BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Michael666 op 02 September 2008, 19:59:29
-
Ik ben gestart met het maken van een nieuwe treintafel voor Marklin HO met K sporen en ben begonnen met het maken van een mal voor de spiraal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7974_400.jpg)
-
Tal van kleine onderdelen zoals bevestigingsplaatjes ter versteviging van de modelukaders zijn ook reeds gemaakt.
Deze maakte ik uit de restjes van de MDF plaat voor de spiraalmal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7978.jpg)
-
modules 1,2,3 en 4 van de ondertafel zijn af en klaar om gemonteerd te worden !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010009_400.jpg)
-
Hallo Michael, waar kan ik wat meer vinden (bijv. baanplannen? ) over wat je op die stapel hout gaat bouwen. Zo te zien, ben je heel wat van plan? Greetz, Paul
-
wel ben van plan om op de onderste plaat een groot rangeerstation te plaatsen en cirkels waard e trein op rijdt, dan lijkt het dat hij lang onderweg is vooraleer hij op de boventafel verschijnt
Ik heb reeds een baanplan voor de onderste tafel maar weet niet hoe ik het hier kan zetten (even uitzoeken)
ondertusse staan de kaders al aan mekaar (zie foto)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010020_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010021.jpg)
-
kan het bestand van men baanplan niet omzetten, dan maar een foto genomen hehe ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010025_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010026_2.jpg)
-
Printscreen? ;D Maar dit is ook een mooie oplossing hoor!
-
De pootjes onder de tafel gezet, nu is het onderste deel af
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010027_400.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010029_400.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010033_400.jpg)
-
De eerste spiraal krijgt vorm...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010037.jpg)
-
de afmetingen van de tafel zijn 2m40 lang op 1m20 breed
en bestaat dus uit 4 modules
-
Dit kan wel eens een interessant draadje worden.
Mijn interesse is alvast gewekt.
Ludwig
-
de nieuwe voet van de spiraal is klaar, nu staan de stangen iets rechter en minder wankel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010042.jpg)
-
Michael, op de foto lijkt de spiraal vrij fors te klimmen. Welk stijgingspercentage hanteer je ?
-
een steiging van 3 cm telkens (van paaltje naar het volgende)
maar ik heb problemen met het steigen, heb je mss een tip?
-
Als stelregel kun je aanhouden, dat je 2,5 tot 3 centimeter per meter rijlengte kunt stijgen. Nu heb ik geen idee welke afstand bij jou 'van paaltje tot paaltje' is, maar vrij zeker is dat heel veel minder dan 'n meter.
Nu zie ik heel veel tussenruimte tussen de slagen van de spiraal. Gevoelsmatig zal dat veel minder moeten worden - welhaast maar net genoeg om 'n loc ertussen te kunnen plaatsen.
Welke rails en boogstraal gebruik je ? Dan kan ik makkelijk even een rekensommetje voor je maken.
Sander
-
ik gebruik K rails 2221
de straal is 43,5 cm
-
Een boog met een straal van 43,5 cm heeft als lengte van de volledige cirkel :
Lengte = 2 * pi * 43,5 = 273,3 cm
Bij 2,5% stijging kun je op die cirkel 273 * 2,5 = 6,82 cm klimmen
Met 4 paaltjes per cirkel is dat dus 6,82 / 4 = 1,7 cm stijgen per paaltje.
Waar jij nu 3 cm per paaltje aan hebt gehouden, kun je dit dus beter terugbrengen naar 1,7 cm. Over de hele cirkel kom je dan uit op 6,8 cm. De vraag is nu of die tussenruimte wel voldoende is voor jour trein (plus houtdikte).
Sander
-
ik laat het je meteen weten alvast bedankt!
-
gelukt
tis wel met 2 cm steiging per paaltje maar tis haalbaar denk ik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010044.jpg)
-
Je hebt dan een steiging van 2,9%. Dat zou nog kunnen, omdat er vaak gezegd wordt dat 3% het maximale is. Maar je kunt het zelf testen door wat rails neer te leggen en te kijken of het gaat.
