BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Bols Joannes op 06 September 2008, 11:07:31
-
Beste Forumleden.
Ik ben nieuw op dit forum, alsook een beginneling in het digitaal besturen van FCS. Ik wil me dan ook graag even voorstellen aan de bezoekers van dit forum.
Ik ben 75 jaar oud en nog steeds sinds 1958 bezeten van miniatuurtreinen en nu waarschijnlijk aan-
gevuld met miniatuur autos. Ik ben natuurlijk reeds geruimen tijd met pensioen en was voordien een
Kleine staatsambtenaar. Ik woon in Belgie in de gemeente Zonhoven(limburg).
Ik ben reeds geruime tijd bezig met me te verdiepen in elektronica (bassis elektronica) omdat het zonder dit , in onze hobby, niet meer mogelijk is de nieuwe trends te volgen.
Bij een bezoek van de tentoonstelling in Genk(Belgie) ben ik gefassineerd geworden van die kleine voertuigen (miniatuurautos) die blindelings alles uitvoeren als de grotere broers. Ik ben dan ook langzamerhand op zoek gegaan naar de bassis en de uitbreiding hiervan, met een berg van vragen over HOE en de MOGENLIJKHEID om dit ook te kunnen bouwen..
Zo ben ik dan ook op dit forum terecht gekomen en dacht meteen dat me dit wel eens het meeste zou kunnen bijbrengen zeker wat de taal betreft. Ik heb me dan ook onmiddellijd geregistreerd.
De meeste inlichtingen zijn verkrijgbaar in Duitsland bij DC Car – Infracar – Mader Magneet Truck enz, doch mijn duitse taalkennis is zeer miniem. Van Duits naar Nederlands gaat het. (vertalen met Google en dan de zinsbouw aanpassen) doch de ander weg van Nederlands naar Duits is veel minder. (het vertalen met Google is wel mogelijk maar verre van correct. Het is voor mij ook niet controleerbaar naar de juistheid van de zinsbouw) Met al deze minpunten vond ik het heerlijk dat ik een Nederlandstalig forum had gevonden.
Mijn eerste vraag .
Wat is het JUISTE verschil tussen de werking als voertuig geleiding
A – met een stalen draad
B – met een magneetstrip.
U ziet dat ik dus van het begin moet starten. Het is een zeer dure bijhobby en daarom wil nagaan wat het beste systeem is.
Met de beste Hobbygroeten
jbo
-
Joannes,
Zo 1 2 3 kan ik je niet helpen met je probleem, ik kan je wel door verwijzen naar iemand. Ik weet dat eind oktober tijdens de grote beurs Eurospoor er een demo van het FCS gegeven wordt door Jaap (hier bekend als Jajo).
Wellicht dat die je wat meer info kan geven.
mvg,
Sander
-
Hallo Sander
Dank U voor het snelle antwoord. Ik zal ook trachten mijn luttele kennis mede te delen op het forum.
Met FCS groeten
jbo
-
Beste JBO,
Er zijn wel een aantal beneluxspoor leden die ervaring hebben met Faller Car Systems.
Ik maak zelf gebruik van de standaard auto's met gebruik van straaldraad.
Deze is naar mijn mening het meest betrouwbaar.
Daarnaast heb ik mijn auto's voorzien van een infrarood schakeling waarmee ik op div. plekken kan stoppen.
Voor volledige automatisering verwijs ik naar div. links op internet maar
op dit moment doe ik daar niets mee.
Kijk maar even op mijn site daar vind je de ombouw.
wil.
-
Hoi en welkom! ;D
Ik ben zo'n forum lid welke actief is met het car system ;).
Maak ook gebruik van het standaard faller car system principe. Principe omdat ik in feite alleen de standaard stuuras en motor blijf gebruiken. De standaard faller auto's/ bussen voldoen niet aan mijn wensen (te "simpel", niet gedetailleerd etc) Daarom ben ik bezig met de ombouw van normale modellen van AWM, Rietze etc.
Deze modellen worden digitaal aangestuurd dmv koploper en dinamo (zie http://dinamo.vanperlo.net/mccintro.html) een erg mooi en doordacht systeem!. Momenteel ben ik samen met 2 andere personen bezig met de inbouw in de clubbaan (msv de drijfstang, nunspeet) wat al in een gevorderd stadium is.
Mocht je vragen of hulp nodig hebben hoor ik het graag!.
