BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: 1795 op 13 September 2006, 20:08:08
-
Hier een paar footootjes van mijn bouwsels. Ben dus sinds 2 jaar met 0 bezig, en moet (helaas) zeggen dat me dat super bevalt.
Zit dus nu nog steeds te twijfelen of ik mijn h0 (deels) verkoop. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
Maar goed, hier een paar footootjes. (schaal 0 tenzij anders vermeld)
(http://static.flickr.com/43/79892120_1669da7375.jpg)
C10c
(http://static.flickr.com/41/79892122_145538e124.jpg)
5800 in aanbouw
(http://static.flickr.com/40/79905652_1b8ef62ae0.jpg)
C5 van MK
(http://static.flickr.com/44/134906512_e2165a2aa8.jpg)
Zelfgemaakt onderstel van de 5800 in 0
(http://static.flickr.com/56/134906507_0497c8604d.jpg)
Grote sik
(http://static.flickr.com/51/136031138_75479fdffb.jpg)
de 1300 (staatsspoorversie) in h0
(http://static.flickr.com/57/218623975_702566c3cb.jpg)
5800
(http://static.flickr.com/87/209129890_1176e8c6a3.jpg)
Stationnetje in 0
(http://static.flickr.com/72/209129885_378692be78.jpg)
(http://static.flickr.com/66/209129891_e185580d41.jpg)
Dat zijn een paar van mijn bouwsels.
Edwin
-
*kwijl*
Dat ziet er goed uit 1795!
Maarten
-
Ik vind het heel erg mooi wat je bouwt. Vooral de spoor nul modellen spreken me aan.
Verkopen van mooie h0 treinen is altijd pijnlijk, maar de pijn is overheen te komen als je er zulke mooie spoor 0 modellen voor terug krijgt.
Ga zo door
Bert
-
en nog vergeten te melden, op rail ook te zien, met nog veel meer moois, op de Nulpunt (mega) baan. (schaal 0)
De 5800 is dus ook digitaal, met geluid!!
Edwin
-
als het zelfbouwspul betreft doet verkopen nog meer pijn, en tja, hoeveel ruimte neemt een H0-locje nou eigenlijk in... ik zou ze gewoon houden. Mocht je nog es van die SS 300 afwillen dan uh, nou uh, weet ik wel een plekkie. Heb alleen geen geld helaas.
-
op 2 na, is alles gebouwd uit kits. 2 loks waren helaas niet als kit te krijgen, en omdat ik die toen per se wilde hebben, maar gekocht.
Ik blijf het personenmaterieel het mooist vinden, dat zal ik dus niet zo snel weg doen. (brengt ook niet zoveel op)
Loks wegdoen????, dubbele misschien. Heb nog een 1/2 gebouwde 4300 van djh , die mag wel weg, maar dan ook weer niet voor nix. Eet ook geeb brood verder. We zien wel wat er gebeurt.
Die SS300 is wel een van de mooiste (vind ik dan toch)
Als MK die in 0 uitbrengt......................... ;D ;D ;D ;D ;D
Edwin
-
Gaaf stukje werk hoor Edwin :)
-
Ziet er bijzonder mooi uit!!
mvg,
Sander
-
Heel erg mooi, ben jaloers op je bouwkunsten :o.
groeten en ga zo door
Bart
-
Geweldig, vooral die fijne spaakwielen in 0.
Kom zeker even kijken op rail.
groeten Stephan.
-
ben jaloers op je bouwkunsten .
Hoezo???????????
Dat kan iedereen, tenzij je echt 2 linker handen hebt.
Gewoon proberen, niet af laten schrikken.
Mijn eerste kit was de bello van philotrain, naar het schijnt niet de makkelijkste, en die is ook mooi geworden.
Zo mooi dat ik hem van mijn vriendin (we zijn nu ondertussen getrouwd) niet mocht verven, en die eerste bello is nu van haar. (blank gelaten)
-
Heel erg mooi, Edwin. Wat dat verkopen betreft, dat zou ik alleen doen als je iets ziet dat je echt moet hebben (anders vergaat de wereld en zo) en er helemaal geen mogelijkheid is om er anders aan te komen en je weet dat je er je leven lang spijt van zult hebben als je het niet koopt. Meer spijt, in ieder geval, dan het verkopen van een H0-model.
