BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: EJO op 13 September 2006, 09:40:21
-
Hoi allen,
Ik heb een vraag mbt tot het weatheren/vervuilen van wagons. Een veel besproken onderwerp maar toch mis is nog een manier. Wie gebruikt er namelijk waterverf om dit te doen en gebruik je daar ook een druppel afwasmiddel aan toe om de oppervlaktespanning van het water te breken.
Ik heb namelijk nog 3 vreselijk maagdelijk witte goederenwagons die gewoon pijn aan de ogen doen wanneer je ze ziet. ;D
Om nu meteen een definitieve oplossing voor het vervuilen te gebruiken vind ik zonde, vandaar de mogelijkheid om een afwasbaar product te gebruiken indien het resultaat tegenvalt. Ik wil de witte "kleur" alleen een beetje doorbreken. Het ziet er wel heel nieuw en speelgoedachtig uit.
-
Als je het goed doet ziet het er met waterverf ook goed uit. En als je er niet tevreden mee bent haal je het meteen weg :)
-
en inderdaad, met een dropje afwasmiddel 'loopt' de verf veel gemakkelijker in alle naadjes en kieren. En dat zijn nou net de plekken waar in het echie het vuil ook lekker blijft zitten....
-
Ik vervuil met waterverf en kwast. Liefst meng ik een kleurtje zelf in de door mij als goed gemeende kleur, laat het in een klein bakkie uitharden (net als bij de blikken waterverfdoosjes) en verf aldus. En ja, ik gebruik een klein druppie (echt miniscuul, een haaltje, een minifractie van een afwasbeurt dr*ft) om de waterspanning te breken.
Zie hier (http://www.mitropa.nl/atelier/KPN/?action=news&id=1149342246)en hier (http://www.mitropa.nl/atelier/KPN/?action=news&id=1149341723)
Succes!
Huibert
-
Er heeft een hele serie artikelen gestaan in Modelspoormagazine over weatheren. Dat varieerde van technieken met krijt tot airbrush. Verbluffende resultaten en vele verschillende technieken. Ik kan je nu niet de nummers opnoemen waarin het stond, daar ik op mijn werk zit. Ik kan er thuis wel even naar kijken. Ik geloof dat het over 11 of 12 nummers verspreid was. Ik heb het met veel interesse gelezen, maar ben nog niet aan het testen ermee toegekomen. Heb inmiddels wel een paar oude Lima goederenwagentjes waar ik het op proberen kan. :)
Misschien dat er iets vermeld staat over die artikelen op http://www.modelspoormagazine.be, al kon ik het zo snel niet vinden.
Ik zal mijn best doen om mij te herinneren dat ik de nummers hier vanavond even meld. ;)
Groeten,
Edsko
-
Het verweren van kunststof huisjes stond in nr. 4 en van houten wagons in nr. 16
-
Hallo EJO,
Ken je de site www.modeltrainsweathered.com al? Daar zie je echt verbluffende staaltjes weatheren, met diverse technieken. Het is in het Engels, maar er worden vaak veel duidelijke foto's geplaatst
Succes en laat eens wat zien als het af is ;)
Groeten,
Bart Zegers
-
Jongens, super zoals er gereageerd wordt op mijn vraag.
Omdat ik een dochter heb van nu 4.5 jaar is er genoeg waterverf voorhanden om mee te kliederen. Wellicht dat ze het leuk vind om papa te helpen. Je weet maar nooit. Ik ga het i.i.g op deze eenvoudige wijze proberen. Wellicht dat ik een keer een fotootje zal plaatsen.
Alvast bedankt voor de tips en sites. Ik zal ze tzt bekijken.
-
Hoi EJO, ik gebruik de verf van Vallejo, deze is ook op waterbasis, om mijn modellen te verweren gebruik ik wel de airbrush, hier zie je zo'n resultaat.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen065.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen085.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen209.jpg)
-
Oh, ik vind weatheren op de kostbare modellen zo zonden, ook al is het waterverf. En zou het inprincipe zo er afgehaald kunnen worden.
