BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: iDave op 01 September 2008, 10:05:10

Titel: Dave - (Baanplan H0)
Bericht door: iDave op 01 September 2008, 10:05:10
Hallo allemaal,

Na jaren al me spullen in dozen te hebben laten staan en af en toe op de vloer een klein ovaaltje neer te leggen en te gaan rijden vond ik het tijd worden om toch maar een vaste baan te maken.
Door mijn beperkte ruimte word het helaas wel wat recht toe en recht aan maar dat drukt de pret niet voor mij :)

Het thema dat ik in gedachte heb is Nederland tijdperk IV/V voornamelijk reizigers vervoer.
Door mijn beperkte ruimte moet de baan wel strak langs een wand lopen.
De wand waar ik de baan langs wil laten lopen is 7,5 meter lang dus lijkt me wel een mooi muurtje om wat op te gaan bouwen.

De bedoeling is om aan 1 kant een keerlus aan te leggen en aan de andere kant een kop station.


De keerlus had ik al wat in gedachte (dit word tevens het breedste punt op me baan.
De sporen in de keerlus zijn een aantal korte opstelsporen voor eventueel een SGM, Mat54 of Plan V.

De spoor naar links tussen de 2 hoofdsporen in moet naar beneden gaan richting een schaduwstation waar ik wat langere treinen kan opstellen.

Gedachte bij het wissel complex was dat alle treinen van elk spoor kunnen in- en uitrukken op beide sporen van de hoofdbaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v11_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v11_2.jpg)

Voor het kopstation heb ik zelf nog niet echt een idee wat ik precies wil.
Ik heb al naar voorbeelden gekeken van H.v.Holland, Enkhuizen en Den Helder.
Maar dan de laatste 2 aangepast naar dubbelspoor.

Kopstation hoeft niet al te veel sporen te hebben. 3 of 4 sporen is voor mij voldoende.


Graag hoor ik hoor ik jullie reacties en op- of aanmerkingen.

Groet
David
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 01 September 2008, 10:09:05
Misschien is het baanplan van Zandvoort wat voor je. Of het baanplan van Zandhoek uit het praktijkboek modelspoorwegen.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: maartenvanderburgt op 01 September 2008, 12:00:37
De spoor naar links tussen de 2 hoofdsporen in moet naar beneden gaan richting een schaduwstation waar ik wat langere treinen kan opstellen.

Vanaf de tekening gezien lijkt mij de lengte om op dit spoor naar beneden/boven te gaan veel te kort. Dan heb je tandrad nodig, zeker bij "langere treinen".
Het verdwijnspoor naar voren halen of juist naar achteren leggen lijkt mij zinvoller. Achter laat je hem in de achtergrond verdwijnen, voor laat je hem onder een viaduct onder de andere sporen door verdwijnen.
Succes.
Maarten.
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: r0n op 01 September 2008, 12:11:05
als het langere treinen zijn dan moet je ook uitkijken met al die "wissel-bochtjes". Zal mooi zijn als je trein er recht in zal kunnen rijden.
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 01 September 2008, 12:35:51
Vanaf de tekening gezien lijkt mij de lengte om op dit spoor naar beneden/boven te gaan veel te kort. Dan heb je tandrad nodig, zeker bij "langere treinen".
Het verdwijnspoor naar voren halen of juist naar achteren leggen lijkt mij zinvoller. Achter laat je hem in de achtergrond verdwijnen, voor laat je hem onder een viaduct onder de andere sporen door verdwijnen.
Succes.
Maarten.

Dit is ook nog even een "schets" zeg maar... ben nog even aan het uitzoeken wat ongeveer de lengte van het spoor moet zijn om hem 8cm te kunnen laten zakken zeg maar.
Wat mijn bedoeling was om een tunnelbak te maken in het midden.

wat voor lengte heb ik ongeveer nodig om hem netjes naar beneden te kunnen laten lopen en te laten verdwijnen onder de andere sporen?


als het langere treinen zijn dan moet je ook uitkijken met al die "wissel-bochtjes". Zal mooi zijn als je trein er recht in zal kunnen rijden.

Ik heb al geëxperimenteerd met de langste trein die ik op dit moment heb (TEE Vt11.5) en deze kwam er probleemloos doorheen. Sprinter en koploper heb ik nog niet kunnen proberen omdat deze nog niet digitaal zijn.