Ik ga nu een (kant-en-klaar) model verkopen waarvan ik niet gedacht had dat ooit te zullen doen. Het was mijn eerste 'echte' trein die ik zelf kocht, voor maar liefst 335 gulden. Dat was veel geld voor een student in 1990. Maar ik ga er iets beters voor in de plaats krijgen, dus heb ik er vrede mee.
Schaal 0 is voor mij onbereikbaar, maar het is mooi, zo mooi...
- Peter
-
Schaal 0 is voor mij onbereikbaar, maar het is mooi, zo mooi...
Hoezo?????, onbereikbaar?
Op de site van Frits Thies staat:
Ooit eens gehoord: Voor Spoor N is mijn huis te klein, dus denk ik er over om met Spoor 0 te beginnen.
Edwin
-
Waarom onbereikbaar? Omdat ik al een te grote investering in H0 heb gedaan, omdat er in mijn tijdperk niet zoveel Nederlands materiaal te vinden is en er voor een modelbaan te weinig ruimte is (6x3,4m, niet slecht maar het staat zo snel vol).
Ik heb een heel aardig idee van wat ik wil en in 0 zal het allemaal zelfbouw worden. Met een drukke baan, een vrouw met een drukkere baan en een klein kind gaat dat niet lukken.
Maar! Ik kijk altijd heel graag naar andermans modellen in 0, dus ga vooral door!
- Peter
-
Peter,
Ik ben zeker van plan om door te gaan.
Verder klinkt jouw situatie heel bekend, ben ook getrouwd, 2 kinders (7 en 10), en net weer een nieuwe baan (werk).
Heb nog geen baan (trein). Woon nog maar 4 jaar in ons huis, misschien is het voor mij makkelijker om over te gaan op 0 omdat ik nog geen baan heb, maar aan de andere kant heb ik (nog?) wel veel h0 materieel.
Wat is jouw tijdperk dan??
Ik rijd (of wil gaan) vooroorlogs Nederlands. (NS of SS/HSM/NCS/NDBS)
Daar is (en zal) niet veel in zijn. Behalve een paar Philotrain 0 modellen, maar die zijn ook voor mij net wat te duur. Dus dan maar zelf maken.
Edwin
-
Peter,
Over welke periode/tijdperk praat je?
Ik kan daar nu moeilijk over oordelen, maar Spoor Nul artikelen zijn toch wel redelijk makkelijk verkrijgbaar, alleen niet in de winkel op de hoek. Maar dat geldt zo langzamerhand ook voor H0.
Misschien is het dus niet allemaal (langdurig) zelfbouw wat de klok slaat, maar zijn er mogelijkheden.
Juist een van de facetten van bouwen in 0, is dat men elkaar helpt. Tekeningen, onderdelen, gebruik van speciaal gereedschap, goede raad enz., enz., enz., . Vanaf meestal onverwachtte zijde.
Kijk maar eens op het Spoornulforum en doe je oproep.
Bij voorbeeld: Omdat men riep dat er geen Nederlandse bouwkits waren, ben ik die maar gaan maken. Sommige al in tweede oplage. Dat is ook hobby.
Kijk maar naar een deel van het werk van Edwin.
En wat de ruimte betreft: Spoor Nul banen zijn heel goed op hele kleine oppervlakten te bouwen.
Keuvelaarkade in Nul is 6x1 meter. Het kan nog best wat kleiner.
Heb je 3-4 meter bij 60 cm: NO PROBLEM.
Heb je dat niet, jammer, maar dan kan je van de grote Nulpunt baan gebruik maken om eens te rijden.
Vragen? we zie je wel op Rail of zien het wel op het ene of andere forum.
-
Ziet er mooi uit allemaal!
-
@Frits:
Mijn tijdperken zijn 3(c) en 5. 4 vind ik namelijk niet zo mooi, al dat grijs. Dan had Philotrain bijvoorbeeld een blauwe 1200 in 1:43, maar voor een bedrag dat hoger is dan ik aan mijn hele verzameling heb uitgegeven. En de indruk die ik krijg is dat vooral veel tijdperk 1 en 2 in spoor 0 verkrijgbaar is.
