BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Robin op 02 September 2008, 22:15:49

Titel: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 02 September 2008, 22:15:49
Spoorders.

Een hele tijd geleden heb ik een keer een baanplan gepost, wat zinvol commentaar gekregen, maar de kamer was nog niet klaar, en verder heb ik er toen niet veel meer mee gedaan.

Nu heb ik onlangs weer een nieuw baanplan gemaakt, en daarin heb ik een bepaalde regel gehanteerd: geen krappere radiussen dan R2. Dit naar aanleiding van een tip over ontsporingen met langere treinen en treinstellen.

Voor de grap zit ik net eens te tellen wat ik allemaal heb, en kom tot de conclusie dat ik 48 R1 bochten (30°) heb. Als ik daar cirkeltjes van leg kom ik al op 4 niveaus stijgen of dalen in een klimspiraal.
Beetje zonde om niet te gebruiken, denk ik dan.

Vandaar mijn vraag:
Wat voor ervaringen hebben jullie met het rijden van treinen door krappe radiussen?
Ik wacht rustig af ;)

MVG, Robin

P.S. nog even als toelichting:
Als ik het over radiussen heb, bedoel ik die van Märklin C-rail.
Deze zijn als volgt:
R1 = 360 mm
R2 = 437,5 mm
R3 = 579,3 mm


Indien er sprake is van een ander merk met andere radiussen, vermeld dit dan even.
Het gaat mij voornamelijk om bochten met een straal van (ongeveer) 360 mm
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Ronaldk op 02 September 2008, 22:21:17
hum... ik moet nog een baantje leggen maar ik weet zeker dat ik geen kleinere radius dan 419.6 (roco standaard) ga toepassen. Omdat een aantal locs van mij niet door een kleinere radius kunnen rijden.

Een andere vraag, hoe zit het met de rijlengte van de helling van je spiraal met een radius van 360mm? wordt het hellingspercentage niet te groot? (r=360mm heeft een totale rijlengte van 2261mm)

groeten ronald k
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: piksov op 02 September 2008, 22:24:17
Ik gebruik nu de r1 van flm picollo. Ander merk en andere schaal, maar ik zou dat nooit weer doen!

Die r1 straaltjes zijn te krap.

ik HAD een hele leuke vt11.5 van roco. Die komt dus niet goed door R1

Ik heb een BR44 stoom (en sound ...). Die komt er NET door heen, maar lekker gaat het niet.

Ik zeg niet doen ...

Guus
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: santerdam op 02 September 2008, 22:27:29
Het is wellicht jammer van die 48 R1 bochten (30°), maar je kunt ze beter niet gebruiken. De R2 is echt wel het minimum en bijvoorkeur R3 en groter.

Sander
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 02 September 2008, 22:38:21
@Ronald:
hier thuis heb ik geen enkele loc of trein die ontspoort in een R1-baan.
maar indien er heel veel problemen zijn met 360mm-radiussen en treinen,
kan dat mijn inzicht doen veranderen.

enneh. het spiraaltje is alleen als voorbeeld bedoeld  ::)

@Sander :
Bedankt voor je tijd en aandacht, maar die tip heb ik dus al eens gehad. Ik ben vooral op zoek naar mensen met (positieve) ervaringen met R1. Een vriend van me gebruikte voor in een baan Fl*-rails, (uit mijn hoofd) R1, 270 mm(?). Daar kwam een relatief lange loc, met 2 langere reizigerswagons relatief goed door in een richting (Als de trein de andere kant opreed ontspoorde hij wel). Mede omdat het toch een stukje krapper is dan mijn R1djes, ben ik benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.
Welke loc en wagons kan ik zo opzoeken, ze waren iig kortgekoppeld.