8)
-
Joannes,
Ik heb geen verstand van miniatuurauto's, maar wil je wel feliciteren met het jubileum ;) (50 jaar miniatuurtreinen)
Mvg
ruud
-
Beste Ruud
Ik dank U voor die vriendelijke groet en wens U natuurlijk nog veel meer jaren.
Tot kijk
jbo
-
Hallo Willem
Ik dank U voor het lezen van mijn introbericht en de goede tips. Ik ben een beginneling en kan dan ook alle inlichtingen gebruiken. De kleinste raad kan de soms de grootste resultaten opleveren.
Met vriendelijke groeten.
jbo
-
Hoi Gerard
In het spoor van mijn zoektocht naar inlichtingen omtrend FCS ben ik ook terecht gekomen biij Leon Vanperlo Daar gij mij ook verwijst naar deze website en actief met de bouw van een autobaan bezig bent denk ik dat U de man bent die mij omtrent deze hobby nog veel kan bijbrengen. Om U mijn huidige stand van zaken bij mijn spoorbaanbouw wat duidelijker te maken ga ik U het bericht dat ik ook aan Leon heb overgemaakt even mededelen.
Ik heb een treinenbaan met MARKLIN treinen en elektronica onderdelen van MARKLIN - LDT -VIESMANN dit alles in het 3rail systeem.
Ik ben in beraad om mijn baan uit te breiden met Faller Car Systeem maar dan met PC sturing. Nu werk ik met WINDIGIPET Pro X. Windigipet laat wel toe FCS te besturen, maar naar het schijnt niet tesamen met treinen. Aangezien dit stuurprogramma nogal duur uitkomt zou ik dit graag gaan doen met KOPLOPER(voor mij nog onbekent) en het systeem van U nml DINAMO. Het wordt dus volledig geintegreerd in mijn spoorwegbaan maar dan wel met een volledige apparte besturing.
Er is dus een apparte PC - BESTURINGSPROGRAMMA - ELEKTRONISCHE AANSLUITINGEN;
Zoals ik hem dat stelde zou het geen enkel probleem zijn voor het systeem DINAMO en KOPLOPER
om dit mogelijk te maken. Ik ga nu mijn zoektocht verder zetten in deze richting. Ik ben zeer tevreden dan ik uiteindelijk toch hobbyisten gevonden heb die me in het nederlands willen helpen en hopelijk kunnen helpen dit alles in goede banen te leiden.
Als ik U en andere forumlezers met iets van dienst kan zijn, wil ik graag mijn diensten aanbieden.
Gerard ik hoop dat er tussen ons nog veel briefwisseling mag volgen.
Met vriendelijke Dinamogroeten
jbo
-
Hallo Jbo,
Welkom op het forum.
Ik ben sinds kort ook bezig met computersturing en FCS. Ik heb tests gedaan met Faller draad en magneetstroken en een kombinatie van beide.
Voordelen Fallerdraad:
Goedkoper dan magneetstroken
Auto's rijden (onnatuurlijk?!) strak over de draad.
Spoorzekerheid (het niet kwijtraken van de draad): redelijk tot goed
Nadeel Faller draad:
Sleper raakt het wegdek waardoor deze slijt en een spoor trekt op de weg(in het ergste geval).
Auto's lopen zwaarder waardoor de accu's eerder leeg zijn.
Spoorzekerheid kan beter.
Voordeel magneet stroken:
De slepers kunnen contactloos werken. Dus minder slijtage, langer rijden op een acculading, minder onderhoud.
Spoorzekerheid is goed tot uitstekend
Nadeel magneet stroken.
Duurder.
Auto's rijden minder strak, enigszinds zoekerig.
Maken van kruisingen/dubbelsporige splitsingen viel mijn niet mee met magneet stroken daarom pas ik nu een kombinatie toe van magneet stroken met daar boven op een faller draad hiermee kan ik goed kruisingen en splitingen maken.
Mijn proefbaantje bestaat uit een plaat hout waarop ik met schilders plakband de magneetstrook met fallerdraad bevestig.
Over deze houten plaat ligt een 2mm !! dikke styreenplaat waarop de auto's rijden. Dit rijden geschiedt bij alle auto's met zwevende slepers!!
Deze 2mm dikte is m.i. wel zo'n beetje het maximum. Ik ga nog proeven doen met 1,5mm en 1mm plaat, wordt nog vervolgt dus ;-)
Ik kan op deze manier makkelijk wijzigingen aanbrengen in bijvoorbeeld de bochten: styreenplaat oplichten, plakbandje los trekken de zaak veranderen en weer vast plakken, klaar.... ideaal dus voor test doeleinden.
