BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Eelco Storm op 01 September 2008, 10:51:52
-
Ik las in de nieuwe Railmagazine dat het boek over de serie 1700 besteld kan worden (natuurlijk meteen gedaan). Het is me alleen niet duidelijk geworden of het boek al verschenen is, of dat het nog moet verschijnen. Weet iemand dit?
Eelco
-
Volgens mij gaat het nog uitgebracht worden
Marcel
-
Het moet nog verschijnen...
RailMagazine geeft in de advertentie ook aan dat de nieuwe gang van zake mede is om beter inzicht te krijgen in hoe groot een oplage moet zijn. Kortom, voortaan moet je er echt meteen bijzijn of je vist achter het net.
-
De markt voor stoomboeken is erg klein, zeker over Nederlandse stoomlocomotieven.
De schrijver is al een tijdje bezig met dit boek. Volgens ingewijden zal dit het laatste boek worden dat handelt over NS stoom.
Persoonlijk hoop ik van niet, want dat zou erg jammer zijn.
Gerard
-
Als het het laatste boek over één specifieke serie zou zijn, zou me dat niet verbazen. Met de series 1700, 2100, 3600, 3700, 6100 en 6300 heb je het leeuwendeel van de Nederlandse stoomtractie wel gehad. Vooral omdat in deze boeken ook stil gestaan wordt bij de locomotieven die hebben geleid tot deze ontwerpen, of die zijn afgeleid van deze ontwerpen.
Eelco
-
Eerlijk gezegd dacht ik dat het laatste stoomboek (NS 2100?) al het allerlaatste boek zou zijn, zeker gezien het informatienivo van de 'De Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld' mbt de NS 1700 en de gelijksoortigen; NS 1300 en NS 2000.
Blij dat dat boek er komt, die zal door mij zeker besteld worden.
-
Een goed boek over de serie 6200 (1D1-machines) en over de 3900-en staat ook nog op mijn verlanglijstje. Dat zijn toch ook machines met indrukwekkende staten van dienst.
Gerard
-
De serie 3900 is niets anders dan een vergroot exemplaar van de serie 3700, danwel een sleeptender-uitvoering van de 6300. in dat opzicht is de loc dus feitelijk al behandeld.
Ik denk dat de serie 6200 van te weinig invloed is geweest (hoe interessant de machine ook is), het is niet een basis-ontwerp waarop verder is gewerkt. Zoals de eerder genoemde series...
Eelco
-
De serie 3900 mag dan technisch voortborduren, mede vanwege het grotere vermogen was het toch jarenlang het paradepaardje van NS voor de grote snel- en D-treinen... zou er GRAAG een boek over zien.
Ook over de Zweden (series 4000 en 4700) zou er voldoende te schrijven zijn, een serie die na de oorlog haar stempel heeft gedrukt op het (Limburgse) goederenvervoer en een paar jaar ook in de sneltreindienst, al waren de 4000'en al vrij snel uitgediend.
Ik heb het 1700'en boek inmiddels besteld, zou het erg jammer vinden als het hier bij zou blijven. Zeker ook omdat er nog maar weinig mensen uit eerste hand over deze dingen kunnen schrijven of vertellen.
-
De serie 3900 mag dan technisch voortborduren, mede vanwege het grotere vermogen was het toch jarenlang het paradepaardje van NS voor de grote snel- en D-treinen... zou er GRAAG een boek over zien.
Nou, ik hou me aanbevolen voor een samenwerking. Ik schrijf goed, alleen de kennis van de serie 3900 is bij mij nauwelijks aanwezig. Dus als er een 3900-deskundige is die een samenwerking wel zit zitten...
Eelco
-
Ik heb hm ook besteld. Ben al erg blij met deze. 1700 was toch wel de mooiste loc bij de ns. Ik snap ook zeker wel waarom de nieuwe manier van handelen is ingevoerd. Een paar jaar terug werden de 3700/6100/2100 boeken letterlijk gedumpt.
Van mij mag er ook nog wel wat bijkomen, van mij part schaf ik een aparte boekenkast aan voor deze serie :P, boek over de zweden zou inderdaad erg leuk zijn. Een boek over de drie engelse bevrijdingsstomers (4300/5000/8800) zou ook best welkom zijn. Die hebben toch ook een hele grote bijdrage gehad in de opbouw van Nederland.
