-
Beste Jan,
Ik zal nog eens goed kijken naar de beschildering, maar het komt me niet bekend voor. Na discussie in dit draadje heb ik de neiging het blauw over te spuiten als er transfers voor de I4 benelux zijn.
Is het blauw van de 25.5 dan Berlijns blauw? Mijn vader merkte gister op dat het NS geel en Belgisch blauw is en voor zover ik de 25.5 gezien heb zijn die ook donkerder blauw dan het NS materieel (niet dat ik oud genoeg ben om die gezien te hebben).
Wel handig om te weten voor mijn 25.5. :)
In mijn herinnering was het blauw donkerder dan het NS blauw. Ik heb regelmatig tussen Leiden en Delft in de I4 AB meegereden. De B coupé's in de AB waren aanmerkelijk comfortabeler dan de 2e klasse in de plan W. De nu nog rond rijdende 25.5 in de goederendienst vind ik niet erg donker meer en lijken meer op het Berlijns blauw van de NS. Het kan ook te maken hebben met de verschillende contrastwerking. De NS plan E etc. waren helemaal blauw en de Benelux was voorzien van een fel gele band, waardoor het blauw donkerder lijkt dan het is. Ergens is er vast een foto van een plan W Benelux gekoppeld aan een NS blauw rijtuig en dan kun je het wel zien.
mvg,
Ivo
-
Ja die is er, bijvoorbeeld op de site van Nico Spilt in het beneluxmenu, een foto van een plan W benelux aan een plan E en de E is iets lichter.
De trek/duwstellen zijn soms bijna zwart en de benuxhondekop is op sommige foto's zelfs blauwpaars, tja.
Groet Stephan.
-
euh....
In de folder staat : sluitseinen digitaal uit te schakelen.
Ehm....hoe dan ? Ik vind er niets van in de handleiding.
Er zit wel een schakelaar in, maar die is puur voor bovenleiding of via de rails.
-
Je zou denken dat het na het plaatsen van een decoder met f1 of een andere functietoets mogelijk is om de sluitverlichting uit te zetten als de verlichting brand.
Jos is bezig geweest zowat alles schakelbaar te maken. Even scrollen op deze pagina (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6823&whichpage=9) van het Modelspoormagazineforum.
-
Nope, je moet dus zelf solderen, terwijl in de folder staat dat het kan.
Zucht.
Ondertussen heel wat gelezen op het forum daar, onze zuiderburen zijn niet mals.
Ik zal mijn mening er eens over geven.
Ga dat nu effe neerpennen.
-
Welk forum?
-
Modelspoormagazine forum.
-
Ik zal mijn mening er eens over geven.
Ga dat nu effe neerpennen.
Hier of bij ons in B
Want hoe meer meningen en of ondervindingen hoe beter.
(zo denk ik er toch over)
-
Op Groterdam ;)
-
Op Groterdam ;)
:'( :'( :'( :'(
Sander
Kun je even een directe link plaatsen - dan kan ik dat eens proberen
-
Ja Santerdam, nou weten we het wel... :-X
-
Zal ik doen, ik ben nog bezig ;D
-
Link
klik hier (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=379&Itemid=1&mosmsg=Artikel+succesvol+opgeslagen.)
-
Die directe link geeft enige duidelijkheid - de sessie-manager van Joomla zoekt waarschijnlijk via een aparte poort sessie-management als bescherming tegen deep-linking.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/santerdam_2008_09_26_013958_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/santerdam_2008_09_26_013958_001.jpg)
-
Grom.....ze is nu toevallig offline.
Grom.
Ik denk dat het hosting bedrijf met een onderhoud bezig is.
-
Ook hier een beetje grom ..... Ik zou nu minimaal zo'n kwartier moeten wachten voordat ik het weer kan proberen. Echter ....... zolang wacht ik niet meer.
-
Helder Hosting ligt op zijn gat, dus mijn site automatisch ook.....
Morgen weer een dag ;)
-
Dank je wel Chris voor het verslag en de foto's. Mijn keus is juist geweest: niet bestellen/kopen alleen al vanwege die ellendige motor. ik wacht wel op LSM; de rest van de rijtuigen is er ook nog niet (los dan van de niet acceptabele Heris wagens).