Ik heb nu 4 test auto's:
Trailer met oplegger om de bochten te kunnen bepalen, dit zijn de langste voetuigen die dus toegepast kunnen worden
Ford bestelbusje met de kleine magneet sleper, heeft dus waarschijlijk de meetse moeite om het spoor te volgen.
Een bus waarvan de carrosserie ver voor de voorwielen uitsteekt, loopt dus de meeste kans om met de voorkant een tegenligger in de bocht te raken en een korte vrachtwagen.
Met b.h.v. deze voertuigen kan ik dus uitproberen of de breedte van de weg en de radius van de bochten voldoende is.
De praktijk heeft mij inmiddels geleerd dat er voor gekombineerd verekeer meer ruimte nodig is dan ik in eerste instantie had gedacht.
Van deze auto's hebben er nu twee een DCCar decoder ter test ingebouwd gekregen. Het is inderdaad een fasineerend gezicht om dat te zien file rijden met die ingebouwde automatische afstandsturing.
Ik heb voor DCCar gekozen omdat dit systeem rijdt zoals in werkelijkheid: individueel in de file dus en niet als een bloksysteem zoals bij de spoorwegen.
Aansturing: supper simpel: op de uitgang van de Intellibox een weerstand met diode en IR LED aansluiten en de zaak is bestuurbaar.
Hopelijk heeft u hier iets aan.
Met vriendelijke groet,
JanCar
-
Hello alle forumlezers
Ik heb uiteindelijk nu toch een beslissing genomen en ga de besturing van mijn modelautos toevertrouwen aan DINAMO en KOPLOPER.
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is het volgende:
1 - Bassis vertreksysteem is FCS(Faller Car systeme) gemakkelijk in aankoop en toch niet overdreven duur.
2 - Mijn treinen rijden met het motorola systeem en Windigipet. Daar de modelautos wel bestuurbaar zijn met Windigipet is deze besturing niet gelijktijdig mogelijk met een systeem. Moet dit verdubbeld worden dan is de prijs toch wel wat te veel. Daar ik veel vertrouwen heb in Dinamo en de begeleiding en handleidingen in het Nederlands zijn en ook zeer verstaanbaar zijn neergeschreven. Het besturingsprogramma Koploper is volledig gratis en ook volledig in het Nederlands.
3 - Allen onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar zijn.
IK heb mijn eerste bestelling in een beginset uitgevoerd bij Dinamo(Van Perlo Leon) http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/ en Koploper (Paul Haagsma) http://www.pahasoft.nl/
Ik ga een testbaantje opbouwen om alle onderdelen wat onder de knie te krijgen want het is voor mij allemaal ongekend.
Ik ga U wel op de hoogte houden bij de opbouw ervan.
Met vriendelijke dinamogroeten
Joannes
-
Beste lezers
Door een ongekende oorzaak is hetzelfde bericht 2x verschenen mijn verontschuldiging hiervoor.
Joannes
-
Hier: http://www.mikromodell.de/ al eens gekeken?
Zeer veel tips en trucks.
Ook diverse linken.
Men heeft zelf modellen, schaal 1:87 met afstandsbediening. :o
Gerrit F
-
Hello Jantrein
Ik ben Uw naam al op meerdere forums tegengekomen, U bent zoals ik zoveel mogelijk te weten trachten te komen, vooraleer met aankopen te beginnen.
Ik was in eerste instantie ook gewonnen voor magneetstrip omdat het op de website van Mader Magneet Truck zo fijn was uitgelegd. Ik ben in kontakt geweest met iemand die er ook mee doende was en me aanraadde het toch maar met de draad te doen. In de beide gevallen zijn er voor- en nadelen. Ik heb dan maar gekozen voor het systeem dat het meeste gebruikt wordt.
Ik ben zeer tevrede dat U er ook zo over denkt en ik mijn aankoop dan niet zozeer hoef te betwijfelen.
Ik kan U over Dinamo en Koploper waar ik mee ga beginnen, nog niet veel vertellen omdat ik het nog niet in mijn bezit heb. Het is bestelt en leef dus in blijde verwachting.
Nog even mijn dank voor Uw wijze raad.
Met vriendelijke groeten
Joannes
-
Hallo Joannes,
Ik ben heel benieuwd naar uw ervaringen. Ik heb er over getwijfeld welk systeem als eerste uit te proberen. Zoals al reeds gezegt, is het DCCar geworden.