Sander
-
Een boek over de drie engelse bevrijdingsstomers (4300/5000/8800) zou ook best welkom zijn.
Een boek over de series 4300 en 5000 is al eens uitgebracht, maar wel in het Engels.
Het boek heet "Austerity 2-8-0s & 2-10-0s", is geschreven door J.W.P. Rowledge en in 1987 uitgebracht door Ian Allan Ltd.
Het boek over de 1700en heb ik ook onmiddellijk besteld. En ik ben het er helemaal mee eens dat er nog meer boeken over Nederlandse stoomlocseries moeten komen. Desnoods twee of drie verwante series gecombineerd, bijvoorbeeld 1500, 1600 en 1900.
En waarom niet een (bijgewerkte) her-uitgave van het 6300-boek? Die is al zo lang geleden uitgegeven, dat er volgens mij nu wel weer veel belangstelling voor is.
Ton
-
Ik heb hem net ook besteld word mijn 4de van deze serie en het zijn idd goeie naslagwerken.
-
En waarom niet een (bijgewerkte) her-uitgave van het 6300-boek? Die is al zo lang geleden uitgegeven, dat er volgens mij nu wel weer veel belangstelling voor is.
Helemaal mee eens. Zie er nu maar eens een exemplaar van op de kop te tikken. Op marktplaats staat de teller nu op 140 euro...
Eelco
-
Heb ook wel interesse voor een paar eerder uitgegeven boeken van Uquilair.
Gezien de vrij grote vraag op o.a. Marktplaats, zouden we misschien de uitgever om herpublicatie kunnen vragen.
Dus misschien een poll, of iets dergelijks, starten voor zo iets? ???
gerrit F
-
Daar is al vaker bij de uitgever om gevraagd : zie het 1000'en boek.... maar helaas, het blijft allemaal eenmalig :(
-
Lijkt me een gemiste kans voor de uitgever.
Gezien het aantal zoekenden op MP, hadden ze al een mooie omzet kunnen halen.
Ik geef liever € 140,00 aan 4 nieuwe dan 1 x € 140,00 aan eén oude.
Er moet toch bij hen een ondergrens aan te hoeveelheid kosten voor een heruitgave zitten?
Gerrit F
-
En waarom niet een (bijgewerkte) her-uitgave van het 6300-boek? Die is al zo lang geleden uitgegeven, dat er volgens mij nu wel weer veel belangstelling voor is.
Ton
Heb ik al eens aan Len de Vries van RM gevraagd. Gaat er helaas niet van komen: een herdruk wil Uquilair niet (de kwaliteit van toen vindt men niet goed genoeg meer) en de afzetmarkt is te klein om de revisiekosten (om maar eens een spoorse term er tegenaan te gooien) eruit te halen met een heruitgave die WEL voldoet aan de hedendaagse maatstaven.
Erg jammer....
Hans.
-
:'(
Gerrit F
-
een heruitgave die WEL voldoet aan de hedendaagse maatstaven.
Ik heb het boek nooit kunnen inzien. Valt het tegen?
Eelco
-
Heb ik al eens aan Len de Vries van RM gevraagd. Gaat er helaas niet van komen: een herdruk wil Uquilair niet (de kwaliteit van toen vindt men niet goed genoeg meer) en de afzetmarkt is te klein om de revisiekosten (om maar eens een spoorse term er tegenaan te gooien) eruit te halen met een heruitgave die WEL voldoet aan de hedendaagse maatstaven.
Erg jammer....
Hans.
Ze moesten het boek over de 6300 als alternatief van een herdruk -tegen vergoeding- als pdf downloadbaar maken of zoiets. De liefhebber kan dan toch nog van de inhoud kennis nemen. Wat treffen we het dan maar weer met het gratis pdf-boekwerk-in-wording van Mispoes' DE1 & DE2-belevenissen :D
groet,
Wim
-
Indertijd heb ik een kritiek op het 6300 boek in OdR geschreven. Er staan wat foutjes in, valt overigens mee, het begint jammer te worden als speculaties als vaststaand feit worden gebracht en de auteur was weinig kritisch over de echte zwakheden in het ontwerp bij gebrek aan kennis. Henken is in de soortgelijke latere uitgaven veel grondiger te werk gegaan.