-
Hiermee kom je uit op 2,93%. Aanvaardbare grenzen lopen ongeveer tot 3%, dus daarmee zit je wel goed.
Lukt het nu wel met de trein ?
Sander
-
heb er even wat sporen onder gelegd, het is nipt maar men grootste en hoogste loc heeft een klein beetje speling dus tzit wel goed!
bedankt voor de hulp , ik had anders een rare spiraal gehad (eentje met een vallende trein)
-
even over die 3%...
Is het erg als het meer is bij een dalende trein?
-
goeie vraag das eentje voor kenners
;)
-
Als je een dubbelsporig spiraal maakt is het meestal verstandig om het "buitenste"spoor van de spiraal als stijgend spoor te gebruiken van niveau -1 naar nvieau 0 bv en het "binnenste"spoor het dalende spoor van niveau 0 naar niveau -1.
Dit komt omdat de buitenhoog een iets lager stijgeningspercentage heeft dat de binnenboog.
mvg,
Matthijs
-
Interesant draadje 8)
-
Laat me voorop stellen, dat ik geen kenner ben - wel heb ik veel gelezen over dit onderwerp.
Waar de echte grens ligt, weet niemand. Er is namelijk niet één enkele grens. Het heeft te maken met de kwaliteit van trein en rails, de lengte van de trein, in welke mate (lange) wagens wringen in bochten, ....
Het dalend spoor zal best wel wat meer kunnen hebben. Maar algemeen spreekt men van 3% als grens - dat geldt dan dus ook voor het dalend spoor. Je kunt het risico lopen dat lange treinen zichzelf uit de rails gaan drukken - de loc remt af en de achterste wagens duwen.
Overigens, Michael heeft wel aangegeven dat de boogstraal 43,5 cm is, maar is dat de buiten- of binnenbaan ? Je zou eigenlijk de berekening eens moeten maken voor het binnenspoor. (Ik denk dat je dan al ruim boven 3% zit)
Tip : Plan in ieder geval dat de buitenbaan het stijgend spoor is.
Sander
-
Dat is dan niet zo'n probleem :P
Denk namelijk aan een spiraal met binnenbocht R1, en buitenbocht R2.
Mijn beoogde stijging per ronde is 8cm. Dan kom ik uit op 2,9cm/m voor de buitenbaan (omhoog) en 3,5cm/m voor de binnenbaan.
-
De 2221 heeft een straal van 360mm en de 2231 heeft een straal van 424.6mm
mvg,
Matthijs
-
Dat is dus voor M* K. Bij M* C is R1 hetzelfde, en R2 437,5 mm. De nummers zijn 24130 en 24230.
-
Een straal van 360 mm geeft een cirkel van 2262 mm. In die cirkel stijgt/daalt Michael 80 mm. Dat komt overeen met 3,55% - dat is best wel heftig !
Sander
-
Ja en Sander 3.55% in een bocht, dat tikt nog extra aan.
-
Kortom: alleen dalen op dat spoor ;D
-
voor alle duidelijkheid
ik heb 2 identieke spiralen L en R van de tafel een voor op en een neerwaarts te gaan dus men spoor ligt netjes in het midden
-
Duidelijk Michael. Dan heb je dus geen enkel probleem - beide spiralen kunnen voor klimmen en dalen gebruikt worden. (De meeste lezers, ik incluis, gingen uit van twee sporen in de spiraal)
@robin - Ook voor dalen is 3,55% een beetje te veel van het goede. De storingskans wordt gewoon te groot.
Sander
-
Als je mij kunt uitleggen wat je met de storingskans bedoelt, zal ik er eens naar kijken.
-
Storingskans (bij een dalend spoor) is hoofdzakelijk de kans op ontsporen / uit de rails drukken. Even terug beschreef ik het al. De loc remt af, de achterste wagons duwen en ergens in het midden kan een ontsporing ontstaan.
Het effect wordt sterker naarmate treinen langer en zwaarder zijn. En vooral bij lange wagons in het midden, of hele lichte wagens in het midden. Afstelling van de hoogte van de koppelingen is ook kritisch - de kans dat een wagon iets opgetild wordt (de wagon duwt immers in plaats van getrokken worden)
Met name bij lange wagens moet je er rekening mee houden, dat die toch al niet erg kien zijn op krappe bogen.