Als ik het spoor wijzig door spoor 1 dan verdiept aan te leggen richten het schaduwstation en dan via spoor 2 (nu middelste) richting de hoofdrijbaan te komen zit ik dan nog met het probleem dat ie dan altijd over de wisselstraten komt in plaats van alleen bij het in rukken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v13_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v13_1.jpg)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 01 September 2008, 12:38:13
Ik denk dat het makkelijker is om ook die 3 opstelspoortjes een niveau lager te leggen zodat je meer ruimte hebt om een dalend spoor naar een niveau lager te maken. En het bespaart weer wat wissels.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 01 September 2008, 12:48:31
Ik wou die 3 opstel spoortjes juist in het zicht laten.
Had daarbij de gedacht aan de 2 opstelsporen bij Den Haag CS die langs spoor 12 lagen voor de spits treinen zeg maar.

En zit zelf nogal met beperkte ruimte, smalste stuk worden de 2 sporen naar het kopstation, dit word 15 of 20cm breed. hieronder kan ik dus dan maximaal maar 2 sporen kwijt.
En met de 3 opstelsporen voor de wat kortere treinen hoef ik die dan niet telkens van de baan te halen.

Ben zelf wel een beetje fan van wat grotere wisselstraten dus vandaar dat ik er ook een hoop heb liggen :)

Hier is trouwens het volledige baanplan wat ik nu heb

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v13_compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v13_compleet.jpg)

Ik heb alleen het schaduwstation nog weggelaten.

Groet
Dave

Edit: eventueel de links afbuigende wissel op spoor 1 vervangen voor hogesnelheidswissel
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: maartenvanderburgt op 01 September 2008, 17:17:55
Ik heb even zitten tellen:  van links naar rechts 35 rechten van 20 cm (ongeveer).
Nu 8 cm naar beneden in 5 rechten is 100 cm = 8%. Tandrad dus.

Afhankelijk van hoe mooi of realistisch je het wil maken lijkt mij 5% het maximum als hij in de achtergrond verdwijnt, maar 3% voor op de voorgrond, dus 266 cm.
Je kunt dit (misschien) ook oplossen door het rechter gedeelte 4 cm lager te leggen dan het linker. Dan hoeft het spoor van het schaduwstation maar 4 cm te stijgen in het stuk waarin de hoofdlijn 4 cm daalt, dus allebei over een lengte van 130 cm.

Ter illustratie: ik gebruik voor HO een norm van 2%, met als uitzondering maximaal 2,5%, voor een hoogteverschil van 10 cm,  voor TT 2% met 1 verbindingsstuk van 3% bij een hoogteverschil van 8 cm. De hoogteverschillen komen tot stand door mijn keuze voor bovenleiding, die ik niet de lok in elkaar wil laten persen (bruggen/tunnelingangen uitgezonderd).

Dus voor 7,5 meter vind ik je keuze tot nu toe wel erg minimumleiend  :)

De rest hangt af van wat je wil, maar om een op deze lengte van de baan mogelijke mooie stijging/daling te vervangen door een bepaald niet fraai klim- of abseilspoor, dat zou ik niet doen. Komt er nooit fraai uit te zien.

Maarten.
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 01 September 2008, 18:03:57
Bedankt voor je info Maarten.

Dit is natuurlijk nog niet het 100% definitieve baanplan. Het was mijn plan nog om het dalende stuk nog langer te maken.
Wat jij voorstelde om het rechter gedeelte 4cm lager te leggen lijkt me een erg goed idee.

Lijkt mij verstandig om de lengte van het dalende spoor te verdubbel, Rechts 2 cm lager aan te leggen, dan kom ik als ik goed reken op een daling van 3% op de achtergrond.

Dan is het volgens mij ook het mooiste om het schaduwstation direct onder het station te leggen. dan heb ik mooie lange opstelsporen daar.

Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Xander op 01 September 2008, 22:16:17
Dave,
De lange afstand die je tot je beschikking hebt maakt het volgens mij ook mogelijk een mooi middelgroot doorgaand station in een flauwe boog te realiseren. De lange treinen komen namelijk erg mooi uit de verf in zo'n hele flauwe boog.

Je zou dan aan beide uiteinden een klimspiraal naar een onderliggend schaduwstation kunnen maken.

(misschien gaat dit wel helemaal tegen je eigen ideeen in of herhaal ik iets wat je zelf al in gedachten had.)

hoop dat je dr wat mee kunt..

