BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gerke op 13 September 2006, 11:54:40
-
Hallo allemaal.
Een vriend heeft het volgende probleem: ALLE treinen -of ze nu apart of samen rijden- schokken om de paar seconden heel even, om daarna weer verder te rijden. Spoor, wielen alles is schoongemaakt. Kan het zijn dat de central station power tekort komt voor zijn redelijk grote baan? (ongeveer 35 á 40 mtr spoor)
Wat kan hieraan gedaan worden? Als er componenten nodig zijn willen jullie dan ook merk en type vermelden?
Ik hoor graag van jullie!
Grt,
Ger.
-
Lijkt op power tekort ja. Staan er ook rijtuigen met verlichting op de baan? Probeer het eens met 1 lok en haal al het andere materieel van de rails. Als het dan niet optreedt is het heel waarschijnlijk dat het vermogen ontoereikend is.
-
Hallo Ger,
Het beste is om de baan te voeden met via dikkere draad en op meerdere punten. Hierdoor hen je veel minder spanningsverlies.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Of er nu één lok op staat of een complete ICE met licht en geluid, het maakt niet uit. Wel is het zo dat er overwegend veel power gevraagd wordt: Er rijden over het algemeen 3 á 4 treinen gelijktijdig met geluid en verlichting ingeschakeld. Wat is eigenlijk het vermogen van de CS? Ik heb op de site van Märklin gekeken, maar ik kan daar niks vinden.
De rijspanning op meerdere punten aansluiten, hoe doe ik dat? Volgens mij zit er een stekker aan de CS. (ik ben geen Märklinist, dus ik moet het van hééél diep uit mijn geheugen halen...)
Ik hoor graag weer van jullie.
-
Vermogen is rond 50 VA. Moet kunnen, een paar treinen.
Het is gebruikelijk een ringleiding onder de baan te leggen en daar iedere twee meter een railaansluiting vanaf te takken.
-
De CS kan een stroom van 3A leveren. Op het punt onder je aansluitrail sluit je dikkere draden aan. Van hier uit kun je deze via een ringleiding naar meerdere punten op je baan leiden met aftakkingen zoals Henk al aangaf om de twee meter.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Ok, dat is duidelijk. Die 3 amp. is dus voldoende en met de verschillende aansluitpunten moet het probleem dus op te lossen zijn. De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?
Grt,
Ger.
-
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.
-
De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?
Nee, die moet je op een andere manier aftakken.
Hub
-
En ja als je ook nog de wissels en zo analoog heb aangesloten op de trafo voor je CS dan kan je uiteraard problemen verwachten. Of je hebt je baan aangesloten op de programeer aansluiting die een uitgang heeft van 1A. Ja dan kan je problemen verwachten.
Kan gewoon op mijn 45 a 50 meter m-rails vier treinen laten rijden via mijn CS zonder problemen. Ik heb echter wel meer dan 20 aansluitpunten. Ik geloof 28.
En voor andere vragen kan ik je ook verwijzen naar:
http://forum.marklinforum.nl/
Daar zal je meer mensen vinden met een CS dan hier.
-
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.
Elke 10 centimeter schijnt nog beter te zijn. :D
-
Eenvoudige test: leg even een klein ovaaltje en sluit die aan op de CS.
Rijd dan alles wel goed dan ligt het inderdaad aan de aansluiting, zo niet dan is er misschien toch iets met het CS
Koen