-
iedereen bedankt die me geholpen heeft om men spiraal op de juiste hoogte te krijgen !
-
Graag gedaan. Ik zal je vorderingen echt volgen, het ziet er allemaal erg goed en netjes gebouwd uit.
In hoeverre komt de stijging, die je nu hebt, overeen met je oorspronkelijke bouwplan ? Want het aantal omwentelingen wordt nu immers heel anders om hetzelfde hoogteverschil te overbruggen.
Sander
-
ik zal allesinds meer spiraaldelen moeten maken aangezien ik nu veel meer omwentelingen moet maken om boven te graken
ik begin op 30 cm van de grond en moet aan 80 raken (bovenste deel)
zit nog niet in de helft nu :'(
-
Die extra spiraaldelen zijn inderdaad een fikse aanpassing. Maar het is beter dat in dit bouwstadium te ontdekken dan pas op een veel later tijdstip.
Veel succes,
Sander
-
beter voorkomen dan genezen ;)
dankje , heb je zelf een baan? foto's?
-
Op dit moment ben ik de treinkamer aan het verbouwen, dat duurt nog ongeveer 2-3 weken. Daarom heb ik in 'n andere kamer nu een testbaantje (2 ovalen, 2 overloopsporen, 8 wissels en 3 opstelspoortjes). Daarmee probeer ik Koploper te doorgronden en over 'n paar dagen de nieuwe S88XpressNetLI testen.
Sander
-
vraagje,
enig idee waar ik voor weinig geld gebruikte electrische K wissels kan kopen?
kheb er een 20 tal nodig en die nieuw met ovp kopen is echt te duur
30 euro het stuk omdat er een doosje rond zit is me wat te veel ;D
-
Nee, ik heb geen idee. Ik ben helemaal georienteerd op 2-rails, zoals overigens velen op dit forum.
Het zou me niet verbazen, dat je op http://forum.3rail.nl/ meer antwoorden kunt krijgen. Ze zijn daar helemaal gericht op 3-rails.
Sander
-
bedankt
-
www.ebay.de al geprobeerd? Tientallen, hele sets met max. prijs van 10 euro.
Mvrgr
Koopmans
-
En op beurzen, daar vind je ook nog wel eens wat voor weinig.
Houten is 4 oktober, en eind oktober natuurlijk Eurospoor.
MVG, Robin
-
Maar wel een beetje ver vanuit Mechelen ......... Dan worden het ineens weer hele dure wissels.
-
Heb je al eens bij de collectorsbank gekeken http://www.collectorsbank.be/. Daar vind je ze nieuw en 2 de hands.
-
Michael,
Grappig dat je uit Mechelen komt, want kijk eens bij deze link wat er binnenkort in Mechelen op stapel staat. Zou me niets verbazen als je daar je wissels wel kunt scoren.
http://www.exhibitions.be/E_beursdetail.asp?id=3594
-
Michael,
Grappig dat je uit Mechelen komt, want kijk eens bij deze link wat er binnenkort in Mechelen op stapel staat. Zou me niets verbazen als je daar je wissels wel kunt scoren.
http://www.exhibitions.be/E_beursdetail.asp?id=3594
dat ik dat vergeten was, tis amper 10 min van men deur
-
De onderbouw voorzien van een laagje kurk, dempt lekker !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010046.jpg)
-
voortaan kan je de vorderingen aan mijn modelbaan ook volgen op mijn blog
zeker reacties plaatsen...!
http://www.bloggen.be/marklin_ho/
-
Leuk Michael, dat je nu een blog hebt. Het is echter wel de vraag, of je daar evenveel reactie's krijgt als op 'n forum. Stel voor dat iedereen antwoorden via zijn blog wil hebben - dan moet je iedere avond wel 100 blogs nalopen om te kijken of iemand wat wil vertellen of vragen. Wat anderen doen, weet ik niet, maar ik ga niet alle blogs nalopen.