MVG, Xander
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 02 September 2008, 00:41:33
dat zal inderdaad het mooiste zijn Xander, maar door mijn beperkte ruimte kan ik maar aan 1 kant de baan breder maken voor een eventueel spiraal of keerlus.
Er is alleen lengte en niet al te veel breedte helaas, vandaar deze opzet.
Vloeiende lijnen gaan helaas nog niet echt lukken dus.

Edit: Ik bedacht me net dat ik anders eventueel de spiraal aan de linker kant in een module bak zal kunnen maken zodat deze verwijderd kan worden zodra ik de ruimte aan die kant nodig heb, dan zal jou opzet wel eventueel lukken Xander.


Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 02 September 2008, 09:04:02
Mag ik vragen welke soort rails er tot de beschikking staan? (Fleischmann, Märklin etc.) Ook informatie over hoeveel breedte je precies hebt, is wel handig
Want ik houd wel van een beetje digitaal hobby'en met baanplannen ;D

Ik heb vast een ideetje gemaakt, wie weet is het wat  ::)
Het is in Märklin C, daarvan ken ik de goniometrie. Als je iets anders hebt dan Märklin C zul je het even moeten 'vertalen' naar je eigen goniometrie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dave_a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dave_a_1.jpg)
2x2 kopsporen (2 per richting) met aan het eind een wissel voor het wegrangeren van de loc (eigen idee) en 2x2 "doorgaande" sporen.
En wat betreft de hoeveelheid spoor: ik denk dat dit behoorlijk veel is, maar men kan altijd het een en ander aanpassen ;)


MVG, Robin
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Daan Knoben op 02 September 2008, 10:19:10
Ik zou dan wel zorgen dat de twee hoofdbaan sporen ook rechts alleen door rechtuitwissels gaan, net zoals links. Dat geeft dan de mogelijkheid om passerende treinen net als in het eggie niet over afbuigende wissels te laten denderen.

Op de bovenste 2 kopsporen vind ik 2 wisselverbindingen beetje nutteloos. 1 wisselverbinding is genoeg om te kunnen omlopen. idem voor de onderste 2 kopsporen. Verder zijn er nog 2 mijns inziens onnodige wisselverbindingen, te weten, de twee overloopwissels vanaf het onderste spoor, vlak voordat het spoor in het rechter hoofdspoor overgaat, en de 2 overloopwissels, die rechts vanaf het vierde spoor terug naar het derde spoor gaan. Scheelt je toch totaal weer 8 wissels(ofja 7 wissels en een engelsman)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 02 September 2008, 12:46:31
Er wordt aan gewerkt ;)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 02 September 2008, 14:53:20
Hoi Robin,

Heb zelf profi rails.
De breedte verscheelt nog al. Op de punt waar nu de keerlus ligt is het breedste punt en dat is maar 95cm.
Net genoeg voor een keerlus R2 dus, want een R1 radius van profirails vind ik te krap

De breedte van 95cm heb ik over een lengte van ongeveer 1 meter waarna hij terug moet lopen richting wand op een breedte van maximaal 30 cm. Vandaar de huidige baanplan die ik had gemaakt.

Jou idee ziet erg leuk uit, maar is niet uitvoerbaar voor mij ivm met de beperkte breedte.

Groet
David
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 02 September 2008, 15:44:54
Weer wat informatie waar ik iets mee kan ;D
Jammer genoeg heeft onze Livebox weer eens kuren, dus ben ik vooral daar mee bezig  >:(
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 02 September 2008, 17:42:56
misschien ook handig om te weten dat ik 1 kopspoor moet minimaal 1,50m zijn vanwege me TEE zodat deze daar kop kan maken en kan overlopen.

Heb het kopstation net even neer gelegd maar dan met het weglaten van spoor 4 (onderste spoor)
Het werd anders te breed in die hoek en kon ik een aantal kasten niet meer open krijgen :P
Heb het hele kopstation ook met 20cm verlengt omdat ik anders te kort kwam :)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 02 September 2008, 19:48:04
Ik hoop dat je wat meer hebt aan deze baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dave_a_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dave_a_2.jpg)
Oordeel zelf ;)

MVG, Robin

P.S. van de cirkel links kun je een modulebak maken. De twee sporen rechtsboven verdwijnen via een tunnel onder het station en 'dorp' door naar het schaduwstation.
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 03 September 2008, 15:19:25
Dat is een erg mooi idee. Heb hem zelf even aangepast door beneden nog een engelsewissel neer te leggen om zo vanaf spoor 1 naar spoor 2 te komen als er een voertuig vanaf het bovenste kopspoor zal vertrekken zo weer over te kunnen laten lopen naar spoor 2.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v20.jpg)

De lengte's zijn nog niet helemaal goed, maar dat word nog aangepast/
De sporen in het station heb ik op minstens 1,50m gelaten zodat lange treinen er ook zonder moeite kunnen stoppen.