-
Komt LSM ook met een 25.5 ???
-
Misschien komt LSM ooit met een 25.5, maar daar is volgens mij nog geen sprake van. Ook geen aankondiging. Wel is de 11** aangekondigd, de lokomotief van de nieuwe Benelux trek duw vanaf ongeveer 1986. Die zou er nog dit jaar zijn. Afwachten maar, voor mijn portemonnaie mag het ook volgend jaar.
Mooi verslag Chris op je site. Ik heb ook met genoegen het hele draadje op het belgische forum gelezen. Die stekkerdoos (witte) mag er voor de Benelux gewoon af. Het schijnt dat deze er nu op zit nu de 25.5 rijdt als goederenlok tussen Kijfhoek en Antwerpen.
Het is tot nu toe het mooiste model van de 25.5 en of deze nu echt 249 euro waard is is zeer de vraag, maar ik koop hem toch. (P.S. In België maar 204 euro).
Ik hoop hem dit weekend bij mijn treinenboer op te halen.
mvg,
Ivo
-
204 euro ? zijn dat winkelprijzen of adviesprijzen in Belgie ?
Het kan zijn dat de Belgische winkeliers zich minder houden aan de afgedwongen adviesprijzen ???
Misschien is er in Belgie nog wel sprake van eerlijke concurrentie :P
-
@ Bob ik schrijf dat ik wacht op LSM niet meer en niet minder.... (en sta voorlopig met lege handen)
-
204 euro ? zijn dat winkelprijzen of adviesprijzen in Belgie ?
Het kan zijn dat de Belgische winkeliers zich minder houden aan de afgedwongen adviesprijzen ???
Misschien is er in Belgie nog wel sprake van eerlijke concurrentie :P
Kijk maar op de site van treinenshop Olaerts.
Ik heb elders op dit forum al de suggestie gezien dat zij dit voor je kunnen meenemen naar Houten, zij staan daar immers ook. Heb je geen verzendkosten, maar wel je eigen reiskosten naar Houten en de kosten van het toegangskaartje.
Ik koop hem toch bij mijn eigen treinhandelaar, omdat ik het fijn vind dat die in de buurt zit.
mvg,
Ivo
-
Nope, je moet dus zelf solderen, terwijl in de folder staat dat het kan.
Zucht.
Ondertussen heel wat gelezen op het forum daar, onze zuiderburen zijn niet mals.
Ik zal mijn mening er eens over geven.
Ga dat nu effe neerpennen.
Dag chris en de anderen
Het solderen was alleen om het derde front sein als functie te schakelen.
Het schakelen van de sluitlichten kan door aan passen van de CV's voor het mappen van de decoder aux uitgangen.
Wat die kritiek op het model betreft , die komt ook van mij >:( en het zal bij deze niet blijven !
Maar dat is voor volgende week ;)
Jos
-
Zo was ik vorige week bij mijn treinen dealer en die had hem ook staan,dus gevraagd voor de rij eigenschappen en wat hoor je De Koffie molen dus dat feest ging niet door prijs € 199,- bij WL.
Cor
-
Heb 'm inmiddels ook. Koffiemolen? Het zal wel aan mijn slechte gehoor liggen, maar ik vind het wel meevalen. Loc ziet er best goed uit. Natuurlijk kan het nóg beter, maar ik denk dat je dan mnstens tien jaar geduld wilt hebben. Zelfs de kampioen vooraankondigen/claimen (lees: LS Models), heeft er kennelijk nog geen plannen voor.
Ik ga dus met Chris' conclusie (zie: Groterdam-website) mee: een prima aanwinst.
mvg,
Gert
-
Die van chris kost 300?
Dat vermeld ie op zijn site.
Of?
-
Excuus, ik verbeter het, ze kostte 231 euro.
Teveel aanwinsten in 1 keer, krijg je dat ;D
-
Heb 'm inmiddels ook. Koffiemolen? Het zal wel aan mijn slechte gehoor liggen, maar ik vind het wel meevalen. Loc ziet er best goed uit. Natuurlijk kan het nóg beter, maar ik denk dat je dan mnstens tien jaar geduld wilt hebben. Zelfs de kampioen vooraankondigen/claimen (lees: LS Models), heeft er kennelijk nog geen plannen voor.
