BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 05 September 2008, 18:22:32
-
In augustus 1997 ben ik samen met mijn vrouw in Tailand op vacantie geweest. Uiteraard mocht een bezoek aan het restant van de beruchte Birma spoorlijn niet ontbreken. Na drie dagen Bangkok ging het dan ook richting River Kwai. Met een Longtail (= boot met buitenboordmotor van een vrachtwagen) ging het stroomopwaarts naar een zgn Flotetel waar de nacht werd doorgebracht. De volgende morgen vroeg met het busje naar Nam Tok wat het begin/einde is van de beruchte Birma spoorweg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_7.jpg)
De trein stond al op ons=touristen, te wachten. Ik had gehoopt op stoom, maar het was een redelijk opleeftijd zijnde diesel met diti rijtuigen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_5.jpg)
Moesten nog wel een kaartje kopen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_3_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_3_12.jpg)
Het stationsbord
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_5_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_5_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_6_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_6_3.jpg)
onderweg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_7_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_7_4.jpg)
In feite is het een gewone stopper waar we inzaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_8_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_8_3.jpg)
Op alle stations waar we stopten waren de relikwieënuit het verleden nog zichtbaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_9_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_9_3.jpg)
Het eerste deel van de reis was niet spectaculair. Vlakland.
Maar al spoedig kwamen de we eerste bruggen tegen die een voorbode waren van wat ons nog te wachten stond
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_10_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_10_5.jpg)
Al spoedig werden de wanden van de rotsen vrij stijl en ging het soms langzamer als een voetganger. Vermoeden was dan ook dat de baan er niet erg onderhouden bijlag!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_11_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_11_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_12_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_12_2.jpg)
Links de rotsen, rechts de River Kwai.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_13_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_13_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_14_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_14_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_15_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_15_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_16_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_16_1.jpg)
Een van de onderweg stationetjes .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_17_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_17_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_18_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_18_2.jpg)
Nu begijp ik waarom de snelheid zo laag is!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_19_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_19_1.jpg)
Opeens stond het daar! Wie, wat, waar en waarom? kan je alleen maar naar raden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_20_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_20_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_21_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_21_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_22_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_22_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_23.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_24_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_24_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_25_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_25_2.jpg)
Daar is hij dan in al zijn glorie! Langzaam stromend en vol met bagger, De River Kwai. Rechts een Flotel en recht voor uit een van de Hanging Bridges die in WWII door de krijgsgevangenen gebouwd zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_26.jpg)
Na verloop van tijd wordt het drukker en gaat de trein op de aanloopbrug landzamer rijden. Onder de brug is het markt met olifanten!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_27_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_27_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_28_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_28_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_29_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_29_1.jpg)
En dat is hem dan, heel anders als in de gelijknamige film. De brug in de film was een hulpbrug die gebruikt is om deze stalen brug op zijn plaats te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_30_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_30_1.jpg)
Aan het begin van de brug is een soort van monument opgesteld voor de POW. Het is opvallend hoeveel Japaners zich hier met een brede glimlach laten fotograveren. Ik heb het geweigerd om dat te doen. Ging mij net iets te ver.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_31_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_31_1.jpg)
Een plaatje wat ik "geleend"heb in het museum. Dit is oorlog
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_32.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_33_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_33_1.jpg)
Deze loks staan als monument bij de brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_34.jpg)
Dit is te vinden in het museum
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_35.jpg)
Bij Nam Tok, waar de lijn richting Burma op houdt, is eigenlijk het meest lugubere deel van de lijn te vinden. Hier vonden duizenden, voornamenlijk Australise POW,s de dood
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_36.jpg)
Het museum en "veld van eer" wat door de monneken van Kanchana Buri
minitieus wordt bijgehouden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_37.jpg)
SK
-
plaatjes bij geplaatst
-
Op www.sleutelspoor.nl staat een reportage die een vervolg is van deze lijnvan Gerco.
Sobat Kras die ziek thuis zit :'(
-
beterschap ;)
-
Van de reportage op Sleutelspoor:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/thailand/thailand%2013.jpg)
Geweldig, dit is dus gewoon ex-Rhätische Bahn G 4/5 118 gebouwd in 1912 door SLM en verkocht aan Thailand in 1926 reedsch. Op die sokkel staat het al sinds 1965.