Ik denk alleen dat er vanaf het onderste spoor ook nog een mogelijkheid moet komen om naar spoor 1 te komen als treinen naar links vertrekken

Groet
Dave
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 03 September 2008, 17:34:42
fijn dat je wat aan mijn idee/schets hebt gehad.
ik snap alleen niet precies wat je bedoeld met
Citaat
Ik denk alleen dat er vanaf het onderste spoor ook nog een mogelijkheid moet komen om naar spoor 1 te komen als treinen naar links vertrekken

Ik wil best meedenken, maar dan moet je me eerst even iets duidelijker uitleggen wat je bedoeld ;)

MVG Robin
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 03 September 2008, 20:42:23
Dat van het onderste kopspoor de treinen die vertrekken naar links dan op het bovenste spoor uit komen zodat ze niet tegengesteld spoor door de lus hoeven te rijden.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Edit: heb het even in het sporenplan getekend:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v201.jpg)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: IPIO'er op 03 September 2008, 21:47:46
Dave,

Kan je niet beter de wissels omdraaien van spoor 1 naar 2 toe (zie aangepaste sporenplan) dan kan je altijd nog de loc om laten lopen als er een trein staat op spoor 2. De loc kan dan via een andere spoor terug rijden, dan is hij niet afhankelijk van spoor 2. En het spoortje even groter gemaakt, kunnen er 2 loc opstaan!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v201_2.jpg)

Groet Marc
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 04 September 2008, 14:20:13
Bedankt voor de tip, ik heb het ook aangepast,


Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Hannes op 05 September 2008, 12:34:15
Dave,

Ik zou op het bovenste niveau niet zo'n lus aan de linkerzijde maken, dat vindt ik niet echt realistisch. Ik zou daarentegen een kopstation maken zo ver mogelijk naar links, iets gebogen. Kan nu ff niet tekenen, maar dan krijg je dus bijv.

kopstation <-> een paar korte opstelsporen <-> klimspiraal.

Voor je schaduw station zou ik wel een keerlus maken, simpel omdat het niet handig is om je treinen te laten omlopen uit het zicht. Hoe kun je dit nou het makkelijkste oplossen??

simpel, hou het schaduwstation aan de linkerzijde even diep als de bovenzijde, echter maak hier een klapbaar plankje waar je de lus op maakt. Wanneer je de baan niet gebruikt, klap je deze weg en heeft niemand er last van. Ben je aan het rijden klap je hem uit en hoef je de treinen niet om te laten lopen.

misschien heb je hier iets aan. Succes.

Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 05 September 2008, 14:43:39
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar volgens mij was het probleem juist dat hij links maar heel weinig ruimte had
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 05 September 2008, 15:14:22
@ Hannes

Zoals Robin zegt beschik ik inderdaad over een beperkte diepte voor me baan.
Een gebogen kopstation gaat niet echt lukken dus.

De lus aan de linker kant is inderdaad niet realistisch. Maar door de beperkte ruimte is dit wel een mooie opzet nu voor de baan.
De lus zal eventueel nog weggewerkt kunnen worden als tunnel waardoor hij niet al te veel opvalt.

Maar ik ben toch wel benieuwd naar jou baanplan.

Groet
Dave
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Hannes op 05 September 2008, 17:01:21
Dave en Robin,

Had ik dus niet goed gelezen. Nogmaals de teksten gelezen en zag dat je met het idee speelde om de klimspiraal aan de linkerzijde en verrijdbaar te maken. Als dit kwa ruimte kan zou ik dit zeker proberen, dan heb je aan de rechterzijde ruimte om een kopstation te maken.