Ik hoop dat we uw ervaringen binnenkort hier kunnen lezen.
Met vriendelijke groet,
Jantrein
-
Hallo Johannes,
Ik las op de website van Dynamo/MCC, dat er reed contacten gebruikt worden.
Daar heb ik wel tips over.
Hele kleine reed contacts van +/- 1 cm zijn te koop in electronica winkels.
De reed contact komt in de plaats van de rijdraad, het stuur magneetje van de FCS auto volgt de reed contact ook goed en schakelt de reedcontact, als hij/zij erover heengaat.
Plaatsing reedcontacts: Je maakt een kuiltje ter grootte van de reed contact.
De pootjes van de reed contact moeten 90 graden gebogen worden, mar doe dit niet met de hand. Het heeft mij al een paar reed contacts gekost, door dat dan het glas breekt.
Kijk hoe de metalen stripjes liggen en zorg dat een platte kant boven ligt.
Met een punt tangetje pak je nu een draadje ietsje van het glas af. Nu 90 graden buigen en aan de andere kant ook.
Als je de metalen stripjes nl. verticaal hebt liggen werkt de reedcontact niet of niet goed. Ook helaas zelf ondervonden en in mijn enthousiasme het weg dek er al over gemaakt.
Draadjes kan je het beste solderen door een pootje in een tangetje geklemd te houden. Anders bestaat de kans, dat door de warmte en het uitzetten van het metalen pootje het glas van de reedcontact ook weer barst. Kans! Bij mij is het gebeurt. Neem het zekere voor het onzekere.
Nu hou je de reed contact boven het kuiltje en dan boor je de gaatjes.
In Duitsland in Miniatur Wunderland in Hamburg gebruiken ze ook een computer op hun grote modeltreinbanen. Heel fascinerend is de inzet van de brandweer. Op vijf plaatsen kunnen ze met rook en licht effecten een brand simuleren en dan komen er van alle kanten brandweer auto's, die dan precies bij de brand of een ongeluk met een tankauto stoppen.
Die tank auto staat op een snelweg en het overige verkeer volgt dan de linker rijbaan.
Voordat ik vragen krijg, waarvoor ik die reedcontacts nodig had. Wel, ik had een blok systeem gemaakt met mini bistabile relais en de standaard electrisch stopmagneten. Na zo'n stopplaats, schakelde het magneetje op de stuurstang een relais, die de voorbij gereden stopplaats van stroom voorzag. Een vlak daarachter gelegen reed contact schakelde het relais van de stopplaats daarvoor stroomloos. Voorbeelden. Onder de Faller/Pola Nederlandse ophaal brug* heb ik een rijdraad gemaakt en voor en achter de brug een stopplaats gemaakt. Er past maar een auto op de brug, dus ze wachtte op elkaar. Bij zebra paden had ik stopplaatsen en bij een tuincentrum in het totaal 10 stopplaatsen.
Maar zoals ik boven al aan gaf het werkte niet helemaal goed, doordat ik niet goed op gelet heb op hoe die metalen stripjes moeten liggen.
En het is een star en onnatuurlijk blok systeem.
Voor ik vragen krijg, hoe heb je die draad onder die plastic brug gekregen?
Met een ijzerzaag heb ik een gleuf in het midden aan de onderkant gezaagd tot net onder de planken boven kant. Hierdoor verzwakt de brug, dus nadat ik de rijdraad had geplakt met seconden lijm, had ik een plaatje plastic met planken motief aan de onderkant geplakt. Hetzelfde bij de "houten" oprit. De boog onder de dwars balk had ik weg gezaagd, want anders paste de vuilnis wagen er niet onderdoor.
Door de rijdraad aan de rechterkant van de weg na de brug door te laten lopen en De rijdraad voor de brug met een flauwe boog tot 3 a 4 mm van de doorgaande rijdraad, reed dit gedeelte wel goed.
Groetjes en groeten van
Wil
-
Hallo Wil,
De pootjes van de reed contact moeten 90 graden gebogen worden, mar doe dit niet met de hand. Het heeft mij al een paar reed contacts gekost, door dat dan het glas breekt.
Kijk hoe de metalen stripjes liggen en zorg dat een platte kant boven ligt.
Met een punt tangetje pak je nu een draadje ietsje van het glas af. Nu 90 graden buigen en aan de andere kant ook.
Als je de metalen stripjes nl. verticaal hebt liggen werkt de reedcontact niet of niet goed. Ook helaas zelf ondervonden en in mijn enthousiasme het weg dek er al over gemaakt.