Overigens zou een herdruk bar weinig kosten als men eens afzag van betaalde manuren die erin gestoken moeten worden. Ook zou een ingenaaide versie ipv een ingebonden exemplaar best eens kunnen.
Mvrgr
Koopmans
-
Het 6300-boek ken ik niet maar ik heb het 1000-boek uit de bieb gehad en het is denk ik net zo gedegen geschreven als dat van de 1200 en 1300 series. Het 6300'en en 1000'en boek zijn zo'n beetje het enige wat nog aan mijn collectie ontbreekt...
Overigens heeft Martin van Oostrum later de geweldige TEE- en Ombc boeken uitgebracht... misschien was het 6300'en boek z'n eerste "grote" werk?
-
...het begint jammer te worden als speculaties als vaststaand feit worden gebracht ...
ik kan uit je post niet afleiden of dit een reactie is op mijn post, maar voor de zekerheid het volgende: met de opmerking 'de kwaliteit van toen vindt men niet goed genoeg meer' wordt bedoeld de drukkwaliteit en opmaak, niet de (tekstuele) inhoud. Waarvan akte.
En Wim: helemaal geen slecht idee, dat pdf-verhaal! Gaat natuurlijk wel tijd kosten, maar misschien dat Uquilair een hobbyist daar voor een kleine vergoeding voor kan strikken. Ik zou zeggen: neem eens contact op met RM?!
Groetjes,
Hans.
-
De kwaliteit van het boek (drukkwaliteit en opmaak) is blijkbaar zo slecht dat de liefhebbers van stoomboeken er 140 Euro voor neerleggen om aan een exemplaar te komen ???
Het lijkt mij dat een herdruk - zonder revisie - dan toch zeker een voor Uquilair aantrekkelijke prijs kan opleveren. En als ze er geen vertrouwen in hebben, dan kunnen ze toch eerst d.m.v. voorintekening de belangstelling peilen?
(Leest er iemand van RM mee?)
Ton
-
Heb het boek ook besteld. De derde uit de serie voor mij. Het eigenaardige is alleen dat ik mijn adres bij het overmaken er niet bij hoefde te zetten omdat ik niet via girotel deed maar via een andere. Hoe kunnen ze daar dan achter komen ???
Ik zou ook heel graag een herpublicatie zien van de 6300. Jammer dat de markt dan zo klein is. Maar hoe zal dat dan ooit zijn gekomen vraag ik me altijd af? Ik ga er in ieder geval zoals het er nu naar uitziet niet bieden op een exemplaar van 140 euro. Dat vind ik het gewoon niet waard. Jammer is het wel, ik had er zo graag nog één gewild. Een pdf kan eventueel een goed alternatief zijn.
Hoe dan ook ben ik blij met dit 1700 boek.
Mvgr Jan Wiebrand
-
1700 is veel leuker dan die eeuwige schrale 6300. Maar t 6300-boek wil ik mook nog wel hoor, kan ik achteraf zien wat ik allemaal fout gedaan heb aan mijn 6300.
-
Ja, d'r zat een leiding scheef Floor, beetje verspanen en die schrale bak kan weer een tijdje mee...
-
Groot feest, vanochtend kwam met de post het boek over de NS 1700. En het is zeer de moeite waard. Nog aardig wat onbekende foto's hoewel er veel al bekend zijn, als je meer boeken hebt over de stoomtijd, zoals de boeken van Hans Kaas en Vervlogen Stoom. Maar nu toch heel veel nieuwe treinsamenstellingen te zien. Slechts een merkwaardig fotobijschrift gezien op pag 94 onderaan, met name vanwege de datum in 1946. Zou kunnen, maar komt op mij onwaarschijnlijk over. De lok zelf biedt weinig aanknopingspunten: wel een messing dom, maar geen schoorsteenkrans. Dus in elk geval na 1940.
Ik hoop dat er nog vele boeken gaan verschijnen bij Uquilair: complimenten en ga zo door!
Bijvoorbeeld over de 1000, 1300, 2900, 3200, 3900 en andere die al genoemd zijn.
mvg,
Ivo
-
Groot feest, vanochtend kwam met de post het boek over de NS 1700. En het is zeer de moeite waard.