Voordeel van een kopstation is dat je de maximale lengte kunt gebruiken, aangezien een "bocht" toch veel ruimte inneemt. Op onderstaand baanplan neemt dit al snel 1/3 in van de beschikbare ruimte voor je station.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v20.jpg)

Groet Hans
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 05 September 2008, 22:16:42
Ik neem je niets kwalijk ;)

Persoonlijk zou ik nooit voor een kopstation kiezen. De treinen moeten in mijn idee 'door'. Zal er wel aan liggen dat ik in Bodegraven woon, daar moeten de treinen na een korte stop ook weer 'door'. Er zijn mijnsinziens te weinig rijmogelijkheden.
Maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk ;D
Kopstations bestaan tenslotte ook, zoals Sjoelbak nr. 1 van Nederland "Den Haag Centraal"

MVG, Robin
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 05 September 2008, 22:34:26
Ik vind voor de ruimte die hier beschikbaar dat een kosptation een mooiere oplossing is. Weinig ruimte voor scenery en vind het station niet echt realistisch. Bij een kopstation zijn er voldoende mogelijkheden: rangeren, treinen komen aan en vertrekken weer, loc wisselen etc.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 05 September 2008, 22:38:15
Sjoelbak  ;D

Nooit aan gedacht op die manier :P

Vind kopstations persoonlijk wel iets hebben, komt waarschijnlijk omdat ik vroeger dag in en dag uit op Den Haag CS kwam :P
En nog nog steeds voor me werk om daar te werken :P

De huidige doorgaande stations vind ik gewoonweg erg saai geworden vergeleken met vroeger.
Het zijn meestal nog 2 sporen met een perron aan de zijkanten of ertussen in.
Ik kan me nog herinneren dat er hier bij Zoetermeer Oost nog een raccordement lag.

Daarom wil ik graag een spoorse situatie van ongeveer halverwege/eind jaren 80.
Toen lager er nog veel raccordement en zijspoortjes enzo.

Wat ik nu ook nog mooi vind is bij Rotterdam noord de goederenspoortjes naast de Ceintuurbaan.
Voor een flink deel overwoekert maar worden toch nog zelden gebruikt om voertuigen van en naar de Centrale Werkplaats van de RET te krijgen.

Heb het idee dat ik telkens meer wensen krijg voor me baan :P


Groet
David
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 05 September 2008, 22:41:50
Dave, je bent niet de enige ;)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 07 September 2008, 16:24:03
Dave, je bent niet de enige ;)

Gelukkig maar ;)


Ben vandaag weer bezig geweest me het idee voor een kopstation.
Ik heb hierbij Hoek van Holland Haven uit 1985 als voorbeeld genomen.

De sporen (van boven naar beneden geteld) wil ik spoor 1 als afstel/opstel spoor gebruiken. Sporen 2 t/m 5 worden perronsporen
Het is nu een ander opzet geworden met het station naar het breedste gedeelte van de baan gericht.

Een keerlus kan nog in het schaduwstation worden gebouwd. Maar hier moet ik nog even verder naar kijken en plannen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v30.jpg)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 07 September 2008, 19:01:43
Heb het baanplan weer een beetje aangepast.
Heb de wissels bij het uitrijden van het station aangepast en een extra engelse wissel.
Tevens heb ik de peronsporen verlengt om wat langere treinen kwijt te kunnen.

Ook heb ik al begin gemaakt aan het schaduwstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v31.jpg)
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Robin op 07 September 2008, 20:24:30
Bij mijn eigen baanplan heb ik wel eens commentaar gekregen op de radius. Als je er zeker van bent dat het past, is het natuurlijk geen probleem, maar je "keerlus" ziet er vrij krap uit.
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 07 September 2008, 20:26:57
Zo ver ik kan zien heeft Dave gebruik gemaakt van Fleischmann R2 bochten, en dat is stukken beter dan de R1 bochten die zijn echt te krap.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 07 September 2008, 20:30:54
Klopt, R1 is gewoon te krap en heb gemerkt dat daar sommige treinen uitlopen.

Minimum radius die ik aan houd is inderdaad R2

Groet
David
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: Hannes op 09 September 2008, 13:39:08
Dave,

Ziet er al goed uit. Waarom maak je in je schaduwstation trouwens nog zo'n vreemde lus. Ik zou het spoor gewoon rechtuit laten lopen. Misschien is het ook wat om hier wat kopspoortjes te maken in je schaduwstation. Hier zou je dan treinstellen kunnen neerzetten als plan v, koploper, etc. Denk er dan wel aan dat de treinen terug kunnen komen op het rechterspoor als ze het schaduwstation uitrijden. Tot slot zou ik de keerlus zo lang mogelijk houden, zodat je hier geen problemen krijgt. Ik heb e.e.a. wel heel schematisch hieronder weergegeven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v31_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v31_aangepast.jpg)

Tussen de rode streepjes is de keerlus. Hier zou ik geen wissels in leggen en zolang mogelijk houden.