Ik ga dus met Chris' conclusie (zie: Groterdam-website) mee: een prima aanwinst.
mvg,
Gert
Vind ik ook. Geluid valt mij echt mee. Heb inmiddels ook iemand gevonden om kappen te ruilen. Binnenkort dus ook de andere uitvoering met doorgetrokken gele band 8).
Gerard.
-
Ik ga op de beurs in Köln persoonlijk aan Piron om een 25.5 vragen... :P WAT? Ik ga het eisen! ;D :-X
-
Ik ga op de beurs in Köln persoonlijk aan Piron om een 25.5 vragen... :P WAT? Ik ga het eisen! ;D :-X
Hoop dat je resultaat boekt, denk het niet.
Gerard.
-
Wat veel kritiek op dat model. Ik vind 'm ook minder geslaagd. Niet alleen kleur onjuist, maar ik vind het ook een gemiste kans dat ze de baanschuivers hebben weggelaten. Nu heeft-ie hetzelfde kale gat onder de cabine dat de Lima loc als geleverd (onder andere) zo incompleet laat lijken. Is wel op te lossen natuurlijk, maar als je toch moet spuiten en details aanbrengen, kun je net zo goed een Lima loc daarvoor gebruiken. Dat is al meer gedaan tenslotte. En dan heb je ook de lol van iets zelfgemaakts.
Zie bv.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11343.15
-
@ Gerard, mijn bericht niet te serieus opvatten. Vragen staat vrij en als iedereen nou bij hem om een 25.5 leurt dan wordt de kans dat 'ie komt alleen maar groter...
-
Chris, over wel of geen decoder, lijkt het je ook niet een taak van de winkelier die je vraagt: goh meneer, rijd u nog analoog, of reedsch digitaal? Wellicht apprecieert u mijn suggestie, etc etc... heb 't ie gelijk nog wat te verkopen...
-
@ Gerard, mijn bericht niet te serieus opvatten. Vragen staat vrij en als iedereen nou bij hem om een 25.5 leurt dan wordt de kans dat 'ie komt alleen maar groter...
Zou toch leuk zijn als je succes boekt bedoel ik. Ik wil alleen niet op LSM wachten, stel dat ze er niet mee komen.
Is LSM gevoelig voor leurende mensen? Heb ik ook nog wel een lijstje ;).
Gerard.
-
Baanschuiver weggelaten ?
@Stig : dat is precies wat MTE deed toen ik uit de winkel wilde lopen. ;)
-
Die Baanschuiver is zo'n onderdeel dat pas opvalt als het ontbreekt. Vergelijk deze foto van Stig maar eens met het zijaanzicht van het model, dan is het daar onder die cabine veel te leeg:
http://www.belderok.net/benelux/b_2556_4977.jpg
-
Baanschuiver weggelaten ?
@Stig : dat is precies wat MTE deed toen ik uit de winkel wilde lopen. ;)
Alleen niet bij mij, zal 'm nabestellen.
Gerard.
-
misschien ben ik aan het dementeren, maar kan geen baanschuiver ontdekken :-|
-
Onder de onderste cabine trede.
Gerard: Nabestellen? Is het er dan als onderdeel? ;)
-
Onder de onderste cabine trede.
Gerard: Nabestellen? Is het er dan als onderdeel? ;)
Zou mooi zijn, maar ik bedoelde natuurlijk de decoder ;)
Gerard.
-
Onder de onderste cabine trede.
Volgens mij zijn dat de ATB-spoelen.
-
Nee toch niet, op deze foto (http://www.railfaneurope.net/pix/be/electric/25/2551-2554/2554Hengelo.jpg) van Railfaneurope is te zien dat er een balk loopt.
-
Zo beter zichtbaar ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_5.jpg)
Groet,
Dolf.
-
Bedoelen jullie nou dat balkje op het draaistel, net voor de wielen ?
Hetzelfde ding wat ook bij je Roco 1100 zit, en 80% van de modelspoorders niet plaatst omdat ie niet weet wat het is ?
Met alle respect, maar dan kun je toch niet spreken over : Er mist nogal wat....