Ook de ruimte is een punt. Weliswaar is 6,0 x 3,4 meter zeker niet slecht, maar die wil ik dus heel spaarzaam van rails voorzien, om het een beetje realistisch te houden. En als je dan ergens in de toekomst met een volledige set ICRm wil gaan rijden, is dat in 1:43 dik 7,5 meter.
Vandaar dus H0, hoewel ik nogal veel moeite heb met de pietepeuterige details als je iets bij moet werken.
Helaas zul je me op Rails niet zien, aangezien ik nogal ver weg woon... maar ik laat me graag door anderen voorlichten.
- Peter
-
Ziet er mooi uit mijn complimenten.
Marcel.
-
Hier 2 foto's van de brug, die mijn "collega modelbouwer" bouwt waar ik samen een modulebaan in 0 mee ga maken. Deze brug is/wordt gemaakt met als voorbeeld originele bestek tekeningen uit 1880. Het is een deel van de spoorbrug over de Donge uit Geertruidenberg.
(http://static.flickr.com/118/250285438_5b88a5601e.jpg)
(http://static.flickr.com/110/250285436_0a197d1c7c.jpg)
De brug is voor 1/3 nu af. Nog even doorgaan.
Edwin
-
die klinknagels heerschen.
-
Aan 1795
Ik kom nog al eens in Geertruidenberg,..
Maar kan jullie brug dan ook draaien?!
Verder ziet het er al zeer goed uit hoor dat niet te vergeten!
m.v.g.
Mark
-
1 deel van de brug kan draaien, totaal bestaat de brug uit 3 delen, wij bouwen er 1 van, die nu voor 1/3 deel af is.
(http://static.flickr.com/80/250740407_651cce9ec0.jpg)
(http://static.flickr.com/112/250740405_0f081c61ae.jpg)
En Floris, idd. kolere veel klinknagels.
Edwin
-
Hier nog een paar fotos van de tekening.
(http://static.flickr.com/93/251137803_740e50edce.jpg)
(http://static.flickr.com/86/251135943_1494f27420.jpg)
(http://static.flickr.com/93/251135941_d83502b077.jpg)
Hoezo klinknagels?????
Edwin
-
ziet er spannend en veel belovend uit! ook niet de makkelijkste brug zeg. Ik ben op het web een site tegengekomen waar een bouwtechnisch rapport van de brug staat, met veel detailfoto's en achtergrondinfo. Ik neem aan dat je deze kent?
Ben ook benieuwd naar de modulebaan, kun je daar al iets over vertellen?
ernst
-
ja, die site over het wel dan niet tot monument behouden moeten blijven.
Over de modulebaan kan ik nog niet veel zeggen, alleen nog plannen. De brug (1 deel) komt erop, en "station" Raamsdonk. Het laatste zo veel mogelijk op schaal, het sporenplan. Verder zien we wel wat het wordt.
Edwin
-
Profieltjeswerk ?????
Altijd maar die locomotieven en wagentjes. Dat moet toch eens vervelen, en jawel......
Dit was weer eens wat anders
http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&p=5951885#5951885
Frits Thies
-
Heeej Edwin!
Waar heb je de tekeningen van die 5800 vandaan?
Grt,
Ger.
-
Je mag ook roepen
Heeej Frits.
Ik heb ook zo'n ding, maar niet gespoten..
Wil je ookeen 5800 maken?
tekeningen geen probleem.
Foto's idem.
-
Hier staan de twee 5800-en in een vroeg stadium van de bouw.
De mooie glimmende is die van Edwin (links)
De andere, is zoals gezegd, nog niet verder agfgebouwd.
Regenachtige zondagmiddag???? Er is ook zoveel leuks te bouwen.
(http://static.flickr.com/116/252723137_eb44fd6f1e.jpg)
-
Ger, zijn dit de soort tekeningen die je zoekt?
(http://static.flickr.com/118/252734575_247eeb232c.jpg)
(http://static.flickr.com/100/252734578_6d9368085c.jpg)
Komen uit de Atlas van De locomotief, van Harterink en Mook.
-
Ja Ger, de tekeningen komen van Frits.
Hoezoo, wil je er ook 1 bouwen in 0???
Ik heb nog de Slaterswielen over. Dan kun je al beginnen..... ;D
Edwin
-
Modelbouwers...
waar blijven jullie nou?