Sander
-
heb je wel een punt,
als ik hier iets plaats zoals een foto ofzo krijg ik meteen reactie op men blog is dat veel minder
mss toch maar bij forum houden ;)
-
Heeft er iemand een idee van hoe ik K sporen kan vastleggen?
-
kleine spijkers of punaises???
-
beschadig ik de sporen niet dan?
-
tussen de dwarsliggers
-
mss toch maar bij forum houden
Je kan het ook allebei doen hoor. :)
Groet Jaap
-
zijn da speciale schroefjes van marklin?
-
Je kan ook schroefjes met plaatje tussen de dwarsliggers schroeven.
-
De nieuwe Blog over mijn modelbaan...
Under Contstruction maar toch al leuke vorderingen gemaakt!
http://www.bloggen.be/modeltreinen/
http://www.bloggen.be/modeltreinen/
http://www.bloggen.be/modeltreinen/
-
De stuklijst van mijn onderste baan voor de geinteresseerden:
Naam Element Beschrijving
2268 2(=aantal)
Boogvormige wissel naar links, normaalcirkel I
2269 2
Boogvormige wissel naar rechts, normaalcirkel I
2262 6
Wissel naar links, radius 424,6 mm, normaalcirkel II
2263 9
Wissel naar rechts, radius 424,6 mm, normaalcirkel II
2200 38
Rechte rail 1/1, lengte 180 mm
2221 28
Gebogen rail 1/1, radius 360 mm, normaalcirkel I
2207 8
Rechte rail, lengte 156 mm
2204 2
Rechte rail 1/8, lengte 22,5 mm
2203 2
Rechte rail 1/6, lengte 30 mm
2201 2
Rechte rail 1/2, lengte 90 mm
22715 3
Wissel naar links, radius 902,4 mm, smal
22716 1
Wissel naar rechts, radius 902,4 mm, smal
2223 2
Gebogen rail 1/2, radius 360 mm, normaalcirkel I
2205 2
Flexibele rechte rail, lengte 900 mm
2297 5
Ontkoppelingsrail, lengte 90 mm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010025_400.jpg)
-
hej wim thx voor je reactie zou jij iets veranderen aan de baan?
-
Michael, hoewel de vraag gericht was aan Wim, zou ik inderdaad veranderingen aanbrengen. Je maakt gebruik van bogen met een radius van 360 mm. Die zou ik aanraden beslist te vervangen.
De 360 mm radius is namelijk een te scherpe bocht. Menige wagon heeft hiermee problemen, het risico op ontsporen is groot (of groter). Daarnaast is het visueel heel lelijk om lange personenwagons door die bochten te zien rijden.
De aanbeveling is de bochten een veel (=VEEL) ruimere radius te geven - denk aan 450 - 500 mm of meer.
Sander
-
Een andere mogelijkheid en op aanraden van Wim:
- de baan langer gemaakt zodat langere treinen meer ruimte hebben eventuele wissel(s) met rangeersporen kunnen makkelijk ingebouwd worden
Thx Wim (Transeurop)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010051.jpg)
-
Michael, waarom leg je de overloopwissels tussen de binnen-en buiten-ovaal zo dicht bij elkaar ?
-
Beter verder naar buiten?
-
en nu de overloopwissels iets verder uit mekaar... :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010050.jpg)
-
Michael, met welke treinstammen ga je rijden? Zie dat je twee behoorlijke "krachtpatsers" tot je beschikking hebt en dat 7 á 9 rijtuigen achter deze loc's hebben gezeten en de ruimte hiervoor ontbreekt.
Het zou beter geweest zijn om iets "locaalachtigs" te maken gezien de afmetingen.
Groet, Ronald.
-
Wat zou jij aanpassen ronald? wat bedoel je met iets locaal achtigs?
-
Een middelgroot station neemt toch al zo'n 1.5 á 2 mtr ruimte in beslag, op een baan met een lengte van 2.4 mtr kun je dit niet realiseren.
Jouw materieel gezien hebbende rij jij Tp II en voor een locaalbaan mischien een uitkomst. Geen dubbelsporige hoofdlijn maar een enkelsporige neven- of locaallijn met loc's van de BR. 64, 71, 75 enz. en de daarbij behorende rijtuigen( twee of drieassers).