Tip : Bestel dan de baanschuiver van de Roco 1100.
Ik ga eens kijken of ik er iets mee kan doen, ik heb er nog wel wat liggen.
-
:) idd, je moet hard zoeken wil je hem vinden ;D
ben er echter niet van overtuigd dat het een baanschuiver is, op de reeks 23 zit deze niet, dan zou je hem daar ook verwachten.
-
Dus, even voor de goede orde
Jullie bedoelen de lege ruimte aan het draaistel ?
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/2-3.jpg)
En dan is dit de baanschuiver van een 1100
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/1-3.jpg)
Wat trouwens perfect past op de 2558 (met wat lijm)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/3-3.jpg)
Is dat het probleem ?
-
Kijk nou eens.
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/Foto75.jpg) (http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/Foto75.jpg)
-
Ah, dat is duidelijk.
Het geeft em wel iets extra smoel.
Leuk voor later ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaatje255.jpg)
Bron: Railhobby 1992/12
-
Nou, duidelijker kan haast niet! ;)
-
Mijn 25.5:
http://nl.youtube.com/watch?v=MLtKiwVwswQ
Met danx aan Klaas
Vreemd genoeg leek in het echt minder snel te rijden dan op het filmpje.. ;)
Maargoed, dat ding kan zelfs kruipen ! ondanks dat deze analoog is.
*tevree*
-
@JanW : Mega, die railhobby ga ik even opzoeken :)
-
"Even"... Ik lees net dat je pas sinds 1998 lid bent? Of heb je ze nog allemaal aangevuld? ;)
-
jazeker, tot 1979 ;D
-
Het verbaast me een beetje dat er teleurgesteld wordt gereageerd wordt op het ontbreken van dit soort details.
Van Roco, mehano of LSmodels zou je het verwachten dat ze dit soort details aanbrengen/aanpassen maar Marklin/Trix doen dit nooit (of heel zelden) zeker niet op een model wat afgeleid is van een bestaand model.
Dit schrijf ik natuurlijk niet ter verdediging van Marklin ::), voor die prijs mogen we meer verwachten maar we weten toch wel beter :P?
-
Waarom zijn er altijd figuren die tegen het opnoemen van gebreken zijn?
-
En ik zie niet waarom dat een 'excuus'zou zijn.
-
Jullie begrijpen mij verkeerd, mijn opmerking is meer een "plaagstootje" naar Marklin/Trix en zeker geen excuus.
Ik vind het interessant om te lezen wat er zoal niet goed is, maar dat ze het niet zo hebben uitgevoerd hadden jullie toch wel verwacht.
Ik ben zeker niet tegen het opnoemen van gebreken, eerder voor dus, "figuren"ga zo door ;D
(wel een beetje spijt van het vorige bericht ::))
-
ik meen ergens gelezen te hebben( ik weet niet meer waar) dat je de kappen van de trix en marklin 25.5 gratis kan ruilen bij de winkelier, geld dit voor elke winkel of alleen voor een bepaad aantal.
MvG
-
over dat laatste wil ik ook wel meer weten, ik wil graag twee marklin modellen, iemand twee trix modellen? dan kunnen we mischien onderling ruilen?
-
Beste,
Bij Olaerts worden de kappen zo geruild.
Bij andere winkels misschien ook.
Mvg
Olivier
-
Toch nog even over de kleuren van de Benelux trek duw stammen. Waren deze treinen nu zoveel donkerder dan het Berlijns blauw van het andere NS materieel?
Als ik zo deze foto van Nico Spilt bekijk en de Benelux Plan W vergelijk met de binnenlandse Plan W, dan zit er wel iets kleurverschil in, maar volgens mij niet heel erg veel.
Foto is van 1973.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_W_BNL.jpg)
Jeroen
-
Na enige studie stel ik vast dat de Trix uitvoering de goederen lok is, inzet na de Benelux trek-duw periode. De grote electrische koppeling rechts op de neus en het opschrift Antwerpen zijn hiervan het bewijs. In de Benelux tijd waren zij gestationeerd in Brussel-zuid.
De Marklin versie is weer wel goed voor het T_T werk, maar dan zonder de grote koppeling rechts voor.