Idem! :D alleen ik ben vanwege 29/11 en 5/12 voorbereidselen nog niet aan 't vlooien geweest.
-
Ook hier is het boek binnen. Wat erg interessant was om te lezen was hoe het is afgelopen met de 1700'den die na WO II in de Russische bezettingszone terecht zijn gekomen.
Ik neem aan dat er hierna geen publicaties meer in deze serie te verwachten zijn. Volgens mij is de koek een beetje op qua grote beeldbepalende series.
Eelco
-
...geen publicaties meer in deze serie... ...de koek een beetje op qua grote beeldbepalende series...
Ik wacht op een boek over de sikken. Toch wel een grote en beeldbepalende serie.
Groet,
Marco
-
Ik bedoelde series stoomlocomotieven. Een boek over de sikken lijkt me inderdaad niet meer dan terecht.
Eelco
-
Mijn boek is ook al een week binnen (maar is helaas gelijk geconfisceerd voor onder de kerstboom) >:( :'(
Neemt niet weg , dat ik komend weekeind wel wat langer bij de Uquilair stand blijf staan :-X
-
Ik bedoelde series stoomlocomotieven. Een boek over de sikken lijkt me inderdaad niet meer dan terecht.
Eelco
Volgens mij zijn er nog best een paar goede thema's die wel wat aandacht kunnen gebruiken:
- Een boek over de Zweden, NS4000 en NS4700 zou interessant zijn, vooral de 4700 hebben een behoorlijke bijdrage geleverd in de wederopbouw.
- NS serie 3900 is ook redelijk markant geweest
- HSM serie 700, latere NS5500 (en eventueel meteen de 5800)
Wat mij betreft in die volgorde ;)
Overigens : ik heb het 1700'en boek een eerste keer kort doorgebladerd. Genieten, veel fraaie onbekende foto's. Wel het zwaartepunt op de periode na de samengang van HSM en SS in 1921, maar behoorlijk diepgaand met bijvoorbeeld veel info over de vele ombouwprojecten als oververhitters en andere stoomverdelingen.
-
Doet u mij die van de hsm700 maar. toch een der meest elegante locomotieven. Uiteraard voor de vergroting van den kolenbunker...
-
- Een boek over de Zweden, NS4000 en NS4700 zou interessant zijn, vooral de 4700 hebben een behoorlijke bijdrage geleverd in de wederopbouw.
Ben ik met je eens, misschien dat als je de series 4300/5000/8800 er bij neemt je een mooi boek kunt maken over de locomotieven die de NS er in de jaren 50 weer bovenop hielpen.
- NS serie 3900 is ook redelijk markant geweest
Klopt, maar feitelijk een sleeptendervariant van de serie 6300, en daar is al over geschreven...
- HSM serie 700, latere NS5500 (en eventueel meteen de 5800)
Ik weet niet of dat nou zo'n markante locomotief is geweest. Dan zou je een boek moeten schrijven over meerdere series tenderlocomotieven.
Eelco
-
De Zweden waren van een andere klasse (gloednieuw, technisch enigszins vooruitstrevend met oa rollagers en elektrische verlichting, duurzaam gebouwd) terwijl de 4300, 5000 en 8800 typische oorlogsloks waren die voor enkele dienstjaren ontworpen waren en zonder enige luxe. Dan liever een apart boek over 4300,5000,8800 aangevuld met 3500-2 en 7800.
Wat de 5500'en betreft, deze waren jarenlang vooral in het noorden en oosten onmisbaar voor uitvoering van de dienst. Op de nevenlijnen redelijk beeldbepalend en ook een vrij grote serie (55 stuks) die tot begin jaren '50 dienst deed. Overigens : niet alleen 5800 maar ook 5400 en 5700 behoren tot de familie, bij elkaar ruim 100 loks.
-
Citaat van: JAB van Ree op 24 november 2008, 21:39:08
- NS serie 3900 is ook redelijk markant geweest
Klopt, maar feitelijk een sleeptendervariant van de serie 6300, en daar is al over geschreven...
De 3900 locs hadden een heel andere inzet dan de 6300'en. Ze werden vooral gebruikt voor de zware reizigersdienst en voor vele internationale treinen richting Duitsland. Met andere woorden, een eigen boek hiervoor is toch wel een interessant gegeven en zal dus geen variant zijn op dat van de 6300'en.