Bemo, STL en Ferro Suisse hebben een model van deze loc, dus als je een stukje Thailand wil neerzetten als dio... Hmmmm, wat een leuk idee eigenlijk...
-
Bij het opruimen vond ik deze Eisenbahn-Zeitschrift van december 1990. Bij het doorbladeren kwam ik onderstaand bericht tegen wat prima aansluit bij het plaatje van Stig. In het onderruim staan drie paar "naakte" en gestripte lokomotieven uit Vietnam, die ooit tot de Furka Oberalp Bahn behoorde. Ik mag hopen dat dit plaatje wel mag blijvenstaan :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoom2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoom2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoom.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoom.jpg)
SK
ps, zie je wat voortroep er in het ruim achter blijf! Vroeger ging dit op zee over de muur!!!!!!!
-
Voor een eventuele bouwer ik heb meer foto's ;D en nu ga ik naar bed want het is 6 uur later. Morgen andere bestemming kijken of ik daar ook internet heb.
Gr. Gerco
-
Volgens mij heb ik de filmpjes nu werkend op de pagina van Thailand. Geniet vanhet mooie diesel geluid.Het zijn er 3 in totaal.
Gr. Gerco
-
Ach nu kan ik mijn Thailand link (http://www.amibo.demon.nl/thailand.htm) hier ook wel kwijt ;D
-
waarom gaan jullie nou weer lopen mutsen over die suffe zwitserse zooi? dr zijn ook n stel omgespoorde 2C-locs uit nederlands-indië heen gegaan, die hebben daar ook nog n tijd gereden. Gevangen spoormannen die vanuit java naar birma gesleept werden om aan die spoorlijn te werken zagen dan tot hun verbazing dat hun eigen locs daar ook rondreden.
-
waarom gaan jullie nou weer lopen mutsen over die suffe zwitserse zooi? dr zijn ook n stel omgespoorde 2C-locs uit nederlands-indië heen gegaan
Kom op dan met de plaatjes en de informatie! Tot die tijd zullen we het moeten doen met wat we hebben :)
Dus....in de touwen en .....voort met de 2-Cs
SK
-
die plaatjes (van de originele locs op java) staan in wat boeken die k hier heb liggen, indisch spoor in oorlogstijd en stoomtractie op java en sumatra... maar als ik dat ga scannen ontploft alles hier weer wat copyright boehoehoe. Nouja, t waren locs die een beetje t midden hielden tussen een 3700 en een P8 qua uiterlijk (maar dan wat kleiner en slanker, t was allemaal smalspoor), de ketel lag nogal hoog, met de vuurkist op het frame, het frame kon dus vrij gemakkelijk versmald worden om de loc om meterspoor in plaats van kaapspoor te laten rijden. Zo uit mn hoofd geloof ik niet dat er nog plaatjes in stonden van die locs op de birmaspoorweg zelf.... Wel nog wat foto's van wegroestende javaanse locs in de jungle op de voormalige pakanbaroespoorweg, een andere japanse oorlogslijn die eigenlijk nog wel een graadje erger was dan de birmaspoorweg. (zeker ook omdat de pakanbaroespoorweg precies met het eindigen van de oorlog gered kwam en vervolgens niet meer gebruikt is, niet zo raar ook want in de eerstvolgende moesson spoelden alle bruggen prompt weg, met grote moeite zijn toen nog een paar locs in veiligheid gebracht maar een hoop materieel staat nu nog in de jungle te roesten)
-
waarom gaan jullie nou weer lopen mutsen over die suffe zwitserse zooi?
En dan kom jij weer met die ontnuchterende Hollandsche meuk aanzetten. Al plemp je ze in NI, exotisch worden ze echt niet... ;D
Doet u mij maar een fijne Zwitser! ;)
-
Buitengewoon belangwekkend materiaal en mooi te zien dat de huidige 'jeugd' ook nog belangstelling heeft voor deze materie. Maarreh volgens mij gaat Floris belangstelling wel wat verder dan saaie Hollandse Meuk, getuige zijn eigen foto in een ander draadje.... (kijk maar eens op de achtergrond, dit gaat wel iets verder dan een diorama met een bielzentrekker)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-7.jpg)