Edit: dit (http://www.henhmodelbouw.nl/Treinen/Roco/roco_51232.htm) is de trein die door Fl* R1 kwam.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Paul VT 11.5 op 02 September 2008, 22:57:45
Mijn railspiraal heeft een radius van ca 360 mm. Sommige loks hadden daar zoals verwacht problemen mee. Een klein beetje verkanting op de plaatsen waar de loks ontspoorden, heeft het merendeel van de problemen echter opgelost.  Wellicht is dat ook voor jou een oplossing? En anders gewoon proberen. Afbreken kan altijd nog als het echt niet werkt.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: DaMart op 02 September 2008, 23:06:13
Ik gebruik R2 en R3 radiussen van Roco. De R2 heeft de vervelende eigenschap dat wat langere wagons ontsporen. Nu wil ik dus wat kortere aanschaffen, maar weet iemand wat ongeveer de maximale lengte is voor een wagon om nog door een Roco R2-bocht te komen zonder te ontsporen?
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: santerdam op 02 September 2008, 23:23:25
Martin, het valt mij altijd op dat Roco in startsets R3 toepast. Veelal bevatten startsets de kleinere radi en Roco past zelf R2 bij sets al niet meer toe. Daaruit maak ik een beetje op, dat Roco R3 als kleinst goed toepasbare boogstraal ziet.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: JAB van Ree op 03 September 2008, 00:16:57
Voor mijn nieuwe baan zal ik niet kleiner gaan dan R5 voor zichtbare delen, voor schaduwstations R4. Dit ivm lange rijtuigen en "lastige" treinen als een Lima Mat46 met treeplanken (is nu eenmaal mooier!)

Bovendien zie je de rijtuigen dan niet meer zo overhangen. Roco's R2 is totaal onbruikbaar met lange rijtuigen, R3 is al krap.

Laatste tip : probeer iets van een overgangsboog te maken. Wil je met Roco-line rijden, bijvoorbeeld eerst een R10, dan R5. Binnenbocht eerst R9 dan R4. Dat scheelt ook weer qua ontsporingen.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: rjr op 03 September 2008, 08:18:24
Die kleine radiussen kun je nog wel een keer gebruiken op een industrie lijn, of opweg naar een industrie lijn. Daar waar alleen kleine loks met kleine wagens komen.

Roco geeft voor veel van z'n loks al een minimale radius aan, en dat is de roco R3, 415.

Wil je dus niet in de problemen komen met toekomstig materiaal zou ik die 360's alleen voor een klein lijntje naar industrie gebruiken, maar zeker niet op de hoofdbaan waar alles langs moet.
Het kost je wat meer ruimte, maar regelmatige ontsporingen gaat ook snel vervelen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: RobbertJan op 03 September 2008, 10:24:15
Ik heb diverse radiussen R1 van fleischmann liggen, die zijn 365 mm.
Het ziet er welliswaar niet uit maar voor het functioneren van de baan met de
beperkte ruimte die ik heb was het nodig.

Tot nu toe slechts alleen een probleem met een De-2 van DKM maar verder
geen problemen zelfs niet met artitec plan-e's.
Het lijkt alleen raar in bochten maar daar stap je snel over heen.

Mijn uitgangspunt was een "kopstation" met diverse rangeermogelijkheden.
En om het schaduwstation te kunnen bereiken heb ik consessies moeten doen
doormiddel van de krapste radiussen.
Maar heb je de ruimte ga dan voor grotere radiussen dat lijkt mooier en bijna alle materieel kan er moeiteloos doorheen.

Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: maartenvanderburgt op 03 September 2008, 12:13:34
In TT bestaan de volgende bogen:  267   310   353   396  mm. radius.
Ik gebruik uitsluitend die van 353 en 396 mm.
Desondanks heb ik besloten niet met de lange 26,4m in 1:120 rijtuigen te gaan rijden, maar de kortere (DR!) rijtuigen te gebruiken, puur vanwege het gezicht in de bogen. Voor goederenwagens maakt het meestal niet zoveel uit. Bovendien is het karakter van de baan niet direct bedoeld om met de snel/exprestreinrijtuigen (Bautzen, Halberstadt) te gaan rijden.