Ik wou nog gaan zeggen dat het mooi is om je station in een boog neer te leggen, echter kan dat voor problemen zorgen met koppelen. Zelf heb ik een paar loks gehad met krois koppelingen, deze waren via de functieknoppen van de Intellibox te schakelen. Is zelf even knutselen, maar het mooie daarvan is dat je overal waar je maar wil, zelf kan ontkoppelen. Dit zal zeker bijdragen aan het feilloos verlopen van je treinbedrijf. Nadeel is dat niet iedere koppeling hiermee kan werken. Ik had dan aan de kopzijden van de rijtuigen een roco beugelkoppeling en de rijtuigen onderling gekoppeld met Fleischmann koppelingen.
Titel: Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 10 September 2008, 18:50:16
Het station laat ik zo, daar ben ik heel tevreden mee nu :)
Ik heb het schaduwstation ook aangepast en het idee voor de kopspoortjes staat me wel aan.
Heb de keerlus ook langer gelaten.

De eerste bestelling voor het extra rails is al onderweg :P
Titel: Re:(nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 08 June 2009, 14:21:56
Zo, al het rails is ondertussen binnen om de hele baanplan te kunnen maken.

Helaas heb ik op dit moment vanwege het verbouwen van me woning niet de ruimte die ik nodig heb.
Daarom wil ik het station in modules uit gaan voeren.

Ik ben alleen bang dat me dat niet gaan lukken aangezien het hele station een lengte heeft van 3,60m
Is het verstandig om een het emplacement op te delen en technisch haalbaar vraag ik me af.
Tevens begin ik nu ook een beetje te twijfelen vanwege het profi-rails... de mogelijkheden zijn toch beperkt en de rij-eigenschappen vind ik toch erg onrustig. Erg handig dat ik daar nu mee kom aangezien al het rails bij elkaar is  ::).


Ik wil daarom een beetje gaan spelen met piko A-gleis. Hier heb ik al een aantal dingen van liggen en wil het wel eens proberen om er wat van te maken.

Daarom wil ik nu een klein tussen station op een enkel-sporig baanvak gaan maken. Tevens gesitueerd in de jaren 80 van de vorige eeuw.
2 perron en nog een klein raccordement en uithaalspoor voor enig rangeerwerk. Hierbij moet je denken in de natijden van het lokale goederenvervoer.
Het raccordement ligt er overwoekerd bij en er kom nog heel zelden een loc om hier wat wagons aan te leveren/weg te halen.

Het station bestaat uit 2 sporen aan het enkelsporig baanvak. Het hele baanplan is lichtelijk gebogen. Er word dus veel met flexrails gewerkt.
De totale breedte van deze module mag maximaal 2 meter bedragen.

Tevens wil ik het later op gebruiken in het baanplan van het kopstation wat hier ook in staat.

Ik heb nog geen baanplan omdat ik nog niet precies weet hoe ik wil dat het eruit komt te zien.
Ik zat te denken aan Zoetermeer-Oost in de jaren 80 maar dan aan een enkelsporig baanvak en zonder eiland perron.

Het matrieel wat hier op komt te rijden zijn SGM's Mat '54 en Mat '64 voor passagiers bedrijf en voor goederen 2200 en 2400

De eerste schets die ik heb is dit ongeveer:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplannieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplannieuw.jpg)


Graag jullie bevindingen en ideeën :)


Groet,
Dave


Titel: Re:(nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 08 June 2009, 22:54:26
Toch een kleine wijziging, heb toch gekozen voor eiland perron nu

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplannieuw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplannieuw_1.jpg)

Het station ga ik op 2 modules maken van 1,30m per stuk zodat ik een totale lengte heb van 2,60m en ongeveer 70cm diep.
Titel: Re:(nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
Bericht door: iDave op 10 June 2009, 15:06:28
Ik ben nu tevreden met het baanplan.

Alleen het wissel komende van rechts op het hoofdspoor naar het goederenspoor is vervangen door kruiswissel voor wat extra ruimte.

Tevens in wintrack een overzicht gemaakt.

De matrialen voor de module ga ik het weekend in huis halen zodat ik dan gelijk kan beginnen


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soetermeer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soetermeer.jpg)