Wie van jullie gaat er nu ook eens een maatje groter proberen te bouwen of is de mond alleen maar groter?
BNN zegt dan: Try before you die.
Hulp kan je genoeg krijgen. Dat is het probleem niet.
Misschien een suggestie voor hedendaags materieel:
Corus personenwagens.
http://www.schnellenkamp.com/ (bauteilekatalog)
3yg en 4yg wagens als bouwkits.
Maar er is best wel meer/anders te krijgen.
-
Modelbouwers...waar blijven jullie nou?
Ik zie de laatste dagen weinig foto's van bouwsels.
Mag best wat minder zijn dan die van Frits T
Zelf bouw ik even niks. Ik hang nog steeds tussen de draadjes... :(
Groet Jaap
-
Van je baan hoop ik toch Jaap? Niet tussen de draadjes van een Intensive Care unit toch? (in dat laatste geval, waarom maak je je dan nog druk om BNLS en wie typt jouw berichten...)
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Treinbaan---2-001.jpg)
Mijn vrouw heeft vanmiddag toch maar even een foto van mij gemaakt tijdens het stoeien met al die draden ;D
Groet Jaap
-
Dit moet een hippel worden in 0:
(http://static.flickr.com/103/260768362_c203bfdc6d.jpg)
(http://static.flickr.com/84/260768360_c7029a2510.jpg)
(http://static.flickr.com/120/260768358_15da6b33bf.jpg)
(http://static.flickr.com/59/260768357_495115a4f8.jpg)
Het onderstel/wielen goed soepel te laten draaien was wel een tijdrovende (2 avonden) bezigheid. Het kwarteren moet je helemaal zelf doen, een hele klus dus. Dan zijn de Romfort wielen (h0) een stuk makkelijker. Maar het draait soepel.
Ik bouw liever stoomloks, maar daar zijn niet zoveel Nederlandse kits van, dus dan maar een diesel. Al is het maar om ervaring op te doen. De bedoeling is uiteindelijk om zelf helemaal een stoomlok te gaan maken.
Waarschijnlijk gaat dat een 1600 worden.
Edwin
-
Edwin,dat ziet er spannend uit !
scratch of een engelse kit? En is dit die best gelijkende kit? of moet er nog zaken gewijzigd worden zoals de kisten aan de zijkant en het machinistenhuis(of is de kit toch gelijkend genoeg?
Heb je nog een fotootje van boven af, van het onderstel, ben benieuwd naar de aandrijving!
-
De aandrijving is een (h0) wormwieloverbrenging. (romford??) Het tandwiel wat op de as zit moest (veel) groter gemaakt worden. Dit is in een draaibank (op werk) gedaan, motor is er een uit de (rommel)verzameling. (een escap) Het rijd niet super geruisloos (metalen wormwieloverbrenging), maar wel redelijke schaalsnelheid, en ca 50mA verbruik.
Het is een Engelse kit, van Oakville. De kit heb ik van Frits overgenomen.
Ik heb geen idee of dit de best gelijkende kit is, ook weet ik niet precies wat de verschillen zijn tussen deze en de NS versie. Ik denk dat de kisten niet precies goed zijn. Het machinistenhuis: zit daar verschil in dan???
Als iemand bruikbare tekeningen heeft: GRAAG. Of FOTOS van de bovenkant: WEER GRAAG!!!
Uit de diverse boeken/fotos blijven bepaalde zaken grijs, zoals de bovenkant en achterkant. Wat zijn de verschillen tussen de 501-510 en 510-600-700??? Of zitten daar geen verschillen in.
-
edwin,
ik ben geen 500/600/700 specialist, maar je kent dit draadje tochwel ;):
http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=586072&postdays=0&postorder=asc&start=0
-
Heee, dat andere forum ken ik toevallig ook, en laat ik dat nu toevallig ook zijn (1795)
Maar helaas lijkt niemand goed gedetailleerde tekeningen van de hippel te hebben.In het dieselboek lokomotieven staat ook geen goede tekeningen, in de diverse publicaties (die ik dan heb, of tenminste copys) staan ook vrijwel geen goede tekeningen.
Als ik goede tekeningen wil hebben, zal ik ze zelf in het archief moeten zoeken.