In HO gebruik ik voor mijn station op het zichtbare gedeelte de tegenbogen van de 10 gr wissels, oftewel 1960 mm radius. Jawel, bijna 2 meter dus. Op een brug in een boog komt overigens 3 meter radius.
Voor de verborgen stukken denk ik aan minimaal 1 meter, bij een mogelijke spiraal moet ik het nog uitmeten. Mijn stijging is normaal 2% tot een maximum van 2,5%.
(PS. Treinen van 10x30 cm + lok, vandaar)

Over R1 of 2 kan ik dus moeilijk oordelen, maar ik vind wel dat je je rijdend materieel daarop kunt aanpassen. 30 cm rijtuigen verdienen beter dan vierkant de bocht om, voor zover ze dat toelaten.

Maarten.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: barry1972 op 03 September 2008, 17:30:10

Zag in de laatste rail magazine ook al een stuk staan dat niemand  nog r1 of r2  gebruikt  ???
wat is dat nou voor onzin? als je nou niet meer plaats tot je beschikking hebt.
Niet iedereen heeft een kamer over van 10x10 meter....
dat heb je toch wel nodig wil je overal goed bij kunnen en r4 r5 gebruikt.

Mijn ervaring met c-rail r1 zijn positief, er ontsporen bij mij zelden treinen.
Ik zou ze zelf niet in het zicht gebruiken, want niet mooi.

In mijn huidige baan gebruik ik r1 in combinatie met ofwel r2 of r3 omdat ik ook nog een hele hoop r1 rail " over " had.

groeten barry
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Marc tramt op 03 September 2008, 17:40:10
Interessante discussie ontspint zich.
In feite heeft iedereen te weinig ruimte voor bogen behalve ik dan  ;D. Boogstralen van 25 cm zijn realistisch voor een trambaan. Bogen van een meter zijn in spoorwegtermen ook al waanzinnig krap, zelfs voor metro's.
Bogen (uit het zicht!) moeten dus zo groot zijn dat je materieel er fatsoenlijk doorheen kan rijden. Heb je daar de ruimte niet voor overweeg dan een pendelbaan, dus een rechte baan langs een muur.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 03 September 2008, 17:59:54
Over mooi gesproken ;D Ik gebruik ook geen C-rail in het zicht. Als het een beetje wil lukken alles K-flex ;)
Leuk om de diverse reacties te zien. Ik heb nog wel een tijdje voor het zover is, dus ik wacht nog even af

MVG, Robin
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Peter Kleton op 03 September 2008, 19:38:34
 Hallo,
 Ik heb ook een beetje ervaring met scherpe bogen.
Op mijn baan in schaal 1:30, met spoorbreedte 32 mm, heb ik stralen van 90cm.De rijtuigen zij ca 55cm lang, om een idee te krijgen.
 Omdat ik de rijtuigen zelfs gebouwd heb, liep ik natuurlijk tegen het scherpe bogen probleem aan, want vooral de bewegelijkheid van de koppelingen als die van motordraaistellen heeft alles te maken met de boogstraal.
 Ik heb gemerkt, dat als je een overgangsboog gebruikt, je makkelijker een scherpe boog inrijden kan, omdat de plotselinge grote ''zwaai'' van het rijtuig een stulk kleiner is.Daardoor kan ik een scherpe boog -MET- overgangsboog beter berijden dan een wat ruimere zonder overgangsboog. :D
 Dit alles geldt voor spoor dat met flexibele rails is gelegd.
 Voor  het leggen van overgangsbogen zijn verschillende methodes mogelijk.
 In eeen RH van enige jaren geleden heeft dit ook wel eens gestaan dacht ik.
 Mensen met vaste railstukken in de baan kunnen een railstuk van een stapje ruimere straal nemen.
 Groeten,Peter
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 03 September 2008, 19:58:49
Heb ik laatst ook eens mee geexperimenteerd. Heb een baantje op de vloer gelegd met  -Recht stuk-R3-R2-R1- Het zag er al iets mooier uit... Niet dat de bochten in het zicht liggen, maar het betekent dat het tog wat soepeler gaat.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Ben op 03 September 2008, 20:02:06
Als je links klikt op NEM-normen: in reeks 100 staat e.e.a. over overgangsbogen. Zoals eerder opgemerkt werkt dit goed in de aanloop naar krappe bogen.

Mvrgr.,Ben.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Reinier Z. op 03 September 2008, 20:04:17
Ik ben vooral op zoek naar mensen met (positieve) ervaringen met R1.