Maar terugkomend op het boek van de 1700'en, in een woord schitterend!
Veel onbekende foto's en het is echt mooi hoe de locs in hun glorietijd glimmend erbij stonden. De schrijver heeft volgens mij heel wat tijd gestoken in het napluizen van archieven en praten met diegenen, die de locs nog 'echt' hebben meegemaakt. Ik ben blij met deze uitgave!
Gerard
-
Inderdaad erg fraai! Hulde aan de schrijver (en de uitgever).
Jan
-
En hij (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?r=1&id=445997) is er.
Van de uitgeverij Uquilair is het boek verschenen over de stoomlocomotieven NS 1700den , deze locs dateren nog uit de Staatsspoortijd en zijn oorspronkelijk naar Engels ontwerp. In totaal hebben er 135 stuks gereden van deze loc, bijzonder is de asindeling 2B ( twee voorloopassen en twee assen met drijfwielen ) Het nieuwe boek van Uquilair is 176 bladzijden dik en heeft 270 afbeeldingen, harde kaft en meet 23,5 x 29,7 cm, de prijs is € 28,00
Bron: MCH.
Gr. Remco.
-
Reeds bekend, zie # 28 van 22 november in dit topic...
Eelco
-
Ik heb hem inmiddels binnen via van Stockum. Prachtig boek. Wat ik mij afvroeg: op blz. 54 staat een foto van loc 1748 met tender 1333 of moet ik zeggen 1733. Maar achter staat een andere loc. En wat is dat nu voor een locomotief? Ik dacht eerste aan een WD dieseltje, maar nee, die zag er anders uit. Het lijkt op een tramlocomotief, zoals de Maffei's die de NTM had.
Groet,
Marco
-
Ik heb het boek ook binnengekregen deze week. Eerste indruk is erg positief, nu nog "even" lezen en er dan een goede mening over vormen!
-
Het lijkt op een tramlocomotief, zoals de Maffei's die de NTM had.
En dat is juist. De NTM en NCS hadden deze locs. Die van de NCS gingen via SS naar NS. In 1932 naar NTM. Met die van de NTM belandden deze twee uiteindelijk weer bij NS. En zo reden ze oa op de spoorlijn Steenwijk-Leeuwarden. Op het laatst tussen Alkmaar en Bergen a Zee. Bijnaam Hoki-Poki.
Series:
NS 61-62 (1921), ex-SS 31-32 (1919) ex- NCS 7-8 -> NTM 64-65 (fabr.nr. 3890-3891)
NTM 51-58 (verhuurd door NCS), 59-63 (fabr.nr. 3892-3899, 4354-4358)
beide series -> NS 61-62 (ex-NCS), 63-65, 67-75 (1948, in volgorde fabr.nr.).
Nummer 66 bleef open omdat NTM54 was afgevoerd.
Bron: Stoomlocomotieven der Ned. Tramwegen door S. Overbosch
Modelspotter
-
Tja, het boek is nu al ruim twee weken uit, maar bij de boekhandel waar ik het heb besteld nog altijd niet gearriveerd :-[. Zijn er nog meer mensen die het boek besteld hebben, maar nog niet geleverd hebben gekregen? Helaas is dit niet de eerste keer dat dat zo gaat met bij Uquilair bestelde boeken... :'(
Groeten,
Frank
-
Rechtstreeks bij Uquilair besteld, maar ook nog niets ontvangen.
-
Dat is vreemd. Heb hem ook besteld, door overmaking bedrag, en al 2 weken geleden ontvangen. Misschien kwijt bij de post???
Ik zou even bellen/mailen.
-
Hier idem, al ruim 2 weken binnen. Gewoon bellen ja, Uquilair heeft een top service.
-
Ik heb hem ook rechtstreeks bij Uquilair besteld en een week of twee geleden ontvangen.
