BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Krijn Schaap op 06 September 2008, 20:06:25
-
Ik ben in mn hoofd nog wat aan het spelen met ideeën voor mijn baan, en een daarvan was het gebruik van een (dubbelspoor) spiraal voor de hoogteverschillen, maar gezien de ruimte zou het wenselijk zijn om meerdere in/uitgangen te maken op verschillende hoogtes. Heeft iemand hier ervaring mee? Het grote probleem lijkt mij dat de binnenbaan de buitenste moet kruisen, wat lastig is in bochten. Stukje recht inbouwen op ieder niveau? Of de baan laten bestaan uit twee enkelsporen die tegen elkaar in draaien?
-
Ik geloof dat Michel, www.1op160.nl (http://www.1op160.nl) zo iets heeft gemaakt voor zijn vitrine.
Gr. Remco.
-
Die had ik inderdaad gezien, alleen betreft het hier een enkelspoor, wat het niet zo geschikt maakt om als hoogte-verdeler te functioneren voor het normale treinverkeer. Ik zoek dus een oplossing waarbij tegelijkertijd zowel omhoog als omlaag gereden kan worden.
-
Of de baan laten bestaan uit twee enkelsporen die tegen elkaar in draaien?
Op zich geen slecht idee, maar...
Misschien een vreemde opmerking, maar houd je er in dat geval wel rekening mee dat het stijgingspercentage dan 2x hoger ligt. Om boven de ander te blijven moet er namelijk twee keer de gewenste rijhoogte in een omwenteling afgelegd worden.
Rechte stukken inbouwen kunnen het overigens weer verhelpen ;)
MVG, Robin
-
Kan toch naast elkaar?
-
Maar dan heb je dus weer het probleem dat je het buitenste spoor moet kruisen ;)
-
Dit is perfect mogelijk.
Zie bijgevoegde foto met een kruising van dubbelspoor in de spiraal.
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/detailspoorkruisinginspiraal-1.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraalopbouw1-1.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraalaansluitingnaarBlausee-1.jpg)
Uiteraard is de hellingsgraad bij de bovenlangs kruisende spiraal iets groter. Indien je echter met grote diameters kunt werken. Bij mij heeft de buitenste kruisende spiraal een diameter van ongeveer 2 mtr buitenmaat, dan kan je dit redelijk goed opvangen
Bij mij liggen er trouwens geen rechte stukken in en verloopt alles in een vloeiende boog.
Groetjes
Peter
-
@ Peter,
Erg mooi! En erg groot ook. Lekker veel rijlengte !
Ik was er bij de vraag van uit gegeaan dat de vraagsteller wissels wilde gebruiken in zijn spiraal, om af te takken. Maar jij gaat zelfs met een vierdubbele spiraal de hoogte in, om vervolgens zonder wissels je weg te vervolgen. Zeer fraai.
Wat heb jij overigens als ondervloer in je spiraal ?
groet:Marnix
-
Tx Marnix
Als onderlaag heb ik geperstte rubbermatten gebruikt. Zijn 3 mm dik en geven bijna een volledige demping.
Spiraal zelfs is uit 4mm multiplex, gelijmd in halfsteensverband. ( dus 2 x 4 mm) Op deze manier dun maar extreem sterk en vervormd niet.
Groetjes
Peter
-
Het grote probleem lijkt mij dat de binnenbaan de buitenste moet kruisen, wat lastig is in bochten.
Je moet dat ook niet met kruisingen doen. Handiger is met meegebogen wissels. Je stapt eerst met twee meegebogen wissels over van het binnenspoor naar het buitenspoor, en dan stap je met een derde wissel (hoeft niet meegebogen te zijn) uit de spiraal.
-
Klaas, hoe betrouwbaar is dat dan met meegebogen wissels? Ik lees toch vaak dat meegebogen wissels tot ontsporingsproblemen leiden, omdat de radius (ik rijd Fleischmann Piccolo) R1 (of R2) is. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar als je met deze meegebogen wissels rijdt, past dat dan in een spiraal waarin je alleen met R3 en R4 bogen werkt?
Mvg,
Martin
-
Waarom ga je dan niet voor je spiraal minitrix rails gebruiken die hebben R3/R4 bocht wissels.
R1/R2 bochtwissels gebruiken in R3/R4 rails van fleischmann zal niet gaan denk ik. Omdat je dan een rare vorm spiraal gaat krijgen.
Richard
-
Klaas bij mij werkt het prima hoor met een kruising................
Kees-Jan
-
M* heeft geen R3 boogwissels... alleen R1/R2 (360mm/437,5mm)
-
Klaas bij mij werkt het prima hoor met een kruising................
Heb jij dan gebogen kruisingen? Waar haal je die?
Wat de meegebogen wissels betreft, ik heb net even in de diverse railprogramma's zitten kijken. De meeste meegebogen wissel blijken R1/R2 te zijn. Dat is inderdaad niet zo aan te bevelen voor een spiraal.