Spoorfan
-
Welke studie heb je daarvoor gevolgd?
-
Ik ben wel benieuwd of het bevestigd kan worden. Want ik als ik er al eentje koop de goederen variant willen hebben dus dan zou ik de trix moeten hebben.
-
Beste,
Koop modelspoormagazine nr: 75 (van deze maand) daarin staat de bespreking van de loc.
Daar ga je vinden wat je wilt weten.
dave
-
Of kijk op het modelspoormagazine forum www.modelspoormagazine.be/newforum/ (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/)
-
Gisteren heb ik dan ook mijn Trix 25.5 kunnen ophalen bij mijn leverancier. Er is al genoeg over geschreven op met name modelspoormagazine.be (zeer lezenswaardig) en Chris heeft mooie foto's op zijn Groterdam site gezet.
Eindelijk heb ik dan nu mijn Benelux trek duw compleet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220067.jpg)
Met de lok aan kop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220072.jpg)
In deze samenstelling reed de Benelux op 11 mei 1986. Zie daarvoor de foto op pagina 29 van Spoorwegjournaal 165.
De kleurverschillen blijven een punt van discussie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220071.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220070.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220068.jpg)
De I4 A en AB hebben de lichtste kleur blauw, de Trix 25.5 en de Kleinspoor WRDk zijn ongeveer gelijk van kleur en iets donkerder en de Roco plan W zijn het donkerst. In mijn herinnering komt de Roco toch het dichtst in de buurt van de realiteit. Ik heb deze trein zeer regelmatig in Delft Zuid voorbij zien stuiven en ook heb ik een aantal keren in de I4 AB gezeten van Leiden naar Delft.
Als ik kijk naar eerdere foto's in dit draadje is de Roco het meest correct, omdat dit de enige is die donkerder is dan het NS Berlijns blauw.
Maar de NMBS 25.5 reed nadat de NMBS 15 daarvoor niet meer op het NS net mocht vanwege het ontbreken van ATB ook de INOX TEE van Parijs naar Amsterdam totdat de Thalys dit overnam in 1996.
Dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220074.jpg)
Mooi kortgekoppeld is de lok ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220073.jpg)
De interessante artikelen van Otto Dijkstra in Railmagazine 259 hebben ervoor gezorgd dat ik deze rijtuigen weer heb opgezocht. De samenstelling is volgens mij niet correct. Dit zijn namelijk de Mistral 69 rijtuigen die door LS models zijn geproduceerd. Daar heb ik een behoorlijke set van die in verschillende tijdperken zijn in te zetten. In Railmagazine 259 staan de Maerklin Trix rijtuigen en dat zijn de zogenaamde PBA rijtuigen. 2 jaar later zijn pas de Mistral 69 gemaakt. Volgens Modelspoormagazine 42 reden deze ook tussen Parijs en Amsterdam. Het belangrijkste uiterlijke verschil zou zijn dat de ramen van de Mistral 69 groter zijn dan die van de PBA.
In elk geval heeft LS models de Mistral 69 in veel verschillende varianten uitgebracht. Ik heb zitrijtuigen van de NMBS en SNCF en restauratierijtuigen van de SNCF in 2 uitvoeringen. Het belangrijkste verschil daarin zijn vervolgens de kleur van de raamsponningen. Deze zijn geproduceerd met beige sponningen en die zijn later zwart geworden. Dus achter de 25.5 horen denk ik rijtuigen met zwarte sponning.
Verschil is hieronder te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220075.jpg)
Ook staat op de nieuwere uitvoering een duidelijk 1e klas nummer.
De PBA van Trix heb ik inmiddels in bestelling staan, net als een NMBS 15 van LS in de oorspronkelijke uitvoering, omdat deze nog vrij lang de trein Parijs Amsterdam trok.
mvg,
Ivo
-
Maar de NMBS 25.5 reed nadat de NMBS 15 daarvoor niet meer op het NS net mocht vanwege het ontbreken van ATB ook de INOX TEE van Parijs naar Amsterdam totdat de Thalys dit overnam in 1996.
Dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220074.jpg)
Mooi kortgekoppeld is de lok ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB220073.jpg)
De 25.5 heeft volgens mij nimmer de TEE-treinen gereden Ivo. Toen de 25.5 de treinen naar Parijs ging rijden, waren deze al veranderd in Eurocity treinen. Zelfde materieel, maar met EC-opschriften en deels gedeklasseerd, waarbij de tweede klasse rijtuigen een groene in plaats van een rode band kregen. Je kunt daarvoor zowel de PBA als de Mistral '69 rijtuigen gebruiken, ook door elkaar.
LSM heeft de Mistral '69 rijtuigen inmiddels in de EC-uitvoering uitgebracht, dacht ik. Mätrix heeft vooralsnog alleen TEE-rijtuigen.
-
In Spoorwegjournaal 165 staat een foto met de 2556 en een sleep van 5 ex Tee Inox rijtuigen.
-
In het januarinummer van 2001 van het Spoorwegjournaal stond al een hele reportage over de INOX rijtuigen. Weten we weer wat meer.
In 1984 veranderden de TEE-treinen in EC-treinen. Vanaf 1987 kwam de 25.5 beschikbaar voor de EC-treinen. Een paar foto's van de 25.5 voor EC-treinen.
Dat plotselinge klassebord hoort zo te zien ook bij de EC-treinen Ivo. Maar daar horen dus tweede klasse rijtuigen bij met groene band.
-
Henk en Bob,
Jullie hebben allebei gelijk. Toen de 25.5 de INOX rijtuigen ging trekken was het inderdaad geen TEE meer, maar een EC. Foutje van mij dus. Of het TEE opschrift in de rode band verwijderd was weet ik niet. Wel dat er inderdaad 2e klas met groene band tussen zitten.
Maar ik zoek eigenlijk nog een ander weetje: Reden nu alleen de PBA rijtuigen naar NL of ook de Mistral 69 in de jaren '70 en '80? Beide zijn INOX rijtuigen en kunnen makkelijk verwisseld worden, behalve het generator/bagagerijtuig. Daarvan zie je in een oogopslag of het een PBA of Mistral 69 is. De eerste is een stuk korter en heeft minder ramen.
Overigens vind ik ook nog iets raars in de opschriften van de LS models rijtuigen. In de RIC opschriften staat NS vermeld ipv NL. Volgens mij moet het NL zijn en niet NS, net zo min als er DB en SNCF staat, maar D en F.
mvg,
Ivo
-
Nou, wat heeft die Bob gelijk. ;D
(is tussen mij en Bob)
In datzelfde nummer van het Spoorwegjournaal staat een foto uit 1987 waarop het eerste klasse rijtuig zijn TEE opschriften in de rode band nog heeft Ivo.
Mistral 69 reed op den duur ook naar Amsterdam. Alleen het generatorrijtuig scheen altijd de korte PBA-versie te zijn, maar zelfs daar ben ik niet zeker van.
-
Iemand zo'n ding al omgenummerd by the way?
(http://www.rees-cees.nl/2557.jpg)
Kees-Jan
-
Ik ben heel erg op zoek naar een Zilveren B voor mijn 150004....
Die eigenlijk ook maar bar weinig in Nederland kwam met de TEE...
-
Cees-Jan,
Je hebt het nummer ook nog in het klein nodig. Het mooist zou zijn als dit nummer en het B logo wordt geetst uit nieuwzilver. Maar omnummeren is nu niet nodig. De 2558 is een veelvoorkomende op foto's en het schijnt dat dit nummer het langst met de onderbroken gele band heeft gereden. Bovendien hebben andere nummers de zijroosters horizontaal ipv verticaal of omgekeerd richting zitten. Lees voor de aardigheid het belgische forum er maar op na.
mvg,
Ivo
-
Dat ben ik aan het doen ;).............en mijn tekenprogramma past zo de hoogte van de cijfers aan hoor!
Kees-Jan
-
Iemand zo'n ding al omgenummerd by the way?
Kees-Jan
Nee, wel een kapwissel ;D ;D Dus ik heb er nu twee ;D
-
Das omkappen Chris...........
Kees-Jan
straks begint die poes weer over om"katten"
-
Zijn die 2557 Transfers straks/al te bestellen Kees-Jan? ;D
-
Ja
Kees-Jan