Ton
-
Zoals gezegd, besteld via een boekhandel. Die heeft afgelopen week ook gebeld met Uquilair om te informeren en kreeg als antwoord dat ze er druk mee bezig waren en of het soms de bedoeling was de man van Uquilair in het ziekenhuis te laten eindigen ??? vanwege het aandringen op leveren neem ik aan. In dit geval dus even geen topservice van Uquilair ; het boek is er nog steeds niet. :'(
Groeten,
Frank
-
Eindelijk ook in Oldenzaal, precies een maand na de eerste melding in het forum heb ik m'n boek over de 1700 en dat van Albers op kunnen halen bij de boekhandel alwaar de boeken vandaag werden afgeleverd. Over de boeken niets dan lof, dat ziet er weer erg mooi uit. Over het tempo van uitleveren ben ik minder enthousiast, maar dat hadden jullie al begrepen. Dat moet toch beter kunnen?!
In ieder geval genoeg te lezen tijdens de Kerstdagen!
Groeten,
Frank
-
Heren,
Ik heb de indruk dat de boeken voor Uquilair meer bijzaak is dan hoofdzaak. De hoofdzaak is "Railmagazine". In de tijd dat ik mijn boeken in Rotterdam nog via "van Buul's boekhandel" deed weet ik dat een van de mensen van Uquiliar de boeken zelf kwam langs brengen, "want dat was wel zo handig / goedkoop"
Mijn inschatting is dat er op de boeken niet al te veel verdient wordt. We mogen in ieder geval blij zijn dat we binnen z'n klein taalgebied een dergelijke specialistische uitgeverij hebben, die boeken van een dergelijke inhoudelijke en technische hoge kwaliteit wil maken.
Ik snap dat ieder z'n boek het liefs meteen wil hebben maar laten we dus een beetje voorzichtig zijn met commentaar.
-
Inderdaad is het denk ik niet zozeer bijzaak is als wel een activiteit die amper winstgevend is. De nieuwe procedure van bestellen wijst denk ik ook wel enigszins in die richting (zorgen dat er in elk geval geen verlies gemaakt word door overschotten)
En mensen die vinden dat ze lang moeten wachten : volgende keer misschien rechtstreeks bij Uquilair bestellen? Mijn 1700 boek lag binnen een paar dagen na de eerste postings hier bij mij op de deurmat. Of anders afhalen op de eerstvolgende beurs, in Rijswijk lagen er stapels van alle recente boeken
-
Hoera! Ik heb hem! Nota bene een paar dagen voor Rijswijk pas de betaling gedaan. Toen ik ze in Rijswijk zag liggen en als warme broodjes zag gaan, dacht ik nog "ships" en heb gevraagd of het een probleem was, maar nee. En inderdaad.
Wat een heerlijk boek! Smul smul. :)
-
Inderdaad een voortreffelijk boek, alle hulde aan Paul Henken.
Max
-
Ik weet het, het boek is alweer 4 jaar uit, maar blijkbaar heeft het volgens sommige verkopers al de zelfde status bereikt als het fameuze boek over de serie 6300... http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=119712705
Ze verkopen ook het boek over de serie 6100. Moet net zoveel opbrengen... :-X ;D
-
Och, 't is te proberen natuurlijk.
En misschien heeft hij wel geluk....
Grtz,
Ton
-
Moet ik nu mijn boekenkast ook al gaan verzekeren?
mvg,
Ivo
-
Ze verkopen ook het boek over de serie 6100. Moet net zoveel opbrengen... :-X ;D
Da's een koopje. Op Bol.com kost het €225,-.
-
Ik had het ook gezien, die gast is altijd extreem duur. Hetzelfde geldt voor een knakker op Marktplaats uit Tiel, die vraagt ook altijd exorbitante prijzen voor die boeken...
-
Da's een koopje. Op Bol.com kost het €225,-.
Jaaaa, toen ik die verkoper van 150 euro vroeg of hij niet 15 euro bedoelde, verwees hij me ook naar de ene op bol.com.
225 euro, hoe verzin je het. Voor een boek dat een jaar of zes terug voor 5 euro verramsjt werd...
-
wat is er raar aan die vraagprijs op boekwinkeltje
30 euro is vrij normaal toch?
of ging het over een andere aanbieder?
-
Prijs is inmiddels aangepast zie ik (leest vast mee hier op dit forum ;D)
-
Even een kick naar boven, maar heeft iemand het 1700 boek nog te koop ?
-
jahoor voor 225 mag tie wel weg ;D
gewoon geduld hebben.
Kijk goed rond op Houten ,boekwinkeltje , marktplaats en natuurlijk hier in aangeboden.
-
:D
Bedankt, dan blijf ik nog even rondkijken.