Dus je wilt wel advies, maar alleen als dat positief is voor datgene wat je wilt? Wordt een erg objectieve afweging dan...  ;)

Citaat
Voor de grap zit ik net eens te tellen wat ik allemaal heb, en kom tot de conclusie dat ik 48 R1 bochten (30°) heb. Als ik daar cirkeltjes van leg kom ik al op 4 niveaus stijgen of dalen in een klimspiraal.

Je moet een tamelijk steile helling aanhouden om met deze kleine boogstraal een spiraal te kunnen maken. De combinatie steile helling/kleine straal is niet echt een garantie voor probleemloos rijden, lijkt me.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: DaMart op 03 September 2008, 20:10:26
Martin, het valt mij altijd op dat Roco in startsets R3 toepast. Veelal bevatten startsets de kleinere radi en Roco past zelf R2 bij sets al niet meer toe. Daaruit maak ik een beetje op, dat Roco R3 als kleinst goed toepasbare boogstraal ziet.

Bovendien zie je de rijtuigen dan niet meer zo overhangen. Roco's R2 is totaal onbruikbaar met lange rijtuigen, R3 is al krap.


De ruimte liet alleen een R2 en R3 toe op de baan, ik wil nog wel de deur open kunnen doen  ;D.

Heb ook een R3-ovaal, waar de Zwitserse IC wel doorheen komt, maar door de R2 dus niet, helaas. Nu wil ik rijtuigen van 28 cm lang kopen, die hopelijk wel door die R2 kunnen komen.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Jos op 03 September 2008, 20:17:27
Geen enkel probleem met R1 zowel M-rail als C-rail.
Ook niet in de spiraal met M-rail R1 (dalen) als R2 (stijgen).

De spiraal wordt met schaalsnelheid van 130 Km/uur bereden en heb daar nog nooit een ontsporing gehad.

Met vriendelijke groet,

Jos

Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Joeke op 03 September 2008, 21:44:03

Door een testrit kwam ik er achter dat mijn Fleischmann VT 610 ( pendolino )
niet een R1 bocht kan nemen .
Waarschijnlijk door zijn lengte en door zijn kanteltechniek.

Ik ben nu mijn baanplan aan het veranderen zodat de bochten R3 worden.
dan ontspoort hij me niet nog een keer.

mvrg, J V
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Aspelix op 12 September 2008, 04:22:28
Citaat
Door een testrit kwam ik er achter dat mijn Fleischmann VT 610 ( pendolino )
niet een R1 bocht kan nemen .
Waarschijnlijk door zijn lengte en door zijn kanteltechniek.

Dit roept bij mij vraagtekens met een hele grote straal op.

Juist een Pendelino zou door deze bogen moeten kunnen rijden, want daarvoor is dat treinstel gebouwd. Of is het een model van de eerste Duitse versie? Daar waren ook veel problemen mee.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Marc tramt op 12 September 2008, 08:05:59
@Ruurd; volgens mij haal je model en werkelijkheid door elkaar. De pendelino is inderdaad ontworpen om op (relatief) hoge snelheid over bestaande trajecten te rijden, maar dat zijn  in 1:1 nog altijd boogstralen van honderden meters, geen R1.
De duitse Pendelion had (heeft??) inderdaad de nodige technische problemen, maar dat betekent gelukkig niet dat het model dat ook heeft. De kantelbak-techniek in 1:1 zit wat anders in elkaar dan bij 1:87.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 12 September 2008, 08:19:27
Hoewel ik niet precies weet om welke boogstralen het gaat, heb ik even een omrekentabelletje gemaakt.
Radius1:871:1
R1360mm31.32m
R2437.5mm38.06m
R3579,3mm50.40m

Nu leert wikipedia, dat in werkelijkheid de Bernina-Bahn radiussen heeft met een boogstraal van 45 meter (R2,x 517,2mm). Dus tussen R2 en R3 is eigenlijk al realistisch. Tot op zekere hoogte dan.
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Marc tramt op 12 September 2008, 08:22:35
Bernina-Bahn is meterspoor, dat scheelt ook alweer een hoop meters.

