BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Martin Vening op 05 September 2008, 13:25:57
-
Hallo,
Nu niet direkt schrijven
"Daar heb je die vraag weer, dit is meerdere malen besproken."
Ik heb dit hele forum doorzocht en helaas geen duidelijke oplossing gevonden.
Ik ben nieuw op dit forum dus stel ik me even kort voor,
Martin, 44, uit Utrecht, vroeger Lima, Fleischmann gelijkstroom en wil nu weer opnieuw beginnen
maar dan Module baan wisselstoom (analoog).
Ik heb diverse gelijkstroom treinen en wil die naar wisselstroom ombouwen.
Ik wil analoog blijven rijden en geen nieuwe motoren inbouwen of wielen wisselen.
Ik wil het dus betaalbaar houden en de evt mindere rijeigenschappen voorlief nemen.
A. Welke (voordelige) decoder is er (Conrad??) (Tams??) Artnr?
B. Welke slepers passen onder Lima IRM en Koploper.
Welke onder Fleischmann, Sprinter en Hondekop.
Welke onder Piko, hondekop
Groeten,
Martin
-
maar dan Module baan wisselstoom (analoog).
A. Welke (voordelige) decoder is er (Conrad??) (Tams??) Artnr?
Waarvoor is een decoder dan nodig?
Gr. Robert
-
Robert,
Decoder is eigenlijk een verkeerde benaming maar die gelijkrichter
noemt men vaak ook decoder.
En de lok moet ook achteruit kunnen, en eeh, Hoe werkt dat?
Martin
-
Je bedoelt een stukje elektronica om de rijrichting van je lok te veranderen.
mvg,
matthijs
-
Matthijs,
Ja, maar ook van wisselstroom gelijkstroom maakt.
Martin.
-
Peter of Rene,
kan een van jullie mijn Topic naar een rubriek lager verplaatsen nl naar
Ombouw-vraagbaak. Volgens mij hoort hij eigenlijk daar thuis.
Groeten,
Martin
-
Hey Martin kijk een hier:
hier (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTIwOTI2MjAwOTc=?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_ModelRailway&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub15&aktiv=15&navi=oben_1)
Deze gelijkrichter is makkelijk in te bouwen en werkt goed.
Ik heb ook veel treinen omgebouwd.
Laatst heb ik nog een gelijkrichter gevonden in een oude krultang.
Maar dit is wat je nodig heb, want met een gelijkrichter kun je maar 1 kant op rijden. ;D
-
Sorry de link werkt niet helemaal. :-[
Kijk anders op conrad.nl
1-modelspoor
2-elektronica
3-overig analoge modules
en dan de rijrichtingschakelaar.
Kost rond de 30 euro. ;D
-
Kijk,
dit is precies wat ik zoek:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=218797
Makkelijk ombouwen dus. Bedankt Benelux Hondje.
En de juiste slepers :
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=214266
Zojuist besteld.
Dank,
Martin
-
Martin,
waarom de keus om voor wisselstroom te kiezen als je toch al gelijkstroom hebt?
De techniek is er niet anders om, alleen al het ombouwen kost je een hoop tijd en geld. Dus ik zie even niet waarom je die keus maakt.
mvg,
Sander
-
Sander,
Ik wil naar wisselstroom, daar ik me wil aansluiten bij een of meerdere
Modulebaan-vereniging(en) die op 3 rail wissel rijden.
Bv.:
Railclub Utrecht (eeh Ja die heeft naast wissel- ook een gelijkstroom Groep)
Intercity (Delft)
M-track (wel is waar digitaal)
Groet,
Martin
-
aha dus dat is de achterliggende gedachte.
Volgende vraag:
Waarom sluit je je niet aan bij een 2-rail vereniging dan?
mvg,
Sander
-
Sander,
Welke dan?
Op beurzen en tentoonstellingen zie ik alleen aktieve wisselstroom
module-groepen.
En tot nu toe spreekt de landelijke groep Intercity (Delft) mij het meeste aan.
Ga deze week kontakt zoeken.
(Hebben helaas alleen zo'n vervelende Outlook link.)
Iemand van Intercity op dit Forum?
Martin.
-
Als je de locs toch wilt ombouwen naar 3 rail kan je er gelijk net zo goed een decoder inbouwen. Dat is namelijk even duur. Dan kan je ook digitaal de locs laten rijden in de toekomst. Esu locpilot is ene heel goede optie!
Succes verder!
-
Kareltje,
Je heb eigenlijk helemaal gelijk. Ik heb nu begrepen dat een digitale decoder
merkt dat hij analoog bestuurd wordt en dan analoog werkt.
Tevens kreeg ik de tip om een micro-wisselschakelaar in te bouwen tussen middensleper en een wielkontakt.
Hierdoor blijven de loks zowel voor gelijkstroom als wisselstroom bruikbaar.
Ook blijkt het mogelijk om mijn te bouwen modules met Märklin k-rails,
zo aan te sluiten dat men kan kiezen wissel- of gelijkstroom.
Groet,
Martin.
-
Blijft nog de vraag Welke sleper?
Dan kun je het beste met je locomotieven naar de modelspoor winkel gaan en passen. Je zal vaak wat weg moeten slijpen om de sleper meer ruimte te geven om zonder ontsporen over wissels te rijden.
Bij de Lima hondekop past geen sleper omder de motorwagen, die had ik in de eerste wagon onder het eerste draaistel. De winkelier had het voor me gedaan.
En dan heb je het gedaan en kom je erachter, dat die gelijkstroom modellen niet zo fijn rijden op wisselstroom rails. Geloof me, ik heb het gedaan en ik heb meer gelijkstroom modellen dan originele wisselstroom modellen. Ik wil je een teleurstelling besparen, die ik gehad heb en echt daar wordt je niet vrolijk van.
Maar er zijn genoeg gelijkstroom clubs.
Kijk eens op www.modelspoor.pagina.nl
Je vindt er vast wel een bij jou in de buurt.
En anders is er Bollenspoor www.bollenspoor.nl, die hebben leden, die ook van ver komen. Vanuit Brabant en Flevoland.
Groetjes
Wil
-
ik heb verschillende gelijkstroom loco's rijden op marklin K rails zonder problemen
ik heb nu ook ulhenbrock omschakelaars gevonden die worden deze week geleverd
het enige probleem dat kan opduiken zijn problemen met de wiel flenzen
van twee roco loco's heb ik de wielen in de draai bank gespannen en de wielen afgedraaid
door dit te doen heb ik een hogere wiel flens bekomen en nu lopen deze loco's zo perfect als of ze voor deze baan gebouwd zijn geworden
dit heb ik dus moeten doen omdat AC wielen en zelfs DC wielen niet meer voor dit model beschikbaar waren bij roco.
ik zou zeggen dat als je het de moeite vind om te doen zou ik er dus voor gaan
3 rail heeft meer voordelen dan nadelen want hoe vuil de rails ook zijn een 3 rail loopt bijna altijd
daarom zie je op tentoonstellingen meer 3 rail dan 2 rail
gr raf
en ja ik weet dat de laatste posting 2008 was