Edwin
-
Bij het utrechtsarchief hebben ze ook niks?
www.hetutrechtsarchief.nl of anders eens een mail/belletje naar nedtrain ofzo?
Erg fraaie bouwsels overigens
Sander
-
Anders de SGB, die hebben de 521 staan.
-
De NS 500/600
De vorderingen tot nu toe, ben niet naar Houten geweest, volgende week Rail, wordt anders allemaal wat veel voor het thuisfront, dus maak lekker gebouwd aan de hippel.
(http://static.flickr.com/82/263268718_57fd82e8cc.jpg)
(http://static.flickr.com/93/263268720_8d1e5889f3.jpg)
(http://static.flickr.com/120/263268722_10f7f76c6c.jpg)
(http://static.flickr.com/106/263268723_930790dac5.jpg)
Het betere bak en braadwerk zal ik maar zeggen.
Toch maar proberen de NS versie ervan te maken. Dus zelf de deur en kist partij maken. Maar in 0 is dat allemaal heel goed zelf te doen.
En als iemand mocht denken, dat ik een draai en freesbank heb: helaas (nog) niet. Komt hopelijk nog eens, voorlopig blijft het bij een vijl en boren.
En de tekeningen in het diesellokomotievenboek kloppen ook niet. Dus dat is gewoon weer van fotos en tekeningen inschatten hoe het moet zijn.
Edwin
-
Ziet er tof uit, dat bouwsel. Petje af.
Over die tekeningen, misschien is het NVM iets? Ik heb ooit ook eens tekeningen van een NS 500 aangevraagd, misschien dat je daar iets op kan zien? Volgens mij was dat ook schaal 0.
Groeten, Marnix
-
Gaaf hoor Edwin! Ik volg je vorderingen met grote interesse. :)
Groet Jaap
-
hier weer een update met fotos.
(http://pic40.picturetrail.com/VOL270/7021920/13446273/224145012.jpg).
(http://pic40.picturetrail.com/VOL270/7021920/13446273/224145011.jpg)
(http://pic40.picturetrail.com/VOL270/7021920/13446273/224145009.jpg)
(http://pic40.picturetrail.com/VOL270/7021920/13446273/217988036.jpg)
Edwin
-
Lang niet gezien Edwin, maar ik begrijp nu dat je druk was in de bouw ;)
Mooi werk hoor!!
Groet Jaap
-
dat ziet er zeker mooi uit
-
Het geschilderde resultaat.
Ben er nog niet uit welke kleur deuren en kozijnen te schilderen, wit of geel, of ..??
(http://farm1.static.flickr.com/182/476428189_c22c5f5851.jpg)
(http://farm1.static.flickr.com/170/476428195_dc8debefe0.jpg)
(http://farm1.static.flickr.com/169/476428197_1232078f02.jpg)
Edwin
-
Super mooi wow :o
-
Ongeloofelijk mooi!
Echt heel mooi Edwin
-
Ik zou alles wit laten. Zeker omdat er een witte lijn rondom het gebouw loopt, zou ik de deuren en kozijnen wit maken.
-
Edwin, je weet zelf al dat het er gaaf uitziet dus dat hoef ik je niet te zeggen ;)
-
Floris, wacht maar tot je onze (John's) klinknagelbrug ziet...... :P
-
Hierbij een paar fotos van de gespoten modellen van mijn stureen avontuur.
De details: tekeningen vanuit het SS materieelboek 1875.
Materialen: styreenplaat, 0-scale wielen en schroefkoppelingen , MK buffers.
Aspotten/veerpakketten, remmen nagegoten.
Moeten nog worden voorzien van glas en transfers, en blanke lak.
(http://farm1.static.flickr.com/195/498367875_93ba907a34.jpg)
(http://farm1.static.flickr.com/225/498367871_94e3e1aa3c.jpg)
(http://farm1.static.flickr.com/206/498367867_7121f4ecf8.jpg)
(http://farm1.static.flickr.com/207/498367861_a8d7334e03.jpg)
Edwin
-
Je bewijst wat in je naam staat spoor 0 is ook mooi. Schitterend hoor.
-
Inderdaad, erg mooi en gedetailleerd. Het ziet er echt erg mooi uit !
Willem