Als je ideeën wilt opdoen kijk hier eens:
www.osterthun.com
Groet, Ronald.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010024_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010025_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010026_3.jpg)
de bovenbouw is af het leggen van de sporen kan beginnen !
-
37911 en 3791 op de baan in aanbouw
Märklin uiteraard !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0191_400.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010009_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010010_1.jpg)
de onderbouw krijgt vorm
-
Het definitieve baanplan met electrische wissels en electrische ontkoppelrails voor de rangeersporen
onderbouw krijgt vorm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010006_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010003_400.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010004_400.jpg)
-
Nieuwe foto's van de spiraal in aanbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010003_400_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010004_400_1.jpg)
-
Zo dat ziet er goed uit :o
Netjes hoor succes met de verdere bouw Michael. ;)
-
thx eindelijk nog eens een reactie dacht dat ze me vergeten waren ;D
-
Nee hoor.
Je werk loont.
Ene je doet dit toch voor je eigen.......
Ik vindt het heel leuk en leerzaam om ideeën op te doen voor mijn toekomstige
modelspoorbaan.
Alleen moet ik het nog uitvoeren.
Heb wel wat plannetjes zoals tunnels,spiraal,stationshal.
Als ik zo ver ben en ik heb één leuke naam voor mijn project dan zullen jullie alle
mij zien op beneluxspoor Wat zijn we aan het bouwen.
Eerst nog veel opdoen en lezen van hoe en wat te doen.
succes met jou project ;)
-
jij ook veel succes nog, laat weten als je start met je baan dan kom ik zeker een kijkje nemen
-
Hoi Michael,
Ik ben dit draadje al even aan het volgen, maar heb toch een vraag over je spiraal. Je schrijft dit een tijdje terug:
ik zal allesinds meer spiraaldelen moeten maken aangezien ik nu veel meer omwentelingen moet maken om boven te graken
ik begin op 30 cm van de grond en moet aan 80 raken (bovenste deel)
zit nog niet in de helft nu
Op de foto ben je druk bezig, maar denk je dat je spiraal met 8 draadeindjes wel stevig genoeg wordt?? Want hoe ga je zo dadelijk als je ze klaar hebt het geheel netjes afstellen?
Ook de manier waarop je de draadeinden begint is niet erg stabiel. Leuk om een kerstboom op te zetten, maar zeker niet stabiel genoeg om een spiraal te gaan dragen van bijna een meter hoog!?
Of ben ik te voorzichtig? ;D ;)
Heb je al proefgereden met een van deze spiralen?
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Of ben ik te voorzichtig? ;D ;)
Nee, als het verder geen 'echte' steun heeft dan stort het vrijwel zeker een keer in elkaar.
SanThe.
-
Het klinkt misschien gek maar die spiraal is ontzettend stevig( plooit niet, kantelt niet) en wordt steviger naarmate er meer delen opeen gezet worden. Mocht er nu toch nog iets mis gaan en het niet stabiel genoeg zijn kan ze uiteraard langs binnen en buiten met latten (met uitgefreesde inkepingen voor de spiraaldelen) verstevigd worden.
Jullie zullen wel zien ;D have a little faith
Bedankt voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte
-
en het niet stabiel genoeg zijn kan ze uiteraard langs binnen en buiten met latten (met uitgefreesde inkepingen voor de spiraaldelen) verstevigd worden.
Lijkt mij niet onverstandig.... ;D
have a little faith
Yep ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Net electrische ontkoppelaars gekocht (2dehands) en enkele bochtdelen 2232
heel de onderbouw kan nu worden vastegelegd met K schroeven
enkel nog de draden van men wissels en ontkoppelaars verlengen (iemand tips hoe ik dit best doe)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010004_400_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010005_400.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010006_400.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010001_400.jpg)
-
enkele foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010003_400_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010004_400_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010005_400_1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010004_1.jpg)
pas gekocht en in perfecte staat voor nog geen 200 euro
-
Hé Michael,
Leef je nog? Het is nog al stil.
Ben nog steeds geïnteresseerd in jou bouwwerk hoor man!