Omgeving, huizen etc. prima, maar de treinen komen altijd regel recht uit de wasstraat. :-D
-
als je je modellen vies wilt maken en het MOET eraf kunnen, neem poedertjes (artitec bijvoorbeeld) ook als je het model laat staan gaat het langzaam weg.
Btw om te vervuilen met verf is de airbrush aangeraden, penseeltje kan maar is niet altijd mooi
-
Ik zou nog even laten weten in welke MSM nummers de artikelen over verweren staan. Dat zijn in iedergeval de nummers 32 t/m 44. Ik weet niet zeker op dit moment of dit alle nummers zijn, daar mijn vader nummers 45 t/m 48 in huis heeft. :-) Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ze zijn te bestellen op de eerder genoemde website. Als je ergens scans kunt vinden, is dat ook handig natuurlijk. ;-)
Groeten,
Edsko
-
Emiel, dat kwast niet altijd mooi is, klopt. Zo ook de spuit. Zie de foto van de 6218: foeilelijk vind ik dat: zo ziet geen vieze lok eruit.
Gr/H
-
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen065.jpg)
Euhm... Waar zit hier de vervuiling...? Ik zie alleen maar glanzend rood...
En tja... als we het over vervuilen hebben.. (komt ie weer...)
KLIK (http://i68.photobucket.com/albums/i33/hcut/P8201189-1.jpg)
KLIK (http://i68.photobucket.com/albums/i33/hcut/P8201184-1.jpg)
KLIK (http://i68.photobucket.com/albums/i33/hcut/spoor%20diversen/P5240885.jpg)
KLIK (http://i68.photobucket.com/albums/i33/hcut/spoor%20diversen/P5240884.jpg)
-
Kom tie weer met die koetjesrepenlok! :D Maar hij's wel leuk.
Overigens zie je toch wel verschil met de rode wagens van Erwin, ze zijn namelijk wit uitgeslagen, of dat zo hoort weet ik niet.
-
Hmm... of is dat weerkaatsing van licht?
-
Denk het niet, want het houd wel erg abrupt op bij de derde wagen.
-
@ HC_Ut
Jajajaja, ze roesten al in de doos.
Maar zo bont wilde ik het niet maken (tenzij ik de smaak te pakken krijg)
Ik wil vooralsnog alleen van dat maardelijke wit af. Met een zonnebril binnen zitten is ook niet de bedoeling
-
Deze wagons heb ik eens gezien toen ze hier in de buurt steenslag aan het laden waren, ik heb daar toen foto's van genomen, en de "echte"wagons zagen er idd zo uit, dat "wit"wat jullie zeggen, is dus stof van de steenslag.
Ik weet best wel dat het niet piekfijn is gebeurt, dit was enkele maanden geleden mijn allereerste wagon die ik verweerd heb.
Als je hem hier op mijn baan ziet rijden dan valt het best wel mee. ;)
-
Erwin,
Ik had echt niet gezien dat die wagens een witte waas hadden. Ik dacht werkelijk dat het weerspiegeling was van licht ;) Enneuh.. Vaak komen dingen op de foto inderdaad anders over dan in het echt.
-
Geen probleem hoor HC_ut, ik wilde alleen maar even het verschil laten zien met die rode wagons, de laatste wagon is op de foto dus nog niet verweerd, ik ben zelf nog maar een beginneling in het verweren van wagons, maar oefening baart kunst,nietwaar?
-
Emiel, dat kwast niet altijd mooi is, klopt. Zo ook de spuit. Zie de foto van de 6218: foeilelijk vind ik dat: zo ziet geen vieze lok eruit.