Je kunt ook een andere reedscontacten gebruiken bv de onderstaande
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedscontact_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedscontact_1.jpg)
Deze kun je gewoon met de hand ombuigen zonder dat ze breken en als je de platte strip ombuigd dan is de stand van de platte kant gelijk goed.
Ik haal deze bij de plaatselijk onderdelen winkel, bij mij is er nog geen kapot gegaan door het ombuigen.
Gr Piet
-
simpeler is gewoon standaard reeds te gebruiken, deze naast de rijdraad te plaatsen (op circa 1 cm afstand, in de bochten minder) en een extra magneet onder de bus/ auto te lijmen.... is iets bedrijfszekerder ;) ;D
http://samenkopen.net/action_product/152449/277702
;)
-
simpeler is gewoon standaard reeds te gebruiken, deze naast de rijdraad te plaatsen (op circa 1 cm afstand, in de bochten minder) en een extra magneet onder de bus/ auto te lijmen.... is iets bedrijfszekerder ;) ;D
http://samenkopen.net/action_product/152449/277702
;)
Hallo Gerard en alle anderen,
Ja, dat wel, maar geen gezicht. Heb je net met veel moeite de auto echter gemaakt met oranje richting aanwijzers, koplampen, achterlichten en rem lichten en dan hangt er zo'n joekel van een magneet onder, dat ook niet op een reserve band lijkt.
Die mini reed contacten werken prima, mits je ze goed neerlegt.
Hallo Wil,
Je kunt ook een andere reedscontacten gebruiken bv de onderstaande
Gr Piet
Ja, maar die had ik niet gevonden. Ik had al de laatste van de winkel, waar ik electronica koop.
Even een plaatje hoe mijn dorpje met Faller Car Systeem en bloksysteem eruit zag.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/station10.jpg)
groetjes
Wil
-
weet niet welke magneten jij hebt, maar er bestaan tegenwoordig zat magneetjes welke zo klein zijn dat ze niet opvallen én zo sterk dat ze prima hun werk doen.... ;)
-
Hallo beste Will - Gerard - Piet en ook de andere forumlezers
Ik ben een beginneling, heb mijn module van Dinamo nog niet ontvangen, doch ben heel stil begonnen aan een testbaantje. Een ovaal met in het midden der rechte delen een verbinding. Dus 2 kruisingen.
Ik ben zeer blij met Uw raadgevingen aangaande, het terugmeldingssysteem en bepaalde schakelingen , door middel van reedkontakten. Daar ik bij mijn treinen gebruik maak van terugmelddecoders en spoorkontakten(K rails) en ik reeds op meerdere plaatsen heb gehoord wordt er veel gekozen voor reedkontaken. Dit is ook Uw mening en door de goede uitleg heb ik dank zij U voor dit systeem gekozen.
Met vriendelijke groeten
Joannes
-
Hallo Joannes,
Ik maak geen gebruik van Dinamo dus daar kan ik weinig van vertellen, ik gebruik roco en rocomotion als besturing van mijn treinen.
Voor de terugmelding maak ik gebruik van reedcontacten zoals omschreven.
Deze zijn volgens mij ook bij Conrad te koop maar let er dan wel op welke je besteld, die ik gebruik hebben platte aansluitstrips en kun je gemakkelijk verwerken zonder dat het glas breekt en de stand tov het te plaatsen magneetje is dan gelijk goed.
De reedscontacten met ronde aansluitdraden gaan snel kapot bij het ombuigen en je moet dan opletten op de stand van stripjes binnen in de reedscontact.
Gr Piet
-
Beste forumlezers
Zoals voorheen reeds beschreven is mijn zoektocht naar het systeem voor de besturing van modelautos ben ik gestopt bij DINAMO en KOPLOPER.
Omdat een tweede besturingssysteem Windigipet mij te duur uitkwam heb ik als besturing van mijn cars baan gekozen voor Koploper. Dit is een tamelijk rijk gevuld programma en is GRATIS. Als digitaal systeem heb ik gekozan voor DINAMO.
DINAMO heeft voor mij veel voordelen.
- Het is volledig in het nederlands
- De meeste onderdelen zijn verkrijgbaar bij de maker van het programma
- En dan laatst buth not least, de service steekt boven alle andere bezochte makers uit.
- Zij hebben een volledig afzonderlijk forum dat alleen toegankelijk is voor gebruikers van Dinamo, meestal mensen die goed weten waarmede zij bezig zijn.