De krapste boog in het Nederlandse spoorwegnet (in een hoofdlijn) is de boog bij Harderwijk en die heeft (uit mijn hoofd) ongeveer een straal van 500 m. In h0 nog altijd 5,75 m. Tien keer meer dan R3. En dat zijn dan de bogen waar een Pendolino voor is gebouwd.

Al google'nd kwam ik deze trouwens tegen: spoorwet (http://www.st-ab.nl/wettennr03/0261-010_Regeling_hoofdspoorweginfrastructuur.htm).
Daarin staat dat

Voor de hoofdspoorweginfrastructuur geldt dat:
a. de boogstraal van sporen niet kleiner is dan R=190 m bij een snelheid van ten hoogste 40 km/u;
b. de boogstraal van sporen niet kleiner is dan R=630 m bij een snelheid hoger dan 40 km/u;

190 m/87 =  218 cm
630m/87  =  724 cm
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 12 September 2008, 16:03:36
Hoe lang ligt de boog bij harderwijk er al? mijn oom dacht dat de krapste boog in zoetermeer lag met iets van 900 m. Kan ik heb even updaten ;)
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Peter Kleton op 12 September 2008, 16:16:41
 Bij Google Earth  kan je zelf met de afstandmeet functie ook boogstralen  meten.
Het eerste meetpunt zet je op de plaats waar je denkt dat het middelpunt is. Met het andere meetpunt kan je dan langs het spoorcirkelen. Als de afstand bijna niet verandert bij het cirkelen, heb je de boogstraal gevonden.  :D
 -Peter
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 12 September 2008, 16:34:14
Of voor wie geen zin heeft google-earth te installeren: KLIK! (http://www.nl.map24.com)
Daar kun je het ook vrij makkelijk zien.


@Marc: bij harderwijk is het zo rond de 520m, dus dat klopt wel zo'n beetje
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: DaMart op 12 September 2008, 17:01:43
De ruimte liet alleen een R2 en R3 toe op de baan, ik wil nog wel de deur open kunnen doen  ;D.

Heb ook een R3-ovaal, waar de Zwitserse IC wel doorheen komt, maar door de R2 dus niet, helaas. Nu wil ik rijtuigen van 28 cm lang kopen, die hopelijk wel door die R2 kunnen komen.

De nieuwe wagons gaan er met gemak doorheen (na het slopen van een paar tunnelingangen in bochten  ;D)... de oude 30 cm-wagens gaan toch ook wel door de R2, ware het niet dat er wat bergwand in de weg staat langs het spoor ;).
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Marc tramt op 12 September 2008, 18:36:09
@Robin: Boog in Harderwijk ligt er sinds 20 augustus 1863...
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Robin op 13 September 2008, 07:58:32
Duidelijk waarom mijn oom ernaast zat, dat was voor zijn tijd ;D
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Illya Vaes op 13 September 2008, 12:22:01
Bernina-Bahn is meterspoor, dat scheelt ook alweer een hoop meters.
Bovendien rijden op de Berninabahn wagens die nog verkort zijn ten ten opzichte van de wagens voor het Stammnetz die met rond de 18,5m al een stuk korter zijn dan de 26,4m die de 303mm wagens in het echt zijn.
De 14,19m van de verkorte Einheitswagen I is bijna de helft, maar de Panoramawagens met 16,45m passen ook op de Berninabahn.
(bron: <http://www.rail-info.ch/RhB/technik/A_B.de.html>)
Titel: Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
Bericht door: Peter Mansvelder op 25 September 2008, 20:50:42
Ik heb zelf een baan met Fleischmann Profirails, en ik gebruik veel R1 in de baan, onder andere in de spiraal naar het schaduwstation. Hoewel de steiging inderdaad aan de grens is, is de radius geen probleem voor mijn locs en wagons, waaronder:
- Fleischmann P10 (BR 39)
- Roco S3/6 (BR 18)
- Fleischmann D-wagons
- Roco D-wagons (zelfs de 'Prinzregentwagen', een 6-asser)
Maar ik heb alleen ervaring met materieel uit periode I en II, en niet met moderne treinstellen.