Gr/H
Het is maar net hoe je de spuit gebruikt en instelt ;)
En btw de kunst van het vervuilen is ervoor zorgen dat het niet opvalt :)
-
Emiel, dat kwast niet altijd mooi is, klopt. Zo ook de spuit. Zie de foto van de 6218: foeilelijk vind ik dat: zo ziet geen vieze lok eruit.
Gr/H
Ik denk dat je eens wat meer naar Belgie moet komen, er staan hier in de buurt een paar 62ers, kijk en vergelijk, de loc op de foto was toen ook nog niet af, en die wagons van jou daar is geen letter meer op te lezen, maar ieder zijn ding hé.
-
KLIK (http://i68.photobucket.com/albums/i33/hcut/P8201184-1.jpg)
Hè Ad, fraaie plaat, zo te zien toch ruimte voor een baantje? ;)
Op beneluxrail had je toch een draadje waarin die loc de remolie inging, is dat deze loc? Of had je er nog een op stal? ;D
-
Emiel, dat kwast niet altijd mooi is, klopt. Zo ook de spuit. Zie de foto van de 6218: foeilelijk vind ik dat: zo ziet geen vieze lok eruit.
Gr/H
Ik vond het eigenlijk wel goed getroffen; de lok ziet er uit alsof deze door een aantal zomerse muggenzwermen heen gereden is.
-
Erwin, mooi werk.
Het komt niet vaak voor dat ik zie dat de ruitewissers op het model gebruikt zijn ;D
HC_UT,
Ik heb toch wat te zeuren over je ketelwagens. De gevarenstickers e.d. moeten leesbaar zijn, en ik zie in het echt ook vaak dat de bedrijfsnaam schoongemaakt is. Ik denk dat dat een aandachtspunt is bij ketelwagens.
Maar het is beter gelukt dan bij mij. :-|
Groeten, Alexander
-
Wat mij opviel bij die tankwagons. Onder de trapjes waren de tanks schoner dan de rest van de tank. Ik denk dat door het wervelen van de rijwind de tank overal even vies zal worden. Het is geen kritiek (in ieder geval niet zo bedoeld) maar het viel me op.
Harm
-
Hè Ad, fraaie plaat, zo te zien toch ruimte voor een baantje? ;)
Op beneluxrail had je toch een draadje waarin die loc de remolie inging, is dat deze loc? Of had je er nog een op stal? ;D
Die plaat is op de baan van de FMC gemaakt ;)
Enneuh.. Het is niet dezelfde koe ;) De koe in de remolie ging had last van een gevalletje brandschade.... Ook op de FMC baan ;D En tja... Nadat ik met die bezig ben geweest, is er helemaal niets meer van gekomen... Ding deed steeds meer rare dingen... kijk maar => KLIK (http://s68.photobucket.com/albums/i33/hcut/?action=view¤t=gekkekoeien.flv)
Wat mij opviel bij die tankwagons. Onder de trapjes waren de tanks schoner dan de rest van de tank. Ik denk dat door het wervelen van de rijwind de tank overal even vies zal worden. Het is geen kritiek (in ieder geval niet zo bedoeld) maar het viel me op.
Harm
Klopt als een bus Harm, maar ik ga er niet meer aan lopen klooien.... Anders worden ze NOG viezer... En dat is nou net weer niet mijn bedoeling.
-
Oma!!!
Ze zei dat ze even met de trein naar Middelburg ging, maar nee hoor...
Ik weather de locs die Cargo heeft verbouwd, maar zoiets is nog nooit gebeurd. ;D
-
Erwin, Reinier,
Ik vind de vlekken op de lok te groot. Die schuifwandwagen ziet er (iig van afstand) veel beter uit.
Wat mijn wagentje betreft: zo reden die dingen wel rond hoor. Ook met vervuilde teksten idd.
Het gaat me dus niet om de mate van vies zijn, maar om de resultaten van de vervuilaktie. Dat die 62 niet af was wist ik niet: gaarne zie ik het resultaat!
:)
Groet,
Huibert