Ik heb mij een besturings print aangeschaft en 2 decoders voor mijn 2 cars.
Ik ben nu nog wachtende op enkele kleine onderdelen van Conrad en eenmaal deze in mijn bezit zijn begin ik met een testbaantje en de ombouw van mijn 2 FCS voertuigen.
Zoals beloofd zal ik U regelmatig de evolutie van mijn proefwerken mededelen.
Daaaag en tot kijk
joannes
-
Beste Joannes,
Fijn dat we weer iets van u horen. Ik heb een demo van Windigipet lopen en moet zeggen dat het wel makkelijker is om mee te werken, voor Koploper heb ik eerst een Internet cursusje moeten doen. Daar kan ik nu ook redelijk mee overweg. Maar-ja die prijs voor Wingigpet....... Koploper is gratis en daar ben ik Paul Haagsma nog altijd dankbaar voor, die man heeft er een tijd ingestopt, die man verdient een dikke pluim.
Ik hoop dat u slaagt in uw onderneming.
Ik ben heel geintreseert in uw ervaring met MCC en wacht dan ook met spanning uw reactie, hier op het forum, af.
Mvrg,
Jantrein
-
Beste Forumlezers
Na een kleine onderbreking door vakantie voor mijn echtgenoot, ben ik terug op mijn vakantieoord, de kelder, mijn treinen en modelautos.
Ik ben begonnen met de afwerking van mijn eerste FCS. De opbouw is begonnen juist voor mijn afwezigheid en ben nu praktisch klaar voor de eerste testen. IK ga nu een kleine testbaan ineen frutselen om de resultaten van mijn ombouw uit te testen. De bouw bestaat uit een lichte vrachtwagen MAN van Faller, een decoder MCC van Dinamo, kleine onderdelen(smd leds en weerstanden) en draden met een (voor leds en weerstanden)en meerdere polen(decoderdraad voor beweegbare onderdelen alsook een UCCi van Dinamo
(dit is een centrale eenheid)
Even ter inlichting: SMD leds , weerstanden of condensatoren zijn zeer kleine onderdelelen zonder een aansluitdraad. Ze worden rechtstreeks op de aansluitpunten van de print gesoldeerd. De echte SMD printen hebben enkel een aansluitpunt en dus geen gaatjes om de aansluitdraad door te steken.
Dit was in het kort de huidige stand van zaken in mijn opbouw van digitaal geleide modelautos.
Na de eerst test kom ik terug om U de resultaten te melden.
MVG
Joannes
-
Hallo,
We zijn benieuwd naar uw ervaringen.
Ik heb zelf inmiddels 3 auto's rond rijden met DC Car decoders.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het verbazingwekend is wat er allemaal kan met dit systeem kan.
Er zit bijvoorbeeld een complete bushalte automatiek in deze decoders, die is overigens ook voor andere voertuigen te gebruiken is: brandweer, vuilniswagen, pakketbezorger,....
Deze funktie is super makkelijk: sluit een hallsensor aan die onder het voertuig komt te zitten. Programmeer een paar CV's in de decoder.
Plaats twee magneten onder het wegdek. En in mijn geval: de bus laat bij het passeren van de eerste magneet de linker richting aanwijzer knipperen (knipperfrequentie allemaal instelbaar)
Bij passeren van de 2e magneet stopt de bus (stoptijd instelbaar middels CV's) rechter richting aanwijzer gaat knipperen en de bus vertrekt weer.
Ohja, tijdens de stop kun je ook nog de alarmlichten laten knipperen en de binnenverlichting aandoen, echt super.
Mvgr,
JanCar
-
(....)
- de linker richting aanwijzer knipperen
- stopt de bus
- rechter richting aanwijzer gaat knipperen
- de bus vertrekt weer
(....)
Britse bus ?
-
Haha ;D,
Niks Britse bus, ik bekijk het gewoon van de voorzijde ;D ;D
Maar...je bent nog goed wakker hoor, voor de inzittende andersom dus.
Ohja, bij dit gebeuren kun je ook nog aangeven of de anti bots funktie aktie moet blijven of niet. D.w.z. is deze aktief en stopt de bus gewoon aan de kant van de weg dan zullen achterop komende auto's automatisch achter de bus stoppen. Staat deze uit dan kan achteropkomend verkeer ongehinderd passeren, tot het moment van wegrijden daar is dan wordt de funktie weer aktief en zal achterop komend verkeer de bus automatisch voor laten gaan.
Groetjes,
JanCar eh... trein bedoel ik.